Gå til innhold
Fiskersiden

8-10 manns lavvu, noen tips?


JohanM
 Share

Recommended Posts

Noen som har noen gode tips til rimelige 8-10 manns lavvuer? Sjesker litt på en lavvu, men regner ikke med det blir kjempe mye brukt, så trenger ikke noen rolce royse sannsynligvis... Eneste jeg ønsker er mulighet til og fyre med ovn inni, altså det bør følge med eller være mulighet for og skaffe pipehatt med hull til pipe rør..

Tenker da lavvu fra ca 1500 - 2500 kr klassen, gjærne rimeligere å om det er mulig å få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg så der var noen, men lurte på om noen hadde noen tips til hva som er brukendes..

Må ikke være 8-10 manns, men det er en fordel med litt plass da :)

når jeg sa 1500-2500 så er det selvfølgelig uten ovnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Frisport har mange varianter fra helt rimlige/enkle til litt mer som tåler litt. Eks med ripstopp. Ovn til disse får du også, eller en enklere sak som en rundbrenner.

Skal du bruke den om vinteren og i kalde årstider så er ovn ett svært godt valg. Ellers så bruke jeg min uten ovn, men med en sak som henger på stanga og som er fin å fyre i. Bunnduk og topphatt er en stor fordel. Samt myggnetting i dør. Det er stor forskjell på vekt og volum i forhold til hva du velger. Og for å ha det levlig i en lavvu så er det antallet de står anbefalt for langt over maks av hva det bør være. Særlig om sekker etc skal være i lavvuen. Dele på to så har du riktig antall personer til bra komfort. Skal du fyre så kan ikke soveposer etc ligge helt inntill ovnen heller. Litt bevegelse om natta så er posen smeltet på ovnen. Det er greit å sjekk litt om du virkelig trenger ovn. Mye mer å dra på. En rundbrenner er veldig ok den og. I og med at en lavvu ovn er svært tynn i godset trenger den fyr for å holde lavvuen varm. I og med at den ikke har særlig gods som holder på varmen når det brenner ut. Så til mitt bruk har en rundbrenner vært helt ok. Særlig det at ser flammen og kan henge kjelen over og får litt lys fra bålet.

Ulempen med åpen flamme er at den må være behandlet med flammehemmere, evnt bommulsduk(tungt). Ved fyring i kulde og kaldt vær er det en stor fare for kondensering på duken. Derfor bør ma ikke ligge med en sovepose helt intil om en ikke har trekk. Alternativet er Helsport sine som en får med dobbelduk som på ett fjelltelt. Muligens flere som har det. Men nye lavvuer får en vel fra rundt 2000.- En del av dette kan man bygge på med etter hvert så lenge ikke det er alt for gamle modeller.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, antall er nå som med telt, man må dele på 2, det er derfor jeg gjærne vil ha 8-10 manns, regner ikke med at det blir med enn maks 3-4 stk på tur av gangen, men greit å kunne få inn bagasjen.

Ovnene veier noen kilo ja, men dette er nok ikke noe jeg hadde dratt med inn på skauen, men det er jo mange plasser man kjører bil til der man ligger så godt som, og da er det jo greit :)

Var på tur i en 12 manns lavvo her for ett års tid siden, det ble godt og varmt ja! men som du sier, man må fyre hele tiden så godt som.

Jeg kikker litt rundt, og disse gammene frister jo egentlig mer, men de er jo en del dyrere, hvertfall de jeg har funnet..

Får se om det blir noe kjøp ettervert, men det hadde vært gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen militær utsalg rundt her egentlig, men jeg kan jo sjekke litt på nett...

http://forsvarsbrukt.no/

Kjøpte eit par hjelmar her eingong. :D

Ganske rimeleg og god kvalitet! Trur dei har militært do-papir frå 60-talet òg! :D

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarets er sikkert ikke så dumme, kikket litt nå, de kommer jo også med ovn, noe dyrere enn jeg hadde tenkt egentlig, og de veier jo en god del, men de er absolutt verdt og vurdere egentlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg har denne:

http://www.xxl.no/ryddesjau/villmarksliv/dividal-8-10-lavvu-ytter-stang-1049971

Etter min mening en god lavvu i forhold til prisen. God plass også, selv om jeg ikke hadde orka å reist på tur med åtte pers med denne.

Edit: Husk å sjekke vekta hvis du skal kjøpe noe fra Forsvaret...

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare telt duken på 16 manns teltet til forsvaret veier 40 kg, så det er jo ikke akurat noe man bærer med seg i sekken i på skauen akurat! Men kjekkt og ha der man kan kjøre hvertfall så godt som helt fram til der man skal ligge da..

Jeg var inne og så på en slik lavvo på xxl her om dagen selv, og den ser jo egentlig veldig grei ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare telt duken på 16 manns teltet til forsvaret veier 40 kg, så det er jo ikke akurat noe man bærer med seg i sekken i på skauen akurat! Men kjekkt og ha der man kan kjøre hvertfall så godt som helt fram til der man skal ligge da..

Jeg var inne og så på en slik lavvo på xxl her om dagen selv, og den ser jo egentlig veldig grei ut!

Brukt på kanotur. Lett, enkel og rask å sette opp og god plass. Har ikke fyra i den når jeg har vært med, men kompisen min sier det funker bra. Er i tillegg bra duk i denne, og det er verdt noen kroner ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok sjansen og kjøpte katta i sekken igår: http://www.netthandelen.no/visauksjon.aspx?pid=102628 Fikk tilslag på kr 672.- + 224.- eksp./porto. Man kan kjøpe bunn til 498.- i tillegg. Skal ikke brukes mye.

Bygdin lavvo går under hammeren også. Litt dyrere type og dermed høyere bud.

Begge mod. er forøvrig å få her: http://www.mc2k.no/

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Noen som har noen gode tips til rimelige 8-10 manns lavvuer? Sjesker litt på en lavvu, men regner ikke med det blir kjempe mye brukt, så trenger ikke noen rolce royse sannsynligvis... Eneste jeg ønsker er mulighet til og fyre med ovn inni, altså det bør følge med eller være mulighet for og skaffe pipehatt med hull til pipe rør..

Tenker da lavvu fra ca 1500 - 2500 kr klassen, gjærne rimeligere å om det er mulig å få :)

hei bygdin extrem grei lavvo,helårs bruker den selv,bor der fra mai til sep på laksefiske,mcm i drøbakk er forhandler på den,men du år de på finn,for mellom 1600 til 2200,eller du kan gå for rondane 8mans,helårs ca 1500,også grei lavvo :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.