Gå til innhold
Fiskersiden

Enkel Oslo-fisk?


Dr. Hook
 Share

Recommended Posts

Dette blir bra, Dr.Hook.

Jeg nevner at fjærmygglarver normalt er et bedre agn enn maggot til disse artene, så om de har det foreslår jeg at du kjøper det istedet :wave:

De som er mere kjent med de lokale forholdene kan sikkert bekrefte/avkrefte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg nevner at fjærmygglarver normalt er et bedre agn enn maggot til disse artene, så om de har det foreslår jeg at du kjøper det istedet :wave:

De som er mere kjent med de lokale forholdene kan sikkert bekrefte/avkrefte dette.

Dei har vel peiling dei som sel dette. Får spør dei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei har vel peiling dei som sel dette. Får spør dei. :wave:

Det er mange flere som selger maggot enn fjærmygglarver.

Uansett skulle maggot fungere så det er ingen vits å lete noe ekstra, men det er nok en grunn til at fjærmygglarver er dominerende ved mormyskjafiske under konkuranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er best agn varier veldig. Et tips kan være å blande inn fjærmygglarver i en fôrblanding og fôre med det. Da får fisken fokus på fjærmygglarver og da vil den som regel ha det når du agner mormyskaen din med det! :wave: Du får kjøpt frossen fjærmygg på ZOO-butikker.

Jan leirud har skrevet en fin artikkel om temaet: http://www.leirudfiske.no/subdet9.htm

Her er litt om mormyskafiske: http://www.leirudfiske.no/subdet5.htm

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggot kan eg alltids kjøpe, om eg veit kvar.

XXL nederst i Storgata (sentrum) har maggot til lavpris kr 19. Putt på 3-4 stk., bare hekt de fast ytterst i skinnet i den butte enden.

Og når er du vel "programforpliktet" med fangstrapport - uansett hvordan det går :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL nederst i Storgata (sentrum) har maggot til lavpris kr 19. Putt på 3-4 stk., bare hekt de fast ytterst i skinnet i den butte enden.

Og når er du vel "programforpliktet" med fangstrapport - uansett hvordan det går :-P

Hehe, rapport vil det nok bli uansett resultat, tek sikkert med både kamera og videokamera til Oslo. :wave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er best agn varier veldig. Et tips kan være å blande inn fjærmygglarver i en fôrblanding og fôre med det. Da får fisken fokus på fjærmygglarver og da vil den som regel ha det når du agner mormyskaen din med det! :) Du får kjøpt frossen fjærmygg på ZOO-butikker.

Jan leirud har skrevet en fin artikkel om temaet: http://www.leirudfiske.no/subdet9.htm

Her er litt om mormyskafiske: http://www.leirudfiske.no/subdet5.htm

Har lest ein del forskjellige "isfiske for n00bs" artiklar og liknande i det siste, og føler etterkvart at dette er eit univers av metodar og meiningar som er størrre enn mi fatteevne! :wave: Det fyrste som sler meg ar at alt er så SMÅTT. Det er jo praktisk talt mikromeite dette her. :P Og angåande foret...Skal eg bruke havregryn som tidlegare nevnt, eller finnast det beire alternativ? Ein pose havregryn verkar jo som ein enkel og rask metode..

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensas 3000 etang er et meget godt fungerende mortefor.

Men, seriøst.... gå for havregryn eller et annet billig husholdningsprodukt! Funker garantert.... Det eneste du kanskje bør tenke litt på ved valget av for er at det helst bør skape litt "liv", altså at det foregår en dispersjon (eller hva i heite det heter :wave: ), ikke bare ligge der som noen slags klumper.

I min ungdoms vår fisket jeg litt mort med hvetemel. Kanskje det er et alternativ?

Dette er bare tanker, dog ikke helt uten erfaringsgrunnlag.

Sannsynligvis får du mort uten å tenke et sekund på hverken for eller annet dill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest ein del forskjellige "isfiske for n00bs" artiklar og liknande i det siste, og føler etterkvart at dette er eit univers av metodar og meiningar som er størrre enn mi fatteevne! :wave: Det fyrste som sler meg ar at alt er så SMÅTT. Det er jo praktisk talt mikromeite dette her. :) Og angåande foret...Skal eg bruke havregryn som tidlegare nevnt, eller finnast det beire alternativ? Ein pose havregryn verkar jo som ein enkel og rask metode..

Griljermel, selges i små røde bokser på de fleste dagligvarebutikker. Det er egentlig bare vanlig brødrasp, sånn som man topper fiskegrateng og sånt med. Rett før jeg skal fôre, pleier jeg å ta en passelig dose griljermel oppi en pose, ta oppi litt vann. Dette blir da en slags deig. Men pass på at deigen ikke blir for fast. Den skal være sånn at du akkurat kan lage baller på str. med tennisballer av den. Konsistensen før være omtrent som snus :P eller kanskje hakket fastere. Poenget er at fôrballen bør henge nogen lunde sammen helt til den treffer bånn. Men når den treffer bånn, bør den også begynne å løse seg opp med en gang.

Grunnen til at jeg heller bruker griljermel enn havregryn er størrelsen. Jeg vil lokke inn fisk, men jeg vil ikke at den skal bli mett. Derfor synes jeg havregryna blir litt store..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Griljermel, selges i små røde bokser på de fleste dagligvarebutikker. Det er egentlig bare vanlig brødrasp, sånn som man topper fiskegrateng og sånt med. Rett før jeg skal fôre, pleier jeg å ta en passelig dose griljermel oppi en pose, ta oppi litt vann. Dette blir da en slags deig. Men pass på at deigen ikke blir for fast. Den skal være sånn at du akkurat kan lage baller på str. med tennisballer av den. Konsistensen før være omtrent som snus :P eller kanskje hakket fastere. Poenget er at fôrballen bør henge nogen lunde sammen helt til den treffer bånn. Men når den treffer bånn, bør den også begynne å løse seg opp med en gang.

Grunnen til at jeg heller bruker griljermel enn havregryn er størrelsen. Jeg vil lokke inn fisk, men jeg vil ikke at den skal bli mett. Derfor synes jeg havregryna blir litt store..

Då kjøper eg griljermel om det er tilgjengeleg, og havregryn om dei ikkje har det. :)

Om eg ikkje får fisk no vert eg NESTEN litt skuffa altså.... :wave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har eg pakka og er klar til avreise etter jobb i morgon. :)

Berre ein siste sjekk innom for å sjå om nokon kordan forholda er der no (Bogstadvannet). Her heime har vi plutseleg fått ei plussgradebølgje som sveipa vekk halvparten av snøen. Har vel ikkje skjett noko liknande der vel? Er isen fortsatt fiskandes? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har eg pakka og er klar til avreise etter jobb i morgon. :)

Berre ein siste sjekk innom for å sjå om nokon kordan forholda er der no (Bogstadvannet). Her heime har vi plutseleg fått ei plussgradebølgje som sveipa vekk halvparten av snøen. Har vel ikkje skjett noko liknande der vel? Er isen fortsatt fiskandes? :unsure:

:) Ikke noe fare med isen ennå. kaldt om natta og rundt 0 på dagen. Bare du er forberedt på overvann og snø på isen mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja då var turen over, og den gjekk som fylgjer:

Perca hadde stooore bilproblemer denne dagen, fyrst ein bil som ikkje ville starte, og derretter holdt framhjulet på neste bil på å ramle av i fart. Han kom seg då desverre seint på jobb, og eg kom endå seinare, men fekk skvisa inn ca. 2 timar fiske.

hehe, isen ligger til hvertfall over påske. Var på gjersjøen i går, der var isen 50-60cm! Med endel snø oppå isen tar det laaaaaaang tid før den blir utrygg.

Vel, på Bogstadvatnet var den ihvertfall 70cm der eg borra, så eg må nok legge på meg ein del til for å gå gjennom! :P

Kort fortalt: Været var nydeleg, men fisken uteblei. Hadde det eg meinar var fisk på i 2-3 sekund, men ingenting kom opp. Dette nappet kom i siste kvarteret med fisketid då eg fekk panikk å peisa 1kg havregryn i holet. Eg gjorde sikkert noko feil, som gjorde at fisken nølte, men eg trøstar meg skjølv med at eg er ei erfaring rikare, og det er ikkje å skimse av! :)

Til slutt: Tusen takk til Perca og alle andre som har kome med innspel, dette er lærdom eg kan ta med meg til neste Oslotur, kanskje er eg heldigare då? Eg kjøpte forresten med meg ei billig pilkestikke heim, som eg kan tørrtrene med. ^_^

Og konserten?

Terningkast 6 frå meg! :rock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting: boret du mye eller ble du sittende å fiske lenge i det samme hullet?

Blei fortalt at eg skulle fiske nær nokre stolpar som stakk opp av vatnet (hadde noke med tømmerfløting å gjere), så eg gjorde det. Flytta meg og borra nytt hol etter ca. 5-10 min utan fisk, men så tok det jo 5-10 min for meg å få ut att snøret i eit nytt hol også då... :) Borra vel 5-6 hol på dei to timane.

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja då var turen over, og den gjekk som fylgjer:

Perca hadde stooore bilproblemer denne dagen, fyrst ein bil som ikkje ville starte, og derretter holdt framhjulet på neste bil på å ramle av i fart. Han kom seg då desverre seint på jobb, og eg kom endå seinare, men fekk skvisa inn ca. 2 timar fiske.

Vel, på Bogstadvatnet var den ihvertfall 70cm der eg borra, så eg må nok legge på meg ein del til for å gå gjennom! :P

Kort fortalt: Været var nydeleg, men fisken uteblei. Hadde det eg meinar var fisk på i 2-3 sekund, men ingenting kom opp. Dette nappet kom i siste kvarteret med fisketid då eg fekk panikk å peisa 1kg havregryn i holet. Eg gjorde sikkert noko feil, som gjorde at fisken nølte, men eg trøstar meg skjølv med at eg er ei erfaring rikare, og det er ikkje å skimse av! :)

Til slutt: Tusen takk til Perca og alle andre som har kome med innspel, dette er lærdom eg kan ta med meg til neste Oslotur, kanskje er eg heldigare då? Eg kjøpte forresten med meg ei billig pilkestikke heim, som eg kan tørrtrene med. <_<

Og konserten?

Terningkast 6 frå meg! :rock:

Synd det med fisken, men det klarer vel neppe å legge en demper på en LOG-konsert :rock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.