Gå til innhold
Fiskersiden

På fisketur i Iran


piscator
 Share

Recommended Posts

Har vært på en tre ukers ferie i Iran, og måtte jo benytte anledningen til å fiske litt. Hadde kun med enkleste utstyr, en lettspinnstang med noen søkker, dupper og kroker, og i og med at jeg startet med blanke ark ble dette mer research enn fiske.

101851_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/40934/101851.jpg

yekom mahi irani - første iranske fisk! Et søk på Fishbase viser at det trolig er en sheydaar - Cyprinion watsoni - men det er definitivt mulig det dreier seg om en annen art. Uansett en småvokst karpefisk som bildet viser...

101852_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/40934/101852.jpg

Ble tatt med til Band-e-Bahman, en mer enn 2000 år gammel demning i elven Rud Kara Agash. Her var det utrolig flott, og mye fisk. I kveldinga boblet det hele tiden av spisende fisk. Hadde noen napp på brød og noen igler som jeg fant, mens mais overhodet ikke fungerte. Men klarte ikke å kroke noen fisk.

101853_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/40934/101853.jpg

Norske laksefiskere som klager over lav vannføring og manglende oppgang under tørkesomre kan bare gå hjem og vogge. De vet ikke hva lav vannføring er før de har vært i Iran! :thumbsup:

101854_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/40934/101854.jpg

Høyt oppe i fjellene var det mange LANDBASERTE oppdrettsanlegg for ghezel ala - ørret. Det vil si, vår amerikanske "venn" regnbueørreten har også funnet veien til de innerste avkroker selv i Iran, og heller ikke her skiller man kommersielt mellom artene. Så kanskje norsk oppdrettsnæring har noe å lære av sine iranske brødre og søstre?

101855_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/40934/101855.jpg

Flotte matfisk til en rimelig penge...

101856_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/40934/101856.jpg

Langt inne i et viddeområde oppe på drøye 2000 moh lå det sju krystallklare innsjøer med bestander av mahi kapor - karpe. Pussig å se takrørskoger og epleplantasjer så høyt oppe, og ikke minst at det er flotte karpebestander der. Aner ikke hvor store karpene er der, men noen lokale fiskere antydet godt over fem kilo i en av de mindre sjøene. De fikk et par 1-2 kilosfisk mens jeg var der. Jeg hadde helt ukurant utstyr for dette fisket, men planlegger å komme tilbake ordentlig utrustet ved en senere anledning. På grunn av det klare vannet var det "leopardbunn" som ville fått norske sjøørretfiskere til å bli blanke i øynene. Flate partier med grus/sand/gytjebunn avløst av tue på tue med takrør og annen vegetasjon. Å kaste ut på måfå her var liten vits, da risikoen for å havne i tuene var stor. Så her må det fiskes ytterst presist, og det er sikkert stor risiko for å miste fisk.

101857_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/40934/101857.jpg

Langt oppe i Rud Kara Agash fikk jeg endelig fisk! Etter det mislykkede forsøket med mais prøvde jeg rå kyllingfilet, og da kom nappene tett! Men det var vanskelig å kroke fisken. Mest småfisk her oppe, og man ble stadig plaget av agntyver i form av en liten laueliknende art. Klarte å lure opp to barber - trolig arten Barbus barbulus som i følge Fishbase er en karakterart for denne elven. Utrolig tøff fisk. De jeg fikk var små, den største kun 180 gram, men lenger nede ved tidligere nevnte Band-e-bahman var det større fisk. Men dit kom jeg aldri tilbake.

101858_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/40934/101858.jpg

Ellers var det oppsiktsvekkende å se at ryktene om verdens beste lakseelv også hadde nådd helt til Iran... :)

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig rapport Rune, men å bytte ut Spania for å fiske små barber og dassmort er jo helt på jordet

he he, jeg vet at dette ser helt på jordet ut, men det ene utelukker ikke det andre... dessuten er det faktisk stor fisk i Iran, trolig mye større enn i Spania. Det er jo et stort potensiale for karpe i mange av innsjøene som nevnt. I nord-Iran lever barbearten Mangar, som er en nærstående slektning til den barben jeg fikk. Og mangar-barben kan bli mer enn 140 kilo tung! Dessuten har vi jo de store elvene som renner ut i det Kaspiske hav; Rud Sefid og Aras. I disse elvene er det maller, og dessuten brukes de som gyteelver for flere arter stør, deriblant beluga...

Jeg holder på å planlegge en større ekspedisjon etter malle og stør i Nord-Iran. Tiden vil vise når jeg klarer å realisere planene, men jeg trenger nok et par år. Det er ikke alt som er like lett å ordne, og det er liten vits å dra på en slik tur uten å være skikkelig forberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig og spesielt :unsure: Men var du på ferie i Iran=?

jupp, har en iransk svigerfamilie som må besøkes med jevne mellomrom. Og Iran er et utrolig spennende og fascinerende land. Mye flott natur og kultur, og å se landet innenfra gir et helt annet inntrykk enn det bildet som skapes i vestlige media. Som turistland er det svært lite tilrettelagt enn så lenge, men det kan jo også ses på som en fordel. En fordel for oss sportsfiskere er at fisket er svært jomfruelig de fleste steder, og det er stort sett fritt fram og fiske de fleste steder. På den annen side må man gå opp mesteparten av løypa sjøl. Transport er nok kanskje den største utfordringen. Man kommer ikke frem til de bortgjemte stedene med offentlig transport, og selv om veinettet er OK, er det nesten umulig å få tak i leiebil. Det er dessuten ikke helt tilrådelig for oss fra vesten å kjøre bil i Iran, særlig ikke i byene. Trafikken er rett og slett farlig. Sånn sett er jeg privilegert, i og med at jeg har folk til å kjøre meg rundt til de ulike stedene. Og de hjelper meg med å finne frem til de ulike stedene basert på informasjonen jeg gir dem om hva jeg leter etter for slags typer vann og elver.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jupp, har en iransk svigerfamilie som må besøkes med jevne mellomrom. Og Iran er et utrolig spennende og fascinerende land. Mye flott natur og kultur, og å se landet innenfra gir et helt annet inntrykk enn det bildet som skapes i vestlige media. Som turistland er det svært lite tilrettelagt enn så lenge, men det kan jo også ses på som en fordel. En fordel for oss sportsfiskere er at fisket er svært jomfruelig de fleste steder, og det er stort sett fritt fram og fiske de fleste steder. På den annen side må man gå opp mesteparten av løypa sjøl. Transport er nok kanskje den største utfordringen. Man kommer ikke frem til de bortgjemte stedene med offentlig transport, og selv om veinettet er OK, er det nesten umulig å få tak i leiebil. Det er dessuten ikke helt tilrådelig for oss fra vesten å kjøre bil i Iran, særlig ikke i byene. Trafikken er rett og slett farlig. Sånn sett er jeg privilegert, i og med at jeg har folk til å kjøre meg rundt til de ulike stedene. Og de hjelper meg med å finne frem til de ulike stedene basert på informasjonen jeg gir dem om hva jeg leter etter for slags typer vann og elver.

Wow, det er utrolig fett da! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper ikke CIA får tak i dette bildet her da blir vel hele anlegget snart bomba.Ser skummelt ut veit du

dammene er jo fulle av amerikansk fisk...! :thumbsup: Det var forresten ganske strenge restiksjoner på hva man som turist kunne fotografere. Offentlige bygninger, flyplasser, ulike tekniske installasjoner etc bør man ikke ha på minnebrikken dersom man blir plukket ut til en stikkprøvekontroll når man skal forlate landet. Da er man ute og kjøre. Ellers må jeg si at politi og tollkontrollører oppførte seg utrolig høflig. For eksempel beklaget en tollkontrollør seg dypt og virket nesten lei seg for at han fant det nødvendig å måtte sjekke håndbagasjen min på grunn av fotoutstyret. Iranere generelt er i det hele tatt et svært høflig folkeslag. Vi nordmenn har nok noe å lære der...!? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessuten ikke helt tilrådelig for oss fra vesten å kjøre bil i Iran, særlig ikke i byene. Trafikken er rett og slett farlig.

Den der kan underskrives. Og skulle du havne i en ulykke, vil du, som utlending altid få skylda. Dette etter logikken: hadde du ikke vært i landet ville ikke ulykken skjedd. Dette selv om bilen din skulle bli påkjørt mens den står lovlig parkert (skjedde med meg...og takke min skaper for at jeg hadde "riktig type" pass i lomma da og kunne be en påståelig politimann dra til helvete)

Derfor er det lurt å heller leie bil med sjåfør. De vil uansett stort sett være lokalkjent, eller kan i det minste spørre seg fram på lokale språk etc. Det uansett ikke koste noe særlig ekstra.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Artig rapport! Skaffet meg litt mer nyanserte inntrykk av Iran, etter å ha hørt omtrent kun negative ting om landet via media, og ble positivt overrasket. Høflighet, respekt og en ekte interesse for de som velger å besøke landet deres er de inntrykkene jeg har fått via dokumentarer og diverse lesestoff.

Hva trafikken angår...vel... :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hjalp en kar med PC-en hans, og han hadde jobbet en del i Iran. Han fikk ikke fullrost landet og kunne fortelle at vestlige mediers fremstilling av Iran var forferdelig urettferdig. Han hadde hatt flere ferier der, og viste villig frem bilder av folk, byer og kulturminner, og det som var interessant for han; åpne oljekilder i ørkenen. Det virket utrolig interessant! Iran skulle også være et usedvanlig trygt land å besøke som turist. Men forholdsregler bør man jo alltid ta, bl.a. som nevnt over, ikke kjør selv :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.