Gå til innhold
Fiskersiden

Oppdrettsnæringa har tapt en milliard!


Recommended Posts

er helt til pass for de detta. at torskeprisen stupte etter at de dro igang storproduksjon av fjøstorsk er vel ikke så veldig rart heller? kom det overraskende på dem så er det jo ikke mye håp...

at de fleste av torskeoppdretterne minst burde betalt svære bøter for all fjøstorsken som svømmer rundt i fjordene kommer vel myndighetene til å fortsette å forbigå i stillhet...

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er tullball-problemene med at torsken er rømningsekspert har vært kjent lenge, hvorfor de begynte storskala oppdrett i merd når dette var kjent er et annet spm....

At den er svært rømmingsvillig har vært kjent, og vi bruker mye tid på å holde dem på plass. Oppdretterne har også brukt store resurser på å forske på løsninger for å hindre rømming.

Problemet her er at det er i løpet av siste år at fjordene er fylt opp av fjøstorsk. Flere fjorder her oppe er umulig å fiske i pga rømlingene. Dette har ikke skjedd gradvis, men skjedde på kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var et innslag på dagens "norgesglasset" ang oppdrettstorsk. Mener det ble nevnt 1 milliard i tap for staten og 1,5 for private. Folk i nord ville ikke ha oppdrettstorsk pga smaken og at den var lite fast i fisken. Forskeren fra høyskolen i Bode kunne ikke uttale seg om monstertorsk ettersom hun ikke hadde sett noen. Et annet uttrykk for at dette vil jeg ikke snakke om. Men hun hadde et trumfkort. Den inneholder 2 til 3% mere protein enn villtorsken. Vi må, dessverre for fiskerne, bare håpe på fortsatt lav pris på villfisken fram til det siste oppdrettsanlegget har gått konkurs. Er langtfra sikker på at staten har satset ferdig i dette "oppdrettseventyret".

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en artikkel om dette i Adressa i dag også. Jeg festet meg mest ved det som var nevnt i en bisetning helt på slutten:

Torskeoppdretterne fryktet at lokalitetene de har drevet på vil bli overtatt av lakseoppdrettere...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en artikkel om dette i Adressa i dag også. Jeg festet meg mest ved det som var nevnt i en bisetning helt på slutten:

Torskeoppdretterne fryktet at lokalitetene de har drevet på vil bli overtatt av lakseoppdrettere...........

Det er vel laksen som bør frykte det mest, vet ihvertfall at vet noen anledninger har tosken fått plasseringer som laksen ikke villa fått da den ikke er vert for lakselus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.