Gå til innhold
Fiskersiden

Den optimale havfiske-båten ?


Vikane
 Share

Recommended Posts

Drømmebåten og den man faktisk har råd til å kjøpe er sjelden den samme for de fleste av oss. Spørsmålet er hva som er optimalt i forhold til bruk og da bør man ha dette klart for seg. +/- er det med de fleste båtene. For å få til noe som er optimalt bør nok denne tegnes selv eller i samarbeid med en båtbygger. Dette er noe jeg har tenkt på selv en stund nå.

Er det flere her som kan tenke seg en "optimal" båt på ca 20 fot? Denne skal være så lett at den er grei å ha med seg på henger uten å kjøre traktor, men samtidig sikker. En Rana R20 med noen "justeringer" kanskje. Har du lyst til å bli med på dette kan du sende meg en PM

Går selv og sysler med ideen om å kjøpe en båt fra 20 fot og opp. Med godt skrog og få på en liten hytte på den med plass til 2 og helst 4 pers inni for varme, ly etc spes nå på vinteren. De fleste på markedet har overnattingsmulighet og det trenger jeg igrunn ikke, tar bare bort plass til fiske. Ser da gjerne på en eldre modell som kan kjøpes billig og moddes til perfeksjon hehe. Masse gamle båter til salgs men få som kombinerer fart og sjøegenskaper. Bør kunne ha marsjfart på over 15 knop for å være mobil nok til et variert fiske. Har jobbet litt med plast og tynnplate så skal nok klare å få lagd et greit hus på. Noen forslag til en modell med godt skrog som kan være et utgangspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går selv og sysler med ideen om å kjøpe en båt fra 20 fot og opp. Med godt skrog og få på en liten hytte på den med plass til 2 og helst 4 pers inni for varme, ly etc spes nå på vinteren. De fleste på markedet har overnattingsmulighet og det trenger jeg igrunn ikke, tar bare bort plass til fiske. Ser da gjerne på en eldre modell som kan kjøpes billig og moddes til perfeksjon hehe. Masse gamle båter til salgs men få som kombinerer fart og sjøegenskaper. Bør kunne ha marsjfart på over 15 knop for å være mobil nok til et variert fiske. Har jobbet litt med plast og tynnplate så skal nok klare å få lagd et greit hus på. Noen forslag til en modell med godt skrog som kan være et utgangspunkt?

White Shark - Trodde det sa seg selv... hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt en Marry Fisher 755 Marlyn.det tror jeg blir en topp fiskebåt.

Jeanneau Merry Fisher Marlin 755 er en flott båt, gratulerer :thumbsu: Du må laste opp noen bilder når du får gromskuta.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på gamle windy etc noen som vet hvordan disse er i sjøen? sånn 80-90 mod 22 fot.

Windy har vel alltid vært kjent som bra sjøbåter..?

Til og med gamle Windy koster fremdeles litt, sammenlignet med mye annet.

Tror det kan være verdt å sjekke videre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 6 months later...

For en herlig båt !!! at på til designet i Norge , her ved Arendal. Perfekt, perfekt og perfekt til formålet

IMG_2345_resize.jpg

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=R6INagWSqCY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fin båt til sportsfiske, svært god dekksplass og et tilsynelatende sjødyktig skrog mener jeg? Noen med erfaring?

Smartliner 21 (fåes også i 19 fot)

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=43824917

Edit: Et stort minus må være at den ikke funker godt til å bakke ut garn

Endret av Anders Vik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går selv og sysler med ideen om å kjøpe en båt fra 20 fot og opp. Med godt skrog og få på en liten hytte på den med plass til 2 og helst 4 pers inni for varme, ly etc spes nå på vinteren. De fleste på markedet har overnattingsmulighet og det trenger jeg igrunn ikke, tar bare bort plass til fiske. Ser da gjerne på en eldre modell som kan kjøpes billig og moddes til perfeksjon hehe. Masse gamle båter til salgs men få som kombinerer fart og sjøegenskaper. Bør kunne ha marsjfart på over 15 knop for å være mobil nok til et variert fiske. Har jobbet litt med plast og tynnplate så skal nok klare å få lagd et greit hus på. Noen forslag til en modell med godt skrog som kan være et utgangspunkt?

mye å velge i,tenker i samme baner selv men tror ikke jeg evner noen store ombygginger,friste lite med båt med drev siden det kreve mye vedlikehold i forhold til aksel men blir ikke så mange å velge i av slike siden de har fartsbegrensninger,coronett 24 er ett godt utgangspunkt men er drevbåt,kan ombygges til utenbords men fordrer stor motor og forbruket blir tilsvarende,har sett noen skrog på nettet til en billig penge og har vurdert men avventer,kan lett bygges om til stort selvlensende dekk,coronett er kraftig bygget og tåler det meste.

nordkapp 22 er også ett godt utgangspunkt,god sjøbåt og lagd på den tida de ikke sparte på glassfiberen.

ligger ett røverkjøp i nord,hadde kronenehvert innen rekkevidde så hadde finn kode 44038685 hvert i mitt eie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det skal være en rigtig fiskemaskine skal du se følgende link.Jeg har selv sejlet med den i 5 år nu og vil aldrig salge den igen . Der har svært god dæksplass og den har et højt fribord på 91 cm . Den sejler rigtig fint i søgang . Når man henter den selv i Polen betaler du ca 75000 danske kroner for båd og trailer

http://www.jollerland.dk/raider18cuddy.html

Endret av Søren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.