Gå til innhold
Fiskersiden

Romjulsfiske i trondheimsfjorden


ChristerGj
 Share

Recommended Posts

For et par uker siden tok jeg og Joakim turen nordover i fjorden på jakt etter havmus, det kunne vel sies å bli særdeles vellykket. Det var bare én ting som mangla - den riktig stora havsmusen. Derfor trossa jeg og Simon de nitriste værvarslene på yr.no og pent.no, pakka utstyret i bilen og turet nordover. Like før kl 22 lå agnene på bunnen, og det skulle ikke ta lang tid før Simon fikk matfisk i form av torsk og hyse. Selv dro jeg også noen slike, gadd ikke så mange ettersom det ikke akkurat var sydentemp. -8 celcius, 15 sekundmeter og tidvis snøfokk ville vel stoppet noen fra å dra ut på agnfiske. Det nappa egentlig jevnt hele tiden, men etter noen timer ble det en stille periode når vi nærmet oss fjære. Akkurat i det tidevannet var i ferd med å snu ser jeg på stangtuppen min og forsikrer Simon om at dette er den skikkelig store havmusa jeg kom for å hente. Jeg får kroka fisken og det kjennes veldig musete ut, og den gir bra med motstand i fra seg når den blir dradd oppgjennom vannlagene og inntil land. De to grønne øynene kommer derfor ikke som noen stor overraskelse, og så flink en håver som Simon er får han lempa musa i håven og opp på land. Og den er stor!

mussan.jpg

Et stort hode og en skikkelig stinn mage...

musepers.jpg

86cm med sin avkortede hale....

mus.jpg

Antagelsene om at den var tung stemte - 2200g! Ikke hver dag jeg perser med over 600g på havmus...

Straks fisken er i vannet igjen runner det som besatt på den andre stanga mi. Denne fisken krokes også, Simon får marsjordre ned med håven ettersom jeg er ganske sikker på at det nok en gang dreier seg om rett sort.

mus1680.jpg

Med sine 1680g hadde også denne fisken vært en fin forbedring av den tidligere persen. Mus nummer 8 føyer seg inn i rekken, den femte på to turer.

Denne svømmer også fint tilbake til dit den kom i fra, mens jeg får ei lekse om gullhår og transplantasjon fra Simona?? Vi fisker fram til kl 3.30, altså et par timer på fløende sjø, uten noe mye mer verdt å nevne. Simon fikk noen fler matfisk og lyktes desverre ikke i å lure musa, den tenker jeg sitter neste gang :P Jo seinere det ble jo sterke ble vinden, og på slutten var det nesten litt utrivelig. Dermed kalte vi det en tur og satte kursen hjemover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin mus å grattiz med pers :)

Hadde du valgt å ikke trosse været hadde du ikke fått den, dette har jeg sett før :)

Har selv min råeste fisk ever i skikkelig drittvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Litt bedre uttelling enn når vi var der for 10 dager siden ja, var stortsett bare o-torsk, hyse og hvitting å få da.Grattis med bra mus!

Du skulle vært der tre dager tidligere, lite o-torsk, ingen hvitting, endel fin hyse og et knippe mus :)

Grattis med flott mus. Blir mere å mere vrient å perse fremover nå.

Var du fornøyd med postpakka?

Pakken var fin den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel takke Trønderflua for at han har lagt ut rapporter fra turene sine. Så, takk Tor Erik! :D

Bare hyggelig du! Og grattis med smellfeit mus. :D:D

Har vært en uke i Puerto Rico nå, så muse suget er ganske solid her nå.... ;) Fikk fiska litt dær nede også...møtte Bergnebbens mentor og læremester når det kom til agnstjeling...så ble 0 fisk gitt. ;)

Det artige med plassen er at i følge Phil Dale som jobber som guide på senteret der nede, finnes det mye større mus i sundet.

Dere må gi lyd fra dere en gang dere drar ned, jeg har ikke mange fiske kompiser som er like gira på fisking som meg selv, og er så jækla kjedelig å dra alene. :P

Du skulle vært der tre dager tidligere, lite o-torsk, ingen hvitting, endel fin hyse og et knippe mus :)

Det er ofte sånn der nede....enten så blir det lite/mindre "vanlig" fisk, og da er du nesten garantert 1-5 stk mus i løpet av turen, eller så blir det bare mas og tjas med o-tosk, hyse, og svarthå og null mus.

Endret av Trønderflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig du! Og grattis med smellfeit mus. :D;)

Har vært en uke i Puerto Rico nå, så muse suget er ganske solid her nå.... :rolleyes: Fikk fiska litt dær nede også...møtte Bergnebbens mentor og læremester når det kom til agnstjeling...så ble 0 fisk gitt. :D

Det artige med plassen er at i følge Phil Dale som jobber som guide på senteret der nede, finnes det mye større mus i sundet.

Dere må gi lyd fra dere en gang dere drar ned, jeg har ikke mange fiske kompiser som er like gira på fisking som meg selv, og er så jækla kjedelig å dra alene. :D

Det er ofte sånn der nede....enten så blir det lite/mindre "vanlig" fisk, og da er du nesten garantert 1-5 stk mus i løpet av turen, eller så blir det bare mas og tjas med o-tosk, hyse, og svarthå og null mus.

Jo takk skal du ha ;) Synes jeg så at du hadde din siste fisketur før vi dro oppover denne gangen, så fant ut at det var liten vits i å si ifra da ;) Jeg er tilbake i Ålesund nå, så det blir nok en god stund til neste gang jeg er på plass og perser på mus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda....var siste fisketur i allefall 3 ganger rett før jul. Lovet meg selv hver gang at det ble siste...men jeg er ikke vanskelig å overtale når det kommer til fisking kan man si. ;)

Blir vel muligens en tur etter musa på søndag for meg nå...driver å balanserer litt mellom skarnsundet og lygning, så vi får se hvor god tid jeg får. Har forstått det slik at Lygning er best på dagtid...men kone og barn tar ofte litt tid på dagtid de å gitt. :rolleyes:

Du får gi lyd fra deg når du er "oppafor" igjen og er sugen på mus da! Vet ikke om du har nr mitt eller ikke, men hvis du trenger det så bare send en pm. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.