Gå til innhold
Fiskersiden

Norges Lengste Gjedde


Remy
 Share

Recommended Posts

  • Svar 185
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så hovedbudskapet er å slippe ut igjen gjedder som er større en mattilsynets grense (kvikksølv) eller som du ikke skal spise.

Hoved budskapet er at du ikke skal fiske når det er kaldere enn 5blå hvis du ikke har tenkt å spise alt du får opp.Ingen vits å sette ut igjen gjedde du tar i sprengkulda den går en grusom fremtid i møte ^_^ .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoved budskapet er at du ikke skal fiske når det er kaldere enn 5blå hvis du ikke har tenkt å spise alt du får opp.Ingen vits å sette ut igjen gjedde du tar i sprengkulda den går en grusom fremtid i møte ^_^ .

Jeg mente ikke kulda men selve fokuset på c&r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke kulda men selve fokuset på c&r

Vel, ikke la deg skremme av overfokus på c&r. Jeg er vel den som alltid skal legge meg flatest og først når det gjelder dette med c&r ;)^_^ Men jeg prøver alltid bare å gjøre noe godt, ikke det motsatte. C&R er viktig i form av å ta vare på STOR fisk. Stor fisk har noe ekstra, noe de mindre ikke har. Dermed kan de videreføre dette til sine yngel, og kanskje av ett kull har en av hundre det lille ekstra og kommer seg opp i samme vekt klasse en gang som moren. Dette med å videre føre gode gener er bevist, og mange land i verden har praktisert dette i mange mange år med hell. Men i norge har gjedda fortsatt til tider ett ufortjent rykte, at det er en hardfør urfisk som man kan herse med så mye man vil! men den gang ei. Så er det spørsmålet om c&r da! INGEN skal føle seg presset til å gjøre det, men samtidig burde alle vurdere det sterkt. For store gjedder har ingen mat verdi, og de gjør seg heller dårlig ut på veggen i et halvhjertet forsøk på ett tørka gjeddehue :D De gjør seg best i vannet for å leve på den måten de er laget for. Og ingen kan si noe på de som ønsker en gjedde til middag, men de burde være små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at om man er motstander av gjedde og tar ut de store fører det bare til en større populasjon av gjedde. Gjedde spiser gjedde og ved å ta ut de største fjerner man trusselen mot de små og mellomstore.

Presset mot mindre byttefisk av andre arter vil da øke.

Skal man ta ut gjedde for å "beskytte de andre artene" bør man heller ta ut mange små enn noen store, Å fjerne de store blir BARE feil.

Høres det ut som noe man ønsker?

Jeg mener svaret på spørsmålet mitt er helt uavhengig av hvilken holdning man har til gjedda.

Om ekspertene finner feil i resonnementet mitt tar jeg imot korreksjoner med takk.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med C&R på fisk nå på vinteren har jeg ærlig talt ikke tenkt på gitt. Tenker på dette med frostskader.

Det har faktisk ikke ensa meg en gang. skal nok noteres bak i hodet et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er det å se ei stor gjedde svømme tilbake i dypet etter en herlig fight noe av det vakreste som finns. Jeg sitter ofte å ser på bilder av gjedder jeg har fått. Tanken på at alle gjeddene fremdeles svømmer der ute ett sted gjør meg utrolig glad. Det gjør det til en evigvarende jakt. I steden for å kakke ei gjedde, henge den på veggen, kaste til katta osv kan man tenke tilbake på dagen du fikk fisken, nyte synet av bildene og vite at de fremdeles svømmer der ute ett sted og kanskje du får den igjen en dag? kanskje om 5 år når den veier 3 - 4 kg mer? Det må da være mye bedre enn å drepe den og aldri mer kunne ha glede av å fremdeles kunne jakte på den? Du gjør deg selv en stor tjeneste om du praktiserer c&r.

"Kopiert fra www.leirudfiske.no ---->

Begrunnelsen for tilbakesetting av stor fisk er enkel, uten de store hunngjeddene med de "riktige genene" forsvinner storfisken. Stor gjedde er alltid hunnfisk og når vi vet at ca 70 % av gjeddebestanden er hannfisk er det helt meningsløst å slå i hjel de store hunngjeddene. Nesten "alle" sportsfiskere jakter på de store og blir disse slått i hjel bør vel alle skjønne hvor dette ender.

Ha dette i bakhodet, og fisk agnfisk de dagene det er kaldere enn 5 - 6 grader. :P

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i. Men generelt!

Har for eksempel vært på Jarenvannet å fisket agn i 10-15 minus. Det var vært ismeitere overalt!

fikk du noe?? så at det hadde vært flust med folk på isen!!

Gale folk! ;)

I mine øyne er det å se ei stor gjedde svømme tilbake i dypet etter en herlig fight noe av det vakreste som finns. Jeg sitter ofte å ser på bilder av gjedder jeg har fått. Tanken på at alle gjeddene fremdeles svømmer der ute ett sted gjør meg utrolig glad. Det gjør det til en evigvarende jakt. I steden for å kakke ei gjedde, henge den på veggen, kaste til katta osv kan man tenke tilbake på dagen du fikk fisken, nyte synet av bildene og vite at de fremdeles svømmer der ute ett sted og kanskje du får den igjen en dag? kanskje om 5 år når den veier 3 - 4 kg mer? Det må da være mye bedre enn å drepe den og aldri mer kunne ha glede av å fremdeles kunne jakte på den? Du gjør deg selv en stor tjeneste om du praktiserer c&r.

"Kopiert fra www.leirudfiske.no ---->

Begrunnelsen for tilbakesetting av stor fisk er enkel, uten de store hunngjeddene med de "riktige genene" forsvinner storfisken. Stor gjedde er alltid hunnfisk og når vi vet at ca 70 % av gjeddebestanden er hannfisk er det helt meningsløst å slå i hjel de store hunngjeddene. Nesten "alle" sportsfiskere jakter på de store og blir disse slått i hjel bør vel alle skjønne hvor dette ender.

Ha dette i bakhodet, og fisk agnfisk de dagene det er kaldere enn 5 - 6 grader. :)

Flott skrevet Morten..

Fisket etter stor gjedde har virkelig blitt populært og øket betraktelig de siste år. Derfor er det helt essensielt å sette de tilbake med BEST MULIG forutsetnig for at de skal klare seg.. Og man skal ha såpass respekt for fisken at man ikke dreper den for så å kaste den etterpå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager vis jeg er kje nå.

Men er det virkelig så galt og fiske C&R når det er kaldere enn 6minus?

Jeg har fisket mye når jeg var liten, men sluttet pluttselig rundt 1året på videregående. Men nå er det tilbake for fult og da mener jeg for fult:p

Fisker så ofte jeg (og Yosh) har mulighet.. Er jeg ikke ute og fisker sitter jeg og spiller noe fiskespill eller gjør klart så alt skal være klart til neste tur.

Får går det for lenge siden sist jeg fisket kjenner jeg att jeg får litt abstinester.. blir som en røyker som ikke får røyken sin:p

Og det er jo fiske etter de store fiskene som er gøy, få på noe som virkelig drar:)

Så fort jeg føler det er varm/kaldt nok til og fiske vil jeg gjerne ut og fiske. Og da gjerne skikkelig fisk, ikke små fisk/agn..

Har alltid trodd att gjedden var så og si udødelig (hvertfall en fisk som tålte det meste), men det viser seg att det er ikke slik.

Har fisket i hele sommer uten avkroking-matte fordi jeg ikke viste bedre, men kommer ikke til og gjøre det samme i år. Og selv om jeg ikke har brukt avkrokings-matte, så har jeg ikke tatt gjedda etter halen og ristet den som en milkshake:p

Dette her med isfiske var også noe jeg ikke var klar over, greit skjønner det att i -20 grader og mer har ikke fisken det særlig bra. Men trodde faktisk det att minus 10-15 skulle gå greit.

Men jeg kommer nok ikke til og stoppe med og fiske bare fordi det er kaldere en 6minus. Vis jeg skal sitte og vente på att det skal bli så "varmt" kommer jeg til og gå på veggen:p

Så er det virkelig så galt og fiske i 10-15minus?

Vis ikke fisken er ute av hullet så skal det jo ikke ha noe og si, men vil jo gjerne ha ett minne av fisken ;)

Men er det så galt så kommer jeg til og la vær og ta den ut av hullet til det blir noe varmere ute, men kommer nok ikke og stoppe og fiske den. For det er det som er artig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold øyet ditt oppe uten å blunke i 3min i minus 15 så merker du hvor kaldt det er! Poenget er å bevare det virkelig gode fisket etter premie Gjedder.. derfor er det viktig å ta godt vare på de. Gjedda tåler endel når det gjelder avkroking i kjeft pga at den er meget robust bygget i munn og svelg, mens slimhinner øyne og gjeller er jo naturligvis like ømtålig som all annen fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. ja jeg ser den;)

Så det betyr att jeg har 2 valg da

1: Fiske og ikke ta den ut av hullet

2: Fjerne bort snø fra isen borre hull i slik så overvann kommer opp og oppbevare den der?

Eventuelt en balje med vann i til og oppbevare fisken i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. ja jeg ser den;)

Så det betyr att jeg har 2 valg da

1: Fiske og ikke ta den ut av hullet

2: Fjerne bort snø fra isen borre hull i slik så overvann kommer opp og oppbevare den der?

    Eventuelt en balje med vann i til og oppbevare fisken i..

Det går an. En annen ting er å klargjøre alt av utstyr før man får på fisk, slik at tiden fisken er på matta avkortes. Det beste er selvsagt å kroke den av i hullet, men får en ikke tatt poseringsbilde m.m. Handler man raskt og fisken er på land i mindre enn ca. ett minutt, går det nok greit i noen minusgrader også. Men ned mot 15-20 tror jeg blir for tøft for fiskeøyne og slimlag. Men alt er opptil hver enkelt, ingen hindrer deg i å fiske når det er kaldt, så lenge man er klar over hva man risikerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir alt for dumt. Hvis fisken ikke overlever ett opphold over vann må man la det være, eller ta livet av den og spise fiskemiddag.

Kort og godt, PUNKTUM! Så lar vi denne tråden være til konkurransen. Hvis noen får behov for å diskutere mere om C&R, så kan det opprettes en annen tråd for det ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Man har fortsatt helgen på seg før kampen om årets første månedspremie blir sendt avgårde til den heldige vinner! Desverre holder kulda taket og gjør det umulig å fiske gjedde på div steder på østlandet, men kanskje er andre landsdeler heldigere?? Hvor kult hadde det ikke vært med en vestlands gjedde som tok den første premien? Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.