Gå til innhold
Fiskersiden

Sertifisering, trenger vi det?


KjellArne
 Share

Recommended Posts

:D No er det ikkje nettopp verdens mest meriterte laksefiskere som argumenterer for sertifisering her på FS, men det er jo ein naturleg diskusjon å føra med tanke på tråden om c/r. Erfaringa gjennom eit langt laksefiskerliv er jo godt å ha med seg mtp laksens velferd ved c/r, men ingen er så utlærde at ein aldri kan ta til seg ny lærdom og nye tanker. Det er sundt med meiningsutvekslinger, begge sider i ein diskusjon utvider sin viten og bryt ned fordommer gjennom diskusjonen - uten at det nødvendigvis kjem noko resultat ut av usemja. :angry:

Et slikt kurrs med praksis er nok lite gjennomførbart og helt sikkert ha null praktisk betydning for for den ferdigkjørte fisken. Nei da er nok verdien i et slikt kurs i at vi slik begrenser antallet fiskere som slipper til. I og med at mange verken gidder eller vil betale for et slikt kurs og dermed selvsagt skal utestenges fra fisket (her bør prisen ligge på det vanlige vanvittige særnorske prisnivået på absolutt alt).

Særlig er det viktig at de 10 millioner utenlandske fiskere som står i kø for å bedrive C&R på laksen vår ikke slipper til. I asia har de et greit prinsipp. Utlendinger betaler 10 ganger som mye som landets egen befolkning. Se til Thailand f.eks, hvor en Thai statsborger slipper inn i nasjonalparkene for 40 baht, mens en utlending betaler 400 baht. Et sundt og godt prinsipp som tilgoseser landets egen befolkning vi bør lære av. Begge deler småpenger for en turist. Men her snakker vi jo om norge, og her bør vi følge vår egen tradisjon om at alt skal koste blodpenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Verden er i utvikling til det bedre når dykk to er einige om noko. :D

Jeg tror ikke verden går framover at to idioter som kaller seg nanablag og gimbo på et internettforum er enige om en sak betyr at verden er i utvikling til det bedre. At idioter enes om noe er heller tegn på forfall.

:D No er det ikkje nettopp verdens mest meriterte laksefiskere som argumenterer for sertifisering her på FS, men det er jo ein naturleg diskusjon å føra med tanke på tråden om c/r. Erfaringa gjennom eit langt laksefiskerliv er jo godt å ha med seg mtp laksens velferd ved c/r, men ingen er så utlærde at ein aldri kan ta til seg ny lærdom og nye tanker. Det er sundt med meiningsutvekslinger, begge sider i ein diskusjon utvider sin viten og bryt ned fordommer gjennom diskusjonen - uten at det nødvendigvis kjem noko resultat ut av usemja. :)

Jeg diskuterer vel i grunn C&R og ikke laksefiske som sådan.

For min del kunne arten som var sentrum for diskusjonen gjerne hett noe helt annet.

Laksefiske har jeg ikke peiling på. Jeg bare lufter mine meninger og andre lufter sine. Jeg kan ikke se at det kommer noe vondt ut av at man lufter meningene sine.

Kanskje kan erfarne fiskere få nye tanker av meningene som ytres og kanskje kan de bringe noe godt med seg.

Et slikt kurrs med praksis er nok lite gjennomførbart og helt sikkert ha null praktisk betydning for for den ferdigkjørte fisken.

Hadde vært koselig å vite hva du mener med dette.

For laksefiskets del må du altså få den på kroken før du kan kurses i praktisk C&R. Akkurat det skal jeg hilse og si at selv meget drevne laksefiskere sliter med til tider, det er jo nettopp derfor arten er så spennende å fiske etter. Er liksom alt eller ingenting. Et praktisk opplegg med fiske og førstehånds erfaringer med avkroking og utsetting er dermed lite aktuelt for denne arten!

Mener du at måten man skal behandle fisken på for å kunne sette den ut igjen er HELT annerledes dersom fisken heter laks enn dersom den heter ørret, gjedde, brasme eller sei?

I såfall har jeg tatt feil hele tiden. Jeg trodde man kunne lære riktig behandling og utsetting av fisk uten å praktisere på laks. Jeg forstår at det å behandle og sette ut en sværing er mer krevende enn å sette ut igjen en liten abborpinne men de grunnleggende prinsippene om hva man skal passe på og hva man ikke skal gjøre er vel de samme?

Man er vel bedre skikket for å bedrive C&R på laks om man har bedrevet det på andre arter før enn om man ikke har gjort det?

Jeg føler dette blir veldig selvfølgelig men i lys av det du skriver begynner jeg å tvile,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slikt kurrs med praksis er nok lite gjennomførbart og helt sikkert ha null praktisk betydning for for den ferdigkjørte fisken. Nei da er nok verdien i et slikt kurs i at vi slik begrenser antallet fiskere som slipper til. I og med at mange verken gidder eller vil betale for et slikt kurs og dermed selvsagt skal utestenges fra fisket (her bør prisen ligge på det vanlige vanvittige særnorske prisnivået på absolutt alt).

Særlig er det viktig at de 10 millioner utenlandske fiskere som står i kø for å bedrive C&R på laksen vår ikke slipper til. I asia har de et greit prinsipp. Utlendinger betaler 10 ganger som mye som landets egen befolkning. Se til Thailand f.eks, hvor en Thai statsborger slipper inn i nasjonalparkene for 40 baht, mens en utlending betaler 400 baht. Et sundt og godt prinsipp som tilgoseser landets egen befolkning vi bør lære av. Begge deler småpenger for en turist. Men her snakker vi jo om norge, og her bør vi følge vår egen tradisjon om at alt skal koste blodpenger.

Outside of national parks and wat phra kaew...Two tier pricing is Illegal in Thailand even if it is widely practiced. It is widely driven out of greed and the belief that foreigners are rich and can afford to pay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært koselig å vite hva du mener med dette.

Jeg kjørte meg nok fast siden hodet mitt har det med å tenke djevelsk mye fortere enn fingrene mine klarer å skrive.

Jeg mente egentlig å si to ting:

1. Praktisk opplæring i kursregi er nok lite praktsik gjennomførbart

2. Kun teoretisk opplæring (som følgen av punkt en vil bli), vil ha liten praktsik betydning for for den melkesyresprengte fisken som jeg i min ensporenhet kun tenkte på som laks...siden det er det vi har kranglet om opp og ned og i mente de siste dagene...

Outside of national parks and wat phra kaew...Two tier pricing is Illegal in Thailand even if it is widely practiced. It is widely driven out of greed and the belief that foreigners are rich and can afford to pay.

In Thailand...foreigners i.e westerners are mainly rich (compared to the Thai) and can afford to pay. In that they are absolutely right.

But for this to work in Norway where people are generally wealthy, likewise most of the tourists that come here, including you Atomic Haggis, being rich as you are...will of course have to pay a premium even by Norwegian standards to be allowed to take the obligatory course. :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at måten man skal behandle fisken på for å kunne sette den ut igjen er HELT annerledes dersom fisken heter laks enn dersom den heter ørret, gjedde, brasme eller sei?

I såfall har jeg tatt feil hele tiden. Jeg trodde man kunne lære riktig behandling og utsetting av fisk uten å praktisere på laks. Jeg forstår at det å behandle og sette ut en sværing er mer krevende enn å sette ut igjen en liten abborpinne men de grunnleggende prinsippene om hva man skal passe på og hva man ikke skal gjøre er vel de samme?

Man er vel bedre skikket for å bedrive C&R på laks om man har bedrevet det på andre arter før enn om man ikke har gjort det?

Jeg føler dette blir veldig selvfølgelig men i lys av det du skriver begynner jeg å tvile,

Selv en stor gjeddes fight er intet mot kreftene en opplagt storlaks legger for dagen. De laksene jeg selv har satt ut har somme tider brukt urovekkende lang tid på å kvikne til, men det er kanskje på grunn av at jeg er livredd for å skade den ved håndtering eller ved at den ødelegger buksjellene og evt slår buken mot steinene inne ved land. Mulig det hadde vært bedre å bruke rå makt, men veien til indre blødninger er kort når en tung fisk dasker i rullesteinene. Laksen fighter til absolutt siste slutt, det er slett ikke alle fisk som er så tøffe å få på land.

Det er selvsagt mulig med kurs inne basert på foredrag/video, for så å dra ut og praktisere på sei og lyr, men å gjennomføre kurset i praksis? Litt av et apparat som skal settes i sving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv en stor gjeddes fight er intet mot kreftene en opplagt storlaks legger for dagen. De laksene jeg selv har satt ut har somme tider brukt urovekkende lang tid på å kvikne til, men det er kanskje på grunn av at jeg er livredd for å skade den ved håndtering eller ved at den ødelegger buksjellene og evt slår buken mot steinene inne ved land. Mulig det hadde vært bedre å bruke rå makt, men veien til indre blødninger er kort når en tung fisk dasker i rullesteinene. Laksen fighter til absolutt siste slutt, det er slett ikke alle fisk som er så tøffe å få på land.

Det er klart at laksens styrke og at elvebredder/bunn ikke alltid er like snill gjør det praktisk vanskeligere, men det endrer da ikke radikalt på prinsippene?

Enkelte arter (f.eks hvitting etter min erfaring) dør jo for et godt ord, men laksen er vel mere hardfør enn som så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I spent many years in thailand... I was never rich compared to many thai friends, especially in BKK.

at least in norway the norwegian state will cover me :D

Where were you at?

I lived in Puthaisong...thats way out in the rice paddies, and hours quick motocy (= lett motorsykkel) drive laden down with 5-6 grocery bags, a live piglet and a wife + a couple of kids north of Buriram :)

I did not have any rich Thai friends though...only a bunch of rice farmers. Except perhaps one dude who dropped by with a pack of beers, now and then who was working in Taiwan...he had moire spending money that I did, he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at laksens styrke og at elvebredder/bunn ikke alltid er like snill gjør det praktisk vanskeligere, men det endrer da ikke radikalt på prinsippene?

Enkelte arter (f.eks hvitting etter min erfaring) dør jo for et godt ord, men laksen er vel mere hardfør enn som så?

Ja, noen marine arter tåler veldig lite de også.

Men jeg tenker f.eks. på Stryneelven den tiden det var forbudt å kakke laks der. Vi fisket etter sø, men fikk laks i massevis på alle mulige redskap til alle døgnets tider. Vi traff et sjeldent godt lakserenn, rett og slett. Der vi fisker er det sjelden noe problem med bredder o.l., siden det er stilleflytende elv med sand overalt. Skal heller ikke påstå at vi er bedre eller verre enn andre, vi gjorde alt det vi kunne for at laksen skulle behandles skånsomt. Det ble f. eks. ikke tatt et eneste laksebilde under fisket, fordi de aldri var ute av vannet, men ble avkroket pent og holdt i strømmen til de selv fant det for godt å stikke av. Likevel observerte lokalbefolkningen flere sprengte, døde blanklakser flytende nedover elva nede i sentrum der folk ferdes.

Om de var "våre" eller andres vet jeg selvsagt ikke, men det var i alle fall en tankevekkende opplevelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de var "våre" eller andres vet jeg selvsagt ikke, men det var i alle fall en tankevekkende opplevelse...

Det forstår jeg godt at det var. Håper på en måte at det var andres da det høres ut til at dere gjorde deres beste. Dersom det var andres viser det jo at kursing kan være nødvendig. Om laksene var deres begynner det å bli svært vanskelig å tro på 97% overlevelse ved C&R. Man liker jo å tro at overlevelsen skla være nær 100% når man gjør det så skånsomt man bare kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen marine arter tåler veldig lite de også.

Dypkroket småtorsk f.eks....skjønte veldig tidlig i livet at det var like greit å gi de til katta, istedet for å la de flyte rundt båten med buken i været. Men på 70 tallet var det ingen i fjorden som hadde hørt om avkrokningstang uansett.

Fiskene ble stort sett useremonielt røska av treblekroken på stingsilda og slengt vekslevis bløgga i stampen, eller tilbake til havs igjen...alt etter størrelsen.

Men har jo hatt noen uhell i løpet av sommeren...så jeg kunne faktsik godt ha trengt et C&R kurs nå som jeg bare får taregjedd. Tidligere da jeg fisket, var så og si all torsk jeg fikk godt over min personlige minstestørrelse som sikkert er oppe i en 3-4 kilosfisk på torsken før jeg syns det er noen vits å ta den hjem.

Derfor setter jeg altid ut torsk nå. Taregjedden overlater jeg til søringene (juletorsk, ha ha ha)

Men ok, har tilpasset meg litt. Jeg bruker dropnett når jeg fisker fra f.eks en kai, for å kunne ta opp fisken til avkroking så skånsomt som mulig. Jeg jobber så fort jeg kan bare fisken samarbeider, og jeg bruker sirkelkroker for å forhindre dypkroking, og jeg bryr meg ikke engang om å veie fisken for å spare tid.

Jada Remy, selv jeg bedriver faktisk C&R. Og har gjort det hele livet, selv om man i barndommen nok ikke gjorde det riktig....

Men det føles ikke bra å dra opp denne fisken. Og kommer nok til å gå over på metoder som gir annen fisk en Torsk, når jeg har lært mer om kystmeite hvis det er mulig, slik at jeg slipper å kaste fisk etter fisk... det gjør vondt hver gang jeg må la en gå. Men de trenger å bli gytemodne...så da er det bare å prøve å sette dem ut.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taregjedden overlater jeg til søringene (juletorsk, ha ha ha)

Hva er juletorsk og hva er denne koblingen mellom taretorsk og søringer?

Nå må du være tålmodig og forklare meg. Jeg forstår ikke.

Vær snille og les det Gimbo skriver. Han er ikke så uenig i mange av dere som det kan se ut som i debattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er juletorsk og hva er denne koblingen mellom taretorsk og søringer?

Nå må du være tålmodig og forklare meg. Jeg forstår ikke.

Vær snille og les det Gimbo skriver. Han er ikke så uenig i mange av dere som det kan se ut som i debattene.

Vi ser jo hvert eneste år på TV når det nærmer seg jul, en eller annen utskremt fra NRK eller annen riksdekende kanal som skal ut i Oslofjorden et sted for å sikre seg juletorsken. Altså torsken som man spiser til jul enkelte steder sørpå isteded for skikkelig julemat.

Den utskremte haler så en utmagra liten taregjedd opp av det kloakkforurensa og dioksinfylte brakkvannet i indre Oslofjord, og erklærer stolt at nå er julemidagen sikra. Til stor forlystelse for oss her oppe, som ikke kan forstå at for det første at noen vil ete hverdagsmat til jul, og ivertfall ikke det lille kreket av noe svineri reporteren så stolt viser fram til nasjonen på TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. Jeg har ikke sett dette på TV.

Videre trodde jeg at dette snodige med torsk til jul var noe man drev med nordpå eller vestpå, jaja så feil kan man ta.

Indre oslofjord er heller ikke stedet ejg ville skaffet meg mat.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen marine arter tåler veldig lite de også.

Men jeg tenker f.eks. på Stryneelven den tiden det var forbudt å kakke laks der. Vi fisket etter sø, men fikk laks i massevis på alle mulige redskap til alle døgnets tider. Vi traff et sjeldent godt lakserenn, rett og slett. Der vi fisker er det sjelden noe problem med bredder o.l., siden det er stilleflytende elv med sand overalt. Skal heller ikke påstå at vi er bedre eller verre enn andre, vi gjorde alt det vi kunne for at laksen skulle behandles skånsomt. Det ble f. eks. ikke tatt et eneste laksebilde under fisket, fordi de aldri var ute av vannet, men ble avkroket pent og holdt i strømmen til de selv fant det for godt å stikke av. Likevel observerte lokalbefolkningen flere sprengte, døde blanklakser flytende nedover elva nede i sentrum der folk ferdes.

Om de var "våre" eller andres vet jeg selvsagt ikke, men det var i alle fall en tankevekkende opplevelse...

Og slettes ikke unik!

I Årgårdselva for et par år siden ble man riktig bekymret for laksen, da det fløt store mengder dø fisk ned elven. Bekymringen var store for at det var sykdom el.l.

Men...

Det var bare noen "noble" C&R fiskene engelskmenn lenger oppe i elven!

Den som kommer for å prøve å overbevise meg om at nygått atlantisk laks er spesiellt egnet til å drive C&R på, må utvide sin horisont til å innkludere virkeligheten!

Nygått laks tåler svært lite, og er dårlig egnet til slikt fiske, påtross av hva en skulle henvise til av vitenskapelig dok. fra f.eks. Alta. Ta med alle nyansene og en vil se at dette fisket har foregått på fisk som har vært en stund på elva, samt at det er utført av kyndige folk. Saken stiller seg helt annerledes til en laks som har stått entid i ferskvann. Den fisken er robust alla en brunørret.

Har selv håndtert på 100 000 vis av Atlantisk laks, og erfart hvor skjør de er tidlig på året da de vandrer opp i ferskvann. Har f.eks. enda til gode å oppleve at en eneste laks som har hatt antydning til blødninger fra gjeller eller øye har overlevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. Jeg har ikke sett dette på TV.

Videre trodde jeg at dette snodige med torsk til jul var noe man drev med nordpå eller vestpå, jaja så feil kan man ta.

Indre oslofjord er heller ikke stedet ejg ville skaffet meg mat.....

Spise fesk på julaften....e du steike hakke tuillat?

Det er vel mest på sør og sørvestlandet det er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Årgårdselva for et par år siden ble man riktig bekymret for laksen, da det fløt store mengder dø fisk ned elven. Bekymringen var store for at det var sykdom el.l.

Men... Det var bare noen "noble" C&R fiskene engelskmenn lenger oppe i elven!

Den som kommer for å prøve å overbevise meg om at nygått atlantisk laks er spesiellt egnet til å drive C&R på, må utvide sin horisont til å innkludere virkeligheten!

Nygått laks tåler svært lite, og er dårlig egnet til slikt fiske, påtross av hva en skulle henvise til av vitenskapelig dok. fra f.eks. Alta. Ta med alle nyansene og en vil se at dette fisket har foregått på fisk som har vært en stund på elva, samt at det er utført av kyndige folk. Saken stiller seg helt annerledes til en laks som har stått entid i ferskvann. Den fisken er robust alla en brunørret.

Har selv håndtert på 100 000 vis av Atlantisk laks, og erfart hvor skjør de er tidlig på året da de vandrer opp i ferskvann. Har f.eks. enda til gode å oppleve at en eneste laks som har hatt antydning til blødninger fra gjeller eller øye har overlevd.

Det er jo klart at deres erfaringer med nygått laks er interessante og må tas med i betraktningene rundt C&R problematikken på laks. Som sagt; observasjoner og fakta må vi aldri sope under teppet. Men deres erfaringer stemmer jo ikke helt overens med de overlevelsestall man har observert i Norge og utlandet. Og det blir jo feil dersom man ikke kontrollerer for gal handtering av fisken og at fisken er kjørt helt tom. At mange C&R fiskere helt misforstått leker med fisken fordi de fisker med for spinkel redskap er ikke noe argument mot C&R, heller ikke på nygått laks, men det er kanskje et argument for en sertifisering? Ser jo naturligvis at en slik ordning kan være vanskelig å gjennomføre i praksis, men hva er alternativet?

Mer generelt ser jeg også dilemmaet med en ferdighets og kunnskapsprøve ala jegerprøven. Kan bli for mye byråkrati uten at det har noen hensikt. På den annen side; hvis dette er det som skal til for å rettferdiggjøre aktiviteten overfor offentligheten i fremtiden, så synes jeg likevel dette må være en lav pris å betale...

Spise fesk på julaften....e du steike hakke tuillat?

he he, skjønner jo godt at når man spiser fisk sju dager i uka ellers i året at man ønsker noe annet på julaften...! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otern, det du skriver er pølsevev! Så lenge man behandler fisken greier den seg helt fint. Jeg har til gode å kroke en laks så den blør fra gjeller med flue, jeg har til gode å DRA en laks opp på land, la den ligge i steinrøysa for så å sette den ut. Har man med seg utstyr, eller bare tar elva til hjelp, dvs avkroke fisken i vannet så går det helt fint. Og er man rask og løfter den opp mens fotografen står klar er det ingen fare på ferde. Jeg er enig i at den er tildels skjør, men ikke skjørere enn mye annen fisk og heller ikke skjører en annen fisk med bedriten behandling. SÅ fremt det lar seg gjøre kroker jeg av laksen i vannet, holder den i vannet til bilde ev skal tas. Jeg har aldri sett antydning til skade på fisken. Tror du baserer dine meninger på noe du ikke forstår, eller noe du ikke har peiling på. Eller kanskje har sett noen bedrive som ikke har peiling på. At du ha stått i en elv der det fløt av død laks fra c&r fiskere lengte opp, har jeg veldig vanskelig å tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otern, det du skriver er pølsevev! Så lenge man behandler fisken greier den seg helt fint. Jeg har til gode å kroke en laks så den blør fra gjeller med flue, jeg har til gode å DRA en laks opp på land, la den ligge i steinrøysa for så å sette den ut. Har man med seg utstyr, eller bare tar elva til hjelp, dvs avkroke fisken i vannet så går det helt fint. Og er man rask og løfter den opp mens fotografen står klar er det ingen fare på ferde. Jeg er enig i at den er tildels skjør, men ikke skjørere enn mye annen fisk og heller ikke skjører en annen fisk med bedriten behandling. SÅ fremt det lar seg gjøre kroker jeg av laksen i vannet, holder den i vannet til bilde ev skal tas. Jeg har aldri sett antydning til skade på fisken. Tror du baserer dine meninger på noe du ikke forstår, eller noe du ikke har peiling på. Eller kanskje har sett noen bedrive som ikke har peiling på. At du ha stått i en elv der det fløt av død laks fra c&r fiskere lengte opp, har jeg veldig vanskelig å tro på.

Hmm detaljene i dette skal jeg ikke gå inn på, men historien fra denne elva husker jeg. Det var i avisene. Det var generell bekymring pga mengder med død fisk. Noen snakket sågar om sykdom. Bekymringen var stor.

Og det BLE avslørt at det litt høyere opp var et lag som forskriftsmessig hadde satt ut store mengder fisk. Amatører, sikkert. Tullebukker, var de gjerne også. Men like sikkert folk som mente de hadde greie på det de holdt på med.

Om dette er et argument for eller imot. er jeg ikke sikker på, men sannsynligvis viser det at mennesker kan være helt overbevist om at det de gjør er riktig, og at de vet hva de gjør. Men tar feil.

Og da kan man jo lese hva man vil ut av det

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nettop på den siden at hvis man fisker dypere enn 9 meter, var det ikke noen vits å sette ut fisken igjen...

Ja ja, det var den kystemeite C&R karrieren for min del... ;)

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otern, det du skriver er pølsevev! Så lenge man behandler fisken greier den seg helt fint. Jeg har til gode å kroke en laks så den blør fra gjeller med flue, jeg har til gode å DRA en laks opp på land, la den ligge i steinrøysa for så å sette den ut. Har man med seg utstyr, eller bare tar elva til hjelp, dvs avkroke fisken i vannet så går det helt fint. Og er man rask og løfter den opp mens fotografen står klar er det ingen fare på ferde. Jeg er enig i at den er tildels skjør, men ikke skjørere enn mye annen fisk og heller ikke skjører en annen fisk med bedriten behandling. SÅ fremt det lar seg gjøre kroker jeg av laksen i vannet, holder den i vannet til bilde ev skal tas. Jeg har aldri sett antydning til skade på fisken. Tror du baserer dine meninger på noe du ikke forstår, eller noe du ikke har peiling på. Eller kanskje har sett noen bedrive som ikke har peiling på. At du ha stått i en elv der det fløt av død laks fra c&r fiskere lengte opp, har jeg veldig vanskelig å tro på.

Må visst drive litt folkeopplysning her; du er "way out of line her", Remy. Hadde jeg som nordlending latt meg synke ned på samme nivå, så hadde jeg kalt deg en snørrhåvven søring. Men jeg har jo møtt deg, så jeg vet jo at du tross alt har visse, om enn godt skjulte, sympatiske trekk! tongue.gif

Til opplysning - Oteren har i sitt tidligere og nåværende yrke håndtert, vel - det må vel være langt mer enn 100.000 vis av blanklaks? For virkelig å banke dette inn, så har mannen lang erfaring fra stamfiske og kultivering i elvene også. Har du?

Dessuten er han en av de dyktigste og mest aktive fiskerne jeg kjenner, også som proff lakseroer i Namsen/Bjøra gjennom mange år. Tviler på at du i det hele tatt kommer til å se så mange villaks som denne karen har gjort noen gang, langt mindre sette ut tilnærmelsesvis så mange. Og ja - vi har sett død fisk komme flytende, både jeg og Mr Oteren som faktisk er utdannet fiskebiolog og forsker på fisk for tiden!

For å si det slik, Remy - du er på villspor. Alle som debatterer på forumet er ikke tullinger, selv om de sår tvil om ditt favoritt misjonstema!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må visst drive litt folkeopplysning her; du er "way out of line her", Remy. Hadde jeg som nordlending latt meg synke ned på samme nivå, så hadde jeg kalt deg en snørrhåvven søring. Men jeg har jo møtt deg, så jeg vet jo at du tross alt har visse, om enn godt skjulte, sympatiske trekk! tongue.gif

Til opplysning - Oteren har i sitt tidligere og nåværende yrke håndtert, vel - det må vel være langt mer enn 100.000 vis av blanklaks? For virkelig å banke dette inn, så har mannen lang erfaring fra stamfiske og kultivering i elvene også. Har du?

Dessuten er han en av de dyktigste og mest aktive fiskerne jeg kjenner, også som proff lakseroer i Namsen/Bjøra gjennom mange år. Tviler på at du i det hele tatt kommer til å se så mange villaks som denne karen har gjort noen gang, langt mindre sette ut tilnærmelsesvis så mange. Og ja - vi har sett død fisk komme flytende, både jeg og Mr Oteren som faktisk er utdannet fiskebiolog og forsker på fisk for tiden!

For å si det slik, Remy - du er på villspor. Alle som debatterer på forumet er ikke tullinger, selv om de sår tvil om ditt favoritt misjonstema!

Ja Per, jeg har da møtt deg. Du er om mulig staere på dine meninger enn meg ;), men uansett, det jeg skriver her nå er ikke personlig i mot deg eller noen andre:

Det ER ingen som kaller noen for tullinger. Og jeg blåser i hvor mange laks en og annen har håndtert, det er rivende likegyldig, så lenge det ikke involverer riktig praktisert c&r. Har man ikke behandlet fisken skikkelig, har man heller ingen erfaring. Hvis ens erfaringer med 100000 laks, og vel så mange utsatte, er at de lider av utsetting, burde ikke da personen gå i seg selv og se om han/hun gjør noe galt? Eller er det bedre å avfeie hele teorien bak c&r?

Men Otern sitt innlegg er faktisk nedverdigende ovenfor alle som praktiserer c&r. Utsagn som: "noble" C&R fiskene engelskmenn lenger oppe i elven! eller: Den som kommer for å prøve å overbevise meg om at nygått atlantisk laks er spesiellt egnet til å drive C&R på, må utvide sin horisont til å innkludere virkeligheten! Jeg bryr meg faktisk lite om informasjonen at han har rodd aldri så lenge i Namsen, det betyr faktisk ingenting. Det spørs helt åssen fisken er behandlet, og det er ens subjektive mening om hva han mener om utsetting. Hva som har forrurenset eller forkludret hans virkelighet vet ikke jeg, ikke du heller. At en person kan bestemme at fiskere som praktiserer c&r er "noble c&r fiskere, eller at de må utvide horisonten sin er totalt feil. Muligens burde denne emminente roeren som har behandlet 100000laks utvide sin horisont? Å totalt slakte en fiskemetode er hårreisende, basert på hva da????? . Basert på en manns opplevelser? Så Per, det er faktisk ikke WAY OUT OF LINE! Det er mer spot on! Selvfølgelig vil en nordlending komme med noe slikt, det gjøres jo hele tiden når ønsker og praksiser krysser hverandre :) . Det som kunne vært interessant, istedenfor insidier, er at dere kommer med håndfaste bevis i henhold til forskning på at c&r riktig utført tar livet av fisk. Først da skal jeg holde kjeft. Inntil da syns jeg personlig spydigheter og nedlatende tone kan holdes borte. Og hva hjelper det med utdannelse i biologi om man studerer HELT andre felt en sakens kjerne? Skal en makroøkonom uttale seg om mikroøkonomi? En økonom er en økonom? Neppe

Til videre vurdering, siden du går frem med en betydningsfull tittel i denne sammenheng som fiskebiolog, husk at mange kan ta det du skriver som god fisk. Mao. kan en fersk fisker "tro" på deres motstridende propaganda mot c&r og tillegge seg erfaringer fra hva dere mener, som jeg mener er grunnløst OM dere ikke kan bevise det. ALLE er klar over at dårlig praktisert c&r dreper fisk, ALLE er klar over at c&r krever at man bruker skjønn og det å kunne evaluere den gitte situasjoner, men jeg tror langt fra ALLE er enige at om det praktiseres rett er dødelig eller skadelig i det hele tatt. Jeg baserer mitt syn på c&r fra egner, bekjente og hundre tusenvis av fiskere rundt jordkloden. Så for meg er det pokker så vanskelig å svelge at dette ikke fungerer som det skal.

Til slutt Per. Det du og Otern sier er faktisk at alle som setter ut nygått laks er så og si hjernedøde, selvegoistiske svin som setter fisken rett tilbake til døden. Artig, da får jeg slutte å fiske laks siden dere har konkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.