Gå til innhold
Fiskersiden

Snart hummerfiske


ovejan
 Share

Recommended Posts

Så var det gjort:4 hummer,1 rogn hummer og kun 15 krabber + ei gammel nedsøkt ruse.

Har aldri opplevd og få så lite krabbe som den gangen :)

Og i karmsundet var det nesten på grensen for hva jolla mi kan takle i dag. :thumbsup:

eg har sikkert tatt opp 1000 krabbe rundt bygnes skjæret i høst ,,, mulig det er litt av årsaken :-))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fått hummer i de her teinene,sammenleggbar polarteine i stål

Har 10stk ute, og 0 hummer idag. Noe må ha blitt gjort galt. Satt de på 5-10m med surnet/rottnet hysehaud. Lurer på om tau rundt teinen har skremt vekk hummeren. Tror jeg må montere på en ring midt på tauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fått hummer i de her teinene,sammenleggbar polarteine i stål

Har 10stk ute, og 0 hummer idag. Noe må ha blitt gjort galt. Satt de på 5-10m med surnet/rottnet hysehaud. Lurer på om tau rundt teinen har skremt vekk hummeren. Tror jeg må montere på en ring midt på tauet.

fikk 3 stk i de teinene idag !!! prøv å sett fra 15 til 20 meter. setter sjelden eller aldrig grunnere en 10-12 meter . god erfaring fra det dypet i flere år .. og monter et blylodd/stein forann hanefoten :-) jeg bruker fersk makrell og lite mat !!! 1 stor makrell til 4-5 teiner

Endret av Boknaflu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk 3 stk i de teinene idag !!! prøv å sett fra 15 til 20 meter. setter sjelden eller aldrig grunnere en 10-12 meter . god erfaring fra det dypet i flere år .. og monter et blylodd/stein forann hanefoten :-) jeg bruker fersk makrell og lite mat !!! 1 stor makrell til 4-5 teiner

Såpass lite agn:o Skal ta og prøve det om det blir like gale imorgen. Så får jeg ta med meg litt tau og muligens sette de dypere. Men jeg har vel hørt at man kan få en del hummer oppe i fjøresteinene..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 6 stk. av den letteste modellen på 5,2 kg og jeg er veldig fornøyd. De er praktiske og plassbesparende i bil og båt. Dessuten synes jeg de er passe tunge til mitt bruk ettersom jeg ikke setter de på de mest værharde plassene. Har ikke teinehaler og det går veldig greit å dra disse for hånd. Låsen på toppen der du åpner og lukker funker helt ok.

Effektiviteten til disse teinene sammenliknet med f.eks. skotteteiner har jeg for dårlig grunnlag til å mene noe om.

Jeg har laget rømningshull i tykk gummi som føyer seg når teina legges sammen. Har også tatt av hanefoten og surret fast en ring på toppen av teina der flytetauet festes. Usikker på hvor lurt dette er. 10 m flytetau nederst og 10 m synketau opp mot blåsa. Evt en garnring eller annet flyteelement som holder tauet opp fra teina.

Har også to stk av den modellen på 10 kg, glimrende teiner, men disse synes jeg blir for tunge å dra for hånd. Disse to selger jeg gjerne for 300 kr stk. Som nye. Kan hentes i Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har sikkert tatt opp 1000 krabbe rundt bygnes skjæret i høst ,,, mulig det er litt av årsaken :-))))

Kan nok tenkes det ja, ifjor var det snitt på 20 stykk per teine. Fiska også en del krabbe i fjord og i vår.

Var det deg eg hilste på da eg trakk inn rusa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok tenkes det ja, ifjor var det snitt på 20 stykk per teine. Fiska også en del krabbe i fjord og i vår.

Var det deg eg hilste på da eg trakk inn rusa?

Har vært ute med ein krabbefiskar i Karmsundet i sommar. Hydro-krabbe, smake knall og lyse godt i mørket :coldb:

E et par fine hummar-plassar rundt Bokkøy-Hydro

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute med ein krabbefiskar i Karmsundet i sommar. Hydro-krabbe, smake knall og lyse godt i mørket :)

E et par fine hummar-plassar rundt Bokkøy-Hydro

Liker meg egentlig mye lenger sør,men været setter en effektiv stopper for det.Gleder meg til det løyer litt,da går redskapen på favoritt plasene mine.

ja det stemmer ,, godt du tok den rusa opp :-)

Ja men fytti h... så det så ut i båten etter på..

Dagens fangst 1 under måler og 2 rogn hummer,1 lyr og 1 makrell :coldb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker meg egentlig mye lenger sør,men været setter en effektiv stopper for det.Gleder meg til det løyer litt,da går redskapen på favoritt plasene mine.

Ja men fytti h... så det så ut i båten etter på..

Dagens fangst 1 under måler og 2 rogn hummer,1 lyr og 1 makrell :D

Jeg har stått over idag, går nok greit at de står i 2 dager :-))) Er ikke rette forholdene på bunn heller !! mye tare i teinene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å prøve noen atomteiner jeg har stående etter hummeren. Har kjøpt inn ringer som skal monteres som rømningsvei, da teinene ikke har det. Ser at det skal være en på hver side, men atomteina er jo rund !?

Synes det egentlig burde være tilstrekkelig med en rømningsvei i disse teinene, setter jeg inn to står det nesten ved siden av hverandre da diameter mot bunner av teina ikke er stor :D

Noen som bruker atomteiner?

Hvor har dere montert rømningsveiene?

Endret av pipati
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å prøve noen atomteiner jeg har stående etter hummeren. Har kjøpt inn ringer som skal monteres som rømningsvei, da teinene ikke har det. Ser at det skal være en på hver side, men atomteina er jo rund !?

Synes det egentlig burde være tilstrekkelig med en rømningsvei i disse teinene, setter jeg inn to står det nesten ved siden av hverandre da diameter mot bunner av teina ikke er stor :D

Noen som bruker atomteiner?

Hvor har dere montert rømningsveiene?

[/quote

Reglene anngënde rømningsvei er vell ganske grei !!! """I teiner som er satt ut for fangst av hummer, skal det være minst én sirkelformet fluktåpning på hver side av redskapet. Åpningens diameter skal være minst 60 millimeter.""" om den er rund , spiller ingen rolle ...

Har ikke slike teiner selv, setter du rømningsveien for lavt , har sikkert hummeren problemer med å komme ut ... kanskje 5-10 cm fra betongen går ..

Tenkte å prøve noen atomteiner jeg har stående etter hummeren. Har kjøpt inn ringer som skal monteres som rømningsvei, da teinene ikke har det. Ser at det skal være en på hver side, men atomteina er jo rund !?

Synes det egentlig burde være tilstrekkelig med en rømningsvei i disse teinene, setter jeg inn to står det nesten ved siden av hverandre da diameter mot bunner av teina ikke er stor ;)

Noen som bruker atomteiner?

Hvor har dere montert rømningsveiene?

Reglene anngënde rømningsvei er vell ganske grei !!! """I teiner som er satt ut for fangst av hummer, skal det være minst én sirkelformet fluktåpning på hver side av redskapet. Åpningens diameter skal være minst 60 millimeter.""" om den er rund , spiller ingen rolle ...

Har ikke slike teiner selv, setter du rømningsveien for lavt , har sikkert hummeren problemer med å komme ut ... kanskje 5-10 cm fra betongen går ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å Huttetu for et vær, men måtte jo ut :-))) 5 stk idag , fra 28 til 35 cm . men hvor er rognhummeren ???

Jo, Den går i mine teiner 4 stykker idag. Noen har også halt opp det ene teinesettet mitt,det lå igjenn en små klo av hummer :) Så du noen som var rundt ytterste staken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, Den går i mine teiner 4 stykker idag. Noen har også halt opp det ene teinesettet mitt,det lå igjenn en små klo av hummer :) Så du noen som var rundt ytterste staken?

Var lite båter ute tidlig idag !! noen hadde trekt ei av mine også, stripser dem igjen og stripsen var borte på en idag. og den var satt på nordsiden av de nye leilighetene der ute, kanskje samme folka som har vært hos deg .... Jækla irriterande...... og det er ikke første gangen :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg og Thomas oss for første gang! Skal bli spennende å dra teinene, men vi regner vel med en del bomturer før de første finner veien.

Helt sikkert,men uten å prøve for en jo ingen ting. Lykke til. Hvor i norge er det dere setter teiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk teinene i sjøen på mandag, fikk 4 stk på tirsdag (2 med rogn) 2 stk på torsdag og 2 fredag, så får vi se hva lørdagen bringer :rolleyes:

størrelse 26- 38 cm. Bra fiske i forhold til tidligere år.

Fikke en hummer med knusekloen på høyre side, har noe vært borti det før ? eller er det normalt at dette varierer, jeg har ikke lagt merke til det før :thumbsup:

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.