Gå til innhold
Fiskersiden

Er det forbudt å fiske karpe ?


 Share

Recommended Posts

I den nye loven om innlandsfiske står det ramset opp en mengde arter som det er LOV til å fiske i Norge.

Blant de artene IKKE er lov til å fiske etter ,i følge denne loven er blant annet karpe.

Riktignok står det i denne loven at fylkesmennene kan gi dispensasjon for fiske etter enkelte arter,som for.eks karpe.

Men såvidt jeg vet har ingen fylkesmenn gitt noen slik dispensasjon.

Innebærer det at det er forbudt å fiske etter karpe i Norge ?

Eller har det kommet endringer i denne loven som tilsier noe annet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette ble tatt bort etter høringer etter innspill fra bla NJFF.

Var det jeg trodde... Hva var det egentlig som ble tatt bort? Hele denne lista over fisk det var lov å fiske etter (altså lista som ekskluderte en hel den fisk, blant annet de mest interessante...)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævla uprofesjonelt. Hvorfor ikke ha med alle artene liksom, paragraf 2 burde enten vært komplett eller sløyfet. Nipigget stingsild, solabbor, gresskarpe er altså ikke lov å fiske...

Ei heller gjørs, flire eller asp...

Ellers helt enig, forferdelig tåpelig paragraf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjørs, flire og asp kan man fiske inntil loven trer i kraft 31.12. 2010, etter dette må man kontakte respektive fylkesmenn angående muligheten for fiske på de tre artene. De artene er nok med fordi de er rødlistet, så det er greit på en måte. Men at de ikke har tatt seg tid til å sjekke hvilke arter som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjørs, flire og asp kan man fiske inntil loven trer i kraft 31.12. 2010, etter dette må man kontakte respektive fylkesmenn angående muligheten for fiske på de tre artene. De artene er nok med fordi de er rødlistet, så det er greit på en måte. Men at de ikke har tatt seg tid til å sjekke hvilke arter som finnes.

er gjørs og flire rødlistet? I så fall vitner vel dette om manglende kunnskap et sted?

Men litt pussig at kanadarøye er blitt "legalisert". Hvis man tenker på litt "skumle" nye arter,så har jo kanadarøya et mye større potensiale til å bli en problemart enn det for.eks gresskarpe har.

Nok et eksempel på myndighetenes inkonsekventhet i forhold til sine egne idealer, og nok et eksempel som viser at myndighetenes nye tilnærming med forbud mot å fiske enkelte arter er utrolig igjennomtenkt... Enten får man si at alle innførte arter er greit å bli kvitt, og i så fall burde man jo tillate fiske etter dem, eller så får man si at de skal fredes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker også den første lista de hadde satt opp... Den var rimelig mangelfull... Den nye de nå har kommet med er jo endel bedre, men fremdeles nokså merkelig... Karpe og suter står der i alle fall :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Etter min erfaring er mangel på kunnskap ofte kombinert med mangel på selvinnsikt, så det problemet har man uansett :)

Det som var omtalt her var jo situasjonen når lekfolkene hadde mer kunnskap enn forvalterne, derfor synes jeg denne kommentaren var et skudd på feil skive.

Du har dog et poeng allikevel, da folk ofte tror de har peiling uten å ha det og det er, med mindre man er svært kunnskapsrik selv, ofte vanskelig å skille en som har peiling fra en som tror han har peiling.

Ta derfor det KIS her sier til ettertanke....

PS: Har jeg spaltet personlighet eller bare litt flere fasetter enn jeg selv klarer å holde styr på? Føler en psykoanalyse ville vært på sin plass her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at DN mangler både kunnskap og selvinnsikt?

Jupp. Det er ikke derved sagt at det å være uenig betyr at man har mer kunnskap.

Eksempel:

De aller fleste er vel enige i at DN`s holdning til nye fiskearter er for unyansert og konservativ. Det er dog ikke mangel på eksempler på at de med motsatt holdning ikke har nødvendig kunnskap- f.eks ved å spre solabbor ukritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvorfor hoveddelen av forskiften skal tre i kraft umiddelbart,mens forbudet mot å fiske gjørs,asp og flire ikke skal tre i kraft før 31/12 - 2010 ?

Noe som skal skje i mellomtiden ?

Hvis dette er rødlistede arter, er det jo ingen grunn til å vente med å beskytte disse artene.

Så hvorfor denne utsettelsen til 31/12 - 2010 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangsordning, antar det er for4 at man skal få behandlet evt søknader om unntak først.

Du har sikkert rett,men det virker litt underlig at man skal søke om dispensasjon om å få fiske en art 1,5 år før den delen av forskriften trer i kraft.

Det vanlige er jo at man søker om dispensasjon etter at en forskrift trer i kraft.

Dette er jo heller ikke arter som det drives kommersielt fiske etter, og som det derved ikke er knyttet noen økonomiske interesser til.

Dessuten skal det jo være opptil den enkelte fylkesmann å gi dispensasjon i sitt område.Pågangen for å få lov til å fiske asp og flire er neppe så stor ,at man trenger 1,5 år på saksbehandling av dispensasjonsøknader.

Og hvis myndighetene definerer disse artene som rødliste arter,burde man jo sørge for å beskytte artene først,og ta eventuelle dispensasjoner etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller ikke skadet å kartlegge utbredelsen av rødlisteartene først heller.

Gjørs og asp kan jeg delvis forstå, da utbredelsesområde her er ganske snevert.

Flire derimot kan jeg ikke skjønne, da denne har en vid utbredese på Østlandet. Den finnes jo i Glommavassdraget, Haldenvassdraget og Vannsjøsystemet, med de fleste tilhørende vann i umiddelbar nærhet.

Er jo flere arter som har snevrere utbredelse enn flira, men som ikke er på rødlista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjørsen noe snevrere utbredelse enn flira?

Er ikke gjørsen dessuten ganske så tallrik i Vansjø?

Den er tallrik i Vannsjø og Øyernvassdraget, men utover det begrenser det seg endel.

Noe spede forøk på utsetting har vært prøvd med vekslende hell.

Men i enkelte vann som Akersvannet, Gjersjøen og Nærevann er det en grei bestand nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.