Gå til innhold
Fiskersiden

Ole`s fiskerapporter 2010


Ole M
 Share

Recommended Posts

Lager en liten samle tråd om isfiske på Mjøsa 2010 :)

-----------------------------------------------

10.01.2010

Årets andre tur, egentlig mot min egen vilje. Hadde planer om å bare holde meg unna, og la isen bygge seg opp... unngå å utsette meg for den verste kulde perioden... men klarer ikke å sløse bort tid på annet, når det tross alt er is på Mjøsa.

Det var 28 minus grader utafor døra når jeg dro ut, rundt klokka 10.00.

Jeg er nesten helt lens på agnfisk i år, så har kjøpt meg en skål med Gulp! krøkle imitasjoner i "lake". Tiden får vise om det fungerer på ørreten... i dag hadde jeg i alle fall alliert meg med riktig kar, så Gulpen fikk ligge å duppe i fred..

96913_s.jpg

Satte ut fire stenger agna med krøkle, 2 til 8 meter under isen. Var ikke no` driv i vannet, så agnfisken hang helt livløst...

96914_s.jpg

Klokka halv tolv ringer det litt mot sør... vi snur oss mot stanga og ser at det begynner å rive ganske heftig. Sena spiller banjo på iskanten, bjella slår mot stangtuppen, nappvarsler`n gir fra seg en hel del "kalde lyder", og snella akkompagnerer med vill knarring....

Fisken raser ut flere ganger, og unngår stadig hullet. Vi begynte å bli ganske imponerte over lengden på fisken, etter å ha sett`n passere tre-fire ganger... Viser seg også ganske riktig å være 70 cm lang.

96928_s.jpg

(Foto: Jonathan Utby)

Fett, men kaldt! :P

96911_s.jpg

----------------------------------------------------------------------------------------------

12.01.2010

Ikke akkurat varmt, men helt vindstille og klar himmel!

Kom litt sent ut i dag. Satte ut fire stenger, henholdsvis 2, 3, 4, og 5 meter under isen. Var en slitsom affære å bore... 30 cm med is.

Dumpa ned på stolsekken, retta ut beina, og trakk noen gode åndedrag. Så ringer selvfølgelig telefon... Av med hansken og ned i lomma.. kaldt.

Snakker i noen minutter, men må brått avbryte da det begynner å skje noe i hølet lengst borte... Langer av gårde, og allerede kaldt på fingra får jeg med nød og neppe kloa`n opp.

97051_s.jpg

Mellom klokka tolv og ett hadde jeg kontakt med tre ørreter til :o De var bortpå krøkle som sto både 2 og 5 meter under isen... Ble et par avbrutte telefonsamtaler i dag gitt :D

I tillegg til at det var flere ørreter innom, var det også stappfullt av abbor langs bunn... kunne ha halt opp så mye jeg ville, men stoppa på 10-15, rett og slett fordi jeg ikke har bruk for mer. Var bare å la være å la balansen nå bunn... Plassen er nå plotta inn på GPS`n ;D

Flere som hadde det fint på isen i dag ;)

97049_s.jpg

Ørreten var stappfull av krøkle, så neste tur er sikra...

97048_s.jpg

... ikke så verst fristende kjøttfarge hell.

97053_s.jpg

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Kommer uten tvil flere rapporter herfra ;) Isen er tykk og fin... været er bra... nesten ikke snø på isen... krøkla ligger klar... Bare å kjøre på så ofte man har mulighet nå.

Den på 70 cm var slank. Veide 2850 gram, og var forøvrig blind på det ene øyet... Syntes vanligvis det er artig å slippe ut sånne "overlevere"... men var sulten... og så det for sent :D

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21.01.2010

Var ute en dag tidligere her.. kompis av meg hadde kjøpt seg en pakke brisling på sporten.. litt i mangel på noe annet. Jeg hadde en bunt med halv-fordøyde krøkler liggende... Vi satte ut fire stenger hver, og i løpet av dagen hadde vi kontakt med ørret tre ganger.. alle på brisling! Første tanken var vel "har vi funnet et brukbart alternativ til krøkle, tru..!?"

Vi drar ut enda en tur... denne gangen agner vi alle stengene med brisling... - med nesten identisk resultat... Bortpå ørret tre-fire ganger, men snøen rundt hullet er stadig like hvit...

På samme turen møter jeg også på en annen velkjent ørret slakter..

97647_s.jpg

.. og ender opp med et par klapp på skulder`n og en håndfull krøkle. Jeg trasker tilbake til stengene mine, og pakker de fem små inn i en liten plastpose. Plasserer de forsiktig i en av sidelommene på stolsekken... krøkle er godt som gull på Mjøsa... Vi lar brislingen stå resten av dagen, uten at det resulterer i noen ørret.

En bekjent har vært ute på et par øvrige turer i det siste, også med brisling, men samme historien der.... det ringer i bjella nå og da, men knapt så man rekker frem før det er slutt på spetakkelet.

Har seg jo slik at brislingen lukter vanvittig sterkt... og utifra den adferden jeg har sett Mjøs-ørret utvise tidligere, under isen, så tror jeg rett og slett at fisken i noen av tilfellene har gått innpå agnet, lukta litt, såvidt tatt det inn i kjeften, fått en brå overload av smak og lukt, og spytta det ut igjen fort som fy... - Noe sånt. Konklusjon er i alle fall at brisling lukter feil, sånn jeg ser det nå.

I dag var det dags for en ny tur. Denne gangen hadde jeg med meg en av mine allierte fra Polen, og her var det ikke akkurat manko på agnfisk. Han lina opp med mort og laue... flere i perfekt størrelse for ørret...

97645_s.jpg

Omtrent før jeg hadde røkki å bore ferdig det første hullet - så var han i ferd med å sluttføre sitt tredje.. det var i alle fall ikke langt unna. Merkbar forskjell på et noe sløvt 205mm bor, og en nykvessa 135mm. Spesielt når isen er over 40 cm tykk :)

... jeg bora vel to høl til med grov-boret, før jeg ga opp og heller tok tak i det andre jeg hadde med. 155 millimeter`n...

97641_s.jpg

Har begynt å legge opp til å kjøre noen tackel med to treble kroker, fremfor bare en... Er spesielt tiltenkt de tilfellene der agnfisken er litt vel stor og stiv.

97642_s.jpg

Rundt klokka tolv så skjer det noe ved det ene hullet... flagget er reist og bjella dingler såvidt, men stanga står stille. Jeg tar et par bukkesprang, deiser ned ved siden av hullet, og tar tak i sena for å kjenne etter om det er noe der nede... ingen ting... "er det vinden som har spilt meg et puss..??"... jeg løfter litt mer på sena... og plutselig er det et eller annet som forsiktig (-merklig nok) tar tak i agnfisken... men omtrent før jeg rekker å tenke tanken om å gjøre et tilslag, så slipper fisken taket. Jeg sitter å glaner i hullet i noen få sekunder... før det samme skjer på stanga rett ved siden av! Jeg spretter bort og kaster meg over hølet... men ingen ting...

Mekker til flagget igjen, og tar en kaffekopp...

97640_s.jpg

To og en halv time senere befinner vi oss et par hundre meter unna stengene... vi hadde funnet ut at base campen vår lå midt på en grunne der det var 10-12 meter dypt, så bestemte oss for å bore litt rundt for å få et bedre bilde av hvordan topografien var i området rundt denne grunna... Og det er akkurat på det tidspunktet, når vi står som lengst unna... - vi kan konstatere at det jaggu ringer i den ene bjella :D

Ble litt av en løpetur på oss begge :) Fisken tok to meter under isen, på mort.

97639_s.jpg

Ikke veldig ofte jeg har fått ørret såpass sent utpå dagen... "men veit jo aldri"! ... ikke visste jeg at det skulle følge to ørreter til!!

... Rafael fikk en klokka 15.00... på laue, fem-seks meter under isen.

97644_s.jpg

97643_s.jpg

... og klokka 16.45 tok sistemann, to meter under isen, på mort.... en liten settefisk.

97646_s.jpg

Videre holdt vi stand til det for alvor mørkna..

Har lært endel nye ting mens jeg har vært på isen i det siste... tur-følge i dag hadde til eksempel flere interessante tilnærminger til agnfiske. Han viste blant annet at det er mulig å få ørret til å ta, når man fisker aktivt med agnfisken, hengende vertikalt, bundet opp med to trebel kroker, festa med en stump kobber :) ... - hadde jeg aldri kunne fått meg til å gjøre, uten å ha sett det jeg har sett i dag :D Han fikk riktig nok ikke opp fisken, men allikevel.

Så har jeg erfart et det absolutt ikke behøver å være en dårlig dag, bare fordi det tilfeldigvis ikke skjer noe før klokka to... ;D Hadde jeg bare holdt ut lenger på flere av de andre turene mine...

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanskelig å unngå gjedda i Mjøsa.

Det går fint an å få abbor på død krøkle(men da bør den nok fiskes aktivt/halvaktivt), men det står her at de bare fisker noen få meter under isen og abboren står (normalt) nærmere bunnen enn som så.

EDIT: Jeg prøvde å bruke tipsene i denne tråden her om dagen, men det ble ikke noe ørret. Sannsynligvis galt valg av plass.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.