Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor dypt svømmer gjedda ?


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Vi har merket en del gjedder med akustiske merker. Jeg har så vidt bare sett resultatet, men man ser med en gang at gjedda benytter seg av hele vannmassen (0-15m i dette tilfellet), og at de svirrer rund i hele innsjøen og er temmelig aktive. At gjedda er en solslikkende krokodille som ligger stille i sivet å venter, er en myte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har merket en del gjedder med akustiske merker. Jeg har så vidt bare sett resultatet, men man ser med en gang at gjedda benytter seg av hele vannmassen (0-15m i dette tilfellet), og at de svirrer rund i hele innsjøen og er temmelig aktive. At gjedda er en solslikkende krokodille som ligger stille i sivet å venter, er en myte.

Ja, det er tull.

Gjeddene hater varmt, stillestående og oksygenfattig vann. De jager over hele vannsøylen og stiger gjerne opp i mørket for å jage i overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor går ikke dypere enn der termoklinen går heller, under der er det sjelden no særlig oksygen.

Det kommer jo an på. Selv om sirkulasjonen udner termoklinen er begrenset er det ikke så oksygenfattig at gjeddene ikke kan søke ned dit. Som andre skriver er det nok ikke uvanlig at gjeddene søker seg dypere ned enn sprangsjiktet dersom overflatevannet blir svært varmt om sommeren. Det er nok heller ikke uvanlig at gjeddene søker ned dersom deres byttefisk også søker seg ned.

Min største gjedde i Norge - på moderate 8,2kg - ble tatt på 17 meters dyp i Steinsfjorden i august. Husker også jeg fisket i Glomma i gamledager. Vi fant et hull der det var over 20 meter dypt, og det var en sikker gjeddeplass.

Kunne vært interessant med et forsøk i Øyeren. Der utgjøres jo den største biomassen av den dyptgående siken, som for en stor del holder til ute på 30-60 meters dyp (sør for Enebakkneset der terskelen til dypere vann ligger). Skulle ikke forundre meg om gjeddene av og til oppsøker slike dyp for å beite på sik.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Så jeg kan egentlig godt gå utfra at gjeddene går ned til 20-30 meters dyp, men sannsynligvis ikke noe særlig dypere? Mao, neppe ned til 100.

Termoklineproblematikk kommer vel egentlig ikke før utpå sensommeren når oksygenet under begynner å bli brukt opp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Så jeg kan egentlig godt gå utfra at gjeddene går ned til 20-30 meters dyp, men sannsynligvis ikke noe særlig dypere? Mao, neppe ned til 100.

Termoklineproblematikk kommer vel egentlig ikke før utpå sensommeren når oksygenet under begynner å bli brukt opp ?

30-50 meter er nok realistisk. 100 høres mye ut.

Termoklin-problematikken er som sagt neppe noe stort problem i de fleste gjeddevann i Norge. Men gjeddene trekker gjerne ut på dypere vann, under sprangsjiktet, når (overflate)vannet blir varmt på ettersommeren. Så trekker de inn på grunnere vann igjen når vannet kjøles ned i september-oktober. De spiser nok hele tiden, men fordi de fleste fisker gjedde på relativt grunt vann er det mye større sjanse for å komme i kontakt med gjeddene utpå høsten, derav inntrykket av at gjeddene er ekstra aktive da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.