Gå til innhold
Fiskersiden

DELER UT EN PLASS :)


marc
 Share

Recommended Posts

[quote name=Mr Big fish :)' date='28 mai 2010 - 19:13' timestamp='1275070414' post='596789]

Plakater som du nevner har jeg tilbudt meg å fixe før men fikk ingen respons.

Har både Lithauske å Polske arbeidere på jobben min som er fiskeintreserte.

Gi meg tekst å jeg skal få det oversatt.

Jeg har sett litt på tekst og har vel kommet litt på vei.Vi skulle vel helst tatt det her på pm,men jeg velger å gjøre det åpent da det forhåpentligvis gir et reellt bilde på responsen.Folk må rett og slett si sin ærlige mening om teksten( jeg tåler det he,he).Blir vi enige om teksten må den oversettes til polsk og eventuellt litauisk og det må skaffes tilveie en snygg layout. Min eneste innvending ang layout er at hvert lands flagg bør stå foran respektive lands tekst som et blikkfang og at det ferdige produktet må bli i A4 størrelse pga da kan folk flest printe det ut selv.Angående teksten har jeg forsøkt å gjøre det enklest mulig for å treffe de problemstillingene vi har diskutert i denne tråden.

Vis respekt for fisken - pen behandling ,takk!

Vis respekt for naturen-ikke kast søppel!

Vis respekt for andre fiskere- si hei og vær hyggelig!

Respect the fish-nice handling please!

Respect nature- don`t litter!

Respect other fishermen-say hello and be nice!

( Polsk) Bla bla....................

( litauisk) Bla bla......................

:dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på tekst og har vel kommet litt på vei.Vi skulle vel helst tatt det her på pm,men jeg velger å gjøre det åpent da det forhåpentligvis gir et reellt bilde på responsen.Folk må rett og slett si sin ærlige mening om teksten( jeg tåler det he,he).Blir vi enige om teksten må den oversettes til polsk og eventuellt litauisk og det må skaffes tilveie en snygg layout. Min eneste innvending ang layout er at hvert lands flagg bør stå foran respektive lands tekst som et blikkfang og at det ferdige produktet må bli i A4 størrelse pga da kan folk flest printe det ut selv.Angående teksten har jeg forsøkt å gjøre det enklest mulig for å treffe de problemstillingene vi har diskutert i denne tråden.

Vis respekt for fisken - pen behandling ,takk!

Vis respekt for naturen-ikke kast søppel!

Vis respekt for andre fiskere- si hei og vær hyggelig!

Respect the fish-nice handling please!

Respect nature- don`t litter!

Respect other fishermen-say hello and be nice!

( Polsk) Bla bla....................

( litauisk) Bla bla......................

:)

Bør vel ha med at de må drepe fisken de skal ha, slippe ut de andre å arter som ikke skal spises.

Har bla sett haldau Fløyfisk, de visste ikke hva det var å spurte meg om den var spiselig.

Ikke la de ligge å sprelle til de dør.

Forbudt med levende agn.

Skal ta et par bilder å legge ut her om det er greit for trådstarter av aktuelle plasser her på Karmøy.

Kansje et par filmsnutter også.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Julian : Selvfølgelig er kommunikasjon den beste våpen til formålet. Det er allikevel viktig at frekvensene er riktig innstillte og på samme kanalen . Når mottakeren etter flere forsøk ikke hører på denne, hjelper det lite med hva avsenderen kommer med.

Da må nye strategier til om kommunikasjon ikke hjelper. "Ett bilde sier mer en tusen ord" ifølge ordtaket, derfor det å ta bilder evt. film av det som skjer en viktig verktøy. Nøkkelen for å løse problemet er uten tvil ved å kontakte oppegående representanter i miljøet til disse nasjoner.

Organisasjoner og offentlige etater som kunne ha bidratt med noe svarer at de er kjent med "problemet" men ikke har resurser til å gjøre noe med det. Jeg regner med at innslag i media ( selv om slik ikke sees av de folkeslag vi snakker om) kan bidra til at disse etater plutselig får resurser. Politikk er politikk.

Det nevnes Østeuropa , noe jeg syns er urettferdig da Østeuropa består også av mange oppegående nasjoner. Jeg er selv av geografisk opphav fra Afrika ( Gran Canaria ) og det er skjeldent man hører at det nevnes "Afrikaner" eller "Søreuropeere" når borgere av disse landsdeler begår noe som ikke passer i vår samfun. Det er landene det gjelder som bør nevnes. Det er ikke noe tvil at det er 2 land som skiller seg ut her : Polen og Litauen.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe tvil at det er 2 land som skiller seg ut her : Polen og Litauen.

Det henger litt i hop med at det er ifra disse to landene de aller fleste av arbeidsinnvandrerne kommmer fra.

Kjenner godt til forholdene i Litauen, og det er de samme holdningene de tar med seg til Norge.

Men er helt enig med Lopez her, informasjon samt at fokus blir satt via f.eks. TV2, vil hjelpe. Dette vil også bli sendt på deres hjemlige nyhetsoppdateringer vil jeg tro. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Organisasjoner og offentlige etater som kunne ha bidratt med noe svarer at de er kjent med "problemet" men ikke har resurser til å gjøre noe med det. Jeg regner med at innslag i media ( selv om slik ikke sees av de folkeslag vi snakker om) kan bidra til at disse etater plutselig får resurser. Politikk er politikk.

:) Ja, helt enig. Ialefall koster dem ingenting å godkjene våre plakater og gi tilatellse at vi skriver det er i samarbeid med dem? Gir kanskje litt tyngde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :P' date='03 juni 2010 - 22:54' timestamp='1275598474' post='598198]

Har ingen klåkke enda jeg, sto side om side med flere av de for 2 dager siden noe jeg har gjort mange ganger før også.

Ingen klåkker utdelt enda så hvor du har det ifra er vel bare oppi hodet ditt.

Har heller ALLDRIG hørt om noen som har fått en på trynet fordi de velger å åpne kjeften.

Greit det du, bare vær så politisk korrekt du klarer. Jeg regner med at det koster deg endel ydmykhet også, selv om du må trekke ned rullgardina og nekter å innse det.

Jeg derimot, er ikke ydmyk. Hensynsfull er jeg dog, og har folkeskikk når jeg er ute og fisker. Det er her det kræsjer. Dette er er rett og slett forskjellige oppfatninger om køkultur og medmenneskelige hensyn. Har du prøvd å stå i kø i Polen? Anbefales! (ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit det du, bare vær så politisk korrekt du klarer. Jeg regner med at det koster deg endel ydmykhet også, selv om du må trekke ned rullgardina og nekter å innse det.

Jeg derimot, er ikke ydmyk. Hensynsfull er jeg dog, og har folkeskikk når jeg er ute og fisker. Det er her det kræsjer. Dette er er rett og slett forskjellige oppfatninger om køkultur og medmenneskelige hensyn. Har du prøvd å stå i kø i Polen? Anbefales! (ikke).

Kommer mye intresangt å fornuftige inspill i denne tråden så jeg vill ikke spolere den ved å diskutere med deg, vi kan ta det på privaten isteden å gi hverandre en "klåkke" som skrives klokke (ironi)

Jeg har ganske så god erfaring med Lihauere å Polakker å det å feie alle under en kam blir helt feil i mine øyne.

Tillbake til Topic :

I dag blir det skrevet en del om dette temaet på lithausk som er planlagt å få ut på plassene her som er litt utsatt.

Planer er at denne infoen også skal bli levert til et firma her i Haugesund som driver med innleid arbeiskraft fra Lihauen.

Sjefen der er jeg på talefot med å jeg har også tengt å ta en tlf, eller prate med han.

Skal ut å fiske med et par Lihauere fra jobb nå som skal skrive dette brevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Cato her. Andre strategier må tas i bruk og kan dessverre være det eneste som hjelper. Jeg anmoder også til bilder og filming.

Om dette skaper "rasisme" , som vi er forferdelig redde for å bli kalt, kan de bare kalle oss for rasister. Det er dette miljøet som kan takke seg selv for det , om de ikke aktivt bidrar til å tilpasse seg vår levemåte og den siviliserte måten vi pleier vår kontakt med naturen.

Det er ikke vi som gjør feil med å stikke fingern i såret--det er dette miljøet selv som har skapt selve såret og da må de tåle at vi stikker fingern i den.

Skal man bli hørt av mange må man skrike, ikke hviske. Så enkelt er det dessverre. Om man eventuelt tråkker noen på tærne får man heller leve med. Poenget er at det er VÅR fremtidige natur og VÅRE fremtidige fiskeressurser det dreier seg om. Om noen er villige til å ofre dette kun for at noen polakker og litauere som faktisk KAN oppføre seg ikke skal bli sure bør de fremlegge veldig gode argumenter for dette. At folk kan få ømme tær kan vi og de leve med. Verre er det om flere av våre beste fiskevann og naturområder raseres uten at noen gjør noe med det. Det kan i hvertfall ikke jeg sitte stille og se på at skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan i hvertfall ikke jeg sitte stille og se på at skjer.

Ikke jeg heller. For meg er den hærlige naturen og mulighetene til å leve i pakt med masse "space" som gjorde at jeg ble forelsket i Norge under min 1. ferie som 17 åring. Jeg vil at også fremtidige generasjoner kan nytte naturen på en sivilisert måte. Må jeg ta på meg "slås hansker" for å bidra til å få det til , så gjør jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ihvertfall til å "gjøre noe".

NST som er et stort firma å har mange arbeidere fra Lithauen(her på vestlandet) å ellers rundt i værden vill bli informert om problemstilligen som er nevnt her å vill få et brev, "plakat" som kan deles ut å henges opp.

Om firmane som tar inn disse till Norge blir informert om "problematikken" tror jeg de vill ta det sereøst å gi gutta klar beskjed om å oppføre seg i naturen vår.

Disse firmane er ikke glad i negativ omtale heller etter oppvasken for et par år siden med MASSE negativ ommtale i media.

De 6 årene jeg har jobbet med Lithauere å Polakker har jeg også hele tiden påpekt det med å rydde opp etter fisketurer osv så mange her er "flinke" faktisk, men noen plasser er det ikke bra selvfølgelig.

Masse media kan selvfølgelig også fungere, men infoen må jo også treffe de innleide å firmaene som tar de inn til landet.

Mange av disse gutta er livredde for å miste jobbene sine så om firmane informerer de når de kommer hit å har oppslag på kontorer osv tror ihværtfall jeg det vill ha en effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :)' date='04 juni 2010 - 06:27' timestamp='1275625652' post='598234]

Bør vel ha med at de må drepe fisken de skal ha, slippe ut de andre å arter som ikke skal spises.

Har bla sett haldau Fløyfisk, de visste ikke hva det var å spurte meg om den var spiselig.

Ikke la de ligge å sprelle til de dør.

Forbudt med levende agn.

Skal ta et par bilder å legge ut her om det er greit for trådstarter av aktuelle plasser her på Karmøy.

Kansje et par filmsnutter også.

kjør på Lasse, dette er en tråd hvor alle skal få et ord og vise frem det de mener er passende for dette emnet ;)

tok en del bilde ifra et natur/fugle resevat her i nerheten for nogen dager siden, der så det ikke ut, har desverre fått sletta disse ved en feil, skal ta nye neste gang og ligge ut slik at folk kan se helt konkret hva jeg mener ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sorry for sen reaksjon fra min side her, men har hatt plenty å gjøre.

Var å tok bilder av plassen jeg har nevnt tidligere for en stund side men har ikke postet de her, noen som er intresert i å se hvordan det så ut på plassen ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.