Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp med identifisering og godkjenning


Hysic
 Share

Recommended Posts

Historien: 16 april 2008 var jeg på Kyrkjetangen (Bæææærgen) og kaster litt supersølvsluk (avbildet senere!!) og fikk en torsk (ukjent vekt, men kanskje ca kilo -litt?

n514457739_517253_1822.jpg

Etter avkroking gulpet torsken opp den lille flate saken her:

n514457739_517254_2134.jpg

Hvilken art kan dette være, og er det en godkjent art på meg? :-D

Var inne på nettsiden til LasseB og kjeik litt på et tackle med agnhoppheng, eller noe slikt. Fungerer det slik at det holder krok og agn "inntil" hovedsnøret under kasting (slik at det ikke vikler seg eller agnet detter av.....) og slipper løs ved nedslag (slik at slepet kan slepe...) eller er jeg helt på bærtur? Jeg sliter nemlig stadig med at agnet (spes reker) detter av når jeg kaster. :rolleyes:

Endret av Hysic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bygger opp artslistene litt seriøst, dvs arten er tatt i Norge, den er tatt på sportsfiskeutstyr (stang), og den er kroket riktig, dvs i munnen eller svelget.

Hvordan du lager din liste er helt opp til deg, dersom du mener at makrell krøket i buken kvalifiserer til din liste så er det bare å slå seg vilt og hemningsløst løs. Men den vil nok ikke bli tatt seriøst av alle :thumbsup:

Hvis du skal prøve deg på lomra så begynn med små kroker, lomra er liten i munn. Litt avhengig av størrelse på fisken også selvsagt, men krok i størrelse 8-12 er ikke feil. Lomra er glad i reker. Fiskes gjerne aktivt dvs at du løfter agnet/tacklet fra bunn relativt ofte, gjerne hvert 15-10. sekund. Bruk gjerne en (glide)bom også. Vær klar til å sette tilslag når du løfter, ofte sitter fisken på uten at du merker napping, eller går på når du løfter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Martin S! Skal absolutt prøve meg med reke på denne plassen. Anbefaler du mer noe duppeditter alla perler, selvlysende ting, blanke ting...

I og med at kroken er såpass liten så har jeg holdt det til et minimum selv, sikkert mange meninger og enda mer sikkert - mange som sitter med mer ekspertise enn meg - om dette. Jeg hadde en bit med slange (lys grønn sak fra Elbe tror jeg) på ett av tacklene jeg har brukt og innbiller meg at det var mer aktivitet på det, men det kan ha vært "rette dagen" for lomra også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårvar er mest gjevt, men jeg lurer litt på hvorfor Lasse tror det er det... Bildet er egentlig ikke godt nok til at det er mulig å si sikkert, men for meg sier kroppsformen lomre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har vært på kyrkjetangen for å bade med ungene har jeg ofte sett små flatfisk, både rett under stupebrettet, og i badeviken. Men midtsommers er det litt plundrete å komme til med stanga. (Mødre har det med å bli bekymret når man pælmer bly rett ved siden av avkommet.)

Jeg har heller ikke noen klare lomrer eller hårvar på lista så det kunne vært gøy å få. Full rapport forventes når du får dem opp. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport er en selvfølge dersom jeg skulle få noe. Men først må jeg til med litt forberedelser. Reke er notert, samme med perlemorskuler. Var inne på nettsiden til Lasse og kjeik litt på et tackle med agnhoppheng, eller noe slikt. Fungerer det slik at det holder krok og agn på plass under kasting (slik at det ikke vikler seg eller agnet detter av.....) og slipper løs ved nedslag (slik at slepet kan slepe...) eller er jeg helt på bærtur? Jeg sliter nemlig stadig med at agnet (spes reker) detter av når jeg kaster. Tips annet enn surring? Mere forberedelser, tenkte ha noe blåskjell med også. Tenkte stappe noen små surgifixpølser med de. Hvor er det lettest å få tak i slikt uten å svømme? Noen som vet om noen bra steder ikke langt fra Loddefjord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo egentlig være hva som helst, men førsteinntrykket sa hårvar. Aner ikke hvorfor... :o

Hårvar og hårvar, den er iallefall venstrevendt og hvis det ikke er ei skrubbe, så er det nok en var.

Etter størrelsen så ligger det mellom hårvar eller småvar (hvis det er en var da).

Edit: Kanskje ei lita lomre, ja, men den ser venstrevendt ut og da ligger lomra tynt ann.

Ikke det at jeg sier at det IKKE er ei lomre da (øynene passer).

Hvis du ser på øynene kan det være smørflyndre også, selv om den egentlig ikke hører hjemmer i denne diskusjonen.

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.