Gå til innhold
Fiskersiden

En av norges største abborer?


knutis
 Share

Recommended Posts

Kanskje, det er noe i det du sier, men høytrykk og pent vær er nesten aldri en slager for meg. Har fått 90 prosent av de største mine i møkkavær. Er det regnvær har jeg grisetrua, har trua når det er pent vær også men ikke grisetrua. Kommer selvsagt litt an på hvor jeg fisker. -)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abboren kan selvsagt ha sine bittperioder ved lavtrykk. Da er det nesten ikke til å tro at det var stille 5 min før.

Men at abboren blir litt mer aktiv ved økende lufttrykk gjør at de lettere svinger innom en stillesittende fisker.

Langvarig høytrykk har sin ende hva abborbett angår. At et lavtrykk kan aktivisere den en kort periode stemmer.

Men et langvarig lavtrykk har ikke fått meg ut på isen veldig ofte, men jeg har hatt mine turer.

Problemet da er kanskje at man burde borre mere. Noe som kanskje er vanskelig når psyken ligger på et bunnivå pga av regn og vind :rolleyes:

Uansett er abboren lunefull til tider og ikke fullt så skeptisk andre ganger.

Man må bare være der når det smeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være vanskelig i sånne vann. I fjor hadde jeg 7 turer på et vann hvor det er stor abbor. Jeg fikk null abbor, men det er helt greit å blanke der. For hver tur er man en tur nærmere beistet som plutselig kan dukke opp fra intet. På min aller første tur til vannet fikk jeg en abbor på 1715 g. Etter denne ble det vel ca 20 turer uten fisk før det plutselig en dag smalt på to stk på hhv 1950 g og 1470 g i tillegg til at jeg mista et monster. Det som er rart er at det ofte er en eller annen unge eller gammel kæll som kaster med sluk og spinner som får de største, hehe.

Abboren blir ikke særlig mye lenger enn 55 cm. Den lengste jeg har sett godt dokumentert var 57 cm. Den ble tatt av en sportsfisker i et Dansk tjern som var like stort som en fotballbane og fisken veide nesten 2,7 kg.

Det er det som er sjarmen med virkelig stor-STORabborfiske. Husker jeg fisket 7 dager i strekk i et vann på indre østlandet i påsken for noen år siden. 07.00 - 15.00 hver dag. Av de totalt 56 fisketimene var det kun 45 minutter som leverte hugg. Fikk først en på 1535g,så mistet jeg en som kanskje så vidt bikket kiloen før jeg mista drømmefisken i hullet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abboren kan selvsagt ha sine bittperioder ved lavtrykk. Da er det nesten ikke til å tro at det var stille 5 min før.

Men at abboren blir litt mer aktiv ved økende lufttrykk gjør at de lettere svinger innom en stillesittende fisker.

Langvarig høytrykk har sin ende hva abborbett angår. At et lavtrykk kan aktivisere den en kort periode stemmer.

Men et langvarig lavtrykk har ikke fått meg ut på isen veldig ofte, men jeg har hatt mine turer.

Problemet da er kanskje at man burde borre mere. Noe som kanskje er vanskelig når psyken ligger på et bunnivå pga av regn og vind :)

Uansett er abboren lunefull til tider og ikke fullt så skeptisk andre ganger.

Man må bare være der når det smeller.

Enig i mye av det du skriver. Det varierer mye fra vann til vann. I noen vann får jeg ikke en dritt i pent vær og høytrykk, men er det lavtrykk og regn, vet jeg nesten at det blir kilosfisk før jeg er utpå.. Andre vann er helt håpløse når det regner og er lavtrykk. Noen ganger er bare småfisken i støtet, mens de store er totalt fraværende. Man blir aldri helt klok på abboren nei, men uansett åssen vær og trykk det er kan det bli en bra fisk. Av mine 130 borrer over kiloen har ca 90 prosent blitt tatt i regnvær og det er i sånt vær jeg har opplevd sykest bett. På isen liker jeg best passe fint vær og gjerne stigende trykk uansett hvor jeg er. Men jeg tenker ikke så mye på trykk og vær lenger. Det viktigste er å fiske når man har tid og at man tilpasser hvor man fisker etter hva man har mest trua på. -)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Abboren blir ikke særlig mye lenger enn 55 cm. Den lengste jeg har sett godt dokumentert var 57 cm. Den ble tatt av en sportsfisker i et Dansk tjern som var like stort som en fotballbane og fisken veide nesten 2,7 kg.

I forrige århundre ble det tatt en del digre abborer i en oppdemmet bekk ikke veldig langt fra Gøteborg. Den svenske rekorden på ca. 3100 blant annet (var ihvertfall rekord den gang), og flere over 2500, alle godt dokumentert. Der ble det også tatt, under prøvefiske med garn, en abbor som ble notert til 67cm! Hva den veide kan man jo isåfall kun gjette! Rekorden på drøye 3100 var ikke over 60cm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg posta den fra harestua for fem år siden. her er bilde av drømmefisken:a>

94904.jpg

94904.jpg

94904.jpg

My link

så vanskelig dette var da. bør få en enklere måte å legge inn bilde rimelig kvikt!!

94904.jpg

kan noen forklare hvordan man legger inn bilde?

linkene gir to bra bilder ihvertfall for de som vil se.

en link til:

My link

Endret av staalel5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er sjarmen med virkelig stor-STORabborfiske. Husker jeg fisket 7 dager i strekk i et vann på indre østlandet i påsken for noen år siden. 07.00 - 15.00 hver dag. Av de totalt 56 fisketimene var det kun 45 minutter som leverte hugg. Fikk først en på 1535g,så mistet jeg en som kanskje så vidt bikket kiloen før jeg mista drømmefisken i hullet..

hvor stor tror du den var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.