Gå til innhold
Fiskersiden

Flytebryggene i Langangen


Martin S
 Share

Recommended Posts

En liten diskusjon som utspant seg på SF angående de nye flytebryggene i Langangen, tenkte informasjonen var relevant på FS også :lol:

Nysjerrig som jeg er, tok jeg kontakt med leder i Langangen Motorbåtforening. Her skal intet spørsmål være ubesvart.

Gjengir svaret hans her, med tillatelse.

Hei Martin

Takker for henvendelsen.

Vi skal som du sier investere i nytt bryggeanlegg i disse dager og det blir flotte stabile betongbrygger.

Vårt bryggeanlegg har så langt jeg vet alltid vært åpent og tilgjengelig for alle som ønsker det. Det være seg fisking, bading eller dykking eller hva det måtte være. Dette kommer vi til å fortsette med også på det nye bryggeanlegget så dere er hjertelig velkommen til å dyrke hobbyen deres på vårt anlegg.

Vi oppfordrer for eksempel ungdommene her i bygda til og bruke mulighetene som det ligger i å bo nære sjøen slik vi gjør i Langangen. Vi arrangerte bl a kurs i båtførerprøven i fjor hvor båtforeningen dekket en del av utgiftene for ungdommene. Vi har planer om å arrangere en ”sjøens dag” til sommeren med fiskekonkurranser og oppgaver knyttet til sjø og sjømannskap, og en bryggebasar på kvelden for å nevne noe. I det hele tatt så oppfordrer vi til at området blir brukt og at flere får interessen for sjø og båt.

Men hvis dere har planer om å komme veldig mange på en gang så er det greit å få vite litt om det på forhånd. Det er også vaktordning på kveldene og natta i havna så det er viktig at dere sier ifra til de hvis dere skal dit i de senere kveldstimer.

Det som har vært litt negativt noen få ganger er som du sier at man sløyer fisken på brygga og lar slo og rester ligge og lar være å spyle brygga etter seg, det vil vi selvsagt heller ikke ha på den nye brygga. Men det er heldigvis sjeldent at dette skjer, de aller fleste er hyggelige mennesker som ordner opp etter seg.

Jeg går imidlertid med noen tanker i hodet om at vi kanskje burde lage et sted borte ved vaktbua hvor vi setter opp en benk med vaskekum og vann slik at man har et fast sted hvor man kan stå og sløye og få vasket både seg selv og fangsten. Men dette er på idè stadiet foreløpig, men de fleste av mine ideer blir det noe av.. så når vi er ferdig med bryggene og kan tenke mer på resten av anlegget så vil jeg anta at det etter hvert står en kum et eller annet sted der nede…

Skitt fiske

Med vennlig hilsen

*** *****

Leder LMBF

Veldig positiv innstilling, og en kum med vann hadde jo vært et helt unikt tilbud!

Håper alle som bruker disse bryggene nå og i fremtiden er flinke og respekterer ønskene til motorbåtforeningen, vi bør i alle fall ha en null-søl-visjon!

Lagt til 22.10.09

Angående diskusjon om dette er å ødelegge en god spot så har jeg vurdert:

- Jeg synes båtforeningen skal ha høylydt applaus for sin innstilling til sportsfiskere, ikke et stille anerkjennende nikk.

- Langangen er ikke kjent for hverken stor fisk eller store fangster, men er mer interessant for artsjegere og c&r bør utøves av alle. (Både av hensyn til til artsrikdommen og gjenfangster, og av hensyn til matkvaliteten i grenlandsfjordene - den er heller laber.)

- Lokalt er ikke dette noen hemmelig fiskeplass.

- Båtforeningen uttrykker selv ønske om at området skal brukes av sjø-, båt- og fiskefrelste.

Endret av Martin S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk sted, vanligvis blir man jagd fra brygger, men Lars og jeg var velkomne og ble oppfordra til å fiske mer på samme plassen senere etter at fartøysvakta fikk en sløyd, meget fersk sei. Slik velvilje er dessverre sjelden å oppleve, særlig for Lars som er svensk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de nye bryggene skulle ankomme langangen om en ukes tid, vet ikke hvor lang tid det tar å få dem utpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah, vi er klare! Konkurransen heter "Jomfrufisken@Langangen" ;)

Den er god Martin, for å være helt sikre på at bryggene er på plass så kan vi si lørdag 21 november:-)

fisketid fra 0800 - 1800 :) premier kan jo fikses også...

Før det så kan vi ta litt testfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt! Denne "fiskekonkurransen" er høyst uoffisiell og egentlig bare et slags slagord for en ettermiddag/dag med fiske når de nye bryggene kommer på plass, og. 21. november var da lenge til?

Apropos datoen, finnes det ikke is nede hos dere?

Svært sjelden det legger seg noe særlig is før seint desember/januar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt! Denne "fiskekonkurransen" er høyst uoffisiell og egentlig bare et slags slagord for en ettermiddag/dag med fiske når de nye bryggene kommer på plass, og. 21. november var da lenge til?

Kopiere reglene fra LFF.

idialvekten må reduseres litt siden fisken ikke er kjempe diger her ;) og det gis kun poeng til artene som er på listen :)

Skrubbe 500g

Fløyfisk 100g

Hvitting 500g

Sandflyndre 250g

Rødspette 250g

Knurr 300g

Torsk 1 kg

Har jeg glemt noen??

Det var det :D

Lomre finnes ikke i Norge så den er ikke med!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.