Gå til innhold
Fiskersiden

Berggylte


Thomas94
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har fiska mye etter bergylter i noen år nå :) elsker bare disse fiskene :P

Jeg har prøvd mye forskjellige kroker, sener og farger etter disse.

Det jeg egentlig lurte på var:

1. Hvilke senetykkelse er best til bergylte

2. Hvilken krok str. er best?

3. Hvilken farger er best?

Neste sommer tenkte jeg skulle prøve litt mer aktivt fiske etter berggylte :D

mvh. Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si meg helt enig i at fiska etter berggylte er fantastisk moro.

har bare fiska målretta etter berggylte på en plass, rett ned under ei brygge. har brukt enkroks paternoster med 0.35-0.40 fortom(av samme grunn som kis). søkke fortommen gjør jeg svakere med et par knuter. har mest brukt owner chinu str. 1-3 med hel reke. det er tjukt med agntjuver i form av bergnebb(+ mer spennende arter; rødnebb, grønngylt, paddetorsk osv) på plassen. de spiser opp reka fort så det er hyppige agnskift og masse napping. har ikke brukt noe perler o.l, fordi den uryddige bunn på plassen stjeler en del takler og berggyltene bryr seg tydeligvis ikke med pynten.

til sommern tenkte jeg at jeg skulle teste duppmeite med semisirkelkrok(mutu light). har sett svenskene bruke denne metoden med suksess. duppen vil "fortelle" at det er en berggylte og ikke agnstjuv som har tatt reka, når den går under. agntjuvenes smånapping vil ikke dra duppen under og sirkelkroken vil gjøre at berggyltene ikke blir kroka for dypt for gjenutsettning. de kjipe agnskiftene får man nok ikke gjort noe med.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reker, og gjerne rå, er en favoritt, men med blåskjell da får du jaggu oppmerksomhet! Problemet med berggylte er at det gjerne er mindre agntyver i nærheten og blåskjell er mer eller mindre håpløst da. Tror min største er tatt på en krok i 2/0 med blekksprut agnet med rå reker. (Nei, det var ikke berggylte jeg fisket etter :P )

Når det er sagt spørs det jo om man står på land eller fisker i båt, fisker man rett ned fra båt er risikoen for slitasje på snøret mindre, og har aldri tenkt at jeg bør gjøre noen endring der. 0,35 eller rundt der er vanlig fortomsmateriale her i gården til det meste av mindre fisk. Tror jeg stort sett bruker kroker i size 4 eller 6 men er ikke kategorisk, skal jo ha store gylter så gjerne krok 1 også. Da sitter ikke de forbaskete agntyvene hele tiden heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,40 mono. Sirkelkrok og albueskjell. Er bankers. Agntjuvene får ikke av agnet og mens de prøver skaper de oppmerksomhet rundt agnet. Har dradd mange bergylter på samme agnbiten.

Hmm, har alltid erfart at albogeskjel kun fungerar til grønkrabbe, og INGENTING anna... Merkeleg eigentleg, anna skjel funkar på det meste. Har kun brukt albogeskjel som NØDagn, og aldri fått det heilt store, har ein feeling av at det ikkje luktar særleg, og etter 2 sekund på kroken er det berre ein seig, hard gummikopp... But then again, det kan være noko eg gjær feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket mye gylte i år.

Brukt paternostertackle med krokstr 1/0 medfrosne reker som er skrelt :D

Ikke brukt attraktorer på noen av tacklene.

Sene har jeg brukt Sufix 0.45 til tacklene jeg har laget.

Hvordan er det å prøve seg på gylta i disse tider?

Endret av kilgallon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gylte kan fiskes hele året den, men den er ikke like lett å finne på denne tida, og står dypere.

Har stort sett fått min dose gylter på en molo ved hytta de siste åra, og den står fra 2-5 meter på sommeren og fra 15 og nedover på vinteren. Har dog ikke prøvd når det er så kaldt som nå.

Alt funker av kroker og reke funker så bra som agn at jeg har egentlig aldri testa noe annet skikkelig. Hele store reker på kroker fra 1/0 og oppover synes jeg gir mindre smågylter og også mindre napp fra de, men det blir litt mer synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er noe serlig av disse rakkerne å få innerst i trondheimsfjorden? Har vel egentlig aldri prøvd å fiske målrettet etter gylte, men er jo litt fraspark i de, så kunne kanskje vært morro en sen sommerkveld det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har alltid erfart at albogeskjel kun fungerar til grønkrabbe, og INGENTING anna... Merkeleg eigentleg, anna skjel funkar på det meste. Har kun brukt albogeskjel som NØDagn, og aldri fått det heilt store, har ein feeling av at det ikkje luktar særleg, og etter 2 sekund på kroken er det berre ein seig, hard gummikopp... But then again, det kan være noko eg gjær feil...

Et lite sidesprang, men albueskjell er egentlig en snegl. Strandsnegl og albueskjell fungerer bra til leppefisk.

Endret av Davyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sidesprang, men albueskjell er egentlig en snegl. Strandsnegl og albueskjell fungerer bra til leppefisk.

Strandsnegl derimot har eg hatt stort hell med! Spesielt til kutlingar, ulker, tangsprell, flyndrer og leppefisk, men også horngjel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Heihei, plukker opp denne tråden igjen for et lite spm. om berggylte. Har fisket mye berggylte før, men aldri skikkelig satsing på nye plasser. Så var det det å finne de nye plassene... Jeg fisker på sørlandet og der finnes det stort sett ikke noe annet en bratte skrenter ned i vannet. Berggylta kan med andre ord stå hvor som helst. Noen som vet om hvordan jeg selektivt finner de plassene som har stor berggylte? Søke lenger ut mot havet eller noe sånt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trønderflua:

Vi får mye av de utover mot Trondheim hvertfall, trenger ikke være spesielt bratt eller svabergete heller (men det er kanskje et godt utgangspunkt). Men de står nok rimelig konsentert så det gjelder å finne plassen. Grønngylt er også rimelig vanlig btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.