Gå til innhold
Fiskersiden

Bilproblemer, Lyder fra dekk/styring?


mavi
 Share

Recommended Posts

Når vi gir fullt rattutslag på bilen så kommer det lyder. Litt vanskelig å beskrive lyden, men høres nesten litt knakende ut.

Skjedde i går etter at jeg satt litt fast på glatta i går når jeg skulle snu bilen. Var ikke borti noe, men spant en del og måtte vugge bilen for å få den ut. Var også litt nedi med en plastsak helt fremme, men denne har ikke tatt noen skade som vi skal se. Vet ikke om dette har noen sammenheng men. Bilen trekker også litt til høyre.

Bilen er en Volvo v40 2000modell med 1,8l bensin motor.

Noen som har noen tips til hva som er galt?

Er det noen som vet om det er farlig? Skal kjøre fra Bergen til Kristiansand til mandag så er ikke så lett å få det sjekket på et verksted før det.

Endret av mavi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi gir fullt rattutslag på bilen så kommer det lyder. Litt vanskelig å beskrive lyden, men høres nesten litt knakende ut.

Skjedde i går etter at jeg satt litt fast på glatta i går når jeg skulle snu bilen. Var ikke borti noe, men spant en del og måtte vugge bilen for å få den ut. Var også litt nedi med en plastsak helt fremme, men denne har ikke tatt noen skade som vi skal se. Vet ikke om dette har noen sammenheng men. Bilen trekker også litt til høyre.

Bilen er en Volvo v40 2000modell med 1,8l bensin motor.

Noen som har noen tips til hva som er galt?

Er det noen som vet om det er farlig? Skal kjøre fra Bergen til Kristiansand til mandag så er ikke så lett å få det sjekket på et verksted før det.

Hvis jeg skal tippe og har hatt det prob selv, det er servoreima eller servostyrings veska som det kan være lite av, men det er ikke så uvanelig at den lyden kommer ved fullt ratting til siden,ingen problem å kjøre med tror jeg, velkommen hjem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen kjørte litt fort over en "usynlig" fartshump med en a4 for noen år siden. Etter det måtte vi gjentatte ganger fylle på noe servo-oljegreier i et hull under panseret når svingelydene ble for fæle. En gang gikk det helt tomt og da var det ikke så gøy å kjøre bilen i det hele tatt. Mekanikeren som til slutt skiftet servopumpen som lakk sa at det ikke var farlig, men det var noe stang/stag-greier som kunne bli ødelagt. Mitt tips er altså: Kjøp litt servo-olje og pass på at det ikke blir tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mye, men er det slik at når du har full sving og kjører i runding, kommer det da en klakke lyd? altså "klakk,klakk,klakk,klakk" fort.. var enkleste måten jeg kunne beskrive det på :P

Om det gjør det er det noek ett av de ytre drivledda som er gåene i tilfelle. Jeg syns ikke det høres ut som ett hjullager, de lager stort sett rumle lyd som er mer konstant når man svinger (og også når man kjører rett fram i noen tilfeller)... men det er jo vanskelig og si uten å ha hørt lyden selv da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mye, men er det slik at når du har full sving og kjører i runding, kommer det da en klakke lyd? altså "klakk,klakk,klakk,klakk" fort.. var enkleste måten jeg kunne beskrive det på tongue.gif

Om det gjør det er det noek ett av de ytre drivledda som er gåene i tilfelle. Jeg syns ikke det høres ut som ett hjullager, de lager stort sett rumle lyd som er mer konstant når man svinger (og også når man kjører rett fram i noen tilfeller)... men det er jo vanskelig og si uten å ha hørt lyden selv da smile.gif

Enig her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en drivknute som må byttes ja.

Ka biln er gått?

lite servo olje gir en mere gnikkelyd.

Men husk at man skal ALDRI gi fult rattuslag og presse på ratte for da går pompa til fans, helt over og litt tilbake som varer pompa evig.

Samme med drivknuter, hvis man ikke lar motor bli varm før man gir fult rattutslag på vinterstid bruker masjettene på drivknutene å sprekke og da renner fette ut når det blir varmt.

skal du kjøre med kald bil bør du svinger rolig og ikke helt over.

har også en V40

i værste fall har du bøyd et styrestag.

Du bør få sjekka spissinga på biln også hvis den drar til en side, hvis den er skeiv kan du få dyre dekk utgifet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de gamle vrakene jeg kjørte med før var det ikke uvanlig at det ble åpning i mansjetten som beskytter drivakselleddet slik at det kom rusk inn og ødela hjullageret. Enkelt å bytte selv, men tar litt tid og det er vel litt vrient å få tak i delene nå. HVIS det er det som er problemet.

Hvis lydene kommer fra servopumpa - det er ikke kulda som lager problemer ?

Knaker vel litt i de fleste biler nå om dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter opp om innlegget til JohanM. Kan høres ut som ei drivknute som er i ferd med å knele.

Alternativt styreleddledd, bærekule, hjullager, bærearmsforinger eller fjærtårnslager.

Kan faktisk også være slitte bremser.

I beste fall er det hjulbolt som er løs eller noe plast som ligger i nærheten av hjulet ved fullt rattutslag.

Men dette forklarer ikke hvorfor bilen er ustabil på styringen. Indre eller ytre styreledd?

Feilsøking...

Ta en jekk og løft opp siden der ulyden kommer fra og ta en titt. Sett på håndbrekket og la bilen stå i fri.

Vri maksimalt på rattet og sving hjulet rundt. Er drivknuta skikkelig dårlig, vil du høre klakke lyden godt.

rett opp igjen hjulet og prøv å rikke hjulet fra side til side. Har du slakke her, er det evnt hjullager eller styreledd. Kontroller styreleddet om det kan være noe slakke i det.

Ta tak i hjulet oppe og nede og rikk på det, har du slakke her, er det hjullager eller bærekule. Følg med på bærekulen om mulig og se til at det ikke er slakke her.

Er det slakke begge veier, er det hjullageret.

Ta tak i fjærbein og rykk hardt i det. Er det slakke her, er det fjærtårnslager.

Kontroller bremseklosser og skiver.

Er mye det kan være, men sjelden at det er vanskelig å finne noen feil.

Det du bør være obs på, er at hvis noen av delene er godt slitte, kan det være en risikosport å kjøre med det, og anbefales ikke.

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at du sier bilen trekker litt til ene siden, da er det nok tvilsomt drivknuten som jeg først forslo...

Som tidligere nevnt er øvre fjærbenslager en mulighet, men da vil ofte bilen trekke til den siden du netopp har gitt fullt rattutslag til.

det kan være så mye, det er mye deler i forstillinga, men om du som nevnt over jekker opp bilen og ser og benner litt og sånn i det forskjellige der, så finner du nok feilen. :)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytre drivledd er 99,88% sikkert.

Legg deg ned på bakken foran bilen din,så lyser du med ei lommelykt på den runde drivakselen.

I hver ende på den sitter det gummi mansjetter. Der er det sikkert en sprekk i gummien og noe fett som har kommet seg ut.

Ganske enkelt å bytte på V40.

Bare jekk den opp,så løsner du fjærbeinet nederst.(Ellers så merker du at fjæra kan være farlig.

Delen fra gearkassa dras enkelt ut,den som sitter inn til hjulet trenger ett lite kakk med hammer.

LasseB vet godt hvordan det høres ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å filme litt sånn at en kan høre lyden, men vet ikke om youtube er helt sammarbeidsvillig. Jeg får ikke sett den selv ihverfall.

Det beste for oss hadde vært om det var kulda som Gabrielsen nevnte som var årsaken til lyden.

Den hadde stått stille siden før jul før lyden kom i går.

Bilen er kjørt ca 140000km

Jeg har ca 0 peiling på det med å skru bil og det eneste jeg omtrent kan er å sjekke olje og fylle spylerveske. :)

Prøvde videoen nå og nå virker den. Var ute og jekket opp bilen men slet litt med å se noe. Lyste med lommelykt uten at det hjalp, men er ikke bilkyndig så det hjelper heller ikke.

Klakkelyden virket nesten svakere når bilen var jekket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis dette er kun på fult rattutsalg kan du kjøre en stund til, du vil merke at lyden kommer fram på mindre og mindre rattutsalg og det er DA faren kan oppstå.

Akkurat dette ville jeg vært meget forsiktig med å si. Har sett tilfeller av defekte bærebruer, endeledd og bærekuler, der utfallet har vært stygt bare fordi de skulle bare kjøre "litt" til.

Selv har jeg opplevd at drivknute røyk på tur og at bærekule løsnet, ikke noe morsomt. i de fleste tilfeller, blir det som regel dyrere reparasjoner totalt også. I verste fall, kan du ta liv ved å gi fen pga ulyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.