Gå til innhold
Fiskersiden

En av norges største abborer?


knutis
 Share

Recommended Posts

Bladde ei et gammelt hefte om naturen i Hurdal i dag. Der fant jeg følgende:

Største abbor i Hurdalsjøen:

Jeg hadde et isbor som var 15cm bredt, men fisken ville ikke opp. Jeg måtte høgge tin flere pilker for å få drin opp gjennom hølet. Der kom det opp en fisk som er noe av det styggeste jeg har sett. Den var fæl. Det var en åbbår som var nesten svart. Den veide 3 kg. Je hadde berganssekk. Når je satten med nasan nedi båtten så stod ennå stjerten opp i snøringa på sekken.

Fiskeren var Ole Knaienga

Noen flere opplysninger står det ikke. Ikke noe om kontrollert vekt, lengde etc. Og ingen bilder. Så veldokumentert er den definitivt ikke. Men den var temmelig sikker stor!

Hvis noen vil sjekke mer er heftet skrevet av Trond Vidar Vedum i 1981.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges største veldokumenterte abbor er vel fortsatt fisken fra Harestuvannet på 2,65. Den ble funnet død etter å ha blitt angrepet av fiskeørn.

Hvis man ser bort fra norgesrekorden, og vurderingene rundt dens troverdighet og dokumentasjon, er abboren fra Harestuvannet den største norske abboren som er godt dokumentert. Villmarksliv presenterte jo fine bilder og fisken ble veid på skikkelig vekt. Men det er en vandrehistorie at den var tatt av fiskeørn. Det har senere kommet frem at abboren ble funnet død eller halvdød i vannkanten av en guttunge. Antagelig snakker vi om en naturlig død av elde. Guttungen tok abboren opp av vannet, som så senere ble funnet av en tilfeldig forbipasserende person, som tolket det dithen at en fiskeørn var den eneste måten fisken kunne ha kommet dit på. Det var denne personen som var åndsnærværende nok til å forstå at dette var en biologisk kuriosuitet, og ta med seg abboren for korrekt veiing og skikkelig avfotografering i lokalavisa.

Naturligvis spennende med slike historier om tidligere monsterabborer, men det er synd at nesten hver eneste en av dem er så dårlig dokumentert. Det KAN jo hende abboren fra Hurdal veide tre kilo, for at det var en (sjelden) stor abbor er nok troverdig. Men som sagt, hvorfor gjorde ikke fangstmannen noe mer ut av dette når man tenker på hvor sjeldent dette er (sikkert fordi de ikke så det sånn den gangen)? Og enda viktigere; hvorfor dukker det ikke opp slike abborer lenger? Fordi bestandene har endret seg eller fordi dette bare er gamle vandrehistorier der fem fjær er blitt til ti høns, eller mer presist, der en halvannenkilosabbor har fått doblet vekten. Det er jo et velkjent fenomen at all fisk fortsetter å vokse etter sin død... :blush:

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fisk som ser så stor ut som en abbor på 1.5 kilo - spesiellt hvis man kun er vant med fisk opp til noen hundre gram. Har selv fått halviklosabbor på isen som ble anslått til godt over kiloen av hobbyfiskere i nærheten.

Det som likevel er mest betimelig, på samme måte som med UFO elskere og andre kuriøse personligheter - er at de aldri kan dokumentere sine observasjoner på en troverdig måte. Og for hvert år som går, i teknologiens tidsalder, jo mindre grunn er det til å stole på røverhistroier, fiskeskrøner og "du må tro meg"`s. Men for al del - stor fisk blir tatt uten dokumentasjon også - men odsene for at disse fiskene blir mindre med årene, er neppe spesiellt høye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er Trond Vidar Vedum mer kjent for å ha peiling på fugl enn fisk ;)

Og bier.

Jeg har forøvrig fisket med Trond Vidar Vedum.

Ikke at det har none relevans det ble bare ganske morsomt å nevne det akkurat nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentasjonen på rekordabboren har vært diskutert opp og ned i mente. Du finne det i en annen tråd i forumet.

Les i denne tråden så ser du litt om diskusjonen ang dokumentasjon på rekorden.

Her er bilde av en abbor på 2440 gram:

Abbor2440g51cmlang45cmrundmaalMonevannbunnmeitemortOysteinKAmundsen1989.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er en vandrehistorie at den var tatt av fiskeørn.

I etterkant av den første artikkelen kom det fram at fisken hadde noen sår på siden som stemte bra med klørne på en fiskeørn etter hva jeg husker. Fisken ble visstnok først funnet i vannet av en guttunge. Han plukket den opp av vannet, men en eldre person som var i følge sa at han ikke skulle ta i sjøldaue dyr. Ergo la guttepjokken fra seg fisken på land der den senere ble funnet av ei dame. Dette er i hvertfall hva jeg husker av historien. Det var en aldri så liten føljetong i VL på 80-tallet. Uansett en gigantisk abbor.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I etterkant av den første artikkelen kom det fram at fisken hadde noen sår på siden som stemte bra med klørne på en fiskeørn etter hva jeg husker. Fisken ble visstnok først funnet i vannet av en guttunge. Han plukket den opp av vannet, men en eldre person som var i følge sa at han ikke skulle ta i sjøldaue dyr. Ergo la guttepjokken fra seg fisken på land der den senere ble funnet av ei dame. Dette er i hvertfall hva jeg husker av historien. Det var en aldri så liten føljetong i VL på 80-tallet. Uansett en gigantisk abbor.

Ingen som har den utgaven liggende og gidder poste et bilde? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor abboren fra Hurdalsjøen var er det jo umulig å finne ut av all den stund man ikke vet hvordan vekta ble bestemt. Hvis noen har en gammel bergansmeis kan de jo prøve å anslå lengda!

Men at det var en uvanlig stor abbor er jeg sikker på. Abbor på 1-1,5kg er ikke uvanlig her så vi må regne med at fiskeren, som forøvrig ser ut til å ha vært aktiv fisker med mange metoder, hadde sett adskillige slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt hvor feit den var! Skulle tru dem hadde stappa i den noe tungt, for lengden ser ikke så sinnsyk ut.

Offisiell norgesrek er da 3,170 kg og 60cm, måtte være bra feit den også.

Til sammenligning, var denne på bildet jeg la inn 1,770 kg 51 cm lang, og jeg har selv en pers på 1,710 kg som var 49 cm. Og ingen av disse var tynne.

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være vanskelig i sånne vann. I fjor hadde jeg 7 turer på et vann hvor det er stor abbor. Jeg fikk null abbor, men det er helt greit å blanke der. For hver tur er man en tur nærmere beistet som plutselig kan dukke opp fra intet. På min aller første tur til vannet fikk jeg en abbor på 1715 g. Etter denne ble det vel ca 20 turer uten fisk før det plutselig en dag smalt på to stk på hhv 1950 g og 1470 g i tillegg til at jeg mista et monster. Det som er rart er at det ofte er en eller annen unge eller gammel kæll som kaster med sluk og spinner som får de største, hehe.

Abboren blir ikke særlig mye lenger enn 55 cm. Den lengste jeg har sett godt dokumentert var 57 cm. Den ble tatt av en sportsfisker i et Dansk tjern som var like stort som en fotballbane og fisken veide nesten 2,7 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk denne abboren fra Mønevannet! Og dere skal vite at jeg har rimelig mange timer der uten å ha sett snurten av noe i nærheten. Det nærmeste jeg har kommet er oppunder kiloen...

Og den fikk du på første turen! :P

Selv har jeg vel ikke abbor over 250 gram derfra en gang....... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den fikk du på første turen!

Det er ikke helt riktig. men det var på en av de første. Senere har jeg kun fått et par halvkilosfisker bortsett fra de sedvanlige tusenbørdrene. Påsken 2002 fisket jeg på Mønevannet/Fløyta/Geitsjøen/Røyrivann nesten hver dag uten å få annet enn en håndfull småabbor. At det er VELDIG stor abbor der er det jo ingen tvil om, men lett er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derfor eldre eller barn får di største er fordi dem er ny begynnere-!! er altid ny begynnere som får di største! får vi som fisker har en vanlig gange når slukk spinner er i vannet! ny begynnere har helt på trynne nå dem sveiver inn.. men fisker liker som regel gangen dems!! så der har du grunnen:-) ta med en ny begynner og se åssen han sveiver så taar du og gjør dt samme som han:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori på hvorfor de gamle tantene ofte drar digre åbborer er at de fisker på en plass hele dagen som de vet at det er muligheter for napp.

Fluktstol, solbriller, kakao, solkrem og noen appelsiner. Da er de rigget for sitt fiske.

Samme hullet som i går. samme hullet neste dag.

Fisker utelukkende når det er høytrykk og fint vær.

Bruker det samme hullet og har dermed laget et lite hull i snølaget som slipper inn litt jaktlys for abboren.

Sånn sett er det ikke helt uforståelig at de klarer å lure opp noen store abborer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett skal det ikke være å få de største. Er ett vann oppe på åsen her også med diiger abbor som spiser mort (og muligens krøkle som visstnok finnes der). Jeg har brukt en del timer der og har ennå ikke bikket kilosgrensa. Det nærmeste var en som falt av helt inne ved land under fiske etter gjedde. På en 15cm buster jerk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.