Gå til innhold
Fiskersiden

Røya er en vakker fisk


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Lomre, uer, isgalt, flabb. Mmmmmmh

Eneste jeg har smakt av disse er flabb og den husker jeg ikke hvordan smaker.

Jeg er sær når det gjelder fisk og foretrekker kveite, abbor, ørret og røye. Røye er kanskje den beste jeg har smakt, men er veldig variabel.

Trøbbelet er jo at røye er så hersens vanskelig å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, får smake på lomre neste gang jeg får det. Uansett er det vanskelig å avgjøre hva som smaker best av totalt forskjellige fisk, de kan være svært gode på hver sin måte.

Røyene vi fikk var små søte blanke

13032010212929aa2MBN9gr8SV.jpg?80

og en litt større svart og tøff

130320102129294prp7nKq98UJ.jpg?1

De små blir brukt som agn på senere turer, den litt større blir spist med tid og stunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fytti heite så diger den store ser ut :o

Hadde den bare sett ut som ei skikkelig røye hadde det der vært drømmefisken over alle drømmefisker.

Jeg blir bare LITT misunnelig når jeg ser slike fangstrapporter!

Gratulerer med røye utenom gytetida! Det er helt fantastisk :o Dette ville vært årets fangst for 99% av alle som fisker i norges land.

Håper jeg også får oppleve slikt en gang :)

Takk for at du gir meg noe å strekke meg etter. Vi trenger alle høye målsetninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fytti heite så diger den store ser ut :o

Hadde den bare sett ut som ei skikkelig røye hadde det der vært drømmefisken over alle drømmefisker.

Jeg blir bare LITT misunnelig når jeg ser slike fangstrapporter!

Gratulerer med røye utenom gytetida! Det er helt fantastisk :o Dette ville vært årets fangst for 99% av alle som fisker i norges land.

Håper jeg også får oppleve slikt en gang :)

Takk for at du gir meg noe å strekke meg etter. Vi trenger alle høye målsetninger :o

Sikkert knall, men tok du ikke litt hardt i der? :)

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edvard: modererer meg til 90%, det finnes tross alt særinger som foretrekker ørret, laks eller karpe :)

Gabrielsen: På toten er den rimelig vrien utenom svært korte deler av året og også da må man vite eksakt hvor man skal fiske. Treffer man på det, kan det være bonanza, dessverre har ikke jeg fått oppleve det enda. Fikk 14 røyer i fjor og det er vel 14 av topp 16 når det gjelder mine livs fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edvard: modererer meg til 90%, det finnes tross alt særinger som foretrekker ørret, laks eller karpe :)

Gabrielsen: På toten er den rimelig vrien utenom svært korte deler av året og også da må man vite eksakt hvor man skal fiske. Treffer man på det, kan det være bonanza, dessverre har ikke jeg fått oppleve det enda. Fikk 14 røyer i fjor og det er vel 14 av topp 16 når det gjelder mine livs fisker.

Setter vel alt av flatfisk og skater over røyene jeg har fått!

Smårøyene er egentlig ikke annet en steikepannefyll, og svært lette å få. 20-30 røyer på en tur er ikke sjeldent!

Hadde jeg fått en røye på ett til to kilo, så skulle jeg beundret den, men mitt livs fisk hadde den ikke blitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter vel alt av flatfisk og skater over røyene jeg har fått!

Smårøyene er egentlig ikke annet en steikepannefyll, og svært lette å få. 20-30 røyer på en tur er ikke sjeldent!

Hadde jeg fått en røye på ett til to kilo, så skulle jeg beundret den, men mitt livs fisk hadde den ikke blitt!

Synes du den røya til gabbe er liten?? :o må jo være bortimot 400 gram!

Jeg liker også flate, gleder meg til å få kveite igjen i sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En galbanan har sluppet løs... :)

Jepp! Klin gal :o

Jeg er klar over at denne røya som jeg misunner gabbe sånn for er rimelig liten i mange deler av landet.

Denne er tatt på østlandet og østlandet er ikke akkurat et røyeeldorado. Noen vann med stor røye finnes, men den er ikke akkurat lett å lure.

Spør de som f.eks troller røye på Randsfjorden om hvor mange timer de har per fisk.

Tidligere var det flere gode røyevann på indre østland, mange av disse har blitt ødelagt i løpet av siste 20-50(?) år, grunnene til dette er nok sammensatte og umulige å sammenfatte i en setning. Regulering av vann, introduksjon av gjedde, endringer i sikbestand er noen av faktorene. Samspillet mellom gjedde og sik er etter hva jeg har forstått særlig ugunstig for røye.

For min besteforeldregenerasjon var røyefiske en hverdagslig og sannsynligvis nokså enkel sak her på toten. Dette har endret seg kraftig men noen vann finnes fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.