Gå til innhold
Fiskersiden

Snart hummerfiske


ovejan
 Share

Recommended Posts

Dagens fangst ble samme som sist, 7stk. 2 av de var rognhummere, dermed 5 i netto. Samlet vekt 11,8kg = 2,4kg i snittvekt. Hvorav den største var på 3,06kg.

sat** for en størrelse da. Jeg har sikkert fått 30 hummere i år. Halvparten har vært under minstemål, resten under 1kg. Er det mindre størrelse på hummeren i fjordene i forhold til ute ved havet.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sat** for en størrelse da. Jeg har sikkert fått 30 hummere i år. Halvparten har vært under minstemål, resten under 1kg. Er det mindre størrelse på hummeren i fjordene i forhold til ute ved havet.?

Tydeligvis :) Det kan jo være en forskjell på beskattningen av hummeren gjennom tidene som gjør det. Her har man ingen lang tradisjon med hummerfiske, og de som i senere tid har fisket hummer er relativt få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Så nå er hummersesongen min over for denne gang.

Litt hummer og nok krabbe.

Problemer i år har vært at andre har trukket og tømt dem for fangst. :-(

Dem burde legge i nytt agn,slik at eierne også kan få litt glede. :-)

Fikk mistanke, så det ble "merket" skjult, men det stoppet ikke før vi begynte med strips. Veldig irriterende, spesielt for ungene.

Det var en teine vi ikke fant ved siste trekking, og letingen i dag ga desverre ikke noe resultat.

Håper da at den er stjålet, slik at man ikke blir bøtelagt hvis oppsynet finner den i fredningstiden.Uværet kan jo også ha flyttet den langt vekk,selv om jeg tviler på det.

Totalt sett har det vært noen fine dager på sjøen, selv om værgudene ikke har vært på vår side i år.

Har allerede begynt å planlegge neste sesong, og så er det bare å håpe på rolig nok vær fremover, uten is i fjordene, så man kan få fisket litt torsk til jul.

Så nå er også en ny dynamo på plass, og alt av ledninger,panel og batterivakt byttet ut. Reduserte kostnadene på dette med omtrent 3000.- bare med å sjekke med 4 butikker.

Jevnt over, en fin sesong, og jeg ønsker dere alle god fiskelykke fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Er ikke lenge til vi er igang igjen nå. Begynner folket å gjøre klar teinene? Jeg begynner iallefall å justere om mine teiner fra krabbe til hummerteiner(fra 80mm til 60mm rømningsveier) i disse dager. Har fått veldig mye krabbe i teinene i år, som tidligere. Kanskje for mye. Er ikke særlig med mat i burene på krabben til nå, kan det ha noe med at det er for mye krabbe mon tro? Når man får 20stk per teine begynner det å bli en del, men nøyer meg med de største klørne bare.

Hummeragnet står iallefall til surning nå, en 80l stamp med hysehaud og en med småsei i salt. Får det blir snadderagn til hummeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lenge til vi er igang igjen nå. Begynner folket å gjøre klar teinene? Jeg begynner iallefall å justere om mine teiner fra krabbe til hummerteiner(fra 80mm til 60mm rømningsveier) i disse dager. Har fått veldig mye krabbe i teinene i år, som tidligere. Kanskje for mye. Er ikke særlig med mat i burene på krabben til nå, kan det ha noe med at det er for mye krabbe mon tro? Når man får 20stk per teine begynner det å bli en del, men nøyer meg med de største klørne bare.

Hummeragnet står iallefall til surning nå, en 80l stamp med hysehaud og en med småsei i salt. Får det blir snadderagn til hummeren.

ser fram til 1.okt ja... har gått til anskaffelse av 10 stk vestlandsteiner, http://www.finn.no/finn/torget/butikk/annonse?finnkode=21115813

noen som har erfaringer med disse? Har aldri hatt teiner med inngangsringer og "soverom" før, håper det skal funke bra. Er voldsomt med krabbe der jeg driver, egner med surt/råttent agn men det går inn en del krabbe likevel. Håper krabbene rusler seg inn i soverommet når de er mette slik at agnrommet blir ledig for hummeren.

Er litt uvant med store, åpne inngangsringer, kan ikke hummeren komme seg ut igjen dersom den bestemmer seg for det?? Hva med å henge en streng el. øverst på ringen, som vipper innover i teina men som er lang nok til at den ikke kan vippe ut? Noen som har prøvd noe sånt?

Andre ting en bør ta hensyn til når en fisker med denne typen teiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser fram til 1.okt ja... har gått til anskaffelse av 10 stk vestlandsteiner, http://www.finn.no/finn/torget/butikk/annonse?finnkode=21115813

noen som har erfaringer med disse? Har aldri hatt teiner med inngangsringer og "soverom" før, håper det skal funke bra. Er voldsomt med krabbe der jeg driver, egner med surt/råttent agn men det går inn en del krabbe likevel. Håper krabbene rusler seg inn i soverommet når de er mette slik at agnrommet blir ledig for hummeren.

Er litt uvant med store, åpne inngangsringer, kan ikke hummeren komme seg ut igjen dersom den bestemmer seg for det?? Hva med å henge en streng el. øverst på ringen, som vipper innover i teina men som er lang nok til at den ikke kan vippe ut? Noen som har prøvd noe sånt?

Andre ting en bør ta hensyn til når en fisker med denne typen teiner?

Hei !!

Hva er vitsen med å egne med sur mat nå ?? Hummerfiske starter 1 Oktober :lol: Har hørt om en lignende stopper/ Streng ved inngangen som du nevner !! sikkert en lur idee ;)

Jeg bruker kun fersk makrell, kunsten er å ha lite nok mat i teina !!! 1 makrell til 5 teiner .

Hei, har nettopp fått svar fra dep.

Det er endel endringer i år på reglementet:

Forskrift endret den 4.september 2009

Havressursloven som trådte i kraft 1.1.2009,

(Og også for yrkesfiskere.)

ref.:

God morgen

Det er riktig at redskaper skal merkes med eieren navn og adresse. Det er også riktig at at en fritidsfisker kan låne andre sine båter til å drive fiske. I den nye havressursloven (lov 6. juni 2008 nr. 37 om forvaltning av viltlevande marine ressursar) § 22 heter det:

Når det vert hausta med fartøy som ikkje er merkeregistrerte eller fiska frå land, kan det ikkje nyttast andre reiskapar enn

a) handsnøre, fiskestong og liknande handreiskapar

B) ei maskindriven jukse eller dorg

c) garn med samla lengd på inntil 210 meter

d) liner med inntil 300 onglar

e) inntikl 20 teiner eller ruser

Disse reiskapsavgrensningane gjeld også når same person eller dei same personane nyttar fleire fartøy.

I Fiskeri- og kystdepartementets forskrift av 22. desember 2004 (sist endret 4. september) om utøvelse av fisket i sjøen § 33 heter det:

Hummer kan bare fiskes med hummerteiner. Manntallsførte fiskere som driver fiske med merkeregistrert fartøy kan drive fiske etter humer med inntil 100 teiner. Personer som driver fiske med fartøy som ikke er merkeregistererte eller fra land kan drive fiske etter hummer me inntil 10 teiner. Fra et enkelt fartøy kan det ikke fiskes etter hummer med støre antall teiner enn nevnt i annet og tredje punktum.

Havressursloven ligger ute på Fiskeridirektioratets nettsider som J-melding 33-2009, Utøvelseforskriften som J-176-2009.

Havressursloven trådde i kraft 1. januar 2009 og innebærer at redskapsbegrensningen for fritidsfiskere er knyttet opp til fartøyet. Dette innebærer at det fra ett fartøy ikke kan drives fiske med mere enn 10 teiner. Dersom du og jeg benytter samme fartøy til å drive hummerfiske nå i høst kan vi tilsammen bare fiske med 10 hummerteiner. Dette gjelder selv om du trekker dine teiner på formiddagen og jeg får låne båten til å trekke mine teiner på ettermiddagen. Det totale teinetallet kan altså ikke overstig 10 som driftes med samme fartøy.

ref.slutt.

Beklager hvis innleggene mine har forårsaket endel diskusjoner og nervøsitet angående bruk av redskaper.

Siden uttalelsen og vurderingen fra dep. er så konkret og detaljert, så ser det ut til at "smutthullet" nå har blitt stengt.

Uansett, lykke til med fangsten

a) handsnøre, fiskestong og liknande handreiskapar

ei maskindriven jukse eller dorg

c) garn med samla lengd på inntil 210 meter

d) liner med inntil 300 onglar

e) inntikl 20 teiner eller ruser

Man kan ha 20 teiner pr Båt/person----- 20 krabbeteiner hele året !! i Hummersesongen kan man ha 10 stk hummerteiner (60 mm ) og i tillegg 10 Krabbeteiner ( 80 mm )......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !!

Hva er vitsen med å egne med sur mat nå ?? Hummerfiske starter 1 Oktober :dribble: Har hørt om en lignende stopper/ Streng ved inngangen som du nevner !! sikkert en lur idee :D

Jeg bruker kun fersk makrell, kunsten er å ha lite nok mat i teina !!! 1 makrell til 5 teiner .

hehe nei jeg egner ikke med surt agn nå, tenkte mest på fjorårets erfaringer.... har ikke hatt ut hummerteinene enda, kun to stk av en litt annen type http://www.theheddles.co.uk/creels1/ for å fiske litt krabbe. egner med fersk sei eller makrell, krabbe i søkk og kav...

du har sikkert rett i at hummeren også helst vil ha ferskt agn, det er mulig jeg har vært for spandabel og tatt for store agn slik at det blir stort sett bare krabbe årene før :-)

best erfaring når det gjelder hummer har jeg med saltede kveitehaud, som jeg tar ut av saltet og lar ligge noen dager. Men det er jo ikke så enkelt å få tak i mengder av kveitehaud da...

Får eksperimentere utover høsten, det er jo halve moroa det! Artig å høre om andre har erfaringer med forskjellige typer teiner/agn osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg holder til sliter vi en del med at teinene blir stjelt. Jeg selv har allerede mistet 2 teiner, av den dyre varianten. Så når står resten av bruket på land, gidder ikke risikere flere stjelte teiner. Krabbe er jeg lei av å renske. Har rensket så mye klør at fingrene ikke henger sammen lenger.

Skal og kjøpe meg noen biltemateiner og legge inn nye rømningsveier. De fisker faktisk ganske bra med hummer. Fisket like bra som skotteteiner ifjor.

Sunnmørsposten

Det skulle vel besvare spørsmålet ditt ;)

Rekord beslag av hummerteiner! Tror det blir litt feil å kalle alle teiner som ikke er riktig merket og dimmensjonert, for hummerteiner.

Mesteparten av de teinene som ble beslaglagt var nok teiner som var satt i god samvittighet fra folk som vil ha seg litt krabbe. Men forall del, liker at de blir tatt de som ikke fisker lovligt, så thumbs up for flere aksjoner.

Endret av smiley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle du ha sett,satte teinene mine på en ny plass etter krabbe,på 30-35m dyp så kom det opp ikke mindre en 4 hummrer.2 rett over minstemål uten rogn en noe større med rogn og største hummeren jeg har sett på lenge godt over 2kg+ uten rogn.alle returnernert til sitt rette ellement.Krabbe ja da siden teinene hadde sorte beboere mindre en normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle du ha sett,satte teinene mine på en ny plass etter krabbe,på 30-35m dyp så kom det opp ikke mindre en 4 hummrer.2 rett over minstemål uten rogn en noe større med rogn og største hummeren jeg har sett på lenge godt over 2kg+ uten rogn.alle returnernert til sitt rette ellement.Krabbe ja da siden teinene hadde sorte beboere mindre en normalt.

Største sist år 4,6 kg rå :-))

55661-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis med svær hummer

Har ikke fått større.Har for vane og returnere de store siden de har de riktige genene de som er 1,8+.

Synes det børde være max mål på hummeren.

Kan så være, men blir det enda flere regler Kan det like gjerne sette et totalforbud i noen år :) slik det er nå, blir det en haug med " Lesbisk" hummer der ute :thumbsup::fish:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å bli mange teiner i sjøen i år. Av en eller annen grunn har folk fått lyst til å fiske hummer nå, etter at alle restriksjonene kom? Kanskje ikke bare positivt med mye fokus på hummer, men alles rett bare de har vett til å hive ut de som ikke er innenfor grensen.

Er på utkikk etter teiner for å erstatte de som forsvant så mystisk ifjor, men her nede er det kul umulig å få tak i teiner. Ingen som har skotteteiner igjen, ikke engang Biltemas røde var å oppdrive. Fikk beskjed hos en forhandler at jeg kunne forsøke meg på fredag, det kunne være noen ikke hentet sine forhåndsbestilte teiner, men han tvilte på det.

Uansett, skal bli moro å se på lørdag morgen om det sitter noen i fella. De har meldt riktig vær hvertfall, stiv kuling fra øst og regn. Bare moro!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også oppfattet at interressen for hummer har tatt seg veldig opp etter alle skriveriene om fredninge å sånt.

Har aldri sett så mye teiner i sjøen som de siste årene, og det blir bare mer og mer for hvert år.

Eineste forskjellen er vel at før ble hummeren fisket omtrent året rundt, men nå blir mesteparten fisket i oktober-desember (pluss alle idiotene som reglene ikke gjelder for som setter teine etter hummer hele året.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk satt i går men vinden var frisk i kaemsundet i går.... Blåser godt idag også men håper å få sjekket teinene idag :-)

de neste dagene er det meldt stiv/sterk kuling... <<<<<<<<<<<<<får prøve å sette i litt smulere farvann.

Fikk trekt teinene idag !! var en rufsete affære :-)) 9 stk der en ble satt ut igjen .. vekt fra 600-900 gram ::: en god dag :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.