Gå til innhold
Fiskersiden

Aksjonering mot ulovlig garnfiske, anadrom fisk


 Share

Recommended Posts

Sist jeg var på fisketur ved ved Rolfstangen traff jeg noen "innfødte" som sa at de pleide å sette garn mellom land og ut mot den lille øya (entusiastisk sa han videre at her får vi både laks og SØ)...jeg spurte da om dette var lov og fikk til svar at dette hadde vært gjort alltid og sånn var det bare. Tasstass videre med lille jakthunden sin.

er det lov å sette garn der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 153
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Positivt med engasjementet rundt ulovlig garnfiske.Viktig at så mange som mulig får kjennskap til at det er forbudt å fange anadrome fiskearter med settegarn. Likevel må det understrekes at det ikke tjener saken dersom noen begår selvtekt dersom man kommer over tilfeller av ulovlig fiske. Ta gjerne bilder eller observer/dokumenter på annen måte.

Som nevnt i et tidligere forum for en tid tilbake kan det tas kontakt med Lakseoppsynet for Indre Oslofjord ved observerte tilfeller av ulovlig fiske.

Ring eller send SMS til følgende numre:

90833678,95143460,99211731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Jan M.

Denne debatten skulle egentlig være slutt, men jeg må skrive om det problemet de har på andre siden av fjorde. Sandefjord jeger og fisk hadde inntil 2002 begrenset politimyndighet og hadde kontrollen av tjuvfiske selv og da hentet de opp garnene selv (massevis). Men etter 2002 så fikk de ikke fornyet politimyndighet. Og nå ser det ut som om at det er fritt fram for tjuvfiske. Nå er det massevis av ulovlig garn. Før hadde de dratt opp garnene selv og levert dem til politiet,men den muligheten har ikke S.j.f. nå. Men det store problemene er at de har ikke sett en eneste oppsynsbåt ennå. Det er en tankevekker. Hvis jeger og fiskeforeninger ikke kan bli kurset og få politimyndighet og myndigheten ikke gidder og følge opp,så provoserer de til selvjustis og krangel. Hvor ligger feilen???? Stein Karlsen

hallo Jan M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av stakar

Hallo Jan M.

Denne debatten skulle egentlig være slutt, men jeg må skrive om det problemet de har på andre siden av fjorde. Sandefjord jeger og fisk hadde inntil 2002 begrenset politimyndighet og hadde kontrollen av tjuvfiske selv og da hentet de opp garnene selv (massevis).

Tror nok dette er den rette veien å gå. Gi foreninger myndighet til å rydde opp, oppsynsmenn/politi har vel uansett aldri ressurser til at de kan følge opp disse sakene på noen effektiv måte.

Så lenge dette ikke gjøres noe med så er jeg helt for selvtekt. Man må selvfølgelig være 100% sikker på at man har retten på sin side. Så lenge man er det har man nærmest plikt til å dra opp garnene i mine øyne. Garn skal vel uansett være merket med eiers navn/nummer så hvis de ikke er det så er de ulovlige uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja, mange lokale jeger- og fiskeforeninger har, eller har hatt begrenset politimyndighet i sitt aktive oppsyn, men den ene etter den andre har avsluttet denne virksomheten. Du må etter det jeg har forstått ha jegerprøve, delta på oppsynskurs i politiets regi, søke om den begrensede politimyndigheten, og gjerne også ha den lokale jeger- og fiskeforeningens tilslutning. Så... skolering forstår vi er nødvendig, men kanskje kunne det vært gjort noe enklere og smidigere enn dette?

Ja, det er riktig det at du med denne myndigheten kan be om identifikasjon, ta beslag etc, og ja... hadde det blitt en systematisk satsning på slike grupper langsmed hele fjorden som jobbet ensartet og i samarbeid, så kunne det virkelig blitt fart i sakene.

Vi får se. Noen må ta initiativ, og det kan godt være det blir meg. En ting om gangen akkurat nå for min del ihvertfall. Har så himla mange baller i lufta for tiden :-) Så får vi også se hva miljø- koordinatorene i politiet mener med sin nye satsning også. Jeg vil gjerne se resultater av det.

Jeg kunne tenke meg SNO's oppsynsvirksomhet ble utvidet, og flere stillinger her opprettet. Jeg søker herved! Plukk opp den, du som ansvarer for bevilgningene dit. Jeg tøyser ikke.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan M.

Setter pris på ditt helhjertelige engasjement og initiativ.

Hva med å starte samarbeid med det etablerte oppsynet i fjorden og se hva som kommer ut av det? Vi har poltimyndighet i Follo, Oslo, Asker og Bærum politidistrikter. Send meg gjerne en privat melding på Forumet hvis du synes det er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foten er under "sterk " bevoktning om dagen. det har blitt sett to båter dra garn helt inne ved kilen. det er veldug vanskelig å se garna , da de bruer små korker i overflaten. den ene hytte eieren har lagt ut tau med stor krok i enden,til oss som fisker der ute. bra tiltak synes jeg. båtene er foresten en vit og en grønn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan M, send den på mail til meg, finner det under kontakt, altså documentet (word) så kan jeg legge det på serveren. Videre har jeg en del tips til dere, jeg kjempet denne kampen i mange mange år nå og stått relativt alene både mot politiet da jeg har bedt de om hjelp, og mot tyvfiskerene når jeg har tatt garnene deres. I værste tilfelle har jeg kuttet 7 garn (ulike tidspunkt) som er sperret tvers over gytebekker i området Drøbak - Oslo. De som gjør dette eier ingen kunnskap om hva de gjør. De syns det er kult å få sjøørret (som det er mye snakk om) som de kan vise til kona og bekjente. Om den er brun eller sølvfarget, er de likegyldige i. Det de ikke vet er at i en liten gytebekk med denne behandlingen kan føre til utslettelse av et årskull eller værre. I ett av garnene jeg tok (2000) var det 27 sjøørret [ :) ], brune, døde, fulle av melk og rogn...... Jeg vil anbefale ALLE som liker å fiske sjøørret til å ta seg en tur langs gutebekker, alt fra små meters bekker til de større elvene. På høsten er det mye lystring og garnsperring. Dette er langt mer alvorlig enn flytegarn i sjøen. Støtter prosjektet, så fremt det ikke blir lynsje stemning og man klarer å forklare synderne hva de gjør feil slik at man kan gjøre de så opplyste at de ikke begår den samme feilen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt poeng at det ikke må bli lynsjestemning heller! Selvfølgelig skal man si fra, men vi må jo også huske på at vi tilhører promillen av befolkningen som er mest interessert i og kan mest om fisk og sportsfiske. Har svært gode venner som har fortalt meg om ulovlig garnfiske de driver (helt Texas på Vestlandet = Ville Vesten!), uten å se noe galt i det. Har selvsagt sagt hva jeg mener om slikt, begrunnet i hensynet til bestanden.

Uvitenhet må ikke forveksles med onde hensikter! Det blir nesten som barneoppdragelse, det er mye bedre å forklare et barn hvorfor noe er galt enn å bare bli sint og rope nei. (I den grad en ansvarsløs, barnløs 24-åring vet noe om barneoppdragelse da. [ :) ])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Jan M, send den på mail til meg, finner det under kontakt, altså documentet (word) så kan jeg legge det på serveren. Videre har jeg en del tips til dere, jeg kjempet denne kampen i mange mange år nå og stått relativt alene både mot politiet da jeg har bedt de om hjelp, og mot tyvfiskerene når jeg har tatt garnene deres. I værste tilfelle har jeg kuttet 7 garn (ulike tidspunkt) som er sperret tvers over gytebekker i området Drøbak - Oslo. De som gjør dette eier ingen kunnskap om hva de gjør. De syns det er kult å få sjøørret (som det er mye snakk om) som de kan vise til kona og bekjente. Om den er brun eller sølvfarget, er de likegyldige i. Det de ikke vet er at i en liten gytebekk med denne behandlingen kan føre til utslettelse av et årskull eller værre. I ett av garnene jeg tok (2000) var det 27 sjøørret [ :) ], brune, døde, fulle av melk og rogn...... Jeg vil anbefale ALLE som liker å fiske sjøørret til å ta seg en tur langs gutebekker, alt fra små meters bekker til de større elvene. På høsten er det mye lystring og garnsperring. Dette er langt mer alvorlig enn flytegarn i sjøen. Støtter prosjektet, så fremt det ikke blir lynsje stemning og man klarer å forklare synderne hva de gjør feil slik at man kan gjøre de så opplyste at de ikke begår den samme feilen igjen.

Uvitenhet er kilden til mye av problemene, ja. Likevel burde selv medelnordmann erkjenne at fiskeregler gjelder overalt. Det har vi vært vant til i Norge gjennom alle år, og følgelig plikter man å undersøke dem. Er reglene helt på bærtur (ja, det finnes noen av dem, så kan en ikke forlange respekt for dem), men i dette tilfellet er regelverket ikke på bærtur.

Men ja, de vet kanskje om reglene da, men ikke HVORFOR de er der... Det er det største problemet. De forstår rett og slett ikke hvorfor garnfisket truer akkurat denne arten, og da blir det til at det er vi "forståsegpåere" og oppsynsfolka som skal vris hodet av fordi vi legger oss opp i andres "interesser".

Du sier du har kjempet en kamp aleine. Hvorfor kjempet du den aleine?

Det er mulig å bekjempe dette sammen. Det er det vi forsøker å få til nå gjennom å skape blest og virak. Men ting tar tid, og folk må få tid til å fordøye, forstå, og deretter respektere. Å dra opp garna har sin misjon overfor noen, ja, men det fører overfor andre vel bare til samme resultat som om man man rykker i båndet på en halende hund, uten at man på annet vis forsøker å fortelle hunden HVORFOR man trakk i båndet...

Ja, sender deg vårt infoskriv. Legg det ut. Det som er fint med det, er at det tar for seg de spesifikke reglene som har med garn å gjøre, men også noe om generelle regler i og utenfor vernesoner og med ulik redskap.

Ja, det er på hele 6 sider, og det er fordi alle de sidene er rettet mot de som bryter reglene på ulike måter. Men... KUN førstesiden kan brukes som et oppslag for eksempel. Slik er det tenkt.

Ja, vi tar gjerne imot tips fra deg, Remy, skulle du ha noen du tror kan være av interesse for oss.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forstår jeg ikke, du skriver at:

"Uvitenhet er kilden til mye av problemene, ja. Likevel burde selv medelnordmann erkjenne at fiskeregler gjelder overalt. Det har vi vært vant til i Norge gjennom alle år, og følgelig plikter man å undersøke dem. Er reglene helt på bærtur (ja, det finnes noen av dem, så kan en ikke forlange respekt for dem), men i dette tilfellet er regelverket ikke på bærtur."

Så du mener at regler en ikke er enig i/har forståelse for skal en ikke ha respekt for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan godt presisere likevel hva jeg mente;

Jeg snakker egentlig her om regeler på generelt grunnlag, og du behøver saktens ikke være enig med meg :-)

En regel må ha en misjon...

Og misjonen må yte rettferd overfor alle dem regelen skal gjelde for så langt mulig. Altså regelen må enten på kort eller lenger sikt gavne også de som skal forholde seg til den, enten direkte eller indirekte...

En regel myntet på alle eller noen, laget av person/gruppe/myndighet utelukkende for å fremme sistnevntes egeninteresse eller andres interesse, på tvers av dem regelen skal gjelde for, er ikke en regel, men noe helt annet...

Satt på spissen; bestemmer en myndighet at all gåtrafikk gjennom Carl Johan skal redirigeres gjennom din hage, da er ikke det en regel du kan leve med. Og godtar du det, da er du skinnhellig...

Det er ikke jeg...

Noen ganger er sunn fornuft fornuftigere enn en regel. Hvem skal så bestemme når en regel er fornuftig? Du og jeg? Ja, hvorfor ikke?

MEN DA FÅR MAN SANNELIG SETTE SEG INN I SAKEN OGSÅ, FØR MAN AVGJØR FORNUFTIGHETEN AV REGELEN. Der ligger vel egentlig forskjellen...

Menigmann er ikke dummere enn at de "kan tenke seg til" at brudd på regelene i denne tråden, kan gi negative resultater, og at de selv vil være tapere til slutt. Eller tar jeg dem for å være klokere enn de er.....?

Ville jeg selv ha stoppet å fluefiske etter sjøørret i sjøen hvis det ble konstatert at fisken var iferd med å dø ut som en følge av akkurat dette fisket? Svaret er Ja.

Så håper jeg dere vet hvor dere har meg.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av JanM

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Jan M, send den på mail til meg, finner det under kontakt, altså documentet (word) så kan jeg legge det på serveren. Videre har jeg en del tips til dere, jeg kjempet denne kampen i mange mange år nå og stått relativt alene både mot politiet da jeg har bedt de om hjelp, og mot tyvfiskerene når jeg har tatt garnene deres. I værste tilfelle har jeg kuttet 7 garn (ulike tidspunkt) som er sperret tvers over gytebekker i området Drøbak - Oslo. De som gjør dette eier ingen kunnskap om hva de gjør. De syns det er kult å få sjøørret (som det er mye snakk om) som de kan vise til kona og bekjente. Om den er brun eller sølvfarget, er de likegyldige i. Det de ikke vet er at i en liten gytebekk med denne behandlingen kan føre til utslettelse av et årskull eller værre. I ett av garnene jeg tok (2000) var det 27 sjøørret [ :o ], brune, døde, fulle av melk og rogn...... Jeg vil anbefale ALLE som liker å fiske sjøørret til å ta seg en tur langs gutebekker, alt fra små meters bekker til de større elvene. På høsten er det mye lystring og garnsperring. Dette er langt mer alvorlig enn flytegarn i sjøen. Støtter prosjektet, så fremt det ikke blir lynsje stemning og man klarer å forklare synderne hva de gjør feil slik at man kan gjøre de så opplyste at de ikke begår den samme feilen igjen.

Uvitenhet er kilden til mye av problemene, ja. Likevel burde selv medelnordmann erkjenne at fiskeregler gjelder overalt. Det har vi vært vant til i Norge gjennom alle år, og følgelig plikter man å undersøke dem. Er reglene helt på bærtur (ja, det finnes noen av dem, så kan en ikke forlange respekt for dem), men i dette tilfellet er regelverket ikke på bærtur.

Men ja, de vet kanskje om reglene da, men ikke HVORFOR de er der... Det er det største problemet. De forstår rett og slett ikke hvorfor garnfisket truer akkurat denne arten, og da blir det til at det er vi "forståsegpåere" og oppsynsfolka som skal vris hodet av fordi vi legger oss opp i andres "interesser".

Du sier du har kjempet en kamp aleine. Hvorfor kjempet du den aleine?

Det er mulig å bekjempe dette sammen. Det er det vi forsøker å få til nå gjennom å skape blest og virak. Men ting tar tid, og folk må få tid til å fordøye, forstå, og deretter respektere. Å dra opp garna har sin misjon overfor noen, ja, men det fører overfor andre vel bare til samme resultat som om man man rykker i båndet på en halende hund, uten at man på annet vis forsøker å fortelle hunden HVORFOR man trakk i båndet...

Ja, sender deg vårt infoskriv. Legg det ut. Det som er fint med det, er at det tar for seg de spesifikke reglene som har med garn å gjøre, men også noe om generelle regler i og utenfor vernesoner og med ulik redskap.

Ja, det er på hele 6 sider, og det er fordi alle de sidene er rettet mot de som bryter reglene på ulike måter. Men... KUN førstesiden kan brukes som et oppslag for eksempel. Slik er det tenkt.

Ja, vi tar gjerne imot tips fra deg, Remy, skulle du ha noen du tror kan være av interesse for oss.

Mvh. Jan.

Tror nok de fleste har kunnskap om hva de gjør. Det kreves litt innsikt i både båt, fiske og kjennskap til de rette plassene for å kunne drive "fiske" på denne måten. Tror ikke dette er gutter som er helt uerfarene. ref: foten, der bruker de så små korker at det er nesten umulig å oppdage garnene. [ :) !][ B) !][ :( !]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har akkurat anmeldt et tilfelle av ulovlig garn fiske til politiet. De ble kjempehappy for at jeg meldte i fra og skulle gjøre affære med en gang. Problemet her på Mo er ressursmangel og at fiskeoppsynet er overført til Statskog. Håper bare at det blir fulgt opp og gjort noe med. Jeg vet uansett hvem garnjævelen er, så hvis det ikke skjer noe fra lovens lange arm, skal jeg uansett få gjort opp personlig. Jeg blir så forbanna på slike sjarkfolk som ikke vet sine rammer og regler[} :) ][} B) ][} :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av 270667

Jeg har akkurat anmeldt et tilfelle av ulovlig garn fiske til politiet. De ble kjempehappy for at jeg meldte i fra og skulle gjøre affære med en gang. Problemet her på Mo er ressursmangel og at fiskeoppsynet er overført til Statskog. Håper bare at det blir fulgt opp og gjort noe med. Jeg vet uansett hvem garnjævelen er, så hvis det ikke skjer noe fra lovens lange arm, skal jeg uansett få gjort opp personlig. Jeg blir så forbanna på slike sjarkfolk som ikke vet sine rammer og regler[} :) ][} B) ][} :( ]

Kjempebra!

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.