Gå til innhold
Fiskersiden

Råd til meitefiske på ekkel bunn i forholdsvis dypt vann...


Stinger
 Share

Recommended Posts

Jeg er nesten 100 % blank på meitefiske og fisker stort sett med sluk de gangene jeg prøver meg i sjøen.

Jeg har imidlertid en skikkelig god-plass på Fosen hvor det nesten alltid er mulig å nå storfisk fra land. Har tatt et lass med store lyrer, torsk og hyse fra denne plassen samt også et lass med forskjellige andre arter som steinbit, brosme, uer, lange m.m... det er nesten umulig å dra dit å ikke få på en lyr eller 3 på over 3kg. Området består av ei grunne hvor det kommer ned en bekk. Her er det mye tang, skjell og småfisk av ymse arter. Denne grunnen er imidlertid liten pga det skrår raskt kraftig nedover. På den ene siden skrår det bortimot rett ned - dybden kan jeg vel sjekke, mens på den andre siden skrår det mer forsiktig og går etterhvert over til en ny grunne. Bunnen er ekkel hele veien med stor stein.

Forrige helg mistet min onkel ei kveite på denne plassen på det både han og min tante mente var 30-40 kg - igjen, på sluk. Den var helt oppe i vannflaten. Han har forøvrig tatt torsk her på 22kg for litt siden.

Jeg har aldri sett noen forsøkt meitefiske her, men kan ikke skjønne annet enn det kan være kjempeeffektivt. Hva trenger jeg da - dvs gitt at bunnen er veldig ekkel og det er veldig lett å sette seg fast??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo også mulig å bruke stein, hvis du regner med veldig høy tapsprosent. Man kan lage noen i forveien, f.eks. lime fast en tråd med løkke til hempe. Eller bruke strikk hvis de skal lages på stedet. Vil kanskje ikke kaste like langt som et blysøkke, men veldig billig og miljøvennlig da :)

Lang og solid sjokkfortom høres også ut som et must på denne plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å varier fiskedypet, aldri godt og si hva som er best. Ut i fra hva du beskriver er tatt/mistet der på sluk så trenger det nødvendigvis ikke bli noe bedre jo lenger du kaster.

Det kan være minst like effektivt å fiske på kanten der det brekker ned mot dypere vann som å ligge midt i skrenten....

Pulley er å ambefale som Oz skriver, siden dette tacklet minsker mulgheten for at søkket setter seg fast under insveiving.

En knekkfortom hvil også gi deg muligheten til å slite søkket men redde fisken.

Vil også ambefale at du bruker sirkelkroker hvis det er stor fare for at du kan sette deg fast i kanter mens du sveiver inn fisken.

Da er det mye større sjangs for at det går bra når du må gi fisken slakt snøre for at den skal komme seg løs igjen.

Du kan også prøve med flytekuler på krokfortommen, hvis det er torsk-lyr-kveite osv som er hovedmålet. Det har i hvert fall gitt oss veldig bra uttelling etter lyr.

En annen ting er å la tacklet ligge i ro, ikke begynn å flytt på det for da er sjangsen veldig stor for at du setter deg fast.

lykke til og kom med rapport ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Jeg har imidlertid en skikkelig god-plass på Fosen hvor det nesten alltid er mulig å nå storfisk fra land.

Høres spennende ut det her, du er heldig som har funnet et sted som leverer så ofte og så bra. Håper du får prøvd deg frem der og at vi ser rapporter fra deg snart. :blink:

PS: Skulle du ha kjennskap til et bra sted eller to her omkring ellers som kan huse steinbit så hadde det vært flott med eventuelle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her omkring som = hva da?

Jeg må prøve endel utover senhøsten/vinteren, men inntil videre er det fuglejakta som opptar fritiden... Jeg må bare forberede meg kraftig på utstyrssiden, for der er det stort sett bare kjedelig slukutstyr... Lover rapport :blink:

Høres spennende ut det her, du er heldig som har funnet et sted som leverer så ofte og så bra. Håper du får prøvd deg frem der og at vi ser rapporter fra deg snart. :D

PS: Skulle du ha kjennskap til et bra sted eller to her omkring ellers som kan huse steinbit så hadde det vært flott med eventuelle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å oppsummere blir handlelista mi noe sånn som dette?

1) Det som trengs for å sette opp et pulley tackle, som jeg antar er noe som dette:

http://www.whitbyseaanglers.co.uk/images/pulley%20rig1.jpg

2) Noen søkker som stanga tåler, blir 60 - 80 gram stusselig? Evt må jeg kanskje ha en ny stang, f.eks noe som denne

http://www.avkrokenfiske.com/catalog/product_info.php?products_id=9390&osCsid=4e2f3e2b05892a6199dfde597794f14e

3) Sirkelkroker - størrelse?

4) Sjokkfortom - antar denne må stå i stil med søkkevekt og hovesenea, eller knekkfortom....

5) Litt perler (som jeg rapper fra dattera) og gummislanger

Ellers tror jeg at jeg venter med lead lift

Andre spørsmål:

a) Hva om jeg ønsker å kaste lengst mulig da, hvilken stang foreslår dere da og hvor langt er det mulig å kaste...for en novise? Antar jeg må kombinere med multi for å få best mulig kastelengde.

b ) Er det greit å bruke små biter av sei, makrell evt. reke kombinert med gulp etc... evt anbefaler dere store biter/hel småfisk? Det jeg vil ha er stor fisk - samme hva, men aller helst kveite eller steinbit...

c) Hvor tålmodig må man være på hvert kast før man gjør noe (flytter posisjon med agnet, beveger agnet)

Mye spørsmål som sikkert er besvart i hundre andre tråder, men detta er ikke lett for en fluefisker vet dere :D

Til slutt StadJon - jeg skal ikke skryte på meg kjennskap til gode steinbitlokasjoner i Trondheimsområdet. Har kun fått det en gang på sluk på Fosenspot`en, men har bare tenkt at gitt at det er mulig å få det på sluk så må det da iallefall være mulig med agn... Får se om jeg deler denne spot`en med enkelte etterhvert - vil vise seg hvordan dette funker først. Det er ingen som fisker her lengre, men var en høyt aktet fiskeplass for de lokale for 1-2-3 generasjoner siden. Det eneste jeg med sikkerhet vet er at dette er en kanonplass for spesielt lyr og delvis også torsk og hyse, men at det også relativt ofte smeller på en og annen "raring" i form av ymse fiskeslag... Det er mye skjell på bunnen på grunna her, og har ved flere anledninger dratt opp O - skjell med sluken på 10-20 meters dyp eller noe sånt. Det er ganske bra strøm her, og derfor må det da være mye snacks som befinner seg i eller langs brekkanten mot dypet...

Ble gira av å tenke på dette, og vurderer å fremskynde en tur og utsette litt jakt... :)

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm klarte å rote det til igjen med innlogging....

Sånn for å oppsummere blir handlelista mi noe sånn som dette?

1) Det som trengs for å sette opp et pulley tackle, som jeg antar er noe som dette:

http://www.whitbyseaanglers.co.uk/images/pulley%20rig1.jpg

Det er et greit utgangspunkt for de korte kastene. For å kaste lengst mylig så burde du bruke et pulley hvor du "klipser" ned agnet som her:

pulleypennel.jpg

Ps: ikke meningen med snikreklame men var det eneste pulley bilde jeg fant i farten.

2) Noen søkker som stanga tåler, blir 60 - 80 gram stusselig? Evt må jeg kanskje ha en ny stang, f.eks noe som denne

http://www.avkrokenfiske.com/catalog/product_info.php?products_id=9390&osCsid=4e2f3e2b05892a6199dfde597794f14e

Ei karpestang holder så lenge det ikke er snakk om veldig store agn eller mye strøm.

3) Sirkelkroker - størrelse?

Hvis det er snakk om de største du er ute etter så prøv deg fram med kroker i fra 5/0 og oppover. Owner SSW og Mutu light er gode kroker til formålet.

4) Sjokkfortom - antar denne må stå i stil med søkkevekt og hovesenea, eller knekkfortom....

til ei karpestang så kommer du langt med 0.50-0.60 (kan med fordel gå opp litt hvis det er mye skarpe steiner der nede.

Til surf så er det gjerne 0.70 og oppover som gjelder.

5) Litt perler (som jeg rapper fra dattera) og gummislanger

Ellers tror jeg at jeg venter med lead lift

Andre spørsmål:

a) Hva om jeg ønsker å kaste lengst mulig da, hvilken stang foreslår dere da og hvor langt er det mulig å kaste...for en novise? Antar jeg må kombinere med multi for å få best mulig kastelengde.

Stort sett så vil man i starten kaste lengst med en karpestang siden man kaster langt med vanlig "slukteknikk".

Med litt trening så vil man kaste lenger (Spesielt med større agn) med ei surfstang.

b ) Er det greit å bruke små biter av sei, makrell evt. reke kombinert med gulp etc... evt anbefaler dere store biter/hel småfisk? Det jeg vil ha er stor fisk - samme hva, men aller helst kveite eller steinbit...

Liten erfaring med større kveiter, men små kveitene og ikke minst steinbitten ser ut til å være veldig glad i kombinasjons agn.

Har fått så å si alle mine steinbitter på en blanding av blåskjell, reke og fisk (makrell-sild eller hva som var tilgjengelig) Det samme har det vært med kveitene.

Agn str og type varierer en del med sted, tid, arter osv så har er det bare å prøve seg fram, 1/4 makrellfilett eller et hue er som regel nok til å lokke selv de største fiskene så ikke altid størst er best.

c) Hvor tålmodig må man være på hvert kast før man gjør noe (flytter posisjon med agnet, beveger agnet)

Hvis du fisker på fin bun så går det ann å prøve en del forskjellig. ene gangen så lar du det ligge i ro 30min skjer det ikke noe så sviev inn og sjekk agnet.

Er det like fint så la det ligge 45min neste gang. skjer det ikke noe da så beveg det litt hvert 5 min og neste gang prøv hvert 30sek osv...

Er det stygg bunn så lønner det seg generelt å la agnet ligge i ro. men kan gi det et løft og sveive inn noen meter en gang i blandt, men jo flere ganger du gjør det jo større sjangs er det for at det setter seg fast. Generelt på "dritbunn" plassene her i området så gir vi et løft på agnet halveis ut i tiden vi har tenkt at agnet skal ligge.

Mye spørsmål som sikkert er besvart i hundre andre tråder, men detta er ikke lett for en fluefisker vet dere :D

Håper dette hjelper litt hilsen tidligere fluefiskegal, nå altmulig gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rønsingen har svart bra her, men jeg legger til litt.

Perlene bør du ikke overdrive med. 2-4 flytende hvite/perlemor og røde eller 2-3 selvlysende.

Ettersom du tester ut plassen ihht bunnmeite ville ikke jeg ventet så lenge som rønsingen foreslår. Skjer det ingenting etter 10 min flytt agnet et rykk inn. Bare husk at for å minske risikoen for fastsetting lønner det seg å nøkke skikkelig til slik at søkke/tackel hopper opp fra bunnen og ikke blir dratt bortover. Til å gjøre det må du strengt tatt ha multi. Jo oftere du flytter på agnet jo bedre kunnskap får du om bunnen,( men ikke bruk noe dyrt til å begynne med)

Jeg ville også hatt med en ekstra stang med et tungt slangesøkke og bare dratt over bunn noen ganger for å finne kanter og tangskoger.

Kjører du kombiagn er det lurt å tre en rekehale på hver krok, da setter hverken agntyver eller tang seg så lett fast, mens store fisk tygger over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Til slutt StadJon - jeg skal ikke skryte på meg kjennskap til gode steinbitlokasjoner i Trondheimsområdet. Har kun fått det en gang på sluk på Fosenspot`en, men har bare tenkt at gitt at det er mulig å få det på sluk så må det da iallefall være mulig med agn... Får se om jeg deler denne spot`en med enkelte etterhvert - vil vise seg hvordan dette funker først. Det er ingen som fisker her lengre, men var en høyt aktet fiskeplass for de lokale for 1-2-3 generasjoner siden. Det eneste jeg med sikkerhet vet er at dette er en kanonplass for spesielt lyr og delvis også torsk og hyse, men at det også relativt ofte smeller på en og annen "raring" i form av ymse fiskeslag... Det er mye skjell på bunnen på grunna her, og har ved flere anledninger dratt opp O - skjell med sluken på 10-20 meters dyp eller noe sånt. Det er ganske bra strøm her, og derfor må det da være mye snacks som befinner seg i eller langs brekkanten mot dypet...

Takk for svar. :) Tenkte det var greit å høre i tilfelle du kjente til noen områder. "Go'plassene" til folk spør jeg aldri om å få kjennskap til, syns folk skal få ha sine spesielle steder i fred.

Har fisket ved fergeleiet på Fosen en gang, men det ble med taskekrabber. Strengt tatt er jeg vel for lite rundt omkring og prøver nye steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svært gode og praktiske svar!! Dette blir en ny type prosjekt for meg, og jeg er ikke helt sikker hva jeg skal forvente å få ut av dette - dvs mer fisk eller annen fisk...

Rapport kommer etter at jeg har fått prøvd dette ut, men det tar nok 2-3 uker vil jeg tro før jeg drar til det området. Skal i nærheten i helga, men da er det tiur`en som skal til pers... eller...sannsynligheten for å lykkes med den er vel som å lykkes med en kveite...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er debuten allerede unnagjort. Startet dagen med en fantastisk dag i skogen med mye fugl å se. Mye vind gjorde at fuglene trykket svært dårlig og det ble smått med skuddsjanser, men allikevel mye orrfugl og storfugl å se som lover bra for høsten videre.

Nok om det... etter jakta tro jeg og en kompis ned til Fosenspot`en for å prøve høstfisket. Han med sluk og jeg med en kombo av sluk og meite. Meitestanga var rigget med mildt sagt halvveis amatør tackle, pga dette ble en uforberedt prøvetur før særlig mye innkjøp er gjort. Det ble mye kluss med søkker, dårlige kastelengder og mye strøm som gjorde at agnet dro innover = satte seg fast. Men, etter prøving og feiling og null uttelling den første halvannen timen og kraftig økning av søkkevekt så begynte det å sitte bedre og agnet var mer i ro. Vinden dreide også litt som var litt til hjelp. Det tok ikke lang tid før en bra lyr satt i enden av snøret. Meitedebutfisken veide 4,5 kg som må sies å være en anstendig debutfisk :D Krokvalget (og det meste annet på utstyrssiden) til denne turen var imidlertid nok ikke det beste pga jeg mistet ytterligere to fisk den neste timen. Etter dette var det tid for å dra hjem, men jeg måtte selvsagt ta et siste kast... Og det var da det sa pang!! Jeg har garantert aldri hatt på så stor fisk på stang noen sinne, og det er ikke tull - og jeg har fisket forholdsvis mye gjennom tiden og fått mange fisk og arter i størrelsen 10-15kg. Jeg var så heldig å ha fisken på i 10-12 minutter før den uheldigvis stakk. Hva det var og hva den veide er klin umulig å si noe som helst om. Det første som slo meg var kveite, men det kunne like gjerne vært noe helt annet men jeg vet ikke hva. Fisken tok på ca 80-100 meter (gjetning) og agnet var reke + gulp.

Uansett fangst eller ikke fangst... dette ble en helt utrolig høstdag både i skog og ved sjøen. Kameraet var desverre ikke med - noe som var etter intensjonen pga jeg hadde null tro på dette pga elendig utstyrsforberedelse... Neste gang er utstyret bedre og kameraet med... det er en garanti!

Og hvordan det gikk med slukfisket? Problemet også her var strømmen som gjorde hele fisket vanskelig. Det ble imidlertid 6 anstendige fisk på land på 1 1/2 stenger, samt noen småfisk. To torsk på drøye 1,5 - 2 kg og 4 lyr hvor de to største veide 3,5kg og 3,0kg. Middels uttelling egentlig gitt at denne plassen leverer og leverer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sier noe om måten den gikk på er det lettere å svare.

F.eks: hvis den dunket hardt men ikke så ofte og seig utover mer enn raste ville det sannsynligvis vært torsk eller lange

Hvis den gjorde hissige men ganske korte ras og nektet plent å bevege seg oppover i vannet er sannsynligheten stor for gromfisk

Hvis den var som et drivanker osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve å forklare. Fisken hadde to svært hissige utras (men ikke så langt) for deretter å dra TUNGT og bestemt sideveis fra den ene siden til den andre, men stadig mot dypere vann. Jeg hadde rimelig bra trygghet for knuter og snøre og tok derfor ganske hardt i, men i løpet av de minuttene fighten varte så fikk jeg den nok ikke rikket den en meter oppover - kun fikk stoppet den i sidebevegelsene. Det med 10-12 minytter er også bare gjetning. Jeg synes selv det var over ganske så fort, men kompisen sa 10-12 minutter...

Hvis du sier noe om måten den gikk på er det lettere å svare.

F.eks: hvis den dunket hardt men ikke så ofte og seig utover mer enn raste ville det sannsynligvis vært torsk eller lange

Hvis den gjorde hissige men ganske korte ras og nektet plent å bevege seg oppover i vannet er sannsynligheten stor for gromfisk

Hvis den var som et drivanker osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.