Gå til innhold
Fiskersiden

Julekalender 2009 15


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Fiskersiden har ikke eksistert siden tidenes morgen og den har heller ikke vært til stede i mitt liv fra jeg ble stor nok til å svinge fiskestanga. Men nå er den definitivt til stede og det vanskelig å ikke stikke innom siden opptil flere ganger daglig for å sjekke hvordan ståa er. Det er faktisk slik at jeg titter innom FS først for å se om det er noen viktige nyheter før jeg går innom en nettavis for å sjekke om det har skjedd noe ellers i verden. De årene jeg har vært aktiv på FS har jeg hatt stor glede av siden, og nå sitter jeg og mimrer litt. :)

Mitt første møte med Fiskersiden fikk jeg en maidag i 2003. En fotograf jeg kjenner trengte fiskebilder fra Kolbotnvann og jeg og sønnen min Fredrik skulle hjelpe han med det. Siden jeg aldri hadde fisket i Kolbotvannet før søkte jeg litt på nett og kom over en side hvor jeg så folk delte erfaringer om fiske, nemlig Fiskersiden, så jeg skrev et spørsmål – og fikk et godt svar – av selveste Cato Bekkevold! Bra start for å si det slik. :D

Dermed var jeg i gang. I starten var jeg litt forsiktig med hva jeg skrev, det virket jo som om alle kjente hverandre så godt så jeg følte meg litt utenfor, men da jeg både er glad i å skrive og ikke så veldig sjenert ble jeg raskt en ivrig bruker av siden.

Det var en morsom tid. Masse interessante temaer ble diskutert og jeg fikk både gleden av å lære nye ting og samtidig vise at jeg også kunne en del som andre hadde glede av at jeg skrev om. Etter hvert viste det seg at jeg og noen av medlemmene hadde felles kjente og jeg begynte også å dra på fisketur med folk fra siden. Det var jo helt topp! Før måtte jeg dra med venner som egentlig ikke var så glad i å fiske med på turer og selv måtte jeg bli med på kjedelige ting etterpå som gjenytelse. Nå traff jeg folk som ikke bare var interessert i fiske, men også folk som ville på de samme turene som jeg ville på.

”Havengel” var en de første jeg møtte ”live”. Her fra en tur hvor han guidet meg til Dvergmalle.

14122009001723xRVXCTnWp31q.jpg?17

Mr. Bjørndal var også en jeg fikk gleden av mange fine turer med. Her fra turen hvor han lærte meg kunsten å fiske røye med langstang.

14122009001723Xd2g2F1IKMSm.jpg?9

Fiskersidentreffet på Nautnes står fortsatt for meg som det beste treffet jeg har vært på. Bilturen dit – hvor Laksefiskeren kjørte og Kaospiloten og jeg skravlet og drakk øl og koste oss – var kjempehyggelig. Og treffet var jo utrolig moro! Det var vel første gang jeg traff masse mennesker som jeg kjente fra nettet men ikke hadde truffet i virkeligheten før. Og alle pratet jo fisk hele tiden! Helt fantastisk! Jeg hadde vært på Vestlandet og fisket før, men da med hovedvekt på ferskvann, så både ”havfisketuren” med Magne S og fluefiske etter lyr (brunhvitting) i strømmene var nytt for meg. I det hele tatt var det flotte dager og det økte også moroa ved å være inne på fiskersiden senere.

Her er noen bilder fra turen (som man også kan lese om her)

1412200900172319ybp42f7R78.jpg?87

14122009001723q86cQYsPaLe5.jpg?26

14122009001723CffoXmwGruON.jpg?8

141220090017235NW2v1o8TJ1Q.jpg?90

14122009001723u86LLgnNHtyn.jpg?95

Treffet på Nautnes innledet det jeg mener var FS storhetstid. Antall medlemmer økte raskt. Svenna og andre jeg kjente slang seg med og det ble en fin blanding av gamle og nye bekjentskaper. Folk inviterte hverandre på fisketurer – guiding til nye arter og nye steder. Folk spydde ut rapporter. På søndagskvelden kunne man sette seg ned og lese masse rapporter om hva de forskjellige hadde drevet med. Folk skrev rapporter uansett om fangsten var bra eller ikke. Humoren satt løst og man fleipet mye med hverandre og i det hele tatt var det en god tone. I denne perioden ble jeg bla.a kjent med Jørgen fra Tønsberg som jeg hadde mange hyggelige turer med senere. En dyktig og ivrig fisker!

14122009001723EeJ148f2jiLq.jpg?15

Jørgen med en liten fisk - han fikk ikke bare det :)

Jeg fikk også tatt min første tur i Langesundbukta. Før var det vanskelig å finne folk nok til å fylle en båt, men med FS var det 0 problem. Den ene dagen fisket vi fra Jera ute på havet mens Fiskekongen guidet oss til lomre og annet moro den andre dagen. Her er noen bilder fra den turen, mars 05:

14122009001723XvvaX1MWdjJ2.jpg?81

14122009001723f45eBhU77YXx.jpg?81

14122009001724XhLF24qpbPP5.jpg?56

14122009001724st36nt99xM24.jpg?30

14122009001724US8uEPR6yOwM.jpg?50

FS-treffet i 2005 bare forsterket den gode trenden FS var i. Selve treffet var kanonbra organisert. Med tanke på antall deltakere tror jeg det må ha vært det best organiserte fisketreffet i Norge noensinne. Av aktivitetene kan jeg ramse opp: Havfiske i Oslofjorden, dorging i Oslofjorden, Sjø-ørretfiske fra båt og fra land, gjeddefiske i Øyern, moderne meite, Fiske i Nitelva (og Glomma), fiske i Nordmarka, fluekastekurs med mer. Og alle med sportens fremste utøvere i Norge som guider. Det var også sosiale happeninger og fiskekonkurranser. Først i ettertid har jeg skjønt hvor bra det egentlig var å få dette til. Utrolig moro å være med på. Her stiftet jeg også bekjentskap med Erik Walmann, en mann jeg kom til å få mange hyggelige turer og artige diskusjoner med senere.

Her kan du lese mer om FS-treffet 2005: https://www.fiskersiden.no/index.php/treff-mainmenu-34/fiskersidens-treff/96-landstreffet-2005

Like etter treffet var jeg innom Prima Villmarksliv for å bytte fluestanga som jeg, med minst 2 i promille, knakk midt på natta i det jeg dro opp torsken jeg skulle vinne klassen ”største fisk på flue” med. Da jeg fortalte at jeg hadde vært på FS-treff kjente mannen bak disken meg igjen – og da han fortalte hvem han var kjente jeg han igjen. MP! Også en mann jeg kom til å ha hyggelige fisketurer sammen med senere – og ikke minst en artig konkurranse som både jeg og han i ettertid nok vil si vi tok litt for seriøst. Kommer tilbake til den!

Neste store begivenhet var den store festen på Månefisken i mars 06. AoF og Fiskersiden samarbeidet om en happening som var et seriøst opplegg, men hvor jeg og flere andre benyttet muligheten til det vi liker best – bortsett fra å fiske: Å drikke masse og prate masse og fisking! Husker jeg og Walmann sto og sjanglet og ropte til hverandre utenfor i en time eller noe slikt – en diskusjon som sikkert ikke hadde tatt mer enn et minutt i edru tilstand. ;) Det var også her MP gjorde et stort nummer ut av at han var en bedre sjø-ørretfisker enn meg – og begrunnet det med at – ja, han var bare bedre. Han hadde riktignok ikke like stor pers som meg på flue i Oslofjorden., men han var likevel mye bedre enn meg til å fiske sjø-ørret. Si det til en full Gabrielsen! :lol: Det ble et rabalder uten like og før kvelden var omme hadde vi – med samtlige deltakere på festen (eh, arrangementet) + masse tilfeldige forbigående som vitner – blitt enige om at vi skulle ha en konkurranse utover våren der vinneren var den som fikk størst sjø-ørret fra land på flue i Oslofjorden. Vi tok begge konkurransen – verdensmesterskapet i fluefiske som vi syntes det passet å kalle det - seriøst og jeg fisket alle kvelder jeg hadde mulighet. Og de kveldene jeg ikke hadde mulighet satt jeg med hjertet i halsen foran PCn eller mobiltlf og bare ventet på den forferdelige beskjeden om at MP hadde fått en sværing. Men til tross for at vi fikk mange sjø-ørreter unngikk vi begge de store sjø-ørretene denne våren og jeg vant med en sjø-ørret på 1,62 kilo. Grei fisk, men med tanke på alle de store ordene vi kom med på Månefisken burde vinnerfisken vært større. Men men, slik er det under press.

At vi begge er gode fluefiskere fikk vi i hver fall vist da jerkerne inviterte til konkurranse på Steinsfjorden. For de som ikke vet hva jerkere er skal jeg forklare: Det er mennesker som ikke har det så bra med seg selv, men i stedet for å ta sprøyter og sette seg under en bro drar de heller på fisketur og rykker gjeddene opp av vannet med stive korte stenger og digre sluker” med masse svære kroker på :) . Huff og huff! Da disse forvirrede menneskene ikke bare hevdet at det var moro å dra opp gjedder på denne måten, men også at det er så innmari effektivt var vi 4 fluefiskere som tok fluestengene i hendene og frontet disse gærningene. Og resultatet: Jeg fikk den største og MP fikk flest.

Total seier til fluefiskerne over de forferdelige jerkerne! :o

14122009002032Ygit7V72Ftn6.jpg?17

14122009002032ac1Jw47Y1qpt.jpg?45

Jerkerne gråt over resultatet og inviterte til revansj. Da med andre grupper gjeddefiskere (trollere, meitere?) med – for å minske sjansen for at jerkerne kom på sisteplass igjen. Men denne gangen gikk det ikke bra. :( Denne triste novemberdagen nevner jeg bare for å vise at det finnes nedturer i et fiskerliv også. Alle de andre gjorde det bedre enn oss fluefiskere – når det gjaldt gjedde i hvert fall. Men det er fordi de sjenket oss så voldsomt på kvelden!!!

FS-forumet var fremdeles på høyden. Folk la ut rapporter og dro på turer sammen. Mange artige fenomener dukket opp. Folk ble opptatt av å få arter de aldri hadde fått før – så mange som mulig! Og folk guidet hverandre villig til den ene fisken merkeligere enn den andre. Micromeite, fiske med bitte små kroker etter bitte små arter, ble plutselig i skuddet og folk gikk til anskaffelse av kroker mindre enn det man trodde var mulig å lage. Dynovika, et illeluktende og lite hyggelig sted, ble plutselig et av Norges hotteste reisemål. Folk fra alle landsdeler, og spesielt Vestlendinger, valfartet dit og fikk masse arter de måtte ha eksperthjelp til å identifisere. Motsatt dro vi som bor på Østlandet vestover for å sikre oss havmus og evt annet moro man kunne få på Bontelabo-brygga – vestlandets svar på Dynovika!

Dynovika – Norges hotteste fiskeplass?

14122009002032A98C6BI4APWx.jpg?9

Lakefiske er noe som flere av oss hadde drevet litt med tidlige, men nå ble det plutselig masse som holdt på med det, og vi var flere gjenger som stadig var ute på tur. Det var spesielt Glomma som ble besøkt og det haglet med rapporter om turer med middelmådige laker men ikke middelmådige fiskere. Rapportene var jevnt over bedre enn fangsten kan man kanskje si. Det var først når Link satte i gang at storlakene begynte å dukke opp på forumet – storlaker fra Glomma vel og merke.

Her er noen bilder fra ”storhetstiden” – de som ikke er med må ikke bli sure, dette ble et litt tilfeldig utvalg.

1312200911216ee49aec8f7a41ad9a.jpg?19

1312200911216e7e438b1c6845fb98.jpg?92

13122009112475828a693509471a8e.jpg?40

13122009112548edc680c0bc4c599c.jpg?90

131220091125a7dd6748f9c545b0af.jpg?67

1312200911269b18abf4a7114f0f81.jpg?62

1312200911265b98ecd653ae451682.jpg?51

131220091152367b64b34b2646f18c.jpg?86

131220091105ee0a190aaa2f42b898.jpg?80

1312200911233887e8315ffd45d69f.jpg?24

131220091125b8f7d360e60046229b.jpg?66

131220091146eb4c508788064bea8e.jpg?13

1312200911527baa4436b94146eca5.jpg?25

13122009115823f3ff393cb3407e9f.jpg?17

1312200911349545de4be5e444c786.jpg?9313122009110445290f2d69da40ae96.jpg?99

Nedturen – eller normalisering

De store debattene ble det etter hvert færre av. Sikkert fordi de hadde blitt diskutert så grundig før at det var meningsløst å ta diskusjonen på nytt igjen. Enkelte hadde også latt seg rive med så voldsomt at det ble litt ubehagelig. Emner som kunne lage store diskusjoner var/er f.eks c&r, ulv/sau-saken, gjedde i ørretvassdrag, forvaltning av fettfinnefisk kontra forvaltningen av hvitfisk, om karpe kan måle seg med ørret og laks osv. Når nye medlemmer prøve å starte en debatt om slikt ble det ofte bare henvist til at det var debattert før og at folk ikke orket diskusjonen på nytt.

Etter hvert begynte rapportene også å dabbe litt av – og jeg tror det kom av at FS rett og slett begynte å bli litt for stor. Folk så at det fikk litt for store konsekvenser om de la ut rapport fra sitt fiske. Mens man før følte at man skrev rapporter for hverandre - de andre forumbrukerne - var det tydeligvis nå en stor gruppe ”usynlige” mennesker som leste rapportene, og som ikke nølte med å benytte seg av det de fikk snappet opp. Folk så at de betalte en litt for høy pris for å skryte av fangstene sine på nett. Enkelte ble skremt bort fra å skrive rapporter allerede da, andre ble mer forsiktige. Og nå er det ikke ofte det dukker opp råtips på plasser i ferskvann i Osloområdet (f.eks) lenger.

Men det er ikke sikkert det er riktig å kalle dette en nedtur. Kanskje normalisering er mer rette ordet? Det kan jo ikke være klondyke-stemning hele tiden. For FS lever jo videre i beste velgående selv om de fleste brukerne bare rapporterer fra et fåtall av turene sine. Folk har bare blitt mer forsiktige og rapporterer fra turer/steder som ikke er så farlig å fortelle fra, mens man holder andre turer og fangster for seg selv eller for sine nærmeste venner. Og er ikke det egentlig både forståelig og greit? Man deler noe og holder noe hemmelig.

Og når vi snakker om hemmelig. Jeg har kanskje overdrevet litt med hemmelighold av mine fangster i Osloområdet i år (Drammenselva er ikke Oslo-området). Har bare fortalt om 1 edelfisk over kiloet – av et tosifret antall. Men denne – som ikke er over kiloet en gang - kunne jeg ha fortalt om i hvert fall :

131220091109de2b0931f88a42a1b1.jpg?27

:D

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott oppsummert Gabrielsen.

Oppsummeringen traff ganske godt ja.

Husker godt "The fat trout" fra treffet på månefisken. :)

Ble satt på vannvogna av Espen ganske tidlig på kvelden når han så hvorhen det bar.

Du får ta deg en tur til havna igjen,så skal jeg forsøke å guide deg til en ny micro art. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin luke GAbrielsen :)

Du beskriver veldig godt hvordan mange nettsider utvikler seg når de blir større- noe et utrolig lite antall faktisk blir. Man vinner noe og taper noe. Men det er nok også sånn at det er litt annerledes i Osloområdet enn ellers- det har ikke akkurat blitt kø på de HA/SØ plassene jeg har røpet opp gjennom årene, selv om jeg til tider har vært plaget emd inntrengere på KIS-brygga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall luke og kjenner meg i grun godt igjenn i beskrivelsen av utviklingen til Fs.

Siden er fortsatt den desidert beste, men savner faktisk alle blankerapportene (trudde jeg aldri skulle si det) og internhumoren som rådet en periode.

Ellers så har jeg personelig bare møtt flere og flere fsfolk for hvert år som går så den delen har jeg ikke merket store forskjellen på heldigvis :)

Ps: etter den teaseren så kreves det en rapport ang siste bildet ;)

Endret av Rønsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott luke, og presise beskrivelser.

Jeg har jo gjennom årene truffet en del av de usynlige brukerne, og uten unntak har de hørt om Gabrielsen, og har bare skryt å komme med, så det er ikke bare ugunstig.

Jeg er enig i at det er for lite blankerapporter (men jeg kan ikke hjelpe der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallfin luke, har ikke vært med så lenge selv, men kjenner meg godt igjen, og jeg har også for lengst forstått at jeg har "gått glipp av" storhetstiden du snakker om. Mye fine BUMPs som dukker opp fra tid til annen fra den tiden! fiskersiden.no/forum kommer opp leeeenge før db.no og vg.no :D

Captivating read.... until one picture...

Is that a Bull huss?!?!?!

That is a little-freckled redshark :)

Tatt på lomreplassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen......... kjenner meg veldig godt igjen (spesielt den om å bli "kjent" med folk her inne), selv om jeg ikke har vært på de store treffene. Jeg har jo også tidligere laget en tråd med folk jeg savner, og savnet er der ennå. Ellers må du ha takk for bilde av barnene - blinkskudd - lo godt av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.