Gå til innhold
Fiskersiden

Sertifisering, trenger vi det?


KjellArne
 Share

Recommended Posts

Som en avlegger av diskusjonen som går om C&R som forvaltningsprinsipp i en annen tråd hvor mange kommer inn på sertifisering lurer jeg på: Trenger vi det?

Det er helt klart at kunnskap om hva man holder på med ikke er til skade, jo mer man vet jo bedre er det. I Tyskland tror jeg det er et voldsomt regime man må gjennom for å få lov til å bedrive fritids/sportsfiske, eksamen må avlegges og det er så vidt jeg vet ikke småtterier som er pensum. Om dette medfører at tyskere som fisker i Norge oppfører seg noe bedre eller ikke tror jeg ikke, selv om de har tatt nevnte sertifisering i hjemmlandet.

I dag må man ta jegerprøven for å få jakte og man må ta førerkortet for å få kjøre, men jeg vil påstå at jaggu finnes det mange av disse som aldri skulle vært hverken i skauen eller på veien. Jeger og fiskeforeninger vil sikkert ønske et krav om sertifisering velkommen, både ved at det genererer inntekter(de må jo holde kurs) og det faktum at kunnskap skader ikke. Dersom man skal innføre sertifisering mener jeg at den burde gjelde for alle typer fiske, ikke f.eks. gjelde kun laksefiske. Vil en innføring av sertifisering medføre en ekskludering og gjøre enkelte fiskeformer enda mer eksklusiv?

Selv er jeg i tvil om hva som er riktig vei fremover, hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av dem som talte for sertifisering i C&R-tråden.

Jeg tenkte kun på det som noe man måtte gjennom for å fiske på bestander som var såpass sårbare at man ikke kunne tillate annet fiske enn C&R.

Jeg synes ikke sertifisering ville ha noe for seg der hvor uttak er forsvarlig. Som jeg også sa i den tråden. Får man en fisk er det en svært enkel sak å drepe den på en forsvarlig måte, å sette den ut igjen forsvarlig er mye mer krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av dem som talte for sertifisering i C&R-tråden.

Jeg tenkte kun på det som noe man måtte gjennom for å fiske på bestander som var såpass sårbare at man ikke kunne tillate annet fiske enn C&R.

Jeg synes ikke sertifisering ville ha noe for seg der hvor uttak er forsvarlig. Som jeg også sa i den tråden. Får man en fisk er det en svært enkel sak å drepe den på en forsvarlig måte, å sette den ut igjen forsvarlig er mye mer krevende.

Tror ikke man trenger sertifisering for å slippe en svenskpilk med noen makkangler over ei båtripe for å dra seg koking. Det er å skyte spurv med kanoner.

Men som Nanablag mener, det ville være et absolutt must dersom man skal tillate fiske på sårbare arter som ikke tåler beskatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man trenger sertifisering for å slippe en svenskpilk med noen makkangler over ei båtripe for å dra seg koking.

Vet ikke Gimbo- det blir det samme som å si at man ikke trenger jegerprøven fordi det er lett å lære seg å skytte en elg til mat.

Norge slipper unna det meste når det gjelder lisenser eller sertifiseringer relatert til sjø og havfiske, hovedsakelig begrunnet bra tilgang til fiske , at vi er få innbyggere og at inhøsting av naturen er en del av den norske kulturen. Ressursene minker og vi blir flere. I de fleste land kreves det lisenser for å fiske til sjøs også. Personlig ønsker jeg evt. sertifisering for å kunne fiske ,velkommen, ikke minst nå som det også inføres minstemål til sjøfiske og førdi jeg ønsker at våre etterkommere også kan nytte lidenskapen i fremtiden.

Hva slags sertifisering og graden kan dog utredes.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sertifisering kan også bety at det gir noen mulighet til å få en god opplæring/innføring i forhold til fiske.

Det er ikke alle barn og unge som har noen voksne som kan gi dem en innføring i fiske.

Etter en reportasje jeg så på tv, synes jeg dette så ut til å være en fin mulighet både for å sikre rekrutering, gi god informasjon og for å kunne arbeide med etikk og atferd omkring fangst og fiske.

Så med hensyn til de oppvoksende slekter synes jeg dette kunne være et fint tiltak...Noen forutsetninger legger jeg imidlertid. Det må ikke koste penger for barn og unge under 18 (slik at en eksluderer..) det bør kobles opp mot etablerte organisasjoner og myndigheter bør forpliktes til å sikre en økonomi og tilsyn med dette, slik at kvalitet blir god.

- om en av kostnadene er at jeg og andre voksne også må gjennom dette, ved etablering, så er det greit, kanskje det til og med hadde vært morsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke Gimbo- det blir det samme som å si at man ikke trenger jegerprøven fordi det er lett å lære seg å skytte en elg til mat.

Norge slipper unna det meste når det gjelder lisenser eller sertifiseringer relatert til sjø og havfiske, hovedsakelig begrunnet bra tilgang til fiske , at vi er få innbyggere og at inhøsting av naturen er en del av den norske kulturen. Ressursene minker og vi blir flere. I de fleste land kreves det lisenser for å fiske til sjøs også. Personlig ønsker jeg evt. sertifisering for å kunne fiske ,velkommen, ikke minst nå som det også inføres minstemål til sjøfiske og førdi jeg ønsker at våre etterkommere også kan nytte lidenskapen i fremtiden.

Hva slags sertifisering og graden kan dog utredes.

Vel, det kreves nå litt mer av en som skal skyte en elg enn å slippe en pilk over rekka og vente på at fisken skal bite. Hvem som helst klarer å sløye en torsk, eventuelt legge den på ei fjøl for å se om den er lang nok.

Men det finnes jo fiskere der ute som ikke en gnag tør å ta i en fisk...så kansje du har rett. Et lite sløye og filleteringskurs slik at folk lærer å ta vare på fangsten hadde kansje vært på sin plass dersom folk ikke kan vise til at dette kan de fra før.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på rekrutteringen synes jeg ikke det bør være sertifisering på de fleste typer fiske, slik som fiske i sjøen og ordinære skogsvann og slikt. Norge kan ikke sammenlignes med andre land som har mye folk og lite fiskeressurser. I Norge er man også mye mer avhengig av frivillig innsats for å holde f.eks ørretfiske oppe rundt omkring.

Men enig i at sertifisering godt kunne være obligatorisk i en del tilfeller. F.eks laksefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på rekrutteringen synes jeg ikke det bør være sertifisering på de fleste typer fiske, slik som fiske i sjøen og ordinære skogsvann og slikt. Norge kan ikke sammenlignes med andre land som har mye folk og lite fiskeressurser. I Norge er man også mye mer avhengig av frivillig innsats for å holde f.eks ørretfiske oppe rundt omkring.

Men enig i at sertifisering godt kunne være obligatorisk i en del tilfeller. F.eks laksefiske.

Helt enig med deg i at det ville være et svært rekrutteringshemmende tiltak. Ad laksefiske, mener du det med tanke på dagens tilstand for laksen?

En annen ting er hvordan kan man forvente at et eventuell kontrollregime skal fungere, hva med alle utenladske turister vi ønsker velkommen for å fiske? For å fiske etter anadrom fisk kreves det i dag at du har løst "trygda" og jeg har flere ganger ikke blitt spurt etter den når jeg har løst kort og jeg har heller ikke blitt nektet kort når jeg har glemt den igjen hjemme. Aldri har jeg heller blitt kontrollert for fiskekort hverken i lakselva eller andre steder.

Jeg er for spredning av kunnskap slik at fisket kan utøves på en best mulig måte, men tror at en fungerende sertifiseringsordning blir svært, om ikke umulig, vanskelig å gjennomføre.

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg i at det ville være et svært rekrutteringshemmende tiltak. Ad laksefiske, mener du det med tanke på dagens tilstand for laksen?

En annen ting er hvordan kan man forvente at et eventuell kontrollregime skal fungere, hva med alle utenladske turister vi ønsker velkommen for å fiske? For å fiske etter anadrom fisk kreves det i dag at du har løst "trygda" og jeg har flere ganger ikke blitt spurt etter den når jeg har løst kort og jeg har heller ikke blitt nektet kort når jeg har glemt den igjen hjemme. Aldri har jeg heller blitt kontrollert for fiskekort hverken i lakselva eller andre steder.

Jeg er for spredning av kunnskap slik at fisket kan utøves på en best mulig måte, men tror at en fungerende sertifiseringsordning blir svært, om ikke umulig, vanskelig å gjennomføre.

Tja...jeg er 39 år og har fisket siden jeg var omtent 5 år og har aldri...jeg gjentar aldri sett en kontrollør...ja de eneste gangen jeg har blitt spurt etter noe som helst slags bevis fpor noe som helst er når jeg har kjøpt fiskekort, og heller ikke altid da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller nok også i retning av at en generell sertifisering er unødvendig. Ikke minst med tanke på det som nevnes om at vi er velsignet med generelt gode ressurser.

Men laksefiske er nettopp en type fiske hvor det (i hvertfall til visse tider) er flere som ønsker å fiske enn det er fisk/plass til. Så kanskje en sertifisering for laksefiske hadde vært en ide? Et slik sertifikat kan dessuten knyttes opp mot fisketrygden, slik at man kun har gyldig sertifikat når trygd er betalt og vice versa. Da kan i hvertfall ikke folk skylde på at de ikke har hørt om regler og begrensninger lenger....

Samtidig synes jeg det kunne vært naturlig at pensum til båtførerprøven også omfattet regler rundt minstemål etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig synes jeg det kunne vært naturlig at pensum til båtførerprøven også omfattet regler rundt minstemål etc.

Det heter vel fremdeles båtførerprøven, ikke havfiskerprøven.... er ikke alle som bruker båt som er intresert i fisking vet du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller nok også i retning av at en generell sertifisering er unødvendig. Ikke minst med tanke på det som nevnes om at vi er velsignet med generelt gode ressurser.

Men laksefiske er nettopp en type fiske hvor det (i hvertfall til visse tider) er flere som ønsker å fiske enn det er fisk/plass til. Så kanskje en sertifisering for laksefiske hadde vært en ide? Et slik sertifikat kan dessuten knyttes opp mot fisketrygden, slik at man kun har gyldig sertifikat når trygd er betalt og vice versa. Da kan i hvertfall ikke folk skylde på at de ikke har hørt om regler og begrensninger lenger....

Samtidig synes jeg det kunne vært naturlig at pensum til båtførerprøven også omfattet regler rundt minstemål etc.

:) Ingen skal kunna løysa fiskekort i ei lakseelv utan å forevisa gyldig fisketrygd, det er oppsynets plikt å sjekka at avgifta er betalt før det vert utstedt fiskekort.

Å innføra sertifisering for å fiska i Norge er tull og tøys, eg ser ikkje behovet eller ei naturleg årsak til å vurdera det ein gang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Ingen skal kunna løysa fiskekort i ei lakseelv utan å forevisa gyldig fisketrygd, det er oppsynets plikt å sjekka at avgifta er betalt før det vert utstedt fiskekort.

Å innføra sertifisering for å fiska i Norge er tull og tøys, eg ser ikkje behovet eller ei naturleg årsak til å vurdera det ein gang. ;)

Words! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Words! :D

Hvis vi kun skal få lov å bedrive C&R fiske og atpåtil svært sårbare populasjoner slik enkelte av "fiskerne" her på forumet gjerne hevder er mulig, samtidig som de skryter av 97% overlevelse på utsatt fisk.

Vel så har man ikke annen mulighet til å innføre tvungen skolebenk for fiskerne. Dette fordi vi er idioter, og vi umulig kan nå slike statistikkmål uten. :P

Alt i en ideell verden selvsagt, der vi kun finnes stor fisk... :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gimbo: Du høres ut til å tro at enkelte er FOR å ha sårbare populasjoner. Selvfølgelig er ingen tilhenger av det.

Spørsmålet er heller om man skla kunne fiske der når populasjonene er sårbare fra før, noe som kan ha mange årsaker.

Jeg tror ikke på 97% overlevelse ved C&R uten kursing. Derimot har jeg tiltro til at disse tallene stemmer gitt at kunnskap, utstyr og andre relevante forhold er ideele.

Derfor mener jeg at ved fiske i bestander hvor uttak ikke kan tillates kan sertifisering av fiskerne være et mulig virkemiddel.

Om man har disse forholdene nå, eller om det er en framtidsvisjon kan vi diskutere til vi blir blå. Det har lite med sertifiseringsdebatten å gjøre, bortsett fra at det selvfølgelig må debatteres opp og end i mente for å sette grensene for når det skal kreves dersom det innføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gimbo: Du høres ut til å tro at enkelte er FOR å ha sårbare populasjoner. Selvfølgelig er ingen tilhenger av det.

Spørsmålet er heller om man skla kunne fiske der når populasjonene er sårbare fra før, noe som kan ha mange årsaker.

Jeg tror ikke på 97% overlevelse ved C&R uten kursing. Derimot har jeg tiltro til at disse tallene stemmer gitt at kunnskap, utstyr og andre relevante forhold er ideele.

Derfor mener jeg at ved fiske i bestander hvor uttak ikke kan tillates kan sertifisering av fiskerne være et mulig virkemiddel.

Om man har disse forholdene nå, eller om det er en framtidsvisjon kan vi diskutere til vi blir blå. Det har lite med sertifiseringsdebatten å gjøre, bortsett fra at det selvfølgelig må debatteres opp og end i mente for å sette grensene for når det skal kreves dersom det innføres.

De sier jo selv at de ønsker størst mulig fisk. Noe som går igjen i utallige fiskeraporter her på forumet. Videre for å få størt mulig fisk, er det klart at antallet må ned til et nivå der fisken blir sårbar for uttak.

Da er man jo pokka nødt til å lære alle 10 millionene som vil fiske bare i Europa hvordan man trygt skal sette ut fisken (for vi må jo ikke isolere oss og kun tenke Norge). det er jo soleklart. I hvertfall i forhold galningene som vil sette hele bestandene i fare ved og tilogmed fiske på utrydningstruet fisk at de bør ivertfall beherske C&R til fingerspissene før vi slipper dem til i elvene våre.

Vi får rett og slett sende dem på kurs hele gjengen. Skulle bli litt av et marked det! Skulle ikke forundre meg om vi kan finansiere hele kultiveringenen av norsk fisk bare med det. Her gjelder det å ikke være trangsynt og tenke nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier jo selv at de ønsker størst mulig fisk. Noe som går igjen i utallige fiskeraporter her på forumet. Videre for å få størt mulig fisk, er det klart at antallet må ned til et nivå der fisken blir sårbar for uttak.

Antallet fisk eller fiskere? Er litt usikker på hva du mener her, lytter gjerne, men lover ikke nødvendigvis å være enig. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antallet fisk eller fiskere? Er litt usikker på hva du mener her, lytter gjerne, men lover ikke nødvendigvis å være enig. :D

Jeg mener fisk. Men antallet fiskere bør nok også ned. Men det er en populasjonssak hvor verden rett og slett er overbefolket. Vi trneger svartedaueden på nytt rett og slett...denne svineinfluensaen er for pinglete....men det er en helt annen diskusjon :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Verden er i utvikling til det bedre når dykk to er einige om noko. :D

Der må jeg arrestere deg. Verden blir definitivt ikke bedre av at en gjeng søringer sitter på internett og prater. Enten de er enige eller ikke

----------

Ooops, her mente jeg selvsagt å skrive særinger ikke søringer...men men...det er nå samme sak, så det får passere :angry::D

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der må jeg arrestere deg. Verden blir definitivt ikke bedre av at en gjeng søringer sitter på internett og prater. Enten de er enige eller ikke

----------

Ooops, her mente jeg selvsagt å skrive særinger ikke søringer...men men...det er nå samme sak, så det får passere :angry::D

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sertifisering av C&R kunne vært gjennomført, kanskje av dertil egnede, kursede ildsjeler i lokale JFF-foreninger. Bare lurer på en ting - hvordan ser dere for dere at dette gjøres i praksis? Som et teoretisk kurs - se en film og lese litt til en test?

For laksefiskets del må du altså få den på kroken før du kan kurses i praktisk C&R. Akkurat det skal jeg hilse og si at selv meget drevne laksefiskere sliter med til tider, det er jo nettopp derfor arten er så spennende å fiske etter. Er liksom alt eller ingenting. Et praktisk opplegg med fiske og førstehånds erfaringer med avkroking og utsetting er dermed lite aktuelt for denne arten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sertifisering av C&R kunne vært gjennomført, kanskje av dertil egnede, kursede ildsjeler i lokale JFF-foreninger. Bare lurer på en ting - hvordan ser dere for dere at dette gjøres i praksis? Som et teoretisk kurs - se en film og lese litt til en test?

For laksefiskets del må du altså få den på kroken før du kan kurses i praktisk C&R. Akkurat det skal jeg hilse og si at selv meget drevne laksefiskere sliter med til tider, det er jo nettopp derfor arten er så spennende å fiske etter. Er liksom alt eller ingenting. Et praktisk opplegg med fiske og førstehånds erfaringer med avkroking og utsetting er dermed lite aktuelt for denne arten!

:D No er det ikkje nettopp verdens mest meriterte laksefiskere som argumenterer for sertifisering her på FS, men det er jo ein naturleg diskusjon å føra med tanke på tråden om c/r. Erfaringa gjennom eit langt laksefiskerliv er jo godt å ha med seg mtp laksens velferd ved c/r, men ingen er så utlærde at ein aldri kan ta til seg ny lærdom og nye tanker. Det er sundt med meiningsutvekslinger, begge sider i ein diskusjon utvider sin viten og bryt ned fordommer gjennom diskusjonen - uten at det nødvendigvis kjem noko resultat ut av usemja. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.