Gå til innhold
Fiskersiden

Julekalender 2009 16


ChristerGj
 Share

Recommended Posts

Har spekulert litt på hva jeg skulle fylle denne luka med uten å komme på noen gode forslag, så mintes jeg et eksempel på lukeinnhold kunne være så enkelt som en rapport fra en fisketur.. Ikke så spennende eller så langt som det kunne ha blitt gjort til, men mer fikke jeg ikke tid til. Hørte med Joakim om han var gira på en tur, og mandags ettermiddag var vi på vei..

Siden jeg flyttet til Ålesund i høst har jeg fulgt nøye med på hva som har skjedd av fiske i hjemlandet (Trøndelag). Spesielt én ting hadde jeg fått med meg - Trønderflua og hans tallrike fangster av havmus, med eksemplar over to kilo.

Det har gått et par år siden sist jeg fikk hilse på musa, ganske så nøyaktig to år har gått siden min tredje mus kom opp på Trolla, og nærmere tre siden jeg fikk en pangstart på kystmeitekarieren med to mus fra ei kai i Trondheim sentrum. Jeg glemmer nok aldri øyeblikket da jeg så smått forbausa fikk se den svevende "musa" med den lange halen som kom opp til overflata og stirra på meg med de store øynene sine. En fisk jeg hadde sett rapporter om ifra Bergen, en fisk som hadde fasinert meg skikkelig.

En av planene for juleferien hjemme i Trøndelag var altså å stifte bekjentskap med musa igjen, og det hadde jo ikke gjort noe med en skikkelig pers heller.

Vi kom fram etter kl 18 en gang og forholdene som møtte oss var ikke akkurat gjestmilde. Det snødde tett i tett og med en sur og nokså kraftig vind var det litt utrivelig. Vi fikk lempa utstyret ut av bilen og satte oss til å rigge opp. Kl 1840 ble det første pulleytackelet agna med makrellstrimmel kasta et godt stykke ut i sjøen. 5 minutter senere ser jeg noen bevegelser i stangtuppen... Tar stanga i hendene, venter litt, kjenner det begynner å røre på seg og får satt sirkelkroken. Det ble raskt konstatert at det ikke var snakk om noen havmus, for det lå brukbar tyngde bak fisken. Når fisken nærmet seg land gjør den et 25m utras, noe som kom litt overraskende med tanke på heisekrana jeg fisket med, og et øyeblikk senere skimter vi en skygge nede i vannet. Joakim får fisken i håven, og vi får lempet den på land..

tosk.jpg

Torsken veide 6.68kg og ble ønsket velkommen på land.

Agner om og kaster ut på nytt, og det går ikke mange sekundene før nok en ny torsk er på land. En liten sak på mellom 1-2kg (villfisk, ikke o-torsk for de som måtte lure). Får etterhvert rigga opp to stenger som begge plasseres i poden i avvente på fisken med den lange tynne halen..

Det tar imidlertid ikke lang tid før det er fisk på hos meg igjen. Tankene heller mot mus, men desverre klarer fisken og komme seg av kroken et lite stykke fra land. Når klokka nærmer seg åtte sitter fisken som den skal, og mistanken blir bekreftet i det jeg ser to grønne "dotter" nede i vannet på størrelse med femkroninger. Joakim håver fisken sikkert og den blir forsiktig avkroket, før den blir veid i veienett, fotografert og satt tilbake i sitt rette element.

mus1460.jpg

Havmus på 1460g, utrolig artig å få hilse på arten igjen!

Når halvtimen er gått dukker den første av et knippe hyser opp. Vanligvis ville dette irritert meg, ettersom hyse i likehet med alt annet enn laksefisk her i Trøndelag er uønsket og skal for enhver pris bli forsøkt utryddet, men med sine 1720g gjør det meg ikke stort. Med et snitt på nesten 1.8kg er de ikke lenger en plage..

Men nå var det vel ikke torsk og hyse vi kom hit for å fiske etter? Innen halvtimen etter at musa kom på land, ser jeg en gyngende bevegelse i den ene stanga. Tar opp stanga og sveiver på fisken, som har en oppførsel jeg bestemt mener det er noe kjent med... Joda, Joakim stiller nok en gang opp som håver og får landa fisken perfekt.

mus1140.jpg

Ei litt mindre mus trekker vekta ned til 1140g før den blir satt tilbake og glir avsted tilbake til dit den kom i fra.

havmss.jpg

To mus på halvtimen, det var jo ikke til å tro!

I det vi står og ser på at musa svømmer bort fra oss piper det fra varsleren, det er den andre stanga. En litt hissigere fisk med litt mer tyngde er kroket et øyeblikk senere. Men pokker, var det ikke noe kjent med detta'a??

Joda, kjent var det, den tredje musa er på vei inn i håven når vi ser enda et sett med grønne øyne som raskt svømmer mot håven - og musa. Kauker til Joakim at han skal få håva den litt vel kjapt, ettersom iallefall jeg skjønte at det ikke var ei havmus som var på vei bort til den... Oteren plaska etter den, men Joakim fikk heldigvis berga musa oppi håven før Otto rakk å sette tennene i sida på den. Litt mer action enn nødvendig der altså.

mus1570.jpg

Den var betydelig feitere enn de to forrige, og jeg hadde eplekjekt utnevnt dette som den nye persen min før jeg fikk veid den..

havmus1570.jpg

Ny pers!

Pers var det, med hele 30g! Turen var jo allerede en kjempesuksess, men ekstra moro var det jo å perse. Joakim utnevnes til personlig håver, og vil forhåpentligvis også gjøre en god jobb i framtiden.

Etter dette tura det og gikk i alarmer, fangsten gikk over til å bestå av hyser, og jeg mista en bra fisk av ukjent sort. En god stund senere fikk Joakim æren av å få fjøsfisk, av typen torsk.

otorsk.jpg

1360g og 52cm.

Jeg perset også marginalt på hyse..

hyse2080.jpg

En fisk på 2080g blir notert som pers, forbedring på 80g fra den tidligere.

Været klarnet opp utover kvelden og det ble etterhvert stjerneklart. Vinden minket også, men tok seg opp igjen på slutten. Når flotoppen var nådd 22.45 begynte strømmen å ta så hardt at den i kombinasjon med den sure vinden fikk oss til å begynne å pakke ned etter en stund. Ved midnatt var det utrolig godt å sette seg inn i ei varm bil og starte på hjemturen.

Denne plassen skal jeg så absolutt få tid til å besøke flere ganger, og neste gang skal specimenmusa virkelig til pers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk :)

Good report! Curious about the tackle you used tho... leger? Paternoster? hook size?

Brukte pulleytackler, kan se om jeg får lagt ut bilder litt senere i dag. 4/0 varivas full circle, makrellstrimler og hysestrimler (persen tok på hyse) som agn, brukte gripesøkker på 150-170g, men det er jo ganske irrelevant :)

Fin rapport :) Gleder meg til det begynner å strømme inn rapporter fra Ålesund også :)

Det blir forhåpentligvis noen av dem i løpet av 2010... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer et bilde av et av tacklene jeg brukte:

pulley.jpg

Et helt enkelt pulleytackle altså. Ca 80-85cm "søkkefortom" og 55-60cm krokfortom. Kroken er en Varivas full circle 4/0 (maken til owner mutu light circle 5/0 mener jeg), og jeg gjorde det så enkelt som at jeg brukte 0.75 mono til både søkke og krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG!!

Det gikk ikke opp for meg hvor sinnykt dette var før nå :D

Du dro altså ut en tur for to dager siden for å få noe å skrive om og endte opp med en fanst jeg aldri har sett maken til i hele mitt liv!!!

3 havmus på bestilling på en dag!!!

Bifangsten var også bra!!

Jeg tror ikke lenger på at Gabrielsen er tidenes fisker, det må være deg! Dette er det sjukeste jeg har sett!

Jeg bøyer meg i støvet og alt annet man kan bøye seg i!

:)

Ja da, jeg er klar over at det står der svart på hvitt, men jeg sliter litt med å få ting som ikke høres normalt ut til å gli inn i den trange nøtta mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et helt enkelt pulleytackle altså. Ca 80-85cm "søkkefortom" og 55-60cm krokfortom. Kroken er en Varivas full circle 4/0 (maken til owner mutu light circle 5/0 mener jeg), og jeg gjorde det så enkelt som at jeg brukte 0.75 mono til både søkke og krok.

Was curious because I'm sure the most Havmus are taken on baits presented hard on the bottom and less taken on paternoster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullhår i ræva er hva du har,samt at du har snekret sammen en bra rapport.

Takk for en flott luke.

Selv så har jeg vært 2turer for å studere blanking på høyt plan,hadde det ikke vært for 2trym torsker så hadde jeg lyktes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så har jeg vært 2turer for å studere blanking på høyt plan,hadde det ikke vært for 2trym torsker så hadde jeg lyktes.

Kanskje du skal skrive om det å ikke få til å blanke skikkelig engang?

Har forøvrig hørt veldig mye fint om fiskingen nede hos deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.