Gå til innhold
Fiskersiden

Sertifisering, trenger vi det?


KjellArne
 Share

Recommended Posts

Hvis dere C&R eksperter ikke klarer å enes om hva som er den rette lære, kan dere lite forvente av at vi andre skal ta til oss belæringene deres.

Dette er jo bare tull. At du ikke klarer å ta til deg hovedpoengene skyldes nok mer egen vilje og evne enn C&R tilhengernes pedagoiske evner og eventuelle uenighet om detaljer. Selv om man er enig om en grunnleggende ting, betyr jo ikke det at man er enige om alt; det gjelder vel uansett på hvilken side av gjerdet man befinner seg her, eller hur? Det er minst like stor individuell variasjon i C&R tilhengernes leir som blant de som er motstandere. Men som Remy er inne på, noe er de fleste C&R tilhengere enige om; det som faktisk er dokumentert; 1. med YTTERST få unntak virker C&R dersom man gjør det riktig, og 2. dette er den beste måten å forvalte SÅRBARE bestander på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var forferdelig vanskelig å få øye på debatten om sertifisering, mellom alt tullpratet.

Synd, såpass respekt burde en trådstarter kunne ha fått.

At mange middelaldrende menn ikke opplever sertifisering eller opplæring som viktig, er vel heller ingen bombe.

På samme måte som problemet med å få hodet ut av sitt eget ræv%&§ og ha tanke for andre (unge eller ikke så "suverene"), ser ut til å være proposjonalt med antal linjer i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gelm det Gimbo, du er helt skadeskutt. Glem det

Her babler mannen i dagesvis om C&R men vil altså ikke dele hemmelighetene med allmuen...

...eller skal jeg tolke det dithen at det ikke altid er så praktisk...at fisk rett og slett dauer uansett?

God Jul i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du så fortelle hva som er riktig måte å sette ut en torsk på under følgende forusteninger:

Den må heises 3-4 meter opp av vannet før den kan avkrokes. (dette er praktsik fiske, ikke internett fisking)

Torsk spreller som bare ***** når du tar i den. C&R folket forteller at dette ikke er bra og bør ungås...men ikke hvordan...så hvordan gjør man dette Remy? Hvordan roer man ned en Torsk man har slitt ut av vannet etter kjeften og heist opp på ei kai?

Så skal den avkrokes...med gjerne med en to-tre digre reker som blokerer munnen så man ikke ser kroken, hele tiden med en sprellende fisk i nevene...disse må vekk før mann når tak i kroken...

Hvordan gjøre dette uten å skade fisken ytterligere...og klokken går...fisken blir svakere og svakere...

Så skal den settes ut fra 3-4 meters høyde...åja, jeg har jo drop-nettet...men det er utilgjenglig fordi fisken har sprellet snære og halve bruket inn i det?

Selv om jeg ikke har 100% håndfast bevis på det tror jeg faktisk en torsk relativt greit overlever et fall fra 3-4 meters høyde (hvordan kan en laks som hopper opp fosser på opptil fem meter klare å falle rett ned i fossekulpen igjen hver gang den mislykkes uten å ta skade?). Å heise den opp fra en slik høyde derimot er jeg mer skeptisk til, selv om torsken er en av de mer robuste fiskene. Og det er farligere jo større fisken blir. Jeg ville jo kanskje unngått å fiske fra et sted der jeg havnet i et slik dilemma, om mulig, eller sørget for å ha mulighet til å komme på havnivå for å oppnå sikker avkroking. Å roe ned torsken er ikke lett. Et forsiktig men bestemt nakkegrep pleier å gå greit, selv om fisken vrir litt på seg, klarer man som regel å holde den uten å skade. Så forsøker man å fjerne krokene så forsktig som mulig. Lirk krokene løs, ikke røsk. At man bruker LITT tid pleier å gå greit. Forutsatt at det ikke er for varmt vær og fisken er direkte soleksponert slik at den risikerer å tørke ut, eller det er kuldegrader, slik at fiskens hudceller, slimlag, gjeller og øyne fryser i stykker, så kan fisk være ut av vannet i forbløffende lang tid uten å ta skade. Det beste været for C&R er fuktig vær (regnvær/yr/tåke) og relativt kjølig vær. Har sett karper som har overlevd mer enn tre timer på land i slik vær (ja, det er utilgivelig å gjøre noe sånt, men det viser at det er mulig og at man har litt å gå på).

At mange middelaldrende menn ikke opplever sertifisering eller opplæring som viktig, er vel heller ingen bombe.

Som jeg skrev, hvis dette er det som skal til for å rettferdiggjøre sportsfisket i fremtiden mener jeg dette er en lav pris å betale. Men samtidig må man se på problemene; at det kanskje blir en unødvendig høy terskel for nybegynnerne (dem er det vel heller få av her på forumet ?), samt at for mange av oss vil det jo være unødvendig med en slik opplæring. Men rent personlig hadde jeg som sagt ikke hatt noe problem med å gå gjennom et slik formelt kurs, om ikke annet for å være solidarisk med saken, som jo er viktigere enn min person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare tull. At du ikke klarer å ta til deg hovedpoengene skyldes nok mer egen vilje og evne enn C&R tilhengernes pedagoiske evner og eventuelle uenighet om detaljer. Selv om man er enig om en grunnleggende ting, betyr jo ikke det at man er enige om alt; det gjelder vel uansett på hvilken side av gjerdet man befinner seg her, eller hur? Det er minst like stor individuell variasjon i C&R tilhengernes leir som blant de som er motstandere. Men som Remy er inne på, noe er de fleste C&R tilhengere enige om; det som faktisk er dokumentert; 1. med YTTERST få unntak virker C&R dersom man gjør det riktig, og 2. dette er den beste måten å forvalte SÅRBARE bestander på.

Jeg vil bare hvite hvordan jeg rent praktisk skal sette ut taregjedden min fra ei kai slik at flest mulig overlever. Artikkeln jeg leste for faktisk å få med meg noe sier at det ikke er noen vits.

Du sier ja det er greit, og basert på at du muligens har mer erfaring med saltvannsfisken vi får her en artikkelforfatteren, trodde jeg på deg. Supert.

Så klikker Remy i vinkel fordi jeg velger å stole på hva du sier om dette, forran en eller annen artikkelforfatter på hjemmesida Remy henviser til.

Når man i tilegg baler med forhold som ikke akkurat er ideelle, vil jeg gjerne vite om C&R under forholdene jeg fisker er noen vits.

Og så får man til slutt kjeft av deg fordi man gir utrykk for sin forvirring.

Jeg får vist lære dette helt på egen hånd da, etter prøve og feile metoden. Da C&R ekspertene ikke ser ut til å være villige til å hjelpe til...

Er det rart en stakkar blir forvirret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man i tilegg baler med forhold som ikke akkurat er ideelle, vil jeg gjerne vite om C&R under forholdene jeg fisker er noen vits.

Og så får man til slutt kjeft av deg fordi man gir utrykk for sin forvirring.

Jeg får vist lære dette helt på egen hånd da, etter prøve og feile metoden. Da C&R ekspertene ikke ser ut til å være villige til å hjelpe til...

Er det rart en stakkar blir forvirret?

se den siste posten min, der jeg forsøker å gi deg noen konkrete svar om ikke annet. Prøve og feile måten er faktisk ikke så ueffen, de fleste av oss har lært C&R på denne måten, kombinert med kunnskap vi har fått fra andre. Det kan nok hende noen fisk har dødd på veien, men uansett hvor mye teoretisk kunnskap man erverver seg må man jo ut og praktisere. I det lange løp vil jo gevinstene komme. Og siden data viser at fisken tåler mer enn mange er klar over, går det som regel bra også når man er uerfaren. Å være forsiktig er jo en god start...

jeg forsøker å gi deg støtte og konkrete svar når du spør om det, men jeg gir deg kjeft når jeg mener det er på sin plass. Sånn forholder jeg meg egentlig til alle mine medmennesker, og sånn forventer jeg at andre behandler meg...! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke har 100% håndfast bevis på det tror jeg faktisk en torsk relativt greit overlever et fall fra 3-4 meters høyde (hvordan kan en laks som hopper opp fosser på opptil fem meter klare å falle rett ned i fossekulpen igjen hver gang den mislykkes uten å ta skade?). Å heise den opp fra en slik høyde derimot er jeg mer skeptisk til, selv om torsken er en av de mer robuste fiskene. Og det er farligere jo større fisken blir. Jeg ville jo kanskje unngått å fiske fra et sted der jeg havnet i et slik dilemma, om mulig, eller sørget for å ha mulighet til å komme på havnivå for å oppnå sikker avkroking. Å roe ned torsken er ikke lett. Et forsiktig men bestemt nakkegrep pleier å gå greit, selv om fisken vrir litt på seg, klarer man som regel å holde den uten å skade. Så forsøker man å fjerne krokene så forsktig som mulig. Lirk krokene løs, ikke røsk. At man bruker LITT tid pleier å gå greit. Forutsatt at det ikke er for varmt vær og fisken er direkte soleksponert slik at den risikerer å tørke ut, eller det er kuldegrader, slik at fiskens hudceller, slimlag, gjeller og øyne fryser i stykker, så kan fisk være ut av vannet i forbløffende lang tid uten å ta skade. Det beste været for C&R er fuktig vær (regnvær/yr/tåke) og relativt kjølig vær. Har sett karper som har overlevd mer enn tre timer på land i slik vær (ja, det er utilgivelig å gjøre noe sånt, men det viser at det er mulig og at man har litt å gå på).

Takk for den. Bortsett far dette med heisingen. Jeg bruker jo et heisenett til dette. men det tar tid å ordne dette for nedheising av fisken, da den gjerne roter det skikkelig til under oppheising...(senna vikler seg fast i nettet etc)

Så at man kan kaste fisken ned er jo bra...bare at jeg ofte opplever at det som skjer er at fisken da blir liggende å flyte med buken i været...

Andre fiskesteder heromkring er lite aktuelle på vinteren. De beste fiskestedene er nemlig høye bergskrenter og kaier heromkring. Og etter at frosten kom er det å bevege seg ut på glatte svaberg en risikosport jeg ikke begir meg ut på siden jeg fisker alene stort sett...

Men det gir meg en ide om at en stykke sterk presenning kan lages til en slags nedheisingsvugge eller noe?

Opp med nettet, fordi det går raskere, mens fisken kan gå i vugga for nedheising?

( ser du Remy, jeg kan tenke jeg og, bare du gir meg lov)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da absolutt ikke klikket i vinkelt, men måten du forfatter spørsmålet ditt på er ikke verd ett svar. Det eneste du gjør er å sette alt opp mot hverandre. De fleste kjenner til at fisk tatt på dypere vann en 8 - 10 meter kan få problemer med svømmeblæra og trykkforskkjellen. MEN det finnes måter å gjøre dette på slik at effekten ikke blir så omfattende. Feks ta seg god tid, ikke hale fisken rett opp. Det er jo også en øvre grense på hvor dypt man kan fiske. Noen stikker hull på svømmeblæra på lange, brosme etc, men hva utfallet er vet ikke jeg. Fisk kan sprelle på land, det har ingen omfattende negativ innvirkning, SÅ FREMT de har noe å sprelle på. Spreller fisken på stein, fjell, grus etc tar den skade. Ligger den i en avkrokningmatte, tykkt pvc veienett e.l. skader ikke fisken seg. Her er det også viktig å fukte i forkant. Om forholdene tillater det kroker man av fisken i vannet, dette med størst sjans for å utføre c&r uten noen form for skade på fisken. Skulle fisken få en skramme skader det ikke med litt desinfiserende veske som man sprayer på. Ev om fisken har sår fra før, dette selger flere i Norge. Løft fisken på to steder, ikke kun fra hodet. Behandle fisken med fuktige hender, behandle den skånsomt. Rask avkroking er enkelt har man utstyret til det. Feks en peang, eller en lang tang. Krokløsner, avbiter og seneklipper i nærheten. Alt dette bør være fremme før man fisker, eller innøvd slik at alt går automatisk. C&R er ikke å anbefalle i varme vann, med lite oxygen. Jeg tror på c&r fordi jeg ser det virker. Fordi jeg ser det er gjenfangster med lange og korte mellomrom. Jeg tror ikke en fisk som har hatt en traumatisk og forferdelig opplevese kaster seg over ett bytte igjen innen kort tid. Ørret feks, har en tendens til å slå seg til ro i 12 - 24 timer etter å ha blit skremt eller satt ut. Ergo reagerer den likt når den har blitt skremt som når den har blitt fanget og sluppet igjen. Ditt scenario med å stå flere meter oppe, er i mine øyne ikke ett godt utgangspunkt for å fiske c&r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gimbo - en C&R fisker ville i utgangspunktet helst ha fisket et annet sted slik at det hadde vært lettere å slippe ut igjen fisken.

Det første jeg gjør når jeg kommer til et sted jeg skal fiske er å planlegge landing og tilbakesetting av fisk. Hvordan jeg skal gjøre dette raskest mulig og så forsvarlig som mulig på dette stedet.

For at jeg skulle fisket på en kai slik du beskriver skulle det vært tatt fangster av kul fisk som jeg ønsker meg til artslisten min ved flere anledninger der.

I så fall ville jeg hatt en avkrokingsmatte type tykk, en bøtte som jeg hadde senket ned og fylt med vann til å fukte matten og hendene med dersom det ble fangst. Eventuelt også fisken dersom det må brukes litt tid i avkrokingen.

Så ville jeg lagt meg ned på magen når jeg skulle slippe fisken fri for å minske fallhøyden mest mulig dersom jeg ikke kunne senke den ned med håven igjen.

Tilbake til topic.

Jeg ønsker en sertifisering velkommen og ville svært gjerne gjennomført et slikt kurs personlig.

Både for å bekrefte for meg selv at jeg faktisk ER verdensmester og fordi det burde være krevet av alle som skal fiske for å få forståelse av korrekt behandling av fanget fisk. Enten om den skal slippes ut igjen eller om den skal sløyes. De aller fleste kan nok sløye fisk og det er ingen hokus pokus på noen som helst måte, men for helt nye fiskere kan det være greit å ha været igjennom det også. For de aller yngste kan det være nok at far eller bror eller eldre venn har gjennomført et slikt kurs og er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da absolutt ikke klikket i vinkelt, men måten du forfatter spørsmålet ditt på er ikke verd ett svar. Det eneste du gjør er å sette alt opp mot hverandre. De fleste kjenner til at fisk tatt på dypere vann en 8 - 10 meter kan få problemer med svømmeblæra og trykkforskkjellen. MEN det finnes måter å gjøre dette på slik at effekten ikke blir så omfattende. Feks ta seg god tid, ikke hale fisken rett opp. Det er jo også en øvre grense på hvor dypt man kan fiske. Noen stikker hull på svømmeblæra på lange, brosme etc, men hva utfallet er vet ikke jeg.

Utfallet av at man stikker hull i svømmeblæra er at fisken dauer ifølge artikkelen på hjemmesiden du henviste til. De fleste kjenner til at slik fisk likevel må bløgges, og de fleste av dem er daue allerede før de kommer i båten.

Artikkelen nevner også at man må ta seg god tid...en halv time nevnes...det er ikke særlig praktisk gjennomførbart, også i følge artikkelforfatteren...som anbefaler at fisken drepes, og der er jeg enig. Å bruke en halvtime på å dra opp en taregjedd fra 20 meter...nope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den. Bortsett far dette med heisingen. Jeg bruker jo et heisenett til dette. men det tar tid å ordne dette for nedheising av fisken, da den gjerne roter det skikkelig til under oppheising...(senna vikler seg fast i nettet etc)

Kjøp et heisenett til... ett til opp og ett til ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den. Bortsett far dette med heisingen. Jeg bruker jo et heisenett til dette. men det tar tid å ordne dette for nedheising av fisken, da den gjerne roter det skikkelig til under oppheising...(senna vikler seg fast i nettet etc)

Så at man kan kaste fisken ned er jo bra...bare at jeg ofte opplever at det som skjer er at fisken da blir liggende å flyte med buken i været...

Andre fiskesteder heromkring er lite aktuelle på vinteren. De beste fiskestedene er nemlig høye bergskrenter og kaier heromkring. Og etter at frosten kom er det å bevege seg ut på glatte svaberg en risikosport jeg ikke begir meg ut på siden jeg fisker alene stort sett...

Men det gir meg en ide om at en stykke sterk presenning kan lages til en slags nedheisingsvugge eller noe?

Opp med nettet, fordi det går raskere, mens fisken kan gå i vugga for nedheising?

Hvis du opplever at fisken ikke tåler å bli kastet ned fra den høyden bør du jo slutte med det. Praktisk erfaring der og da er jo mer verdt enn synsing basert på generell kunnskap... :) Et alternativ er jo å heise den ned igjen og. Det har jeg gjort ved hjelp av en langskaftet håv, eller som du er inne på, et senkenett/en "vugge" av presenning. Men du er jo også inne på noe annet vesentlig her; de løsningene man må komme fram til bør være så enkle som mulig, delvis fordi man i motsatt fall har en tendens til å bli slumsete og likegyldig etterhvert (man "gidder" ikke sette iverk hele greia pga en liten torsk), noe som utvilsomt går ut over fisken, og delvis fordi det med en komplisert metode er mer som KAN gå galt. Skjønner jo godt at du sliter med å finne gode C&R løsninger under kystfiske vinterstid. Sikkerheten for en selv må jo alltid gå først, også før fiskens ve og vel, tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette fisk tilbake fra kaier greier man seg vel med en bøtte og noe tau.

Fest et tau i topp og et tau i undersiden av bøtta. Fyll bøtta med vann, sett fisken oppi og senk den ned. Når bøtta er vel nede hvelver du den ved å trekke i tauet som er festet på undersiden, fisken blir da satt pent tilbake.

Dette var et tips til den som vil kjøre kurs (ære være dere) og til fri avnyttelse av alle andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfallet av at man stikker hull i svømmeblæra er at fisken dauer ifølge artikkelen på hjemmesiden du henviste til. De fleste kjenner til at slik fisk likevel må bløgges, og de fleste av dem er daue allerede før de kommer i båten.

Artikkelen nevner også at man må ta seg god tid...en halv time nevnes...det er ikke særlig praktisk gjennomførbart, også i følge artikkelforfatteren...som anbefaler at fisken drepes, og der er jeg enig. Å bruke en halvtime på å dra opp en taregjedd fra 20 meter...nope.

Å stikke hull på svømmeblæra vil jeg på det sterkeste fraråde. Det KAN nok gå bra, men det medfører nok SVÆRT stor risiko for at det går galt. For det er ikke bare trykket i svømmeblæra som er problemet. En fisk som er dratt opp fra stort dyp for raskt har jo en form for dykkersyke. Og når svømmeblæra på grunn av trykket presses opp i svelget på fisken kan det skade fiskens andre indre organer, særlig hjerte og lever, kanskje også gjellene (vi snakker om stor trykkforskjell her så organene kan rett og slett klemmes i stykker!). Derfor kakker jeg uten unntak slik fisk. Da er det faktisk bedre at den havner på middagsbordet.

For øvrig er det ingen grunn til å tukle FOR mye med fisken. Selv om man har litt tid på seg til avkroking og tilbakesetting, bør man trene på å gjøre dette så raskt og effektivt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du opplever at fisken ikke tåler å bli kastet ned fra den høyden bør du jo slutte med det. Praktisk erfaring der og da er jo mer verdt enn synsing basert på generell kunnskap... :) Et alternativ er jo å heise den ned igjen og. Det har jeg gjort ved hjelp av en langskaftet håv, eller som du er inne på, et senkenett/en "vugge" av presenning. Men du er jo også inne på noe annet vesentlig her; de løsningene man må komme fram til bør være så enkle som mulig, delvis fordi man i motsatt fall har en tendens til å bli slumsete og likegyldig etterhvert (man "gidder" ikke sette iverk hele greia pga en liten torsk), noe som utvilsomt går ut over fisken, og delvis fordi det med en komplisert metode er mer som KAN gå galt. Skjønner jo godt at du sliter med å finne gode C&R løsninger under kystfiske vinterstid. Sikkerheten for en selv må jo alltid gå først, også før fiskens ve og vel, tross alt.

Jeg tenkte kansje det var en riktig måte å gjøre det på?

Jeg holder fisken under hodet og under halepartiet og lar den gli ut av hendene og ned i vannet med hodet først...det er sånn ca 50/50...enten tar de noen tak...og kommer seg...eller så legger de seg med buken i været...

Problemet mitt er at jeg har ingen erfaring med kystfiske fra land. I båt var det altid greiere...bare å avkroke fisken, og la den gå...det hele var over på sekunder....og jeg vil tro 99% overlevelse. Men med fiske fra land blir det bare masse styr, og alt tar tid...og fisken dauer.

Samme med de ørretene jeg noen ganger lar gå (den satt Remy!), av kroken og avgårde med den. Gidder jo ikke vasse til lands bare for å slippe en fisk...men strengt tatt skulle vel alle disse vært kasta til skogs...(Vi snakker 15 cm lang fisk som sikkert er flere år gammel)

Er derfor en sjokk den dødeligheten jeg opplever ved kystmeite, hvor jeg er i ferd med å gi opp torsk fordi jeg bare får småtorsk, og vil ikke være ansvarlig for at all småtorsken eromkring dauer. den skal jo i gryta mi når den har blitt voksen!

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stikke hull på svømmeblæra vil jeg på det sterkeste fraråde. Det KAN nok gå bra, men det medfører nok SVÆRT stor risiko for at det går galt. For det er ikke bare trykket i svømmeblæra som er problemet. En fisk som er dratt opp fra stort dyp for raskt har jo en form for dykkersyke. Og når svømmeblæra på grunn av trykket presses opp i svelget på fisken kan det skade fiskens andre indre organer, særlig hjerte og lever, kanskje også gjellene (vi snakker om stor trykkforskjell her så organene kan rett og slett klemmes i stykker!). Derfor kakker jeg uten unntak slik fisk. Da er det faktisk bedre at den havner på middagsbordet.

For øvrig er det ingen grunn til å tukle FOR mye med fisken. Selv om man har litt tid på seg til avkroking og tilbakesetting, bør man trene på å gjøre dette så raskt og effektivt som mulig.

Forvaltningsmessig er jeg uenig: noe som KAN gå bra er bedre enn noe som har SVÆRT stor risiko for å gå galt. Å kakke den er jo endelig - er det ikke? Å unnlate helt å fiske på disse er jo best - forvaltningmessig? (Noen KAN jo dø, tross sertifisert C&R-praksis). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvaltningsmessig er jeg uenig: noe som KAN gå bra er bedre enn noe som har SVÆRT stor risiko for å gå galt. Å kakke den er jo endelig - er det ikke? Å unnlate helt å fiske på disse er jo best - forvaltningmessig? (Noen KAN jo dø, tross sertifisert C&R-praksis).

Jo, men dette, hvis noe fiske kan sies å være det, er jo et spørsmål om dyreplageri. Å slippe ut en fisk der sannsynligheten for at den overlever kanskje bare er noen få prosent er jo bare tull. For de artene der dette er aktuelt; primært abbor og gjørs i ferskvann og brosme/lange/uer i saltvann, er det per i dag ikke noe bestandsmessig argument å praktisere C&R annet enn å ta vare på sjeldne (store) individer om mulig, kanskje med unntak av gjørs og uer. Og det er jo ikke noen god reklame for C&R at man praktiserer dette med så dårlige odds. Så ja, hvis man vurderer at bestandene er truet av beskatning, og man ikke finner en forsvarlig måte å fiske på uten å måtte kakke fisken, ja da er det forvaltningsmessig best å ikke fiske. Som sagt er det jo liten vits å praktisere C&R hvis det ikke virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en avlegger av diskusjonen som går om C&R som forvaltningsprinsipp i en annen tråd hvor mange kommer inn på sertifisering lurer jeg på: Trenger vi det?

Det er helt klart at kunnskap om hva man holder på med ikke er til skade, jo mer man vet jo bedre er det. I Tyskland tror jeg det er et voldsomt regime man må gjennom for å få lov til å bedrive fritids/sportsfiske, eksamen må avlegges og det er så vidt jeg vet ikke småtterier som er pensum. Om dette medfører at tyskere som fisker i Norge oppfører seg noe bedre eller ikke tror jeg ikke, selv om de har tatt nevnte sertifisering i hjemmlandet.

I dag må man ta jegerprøven for å få jakte og man må ta førerkortet for å få kjøre, men jeg vil påstå at jaggu finnes det mange av disse som aldri skulle vært hverken i skauen eller på veien. Jeger og fiskeforeninger vil sikkert ønske et krav om sertifisering velkommen, både ved at det genererer inntekter(de må jo holde kurs) og det faktum at kunnskap skader ikke. Dersom man skal innføre sertifisering mener jeg at den burde gjelde for alle typer fiske, ikke f.eks. gjelde kun laksefiske. Vil en innføring av sertifisering medføre en ekskludering og gjøre enkelte fiskeformer enda mer eksklusiv?

Selv er jeg i tvil om hva som er riktig vei fremover, hva mener dere?

Få sportsfiske inn i skolen,barnehagen,babygruppe evt.syng budskapet til gravides mage slik at ihvertfall den oppvoksende generasjon får vite hvordan fisk skal behandles enten den skal spises eller settes ut :blush:

Ellers så kunne det jo vært obligatoriske kurs for laksefiskere i c&r, og så kan laksefiskerne holde kurs for andre i c&k ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få sportsfiske inn i skolen,barnehagen,babygruppe evt.syng budskapet til gravides mage slik at ihvertfall den oppvoksende generasjon får vite hvordan fisk skal behandles enten den skal spises eller settes ut :blush:

Ellers så kunne det jo vært obligatoriske kurs for laksefiskere i c&r, og så kan laksefiskerne holde kurs for andre i c&k ;)

I barnehagen jeg jobbet i, var vi vertfall på isen og fisket røye og hvor fisken etterpå ble renset av ungene og mageinnhold, hjerte etc studert med stor iver. Etterpå ble og fortært etter en omgang i steikepanna i lavvoen. Så i rette barnehagen lærer de det allerede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en avlegger av diskusjonen som går om C&R som forvaltningsprinsipp i en annen tråd hvor mange kommer inn på sertifisering lurer jeg på: Trenger vi det?

(...)

Vil en innføring av sertifisering medføre en ekskludering og gjøre enkelte fiskeformer enda mer eksklusiv?

Selv er jeg i tvil om hva som er riktig vei fremover, hva mener dere?

Nei, vi trenger ingen sertifisering. Enhver for form sertifisering vil i mer eller mindre grad undergrave ideene bak friluftsloven og allemannsretten.

Som et forvaltningsverktøy grenser det til det absurde, og ovenfor truede / sårbare arter bør man innføre fangststopp uansett om arten har gjeller, lunger eller fotosyntese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegerprøven kan vi vel gjerne beholde, om ikke annet så fordi det er den som gir oss lov til å løpe rundt med skarpe våpen og skyte rundt oss. Kanskje skulle våpenopplæringsbiten også få en atskillig større del i denne opplæringen. Den dagen meitestanga og forspretterten blir like farlige for omgivelsen som Mauseren, ja da vil jeg gjerne ha grundig opplæring og sertifisering :ph34r:

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegerprøven kan vi vel gjerne beholde, om ikke annet så fordi det er den som gir oss lov til å løpe rundt med skarpe våpen og skyte rundt oss. Kanskje skulle våpenopplæringsbiten også få en atskillig større del i denne opplæringen. Den dagen meitestanga og forspretterten blir like farlige for omgivelsen som Mauseren, ja da vil jeg gjerne ha grundig opplæring og sertifisering :ph34r:

Ja for vi deler jo ut våpen gratis til ungene, og sender dem alene i skauen for å gå på jakt :-)

Hmmm...lurer på hva aldersgrensen for fisking skal være da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.