Gå til innhold
Fiskersiden

Sertifisering, trenger vi det?


KjellArne
 Share

Recommended Posts

Ja Per, jeg har da møtt deg. Du er om mulig staere på dine meninger enn meg :) , men uansett, det jeg skriver her nå er ikke personlig i mot deg eller noen andre:

Det ER ingen som kaller noen for tullinger. Og jeg blåser i hvor mange laks en og annen har håndtert, det er rivende likegyldig, så lenge det ikke involverer riktig praktisert c&r. Har man ikke behandlet fisken skikkelig, har man heller ingen erfaring. Hvis ens erfaringer med 100000 laks, og vel så mange utsatte, er at de lider av utsetting, burde ikke da personen gå i seg selv og se om han/hun gjør noe galt? Eller er det bedre å avfeie hele teorien bak c&r?

Men Otern sitt innlegg er faktisk nedverdigende ovenfor alle som praktiserer c&r. Utsagn som: "noble" C&R fiskene engelskmenn lenger oppe i elven! eller: Den som kommer for å prøve å overbevise meg om at nygått atlantisk laks er spesiellt egnet til å drive C&R på, må utvide sin horisont til å innkludere virkeligheten! Jeg bryr meg faktisk lite om informasjonen at han har rodd aldri så lenge i Namsen, det betyr faktisk ingenting. Det spørs helt åssen fisken er behandlet, og det er ens subjektive mening om hva han mener om utsetting. Hva som har forrurenset eller forkludret hans virkelighet vet ikke jeg, ikke du heller. At en person kan bestemme at fiskere som praktiserer c&r er "noble c&r fiskere, eller at de må utvide horisonten sin er totalt feil. Muligens burde denne emminente roeren som har behandlet 100000laks utvide sin horisont? Å totalt slakte en fiskemetode er hårreisende, basert på hva da????? . Basert på bla bla, ,svada svada

Å ro på land. Snakker om kaste kampestein i glasshus. Jeg bøyer meg i støvet. Du er KONGEN! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otern, det du skriver er pølsevev! Så lenge man behandler fisken greier den seg helt fint. Jeg har til gode å kroke en laks så den blør fra gjeller med flue, jeg har til gode å DRA en laks opp på land, la den ligge i steinrøysa for så å sette den ut. Har man med seg utstyr, eller bare tar elva til hjelp, dvs avkroke fisken i vannet så går det helt fint. Og er man rask og løfter den opp mens fotografen står klar er det ingen fare på ferde. Jeg er enig i at den er tildels skjør, men ikke skjørere enn mye annen fisk og heller ikke skjører en annen fisk med bedriten behandling. SÅ fremt det lar seg gjøre kroker jeg av laksen i vannet, holder den i vannet til bilde ev skal tas. Jeg har aldri sett antydning til skade på fisken. Tror du baserer dine meninger på noe du ikke forstår, eller noe du ikke har peiling på. Eller kanskje har sett noen bedrive som ikke har peiling på. At du ha stått i en elv der det fløt av død laks fra c&r fiskere lengte opp, har jeg veldig vanskelig å tro på.

Fint om en kan holde saklighetsnivået sånn noen lunde!

Jeg har aldri tatt til orde for at fisken dras opp i steinrøys o.l. Regner med at din statistikk på skader er heller svak, basert på egne fangster. Hvordan i huleste kan du så påstå at jeg bare uttaler meg utifra kun egne meninger????? Alt jeg skrev er basert på egne erfaringer, og i tillegg tilfeller raportert i media. At du har til gode å få fisk som ikke blør, sier nada om virkeligheten. Dette er rett og slett bare dine erfaringer.

Hvem i huleste er det som sier at jeg er en fanatisk C&R motstander? Hva vet du om hvor mye C&R jeg har praktisert?

Det noen driver med i denne diskusjonen er helt hinsides.

Noen interessante nyanser har kommet fram, men det er debatanter her inne som kun prøver å fremme "religiøse" holdninger, ved å tilegne motdebatanter uriktige utsagn/meninger for å fremme sin religion.

Jeg sier det engang til: BRUK for guds skyld deres krefter og kunnskap der hvor det trengs!

Takk for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nettop på den siden at hvis man fisker dypere enn 9 meter, var det ikke noen vits å sette ut fisken igjen...

Ja ja, det var den kystemeite C&R karrieren for min del...

Kommer jo helt an på hvilken art man snakker om. De har jo forskjellig fysiologi, og takler bråe trykkforandringer svært forskjellig. Abborfisk er det nok ikke lett å praktisere C&R på dypere vann enn ca 10 meter, de har lukket svømmeblære. De fleste har vel erfart å heise brosme og lange opp fra dypt vann som kommer opp med svømmeblæra i svelget. Slik fisk er det jo bare å kakke. Men mange arter tåler jo dette fint. Blåkjeft på den annen side tåler helt greit å bli heist opp fra dyp på mer enn 100 meter. Den er like sprek uansett, og kan fint settes tilbake. Derfor blir det håpløst å si noe helt kategorisk om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på hvilken art man snakker om. De har jo forskjellig fysiologi, og takler bråe trykkforandringer svært forskjellig. Abborfisk er det nok ikke lett å praktisere C&R på dypere vann enn ca 10 meter, de har lukket svømmeblære. De fleste har vel erfart å heise brosme og lange opp fra dypt vann som kommer opp med svømmeblæra i svelget. Slik fisk er det jo bare å kakke. Men mange arter tåler jo dette fint. Blåkjeft på den annen side tåler helt greit å bli heist opp fra dyp på mer enn 100 meter. Den er like sprek uansett, og kan fint settes tilbake. Derfor blir det håpløst å si noe helt kategorisk om dette.

Jaha...ja...

Av en eller annen grunn har jeg mer tiltro til det du skriver her. Remy får nok revurdere sine egne kunnskaper om C&R da kildene hans ikke virker å være særlig troverdige.

Men når man tyr til ren stråmannsargumentasjon i enver sammenheng for å henge ut sine meningsmotstandere så har man uansett ikke mye å fare med.

Hvordan er det med småtorsken type taregjedd? Tåler den pesten mye før det bare er å gi den til den utsulta måsen lenger bort på svaberget?

Svært lite skulle jeg tro, siden de nærmest må være perfekt kroket i leppa, noe torsk sjelden er, selv ikke med sirkelkrok siden de så og si suger agnet i seg. Hvis ikke er det good night og bye bye....

En annen ting jeg reagerte på var at man måtte forhindre at fisken vred og sprellet på seg når man hadde fått den opp. Det det er jo umulig i praksis. Straks du kommer borti fisken, og man må jo nødvendigvis det får å få den opp, enten med hendene eller ved bruk av redskap, kommer det jo som regel en voldsom reaksjon fra fisken. Så jeg anser hva artikkelforfatteren der skriver som det reneste tøv!

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at din statistikk på skader er heller svak, basert på egne fangster. Hvordan i huleste kan du så påstå at jeg bare uttaler meg utifra kun egne meninger????? Alt jeg skrev er basert på egne erfaringer, og i tillegg tilfeller raportert i media. At du har til gode å få fisk som ikke blør, sier nada om virkeligheten. Dette er rett og slett bare dine erfaringer.

(..)

Det noen driver med i denne diskusjonen er helt hinsides. Noen interessante nyanser har kommet fram, men det er debatanter her inne som kun prøver å fremme "religiøse" holdninger, ved å tilegne motdebatanter uriktige utsagn/meninger for å fremme sin religion.

(..)

Jeg sier det engang til: BRUK for guds skyld deres krefter og kunnskap der hvor det trengs!

Jo, men din statistikk er vel også ganske svak? Som jeg skrev, farlig å ignorere de opplysningene du kom med, de må jo studeres nærmere. Men hvis man samler inn ALT materiale om C&R, basert på over 50 års erfaring verden over, er likevel bildet ganske så entydig; dette er en ENORM suksesshistorie, på de ALLER fleste arter (laks inkludert), og i de aller fleste land. Dere kan jo som jeg rådet dere til begynne med noen søk på google for å danne dere et bilde hvis dere ikke tror på det jeg skriver. Dette er et FAKTUM så nær det er mulig å komme. En observasjon av død laks som kommer flytende i Stryneelva forandrer ikke på det! Det er greit at dere er kritisk, og det er viktig å hente frem opplysninger som nyanserer bildet, og endog kan gi oss bedre og mer presis kunnskap. Men husk på at det kan være dere som tar feil, og deres data som er kraftige biased. I denne diskusjonen er det liten tvil om at det er C&R-skeptikerene - eller hva man skal kalle dere - som har størst problemer med å forholde seg til fakta.

Dessuten er dere sørgelig selektive; for dere svelger jo ukritisk NJFFs utspill, som er ugjennomtenkt fordi det både mangler en begrepsmessig avklaring (avgrensningen mellom truet og sårbar som er HELT sentral her), og vitner om en grunnleggende misoppfatning om hva både C&R går ut på, hvorfor og når man skal drive med det, og som er basert på synsing. Som sagt fins det ikke et fnugg av bevis på at forslaget til NJFF skulle ha noe som helst for seg, bortsett fra på kritisk truete bestander. Men dette kjøper dere altså ukritisk, samtidig som dere elegant snur ryggen til overveldende dokumentasjon på hvor suksessfullt C&R har vært verden over. DA stoler dere plutselig MER på deres egne erfaringer. Dette lukter forutinntatthet lang vei. Dette som et apropos dette med tynn statistikk....

Som en digresjon kan vi jo sammenlikne med gårsdagens debatt i redaksjon en i NRK om svineinfluensa, der en gruppe skeptikere nå går ut mot vaksinen. Ja, som dere skjønner synes jeg det er sunt med ENHVER form for kritisk gjennomgang av samfunnets rutiner, og vi må alle passe på at saueflokkmentaliteten ikke tar overhånd. Sånn sett har jeg sansen for denne gruppen. Men når de går så friskt ut, kan de ikke bare komme med en liste med spekulativ momenter, de må ha noe mer å slå i bordet med. Sammenliknet med verdens erfaringer gjennom så lang tid; 60 MILLIARDER vaksiner, og den effekten det har hatt på verdens folkehelse, så blir det jo rått parti. Det er riktig at vi mangler vitenskaplig dokumentasjon på en del områder når det gjelder vaksine, men det virker bedre enn noen kunne forvente seg - på populasjonsnivå. At det da ser litt annerledes ut for et sterkt mindretall individer forandrer ikke på det, og er ikke et argument for å vrake et vaksineprogram i SAMFUNNETS regi. Da skjønner man ikke statistikk.

Og sånn bør vi også se på C&R debatten. Greit å være skeptisk, og å komme med innvendinger. Men å forsøke å bruke klønete fiskere, eller noen syltynne moteksempler holder ikke sammenliknet med den overveldende dokumentasjonen på det motsatte. Dette kan ikke forstås på en anne måte at noen her er ubekvem med sannheten, fordi den ikke passer med det man ønsker. Det er derfor ikke C&R-tilhengerne som driver denne diskusjonen hinsides. Det er heller ikke C&R tilhengerne som viser de mest religiøse holdningene. Faktisk er de fleste C&R fiskerne jeg kjenner først og fremst pragmatikere. Poenget er at de ikke finner seg i at noen skal hindre dem fra å fiske når det ikke kan dokumenteres at det er nødvendig biologisk sett. Er det så vanskelig å forstå og akseptere at dette er et rimelig ståsted? Man burde ihvertfall forstå DET hvis man mener man uriktig er blitt stemplet som C&R motstander...

Og ja, dette er et av de viktigste områdene vi kan bruke våre krefter på. Norsk sportsfiske og norske fiskebestander kommer til å slite så lenge de bakstreverske holdningene overfor C&R lever i beste velgående. Norge er faktisk så og si det eneste landet i verden der motstanden fortsatt er stor mot denne praksisen. I alle andre land, selv Tyskland (!), har man innsett realitetene, og har et helt naturlig forhold til denne praksisen. Og det fungerer fantastisk, selv om INGEN (bortsett fra i Tyskland?) har noen formell opplæring i å handtere levende fisk. Som sagt, det er neppe noe enkelttiltak som i så stor grad har sikret den europeiske allmennheten tilgang på godt sportsfiske og som i så store grad har bidratt til å redde de sårbare fiskebestandene i Europa som C&R praksisen. DET er også et faktum så nær det er mulig å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fremme "religiøse" holdninger, ved å tilegne motdebatanter uriktige utsagn/meninger for å fremme sin religion.

Jeg sier det engang til: BRUK for guds skyld deres krefter og kunnskap der hvor det trengs!

Takk for meg!

Dessverre er det og slik du nevner jeg oppfatter det hele : "religiøse holdninger"og som i alle "religioner" finnes det intolerante fundamentalister . Som ordtaket sier : " Religion er ikke det man tror på, dog det man gjør"

Fundamentalisme i hva man tror på eller praktiserer og med hva som helst fører aldri til konstruktive debater, dog kun destruktive .

Vi bør tolerere at vi dyrker forskjellige metoder og måten vi håndterer fangsten på , som dog alltid bør håndteres med respekt som levende vesener, enten om vi ønskes oss fisken som mat eller å gjennutsette i elementen.

Jeg har min personlig formening om at fisken utsettes for betydelig mer og langvarig stress ved fluefiske en ved andre sportsfiske metoder. Allikevel forstår jeg og tolererer lidenskapen flere av dere har , fordi det er moro å fiske med flue.

Syns ikke du bør takke for deg Oteren, vi trenger sårt erfaringen, især praktisk, fra alle som kan delta i debatten, som ennå engang til sporer av til C&R tema.

Remy : du har ihvertfall ikke min sympati i måten du håndterer og takler slike debater. Håper du tolererer detwink.gif

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med småtorsken type taregjedd? Tåler den pesten mye får det bare er å gi den til den utsulta måsen lenger bort på svaberget? Svært lite skulle jeg tro, siden de nærmest må være perfekt kroket i leppa, noe torsk sjelden er, selv ikke med sirkelkrok siden de så og si suger agnet i seg. Hvis ikke er det good night og bye bye....

tja, min erfaring, og den er kanskje tynn alene, er at torsk er en robust fisk. Spørs nok helt hvordan den er kroket ja. Men å sette tilbake torsk som blør fra gjellene er nok lite like meningsfullt som å sette tilbake anen fisk som har alvorlige skader.

En annen ting jeg reagerte på var at man måtte forhindre at fisken vred og sprellet på seg når man hadde fått den opp. Det det er jo umulig i praksis. Straks du kommer borti fisken, og man må jo nødvendigvis det får å få den opp, enten med hendene eller ved bruk av redskap, kommer det jo som regel en voldsom reaksjon fra fisken. Så jeg anser hva artikkelforfatteren der skriver som det reneste tøv!

Ideelt sett bør man forsøke å få fisken til å roe seg ned, fordi sprellingen kan få fisken til å skade seg selv. Problemet er jo at fiskens ryggrad er for svak til å være ute av vannet, og når den velter seg risikerer den å skade indre organer. Men det er sjelden et problem at den vrir LITT på seg. Det optimale er å håve fisken, og kroke den av i håven, nedsenket i vann. Og så kun forsiktig løfte den ut av vannet et par sekunder når man skal veie eller eventuelt ta bilde. For å praktisere mest mulig forsvarlig C&R veier jeg og tar bilde av stadig færre fisk... Og det er viktig å holde på riktig sted, rett foran gattfinnen og under hodet; litt avhengig av fiskens anatomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på hvilken art man snakker om. De har jo forskjellig fysiologi, og takler bråe trykkforandringer svært forskjellig. Abborfisk er det nok ikke lett å praktisere C&R på dypere vann enn ca 10 meter, de har lukket svømmeblære. De fleste har vel erfart å heise brosme og lange opp fra dypt vann som kommer opp med svømmeblæra i svelget. Slik fisk er det jo bare å kakke. Men mange arter tåler jo dette fint. Blåkjeft på den annen side tåler helt greit å bli heist opp fra dyp på mer enn 100 meter. Den er like sprek uansett, og kan fint settes tilbake. Derfor blir det håpløst å si noe helt kategorisk om dette.

Har sett svarthå som har vikla seg inn i fluposerester, som har blitt heist opp fra 600 meters dyp på 4-5 minutter med kraftblokk, disse svømte dovent nedover i vannet etter at vi fikk de ut av fluposerestene. Mens svarthå kan tåle 60 bar dekompresjon på 4-5 minutter så kan gjørs gôrdaue selv om det bare er snakk om 6-7 meters dyp om de blir dratt for fort opp. Gyltefisker er også veldig sensitive til raske trykkforandringer, selv om disse som oftest fiskes på så grunt vann at det ikke er noe tema. Blåkjeft er også ekstrem, har vinsja små blåkjeft opp fra 150 meter i rimelig høyt tempo, ingen antydning til problemer med dekompresjon - temmelig forskjellig fra de lusuer og uer m.a.o.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at de ikke finner seg i at noen skal hindre dem fra å fiske når det ikke kan dokumenteres at det er nødvendig biologisk sett.

hvis du skal være helt ærlig så er det vel fordi dere ikke ønsker at et vassdrag skal få den pausen de trenger for å få antallet fisk opp, fordi fiskestørrelsene da blir mindre,

og det da i C&R gjengens øyne blir mindre attraktivt å fiske, samtiddig som det skal fiskes for enver pris. Og på samme tid blir dere kvitt brysomme marke og slukfiskere. ja jeg har bitt meg merke i den typiske "sports" fiskers holdning mot slike.

Nei det beste for sårbare elver er nok at fiskerne ikke slipper til i noen år. Gjerne en generasjon eller to. Vi mennesker har ødelagt dem, og da får vi bare ta kostnaden det er å

å gi naturen sjansen til å sette seg i stand igjen.

I mellomtiden finnes det plenty med andre fisk å bryne seg på. Det finnes for eksempel nok av overbefolka ørretvann. Skaff dere ei ultralett stang, og ta med ungene, lag bål, fisk og kos dere med et par ørreter i steikepanna.

Men drømmen om rekordfisken og dertil hørende bilde i lokalavisa er vel for sterk?

Ideelt sett bør man forsøke å få fisken til å roe seg ned, fordi sprellingen kan få fisken til å skade seg selv. Problemet er jo at fiskens ryggrad er for svak til å være ute av vannet, og når den velter seg risikerer den å skade indre organer. Men det er sjelden et problem at den vrir LITT på seg. Det optimale er å håve fisken, og kroke den av i håven, nedsenket i vann. Og så kun forsiktig løfte den ut av vannet et par sekunder når man skal veie eller eventuelt ta bilde. For å praktisere mest mulig forsvarlig C&R veier jeg og tar bilde av stadig færre fisk... Og det er viktig å holde på riktig sted, rett foran gattfinnen og under hodet; litt avhengig av fiskens anatomi.

Det du beskriver her (avkroking i vann) er så og si umulig ved fiske fra land der jeg fisker. Som enten er på ei kai (sjeldent om sommeren), eller fra svaberg der det er vansleig å komme ned til vannet. jeg bruker jo heisenett for å få fisken opp til meg for avkroking....

Videre...om fisken skulle roe seg, så er den som regel i gang med spilloppene sine så snart man rører den. Så da er eneste mulighet å fysisk holde den i ro...og spreller den mens man tar ut kroken er ikke det lett. Da er sjansen for skade veldig stor. Særlig om kroken sitter vanskelig til, og er skjult i en liten fiskekjeft av agnet som først må rives vekk for å komme til å se kroken. Noe som heller ikke er lett uten å skade fisken ytterligere , siden det er surret godt fast.

Dette syns jeg ilusterer godt at C&R ikke er så enkelt som de religiøse tilhengerne av dette skal ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal være helt ærlig så er det vel fordi dere ikke ønsker at et vassdrag skal få den pausen de trenger for å få antallet fisk opp, fordi fiskestørrelsene da blir mindre,

og det da i C&R gjengens øyne blir mindre attraktivt å fiske, samtiddig som det skal fiskes for enver pris. Og på samme tid blir dere kvitt brysomme marke og slukfiskere. ja jeg har bitt meg merke i den typiske "sports" fiskers holdning mot slike.

Her er du så totalt på villspor, å beskylde piscator for å ønske å bli kvitt brysomme markfiskere er priceless... Dette er utenfor mitt fagområde, men selv for meg som er lekmann, så er det helt innlysende at populasjonsdynamiske prinispper som gjelder f.eks. for gjedde i innsjøer ikke har noe felles med f.eks. størrelse og antall laks i en elv, da voksen laks spiser minimalt i elvene. Du blander og rører ulike situasjoner her.

Og en ting til når jeg først er i gang, har sett enkelte her snakke nedsettende om "søringer". Etter 5 år på dette forumet og drøyt 15 års fiske over hele landet er jeg ikke et sekund i tvil om at stereotypen som snakker nedsettende om "søringer" er totalt underlegne hva faktisk kunnskap angår. "Søringer" er denne stereotypen totalt overlegne mtp kunnskap om arter, fiskebiologi, sportsfiskeutstyr og behandling av fisk som skal gjenutsettes. De er mer ydmyke og åpne for nye idéer, spesielt fra utlandet - hvor det tross alt bor endel tenkende mennesker. Å sløye og filetere fisk klarer absolutt alle som gjør et forsøk på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du så totalt på villspor, å beskylde piscator for å ønske å bli kvitt brysomme markfiskere er priceless... Dette er utenfor mitt fagområde, men selv for meg som er lekmann, så er det helt innlysende at populasjonsdynamiske prinispper som gjelder f.eks. for gjedde i innsjøer ikke har noe felles med f.eks. størrelse og antall laks i en elv, da voksen laks spiser minimalt i elvene. Du blander og rører ulike situasjoner her.

Og en ting til når jeg først er i gang, har sett enkelte her snakke nedsettende om "søringer". Etter 5 år på dette forumet og drøyt 15 års fiske over hele landet er jeg ikke et sekund i tvil om at stereotypen som snakker nedsettende om "søringer" er totalt underlegne hva faktisk kunnskap angår. "Søringer" er denne stereotypen totalt overlegne mtp kunnskap om arter, fiskebiologi, sportsfiskeutstyr og behandling av fisk som skal gjenutsettes. De er mer ydmyke og åpne for nye idéer, spesielt fra utlandet - hvor det tross alt bor endel tenkende mennesker. Å sløye og filetere fisk klarer absolutt alle som gjør et forsøk på det.

En annen stereotyp vi har om søringer, er at der svært hårsåre og så og si aldri tåler eller forstår spøk. Da er det jo greit at de s selv bekrefter myten en gang i blant. :D

Jeg for min del har lært mye om fiske i utlandet. Og søker mest til England for min informasjon om fisket som fascinerer meg mest for tiden, nemlig kystmeite. Da det er der det fisket vel har utviklet seg fra. Ivertfall er informasjonen lett tilgjengelig på et språk jeg forstår. Og ellers på alle mine år utenlands har jeg vel plukket med meg en del kunnskap fra det hellige utlandet ditt også vil jeg tro. Men kunnskap om hvilke biotoper jeg finner hampala barb, og at det er greit å bruke froskeimitasjoner på Snakehead, og at hunnene dens forsvarer ungene sine, så kaster du frosken midt i stimen er det relativt stor sjanse for at mor sjøl biter på, og at meite er mest effektivt på det meste av fisken som står der vi har huset vårt langs bredden av Mae Nam Mun i Thailand er relativt ubrukelig i Norge...

Til mitt fiske her trenger jeg stort sett å vite at om jeg kaster ut en Vibrax nr "0" ut nær et vak i Vikevannet, så er sjansen relativt god for at det henger en ørret eller 3 over bålet ganske kjapt, eller om jeg hiver en svenskepilk over båtripa så får jeg helt sikkert til koking den dagen, og om jeg hiver ei reke ut på Stangnes med surfstanga så er sjansen god for at en eller annen fisk biter på...vel erfaringen viser at det ikke blir store tassen, men dog.

Alle trenger ikke å vite alt om fisk....så ro deg ned et par hakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal være helt ærlig så er det vel fordi dere ikke ønsker at et vassdrag skal få den pausen de trenger for å få antallet fisk opp, fordi fiskestørrelsene da blir mindre, og det da i C&R gjengens øyne blir mindre attraktivt å fiske, samtiddig som det skal fiskes for enver pris. Og på samme tid blir dere kvitt brysomme marke og slukfiskere. ja jeg har bitt meg merke i den typiske "sports" fiskers holdning mot slike.

som SMS er inne på, denne er en klassiker! Nå må du slutte å tilegne meg holdninger jeg ALDRI har vært i nærheten av å forfekte, basert på holdningene til noen EKSTREME representanter for C&R tilhengerne, som på INGEN måte er representative. For meg PERSONLIG spiller det egentlig INGEN rolle om det er stor eller liten laks i elva. Det er to hensyn jeg ønsker å prioritere; det ene er å ta vare på bestanden, det andre er å sikre sportsfiskernes interesser, dvs å kunne fiske. Og poenget er at C&R som den eneste praksis gjør det mulig å få i pose og sekk, og kombinere disse to hensynene. Og som SMS er inne på, C&R fiske på laks har INGEN innvirkning på laksens størrelse, på samme måte som bestandstettheten ikke har noe å si for individstørrelsen hos laks, slik det har for eksempel hos ørret eller andre arter. Dette skyldes jo det enkle faktum at laksen ikke spiser mens den er på elva. Selv om mange C&R fiskere ønsker størst mulig fisk driver man jo ikke C&R fiske målrettet FOR å omskape bestanden til få og store fisk. Ytterst få steder og på ytterst få arter driver man slik selektiv forvaltning. Her snur du derfor virkeligheten HELT på hodet. Og jeg er blitt tilegnet mye rart opp gjennom årene, men at jeg, som har brukt 30 år av mitt liv på å misjonere meitefiske overfor inngrodde fordommer hos nordmenn, og skrevet opptil flere bøker om temaet, skulle ønske å bli kvitt brysomme markfiskere, tar nok så langt kaka! ;)

Nei det beste for sårbare elver er nok at fiskerne ikke slipper til i noen år. Gjerne en generasjon eller to. Vi mennesker har ødelagt dem, og da får vi bare ta kostnaden det er å gi naturen sjansen til å sette seg i stand igjen.

dette er din påstand, basert på tro mer enn reell kunnskap. Og fortsatt har du ingen klar avgrensing mellom truet og sårbar. Som jeg har forsøkt å forklare er dette to HELT forskjellige utgangspunkt rent populasjonsdynamisk, og derfor kan og bør vi tilnærme oss disse to situasjonene på forskjellig vis..

I mellomtiden finnes det plenty med andre fisk å bryne seg på. Det finnes for eksempel nok av overbefolka ørretvann. Skaff dere ei ultralett stang, og ta med ungene, lag bål, fisk og kos dere med et par ørreter i steikepanna.

Men drømmen om rekordfisken og dertil hørende bilde i lokalavisa er vel for sterk?

Man er ikke nødvendigvis noen rekordjeger for å mene at det å fiske etter småørret er kultivering snarere enn en sportslig utfordring. Det er et enormt skille mellom disse to ytterpunktene. Du klarer ikke å innse at de fleste av oss - C&R fiskerne ikke minst - befinner oss et sted i mellom?

det du beskriver her (avkroking i vann) er så og si umulig ved fiske fra land der jeg fisker. Som enten er på ei kai (sjeldent om sommeren), eller fra svaberg der det er vansleig å komme ned til vannet. jeg bruker jo heisenett for å få fisken opp til meg for avkroking....

Videre...om fisken skulle roe seg, så er den som regel i gang med spilloppene sine så snart man rører den. Så da er eneste mulighet å fysisk holde den i ro...og spreller den mens man tar ut kroken er ikke det lett. Da er sjansen for skade veldig stor. Særlig om kroken sitter vanskelig til, og er skjult i en liten fiskekjeft av agnet som først må rives vekk for å komme til å se kroken. Noe som heller ikke er lett uten å skade fisken ytterligere , siden det er surret godt fast.

Dette syns jeg ilusterer godt at C&R ikke er så enkelt som de religiøse tilhengerne av dette skal ha det til.

Det er jo bra du problematiserer dette. Nei, jeg har ikke påstått at C&R nødvendigvis er enkelt, ihvertfall i enkelte situasjoner. Men hvis man er KONSTRUKTIV ser man heller muligheter enn begrensninger her, og er villig til å lære seg det som skal til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vel.........

Spørsmålet i starten var enkelt og greit tror jeg. Trenger vi sertifisering av sportsfiskerne, noe a la jegerprøven? Jeg har oppfattet det dit hen at de fleste mener det er unødvendig, med noen få unntak. Noen av dere har jeg lyst til å kalle forumonanister, ikke noe pent kallenavn, men dette har utartet seg til en ny tråd å diskutere C&R i. Verden er fri og dere kan selvfølgelig diskutere hva dere vil og hvor dere vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bra du problematiserer dette. Nei, jeg har ikke påstått at C&R nødvendigvis er enkelt, ihvertfall i enkelte situasjoner. Men hvis man er KONSTRUKTIV ser man heller muligheter enn begrensninger her, og er villig til å lære seg det som skal til...

Alt før dette er svar på ren provosering, egentlig myntet på misjonæren, og ikke Piscator. Så jeg gidder ikke svare på det da fristelsen til å trolle enda mer vil bli for stor...og jeg ber tynt om unnskyldning!

Jeg har tross alt kun vært i ei lakse-elv en eneste gang i hele mitt liv, og kjeda meg skvatt ihjel da det rett og slett ikke var fisk i elva (proffene fikk heller ikke fisk, så det var ikke bare egen udugelighet går jeg ut fra). Siden da har jeg ikke orket å bruke mer tid (kan jeg få de søkkvåte timene tilbake takk!) på laksefiske. Og heller dratt på tur med fiskestanga...mye triveligere syns jeg :-)

Så nå blir det ikke mer C&R diskutering på meg, dog med det unntak av der jeg måtte kritiseres fordi jeg dreper en helt soleklar kandidat til steikepanna idet jeg rent faktisk kun fisker på bestander som ikke bare tåler det, men som bør fiskes hard på. For som jeg har sagt et par ganger. Jeg er ikke motstander av C&R som sådan. jeg finner bare ikke noen glede ved å fiske bare for å kaste fisken ut igjen...og ber om fortåelse for dette, uten å bli belært av en eller annen bedreviter og misjonær.

Så til den siterte teksten over.

Ja, men da får C&R ekspertene trå til å forklare dette for oss uinvidde på en skikkelig og grei måte, uten hovering over metodens "forteffelighet" og at slikt fiske er "bedre" enn andre typer fiske...jeg vil bare ha svar på hvordan jeg kan øke sjansen til den fisken jeg ikke bør drepe skal settes ut med minst mulig risiko for at den skal dø, men som likevel er praktisk...slkik oppførsel får nemlig kun fram det verste i meg...og det har vell kommet godt til syne i debatten de siste dagene...

Det er ikke nok å si at fisken ikke bør sprelle. Man må dele med oss andre hvordan man får dette til rett og slett. Og gjerne i en situasjon som ikke er ideell. Men a la man står og fisker 5 meter opp i bergveggen, slik vi gjør på Stornes for å komme til der det er dypt....

Jeg for min del har ikke noe ønske om drepe fisk jeg ikke skal spise. All ekstrafisken jeg får i jakten på målet som er middag, prøver jeg å sette ut igjen så skånsomt som mulig...

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet i starten var enkelt og greit tror jeg. Trenger vi sertifisering av sportsfiskerne, noe a la jegerprøven? Jeg har oppfattet det dit hen at de fleste mener det er unødvendig, med noen få unntak. Noen av dere har jeg lyst til å kalle forumonanister, ikke noe pent kallenavn, men dette har utartet seg til en ny tråd å diskutere C&R i. Verden er fri og dere kan selvfølgelig diskutere hva dere vil og hvor dere vil.

Det virker som om det ikke bare er jeg som mener at behov for sertifisering er svært nært knyttet til C&R som forvaltningsgrep. At dette da blir en ny debatt i C&R er ikke da så veldig overraskende, selv om både jeg og de andre i en ideel verden hadde holdt rene C&R-innlegg til den tråden og holdt oss strengt til topic i denne.

Du gjorde, etter mitt skjønn, det eneste rette da du lagde denne tråden for å adskille de to parallelle debattene.

Flere av oss klarte det ikke allikevel....

Hilsen nanablag, forumonanist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel fremdeles båtførerprøven, ikke havfiskerprøven.... er ikke alle som bruker båt som er intresert i fisking vet du...

Det er selvfølgelig riktig. Men samtidig er det mange som har en harpe el liggende i båten. Når jeg tok prøven for 15 år siden, var det både info om seiling, bruk av flaggsignaler og en masse annet som jeg aldri har hatt bruk for. Det er sikkert mange som har hatt bruk for dette, men siden dette ikke gjelder meg (har ingen planer om å kjøpe seilbåt eller signalflagg) burde jeg kanskje ha sluppet unna den delen av pensum? Hvis man hadde litt om fisking i pensum så kanskje folk til og med hadde skjønt at det ikke er lurt å krysse rett bak en båt med stenger stikkende ut til alle kanter....

Nå kom jeg litt ut på viddene her, men poenget var altså at en ikke ubetydelig del av oss som har båt, fisker en gang i blant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til når jeg først er i gang, har sett enkelte her snakke nedsettende om "søringer". Etter 5 år på dette forumet og drøyt 15 års fiske over hele landet er jeg ikke et sekund i tvil om at stereotypen som snakker nedsettende om "søringer" er totalt underlegne hva faktisk kunnskap angår. "Søringer" er denne stereotypen totalt overlegne mtp kunnskap om arter, fiskebiologi, sportsfiskeutstyr og behandling av fisk som skal gjenutsettes. De er mer ydmyke og åpne for nye idéer, spesielt fra utlandet - hvor det tross alt bor endel tenkende mennesker. Å sløye og filetere fisk klarer absolutt alle som gjør et forsøk på det.

Mitt spark til Remy var spøkefullt og basert på løsrevne uttalelser fra andre debattanter, samt at mannen faktisk forstår ironi! Du kan da ikke ta alt bokstavelig, SMS?

Ditt innlegg derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskesertifisering sier du?

Om en idiot får sertifiserg, er han fremdeles idiot? Ja sier jeg.

Det er en grunn til at vi blir tvunget til å kjøre i 70 på veier som er designet og tåler over det dobbelte av hastighet. 15-20000 kr. til lappen, og flerfoldige hundretusen til en lekker bil, og han som setter seg inn bak rattet er like tett i nepa.

For min egen del, jeg er selvsagt en mønstersjåfør som mener alle andre kjører som fulle sjørøvere, trenger jeg bare en 10 minutters tur i Grenlandsområdet så mister jeg omtrent all tillit jeg har bygget meg opp til mennesker som art.

Men det er unntakene vi ser, og unntakene vi hører om. Derfor ville sertifisering og opplæring være en god ide fordi jeg ønsker å tro at mesteparten av deltakerne hadde både lært, og praktisert, bedre fiske, men da må et kontrollorgan på plass også. Fremvising av sertifikat på konkurranser, ved kjøp av utstyr ol, i tillegg til stikkprøver over det ganske land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om en kan holde saklighetsnivået sånn noen lunde!

Jeg har aldri tatt til orde for at fisken dras opp i steinrøys o.l. Regner med at din statistikk på skader er heller svak, basert på egne fangster. Hvordan i huleste kan du så påstå at jeg bare uttaler meg utifra kun egne meninger????? Alt jeg skrev er basert på egne erfaringer, og i tillegg tilfeller raportert i media. At du har til gode å få fisk som ikke blør, sier nada om virkeligheten. Dette er rett og slett bare dine erfaringer.

Hvem i huleste er det som sier at jeg er en fanatisk C&R motstander? Hva vet du om hvor mye C&R jeg har praktisert?

Det noen driver med i denne diskusjonen er helt hinsides.

Noen interessante nyanser har kommet fram, men det er debatanter her inne som kun prøver å fremme "religiøse" holdninger, ved å tilegne motdebatanter uriktige utsagn/meninger for å fremme sin religion.

Jeg sier det engang til: BRUK for guds skyld deres krefter og kunnskap der hvor det trengs!

Takk for meg!

Jeg har ikke sagt at du drar fisken opp i steinrøysa, men poengterer at gjør man det svekkes mulighetene for sjansene for å sette ut fisken. Min statestikk er vel likeledes svak som din da, siden det er basert på mine egne, bekjente og hundretusenvis av andre sin. Det er dine ord at man må utvide horisonten om man tror at c&r kan gjøres på nygått laks, og det er du som kom med en nedlatende tone om de "noble" c&r fiskerene. Jeg er ikke relgiøs, så praten din om relgion må være myntet på noen andre. Du virker ikke akkurat som en som fremmr c&r, da er det lett å tro du heller andre veien.

Å ro på land. Snakker om kaste kampestein i glasshus. Jeg bøyer meg i støvet. Du er KONGEN! :)

Ja, hvis dette er å ro på land Gimbo, så er jeg konge.

Jaha...ja...

Av en eller annen grunn har jeg mer tiltro til det du skriver her. Remy får nok revurdere sine egne kunnskaper om C&R da kildene hans ikke virker å være særlig troverdige.

Nei, da får du tro på en manns meninger. Hva hundretusenvis eller millioner av fiskere verden over mener, har opplevd og kan bevise betyr således ingenting, jeg ser den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis dette er å ro på land Gimbo, så er jeg konge.

Nei, da får du tro på en manns meninger. Hva hundretusenvis eller millioner av fiskere verden over mener, har opplevd og kan bevise betyr således ingenting, jeg ser den!

Dine prekener til menigheten hjelper neppe på rekruteringen. Du får ta deg et lite misjonskurs.

Hvis dere C&R eksperter ikke klarer å enes om hva som er den rette lære, kan dere lite forvente av at vi andre skal ta til oss belæringene deres.

Som hedning driter jeg nemlig i om det er protestant eller katolikk som ytrer seg, bare de ikke farer med svada.

Så mens dere lærde strides, får vi andre fortsette som før tenker jeg. Synd for taregjedden, men måsen blir nok glad. Jeg får trøste meg med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine prekener til menigheten hjelper neppe på rekruteringen. Du får ta deg et lite misjonskurs.

Hvis dere C&R eksperter ikke klarer å enes om hva som er den rette lære, kan dere lite forvente av at vi andre skal ta til oss belæringene deres.

Som hedning driter jeg nemlig i om det er protestant eller katolikk som ytrer seg, bare de ikke farer med svada.

Så mens dere lærde strides, får vi andre fortsette som før tenker jeg. Synd for taregjedden, men måsen blir nok glad. Jeg får trøste meg med det.

Jeg gidder alvorlig talt ikke å ta til meg dine forvrengte synspunkter om missjon, religion og preken. Hallo! Og til info om du ikke har forstått det til nå, så er vel alle som praktiserer c&r enige om en ting, det virker så fremt det blir utført med gitte forhåndsregler. Du etterlyserer også hvordan du kan praktisere c&r, det har blitt nevnt hundrevis av ganger i mange mange tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder alvorlig talt ikke å ta til meg dine forvrengte synspunkter om missjon, religion og preken. Hallo! Og til info om du ikke har forstått det til nå, så er vel alle som praktiserer c&r enige om en ting, det virker så fremt det blir utført med gitte forhåndsregler. Du etterlyserer også hvordan du kan praktisere c&r, det har blitt nevnt hundrevis av ganger i mange mange tråder.

Jeg finner ingenting om hvordan jeg forsvarlig kan sette ut en Torsk slik at den overlever fra 3-4 meters høyde. Hva jeg finner er en hjemmeside du har linket til, som foretller at fisk som fiskes dypere enn

9 meter uansett ikke bør settes ut igjen.

Piscator sier så at dette ikke stemmer, før du så klikker i vinkel når jeg velger å tro på ham på det.

Kan du så fortelle hva som er riktig måte å sette ut en torsk på under følgende forusteninger:

Den må heises 3-4 meter opp av vannet før den kan avkrokes. (dette er praktsik fiske, ikke internett fisking)

Torsk spreller som bare ***** når du tar i den. C&R folket forteller at dette ikke er bra og bør ungås...men ikke hvordan...så hvordan gjør man dette Remy? Hvordan roer man ned en Torsk man har slitt ut av vannet etter kjeften og heist opp på ei kai?

Så skal den avkrokes...med gjerne med en to-tre digre reker som blokerer munnen så man ikke ser kroken, hele tiden med en sprellende fisk i nevene...disse må vekk før mann når tak i kroken...

Hvordan gjøre dette uten å skade fisken ytterligere...og klokken går...fisken blir svakere og svakere...

Så skal den settes ut fra 3-4 meters høyde...åja, jeg har jo drop-nettet...men det er utilgjenglig fordi fisken har sprellet snære og halve bruket inn i det?

Fortell Remy, hvor kan jeg lese om dette?

Du er jo verdensmester, Fiskens hellige messias og Jesus og kongen, du må jo vite dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.