Gå til innhold
Fiskersiden

Mål for 2010


nanablag
 Share

Recommended Posts

Inspirert av Christer som laget en tilsvarende tråd for 2009 stiller jeg nå følgende spørsmål:

Hva er dine mål for fiskeåret 2010?

Hvilke nye arter ønsker du å satse på?

Hvilke perser søker du å forbedre?

Hvilken fisking planlegger du å bruke mest tid på?

Har du tenkt å lære deg noe nytt i 2010?

Mine mål er å prikke inn 18 nye arter, samt å forbedre persene på kveite, røye, harr og abbor. Hvilke vekter jeg sikter etter tror jeg at jeg holder for meg selv ihvertfall inntil videre :P

Av nye arter står bekkerøye, trepigget stingsild, rødspette, pigghå, havmus og gråsteinbit høyt på ønskelista. Mye annet fint står veldig høyt også, men det virker ikke realistisk å få prøvd på alt mulig rart nesste år.

Fløyfisk, gressgylt og solabbor SKAL prikkes inn i løpet av året.

Jeg håper også å ble ferdig med disse karpefiskene som er umulige å skille fra hverandre, jeg mangler ihvertfall gullfisk, asp og stam, samt karpe, gresskarpe, grundling og regnlaue. Å prikke inn alle disse på et år virker for meg litt urealistisk, men jeg bør klare asp og stam.

Jeg har også tenkt å prøve å bli en flinkere kystmeiter i løpet av året :D Mine første spede forsøk i 2009 ga svært så varierte resultater, noe blanking og noen nyttige(?) erfaringer. Sandflyndre var, såvidt ejg kan huske nå, den eneste nye arten denne fiskeformen ga meg i 2009.....

Jeg regner med at mange har mye mer ambisiøse mål enn hva jeg har og det hadde vært interessant å høre hva de er :)

Mange har imponert meg denne sesongen og for f.eks Torry blir det vel hardt å overgå årets sesong?

EDIT: Jeg glemte å si at jeg også har som mål å få minst to kutlingarter som Gismervik eller andre som har peiling på den slags må hjelpe meg med å identifisere :)

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mål for året: Fiske enda mer:)

Nye arter: fisker bare fisk i laksefamilien

Perser: forbedre lakse pers og ørret pers

Hvilken fisking: Laksefiske, samt en skikkelig fjelltur ettersom det ikke ble tid til det i 2009

Lære nytt: beherske snake-roll

godt nytt fiske år alle sammen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dine mål for fiskeåret 2010?

*Fiske mer og kose meg med andre på tur

Hvilke nye arter ønsker du å satse på?

*Kloskate, vassild og rødknurr står ihvertfall på listen

Hvilke perser søker du å forbedre?

*Laks, lange og lyr

Hvilken fisking planlegger du å bruke mest tid på?

*Nja- delt mellom kystmeite og ferskvannsmeite vil jeg tro

Har du tenkt å lære deg noe nytt i 2010?

*Skulle ønske det var mulig :P

(HAr mye å lære innen det meste, men tror kanskje havfiske er det jeg vil prøve å få mer ut av)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet for 2010 er å kaste 150 meter med agn med rimelig høy treffmargin.

Må antageligvis oppgradere både stang, snelle og tacklebinding for å få det til.

Av arter skal året brukes til kartlegging av bankersplasser, for å gjøre klart for 2011 som skal bli det store artsjegeråret for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dine mål for fiskeåret 2010?

Må klare å runde 60 arter og selvfølgelig få større fiske en Martin :P

Hvilke nye arter ønsker du å satse på?

LOMRE :) , Karpe osv :)

Hvilke perser søker du å forbedre?

Suter, må bikke 3kg i år.

Hvilken fisking planlegger du å bruke mest tid på?

Litt forskjellig.

Har du tenkt å lære deg noe nytt i 2010?

Karpefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...hadde et begredelig resultat i 2009. Så her startes det i grunn helt på bånn.

1. Mål for fiskeåret må være å ikke bli så ensporet som i 2009, hvor jeg stort sett og med unntak av noen småørret turer i ett enkelt vann, drev med kystmeite. Men skal likevel

lære mer og ikke minst utrøve nye steder for kystmeitingen som har større sjans for fisk en i nærområdet mitt. Det gjelder også ørretfiskingen. Pluss at jeg skal prøve meg i noen røyevann. Og ikke minst komme i gang med SØ fiske. Samt at siden kompisen kjøper båt blir det vel litt havfiske også...også kan det muligens bli fiskekajakk på meg til våren en gang...med så mange ting på en gang kan det bli kaotisk...

2. Arter: Sjø ørret, også har jeg veldig lyst på flat fisk. Med unntak av kveite som guttunge har jeg ikke fått noen av de. Av en eller grunn står rødspette høyt på øsnkelista, da jeg sysn dene er en bedre matfisk enn kveite.

3. Har i grunnen ingen perser å måle mot, da jeg så og si aldri har veid fisk. Unntaket må være den røya på 1,2 kilo jeg fikk på isen en gang for nesten 20 år sida...så her er det vel kansje et mål å få etablert noen slike...men vet ikke om jeg gidder :-)

4. Mest tid vil nok gå med i fjæra til kystmeite kombinert, muligens kombinert med SØ fiske. Men får jeg den Kajakken, ja da blir jeg nok å bo i den....

5. Har sett noen artige kastemetoder med små/ lavprofil multiplikatorsenne for å komme til under busker og andre hindringer med lette sluker som jeg har lyst å trene opp. Ellers så er jeg egentlig for impulsiv til ¨å planlegge sånt. Kystmeite mitt startet fordi en kompis møtte opp med ei surfstang på tur, og dagen etter hadde jeg makan...he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dine mål for fiskeåret 2010?

Fiske mye mer en i år

Hvilke nye arter ønsker du å satse på?

Havmus, flatfisk generelt.

Hvilke perser søker du å forbedre?

Lange takk. Ellers er jeg altid intresert i å ta perser i kveite og torsk.

Hvilken fisking planlegger du å bruke mest tid på?

Havfiske by far. Men har løst å bruke litt mere tid en jeg har gjort før på ferskvannsfiske.

Har du tenkt å lære deg noe nytt i 2010?

Det vet man ikke før man lære nokka. Det blir sikkert mye. Som 2009 som var veldig lærerikt.

:) Godt nytt år alle mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dine mål for fiskeåret 2010?

Fiske mye mer, såklart og få større fisk enn Martin og Roger :)

Hvilke nye arter ønsker du å satse på?

Karpe, Suter, Steinbit, Lange, Skate osv.

Hvilke perser søker du å forbedre?

Lange, Karpe, Suter og lyr

Hvilken fisking planlegger du å bruke mest tid på?

Meite i ferskvann og saltvann

Har du tenkt å lære deg noe nytt i 2010?

Har vel det, men vet ikke enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... hva skal man si? Fiskeåret mitt har vært veldig bra i år, så det skal jeg ikke prøve å overgå nei.

Fiskeåret 2010 blir nok dominert av båtfiske for min del. Men det blir nok en del kystmeiteturer også. En ny artsturne på østlandet og tur med M/S Gotland hadde også vært kjekt å få til igjen.

Målene mine blir å kose meg masse med den nye båten min, og finne en masse spennende plasser i skjærgården og fjordene her i distriktet.

10 nye arter fordelt på fersk og saltvann.

Den forb..... spetten skal opp i år.

Ny pers på havål.

Ellers kunne jeg tenkt meg å fått til en seriøs håkjerringsatsing i området her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dine mål for fiskeåret 2010?

gjedde over 7. abbor over 1,2. torsk over 5. sei over 5. lyr over 4. HA over 2. flere arter på flue og jerk. stor fisk på kystmeite.

Hvilke nye arter ønsker du å satse på?

gjedde, storabbor, HA, storørret, lyr, HA, storsei, større torsk+++++(klarer ikke begrense meg :) )

Hvilke perser søker du å forbedre?

torsk, lyr, sei, harr, HA

Hvilken fisking planlegger du å bruke mest tid på?

flue. UL-jerk/overflatefiske etter HA, SØ, makrell, og storabbor. gjedde-og storabbormeite.

Har du tenkt å lære deg noe nytt i 2010?

kaste bedre med flue. fiske flua bedre. + en mye mer.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dine mål for fiskeåret 2010?

1) Komme seg oftere vekk fra Stord i fiskesammenheng: Bømlo, Austevoll, Huglo, Bergen, Stavanger, Karmøy, Kvinnherad-fjordene.

2) Bli kaptein over egen skute.

3) Havabbor på flue.

4) Sjøørret på flue.

5) Fiske mindre flatfisk.

6) Minst 1 utenlandstur

Hvilke nye arter ønsker du å satse på?

Karpe, havabbor, havål og piggskate. Havmus er også en mulig targetart. Ellers blir det jakt på specimenrødspetta.

Hvilke perser søker du å forbedre?

Rødspette og havål.

Hvilken fisking planlegger du å bruke mest tid på?

Håper på en fornuftig balanse mellom salt- og ferskvannsfiske.

Har du tenkt å lære deg noe nytt i 2010?

Karpemeite. Ellers er jeg av den oppfatningen av at en fisketur uten ny lærdom er bortkastet tid.

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dine mål for fiskeåret 2010?

1) Fiske mindre tullete gjørmefisk, prioritere tiden

2) Få ny fiskebåt, typ Lunds

3) Gjedde over 14

4) Laks over 15

5) Ørret på tørrflue på over 4 (den edle og noble måten)

6) En uke karpefiske i utlandet

Hvilke nye arter ønsker du å satse på?

Gjedde, Laks og Ørret

Hvilke perser søker du å forbedre?

Gjedde, laks, ørret tørrflue

Hvilken fisking planlegger du å bruke mest tid på?

Flurfiske og jerkfiske

Har du tenkt å lære deg noe nytt i 2010?

Alltid, lærer alltid noe nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dine mål for fiskeåret 2010:

Fiske like mye som i år og få fisket MYE mere fra båt! Har bare vært på 1 eneste båttur i år! :)

Ellers så er det å forbedre artslista og få fisket flere steder. Kanskje ta en "fisketur" til Bergen eller noe lignende.

Hvilke nye arter ønsker du å satse på:

Hai (hvilken som helst), fløyfisk, micro-arter, lange/brosme, fjesing, havmus, horngjell, en eller annen skate hadde vært kult og SKRUBBE!!! Jeg må for fader klare å få skrubbe snart! Har fått mye flatfisk i år med både lomre og gapeflyndre på lista, men skrubbe er tydligvis den "vansklige" for meg...

Hvilke perser søker du å forbedre?

Torsk, sei og SØ. (Eventuelt kanskje ulke og lomre da jeg har fått disse bare 1 gang og glemte å veie de)

Hvilken fisking planlegger du å bruke mest tid på?

Fiske fra båt. Etter lange og andre større fisker. Og hai-jakt! JEG VIL HA HAI!!!

Har du tenkt å lære deg noe nytt i 2010?

Jeg søker alltid etter å lære nye ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål for 2010 :

Må bli ny laksepers det da. Og for å få til det, slippe uti småtteriet under 17 kilo. :D Så man ikke får bare 10 tilbud (som er årskvote) i løpet av en lang sesong. Større sjanse for en rekordlaks hvis man kan fiske i flere timer hver dag, enn å drepe en evt. 7-12 kilos 10 ganger og dra hjem. Kort sagt: Bli en utpreget C&R-fisker for å oppnå mitt mål. Neste år skal 200 laks i Gaula opp og veies, så får man bare håpe på at en av de slår til :)

Satsing på nye arter:

Ingen.

Hvilke perser:

Ønsker kun ny pers på laks, ørret og røye bruker jeg ikke slik energi på. For skal man perse, så Må man bruke energi. Hvis man ikke har gullhår da.

Hvilken fisking jeg vil bruke mest tid på:

Laksefiske, fordelt på 40% mark, 10% sluk, 50% flue.

Lære nytt:

Ikke planlagt å lære noe spesielt nytt. Men regner med at jeg vil lære noe innen laksefiske neste år også, det tar aldri slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel bli å fortsette arbeidet for å berge stumpene av villaksen. Har omtrent ikke fisket laks her vest i år, det er ikke gøy når man vet hvor kritisk situasjonen er. Skal man fiske "bærekraftig" må man kjøre langt heretter. Om noen år kanskje til og med lenger lenger enn til "Gullkysten" i Trøndelag...

Kanskje målet burde være å lære seg "jerkfiske"? Ser jo lidderlig gøy ut å få baitsene til å svømme riktig, selv om gjedda ikke er noen fighter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk 2 mål.

Flere poeng enn Stig

Færre poeng enn deg Even :D

Den siste blir vanskelig, Øystein... :P

Å sette et mål er bare tull, alt kommer ann på tid og penger.

Når det gjelder tid har det har det minsket KRAFTIG det siste året.

Men Øystein, muligheten for isfiske på lørdag ser bra ut... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste blir vanskelig, Øystein... laugh.gif

Å sette et mål er bare tull, alt kommer ann på tid og penger.

Når det gjelder tid har det har det minsket KRAFTIG det siste året.

Men Øystein, muligheten for isfiske på lørdag ser bra ut... wink.gif

Har jo lurt me oss en "gammel" ringrev(even) på lagkonken til 2010, så siden han er eldst kan vi ikke la han komme i skyggen av ungdommen :P

Svarte deg på mld før i dag at eg var skamklar for ice fishing(blanking) på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dine mål for fiskeåret 2010?

Siden eg dimmer fra millitæret den 5. januar så blir målsettinga om å få fiske meir enn i 2009 nokså greit.

Har også som mål å guide Lasse Bøe til Piggskate...:D

Hvilke nye arter ønsker du å satse på?

I år skal kveita komme! Ellers ønsker eg å få rødspette, steinbit, piggskate, Havål og Havmus.

Hvilke perser søker du å forbedre?

Lange, Brosme, Torsk, Lyr; Sei og Ørret

Hvilken fisking planlegger du å bruke mest tid på?

Blir nokk ganske variert saltvannsfiske med Haspel, Kystmeite/Surf, Havfiske osv.

Har du tenkt å lære deg noe nytt i 2010?

Ønsker å lære fluefiske ettersom at eg kun har tørrtrena på egenhand.

Surf casting er og noko som trenger trening! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.