Gå til innhold
Fiskersiden

Enkel Oslo-fisk?


Dr. Hook
 Share

Recommended Posts

Mange ganger er det veldig enkelt å få abbor og mort på Nøklevann, bare å fiske med mormyska med maggot nært land – gjerne 2-4 meters dyp. MEN det er ikke bankers at man får det på en halvtime slik som det er nå med mye snø på isen. Det vet alle som skal på ismeite etter gjedde og satser på å fiske agnfisken på stedet. Man kan godt måtte holde på litt – men når man først treffer på bitevillig fisk, kan man godt få mye – uten at det er interessant i ditt tilfelle hvor det å få arten er målet. Men fisker du med liten mormyska og tynn nok sene er sjansen for at du får abbor og mort i løpet av en halvtime absolutt brukbar. Synd du må ut med 100 kr (!!!) i fiskekort for den halve timen. Andre realistiske arter som du ikke har fra før er egentlig bare lake, men da bør du ha litt lenger tid til rådighet og også kunne fiske på kvelden – selv om den er fullt mulig å ta på dagtid under slike forhold som det er nå.

Nærevann er kanskje et bedre alternativ?

Uansett hvor du drar hen bør du ha med litt havregryn (lettkokt) du kan slippe ned i hullet for å lokke til deg mort. Fungerer vanligvis svært bra. Bytt hull etter at du har fått arten hvis du ikke synes det er moro å dra 100 småmort for plutselig å huke fatt i en av mortespiserne med den spinkle redskapen.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den halvtimen med fiske kan sikkert fort verte ein time, om eg ikkje får noko etter ein halvtime. :D Trur eg skal satse på å stå opp så tidleg som mogleg, for eg veit kor lett eg rotar meg vekk / drøymer meg vekk... :)

Har funne meg ein "isfiske for n00bs" artikkel som eg må pugge litt! Dette er eg HEILT grøn på! :lol:

Takk igjen for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg gjer jo det! :) Har du tips?

Nøklevann,østesjøvannet,ulsrudvann,lutvann og sognsvann er noen vann nære Oslo.

Hvis du vil lenger har du jo de fleste vann ute i Enebakk.Langen,vågvann, mjærvann og lysern er veldig bra vann.

Men med 3 timer fisktid,ville jeg valgt liksom fiske med en kald halvliter i spikersuppa istede. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøklevann,østesjøvannet,ulsrudvann,lutvann og sognsvann er noen vann nære Oslo.

Hvis du vil lenger har du jo de fleste vann ute i Enebakk.Langen,vågvann, mjærvann og lysern er veldig bra vann.

Men med 3 timer fisktid,ville jeg valgt liksom fiske med en kald halvliter i spikersuppa istede. :D

Ikkje å forakte det. :) Men øl finn eg heime resten av året. I store mengder! :)

Fann denne tråden frå Ulsrudvann: http://www.ofaforum.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=2846&start=0

31 abbor på snaue 4 timar?...Då må vel eg klare EIN på 1-3 timar vel? (Alt etter kva tid eg står opp) :D Skjølv om det er i mars? Anar ikkje kva som er sesong eller ikkje på abbor, men det må da gå ann? Ser at det vert hinta til at dette er eit ypperleg vatn for BARN, er vel omtrent det stadiet eg ligg på i ekspertise! :)

Edit: Fann også dette:

Fiskearter:

Karpe, opptil 10 kilo

Suter, opptil 2,5 kilo

Karuss, opptil 1,5 kilo

Mort, fisk over 500 gr finnes

Ørekyte

Abbor, fisk på 1,6 kilo er tatt, men mest tusenbrødre

Gjedde, fisk over 10 kilo er tatt, men mye smått

Canadarøye er også forsøkt satt ut uten hell.

"A nice little pond perfect for fishing and swimming!

Ulsrudvann er et koselig lite skogsvann i et område med passe kupert terreng. En stor parkeringsplass og en flott badeplass gjør dette stedet til et perfekt utgangspunkt for korte skogsturer med familien. Liker du å fiske? Etter avtale med OFA ble det satt ut karpe i vannet ca rundt 1990. Fisken vokste godt de 5-6 første årene, men har stagnert noe etter hvert."

Fleire som har formeiningar om dette vatnet? Eg kjem ikkje for å ta karpe eller noko avanserte greier, men dette verkar jo veldig tilgjengeleg og fullt av små-abbor/tusenbrødre, noko som aukar sjansane mine betrakteleg.

Ser òg at det ligg rett ved Nøklevann, så her er jo nesten sjansar for å prøve i begge! :D

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulsrudvann er sikkert ikke et dumt vann for å nå dine mål om abbor og mort, og i hvert fall en av dem. Veldig kort å gå fra parkeringen teller jo en del når man har dårlig tid og vannet er lite.

Her kan du også slumpe borti stor abbor og mort hvis du er heldig.

Har aldri fisket der på isen selv men var der en del turer på sommeren før

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke er østensjøvannet både lett og greit og komme til.Stor fin høyrygga abbor der.

Tar du med mormyrska, maggot og balansepilk burde alt være mulig.Ikke mye tusenbrødre der,men mye fin abbor

Lykke til

Og hvis du er heldig og få med deg Gabrielsen blir det sikkert fisk oxo.

Endret av KoKo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulsrudvann er sikkert ikke et dumt vann for å nå dine mål om abbor og mort, og i hvert fall en av dem. Veldig kort å gå fra parkeringen teller jo en del når man har dårlig tid og vannet er lite.

Her kan du også slumpe borti stor abbor og mort hvis du er heldig.

Har aldri fisket der på isen selv men var der en del turer på sommeren før

Er det nokon ende av vatnet, "godplass" eller liknande å gå etter? Djupnekart? Sikkert ikkje så monge som fører opp plassen der en får "fortast mogleg abbor eller mort, gjerne små", men men..:)

Hvis ikke er østensjøvannet både lett og greit og komme til.Stor fin høyrygga abbor der.

Tar du med mormyrska, maggot og balansepilk burde alt være mulig.Ikke mye tusenbrødre der,men mye fin abbor

Lykke til

Google google, søke søke...Finn fort:

"Om Østensjøvannet

Et spennende sentrumsnært vann. Fiske er kun lovlig på vinteren. Rimelig garentert ( :) ) å få Mort, men vannet huser også fin Gjedde, Abbor og Karuss."

Er fiske ulovleg i mars? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nokon ende av vatnet, "godplass" eller liknande å gå etter? Djupnekart? Sikkert ikkje så monge som fører opp plassen der en får "fortast mogleg abbor eller mort, gjerne små", men men.. :)

Google google, søke søke...Finn fort:

"Om Østensjøvannet

Et spennende sentrumsnært vann. Fiske er kun lovlig på vinteren. Rimelig garentert ( :) ) å få Mort, men vannet huser også fin Gjedde, Abbor og Karuss."

Er fiske ulovleg i mars? :)

Er det is er det lov.

Prøv nord enden av vannet.

Endret av KoKo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så var det det... kor lenge er isen trygg der?

Det kan bare været svare på.Ligger is der vanligvis lenge.

Tror ikke det er mer en tre-fire meter dypt.

Og husk ispigger uansett.

Og er det ikke is da,velg ulsrud vann.

Endret av KoKo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bare været svare på.Ligger is der vanligvis lenge.

Tror ikke det er mer en tre-fire meter dypt.

Og husk ispigger uansett.

Og er det ikke is da,velg ulsrud vann.

Takk for gode tips! :) Overveldande respons på denne tråden her, eg får meir og meir trua. Om eg ikkje får ein ny art no, så fortener eg å bli mobba i lang tid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv på en av Rockefellers scener. Ser at det er tre oppvarmingsband før Lamb Of God. Med døråpning åtte vil ikke Lamb Of God gå på scenen før tidligst ti, mest sannsynlig rundt elleve. Men det er jo mulig du har lyst til å få med deg noen av oppvarmingsbandene også :)

Øyh! Eg er jo sunnmøring! Må jo få med meg alt av alle banda eg betalar for! Meir lyd for kvar ei krone! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Husk at det er svært tynn is mange steder nå med overvann. Særlig i markanære områder. Selv med kraftig kulde så frøs det ikke videre ned. Så nå som det ligger kun mellom 8-15 cm is så kan det spøke med forholdene ganske tidlig til våren.

Og det ser ut som den lille isen som er ikke er spesilet rein stålis heller. Men jeg vet ikke hvordan det er på de nevnte vann i postene over. Det jeg referer til er i Nordmarka og Romeriksåsen. Men ser for meg at det samme kan gjelde flere av vannene i østmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha! klassikerer :) Å få en god plass, er vel like viktig som å få med seg oppvarmingbanda :D

En god plass er vel meningsløst på band som sørger for såpass med bevegelse i publikum. Rimelig greit å gå rundt omkring, med mindre skal tulle seg opp på galleriet, noe jeg ikke kan se som det store på en konsert med noe som slår såpass hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god plass er vel meningsløst på band som sørger for såpass med bevegelse i publikum. Rimelig greit å gå rundt omkring, med mindre skal tulle seg opp på galleriet, noe jeg ikke kan se som det store på en konsert med noe som slår såpass hardt.

Der er jeg ikke enig altså ;) Jeg vil alltid helst stå nærmest scenen. God plass er viktig!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Husk at det er svært tynn is mange steder nå med overvann. Særlig i markanære områder. Selv med kraftig kulde så frøs det ikke videre ned. Så nå som det ligger kun mellom 8-15 cm is så kan det spøke med forholdene ganske tidlig til våren.

Og det ser ut som den lille isen som er ikke er spesilet rein stålis heller. Men jeg vet ikke hvordan det er på de nevnte vann i postene over. Det jeg referer til er i Nordmarka og Romeriksåsen. Men ser for meg at det samme kan gjelde flere av vannene i østmarka.

Det verste scenario ville jo være om alle dei nære vatna som no er nevnt (som eg har moglegheit til å fiske i), er for frosne til å fiske frå land...men ikkje trygg nok is til å fiske frå den... :)

Reknar med det går greit å komme tilbake i denne tråden rett før avreise for å få full statusoppdatering på istjukkelse osv. :P

Om dette då skulle skje, at isen ligg der, men ikkje er trygg til å ferdast på, er det då nokon som veit om ei elv/bekk, som ikkje nødvendigvis er frosen, og som husar noko bitevillig "dritfisk"?:)

Her gjeld det å heilgardere seg! :)

En god plass er vel meningsløst på band som sørger for såpass med bevegelse i publikum. Rimelig greit å gå rundt omkring, med mindre skal tulle seg opp på galleriet, noe jeg ikke kan se som det store på en konsert med noe som slår såpass hardt.

Satsar på bevegelse ja!:) Skal kjenne det i kroppen nokre dagar i etterkant! Og ikkje minst i halsen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg ikke enig altså :) Jeg vil alltid helst stå nærmest scenen. God plass er viktig!! :)

Så du er sånn som tviholder på gjerdet? tsk tsk ;)

Jeg har aldri helt likt LOG, så jeg skal ikke hit, mens hvis noen vil gjøre et poeng ut av moshing utover det vanlige kan de titte her:

Blogg om masteroppgave i musikkvitenskap, som omhandler moshing, og skal intervjue unge håpefulle etter LOG-konserten

Endret av Bunker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette då skulle skje, at isen ligg der, men ikkje er trygg til å ferdast på, er det då nokon som veit om ei elv/bekk, som ikkje nødvendigvis er frosen, og som husar noko bitevillig "dritfisk"? :)

Her gjeld det å heilgardere seg! :)

I Nitelva og Glomma kan det være muligheter da

Fra land

Hvis du søker på rapporter derfra i mars tidligere år tror jeg det dukker opp noe brasme og vederbuk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.