Gå til innhold
Fiskersiden

17. mai er vi så glad i...


obbien
 Share

Recommended Posts

104745_s.jpg

Ettersom vi de siste 25 årene har fulgt tradisjonen og gått i speidertog, skoletog, russetog, borgertog osv. fant vi ut at i år skulle vi gjøre noe annerledes på 17. mai. Værmeldinga var strålende, og hva er vel bedre enn en heldag på havet? Så jeg la bort eksamensstress for en liten stund og sammen med Kim og Lars var det ut på tur.

Tidlig på morgenen satte vi kursen ut mot Lauklines, mens vi kunne høre speidertoget i det fjerne. Planen var en dag på jakt etter de flate, og spesielt kveita. Etter en stund var vi framme ved første godplassen. Jiggene ble sendt til bunns og samtidig tacklet vi opp for litt bunnmeite etter diverse arter..

104746_s.jpg

Været var helt fantastisk! Såvidt jeg vet ble det satt varmerekord i Tromsø, tidenes varmeste 17. mai. 21,3 grader var det i byen, og neppe noe særlig kaldere på yttersia. Deler av dagen sto jeg i t-skjorte, det er ikke så normalt i mai:)

Etter ikke så lenge var det napping hos Kim. Han ga raskt slakk og ventet litt før mothugg.

104747_s.jpg

Fisken gjorde brukbar motstand og da den kom opp gikk det en liten skjelven i oss:

104748_s.jpg

En flott rødspette. 53 cm og 1315 gram. Ny pers på Kim.

Like etterpå fikk han en annen flatfisk.

104749_s.jpg

Sandflyndre på 41 cm / 755 gram. Ny pers på den ogsåsmile.gif

104750_s.jpg

Det ble flatfisk også på Lars.

104751_s.jpg

Fesshompa blanda seg som vanlig inn. Her et ganske rødt eksemplar.

Så var det min tur å prøve etter flatfisken. Jeg kastet ut et stykke fra båten for å unngå å gå i vas med jiggene, og lot snøret synke til bunnen. Etter vel ett minutt på bunnen strammet jeg opp, og der var det en markant tyngde. Jeg tenkte først at dette kanskje kunne være en ny rødspette, men det var ikke så mye liv i fisken. Da den kom opp viste det seg å være..

104752_s.jpg

104753_s.jpg

En specimenkloskate! 51 cm og 1250 gram. Ny pers:)

104754_s.jpg

Gjenutsetting

104755_s.jpg

Vi sees når du er over norgesrekordstørrelse:)

Det var tydelig at fisken var på hugget, for ikke lenge etter var det ny spette på gang.

104756_s.jpg

En liten fisk, men Lars er fornøyd med sin første spette (tror jeg).

Det ble etterhvert dårlig drift, så vi la kursen ut mot vakkerplass nr. 2.. nå skulle kveita opp.

Kort tid etter første nedslipp smalt det på haspelstanga til Kim. Etter en kort fight med noen små utras kom rette sorten opp.

104757_s.jpg

Et frimerke (gjenutsatt), men Kim har fortsatt et snitt på 36 kg på tre kveiter så langt i år..

Vi fortsatte jakten på den store, men det skulle vise seg å bli vanskelig å få noe drift. Uansett hvor vi prøvde kom vi ikke over 0,3 knop. Det ble derfor en del dorging og etter et par timer hogg det til hos Lars. Han forholdt seg rolig, og ventet på tyngde, før han gjorde mothugg. Kveita var på et par sekunder, men like fort var den borte igjen.

En time senere var det min tur. Under dorging ble det plutselig tyngde og kveita var på. Men.. den gjorde tre raske rykk, før den på nytt takket for seg...

Dermed ble det ingen flere kveiter i dag. Vel vel, de får bare komme senere.

Vi gikk tilbake til første godplassen for å se om rødspettene fortsatt var hjemme. Og Kim mista en ordentlig fin fisk bare 4-5 meter under båten. Vi så den aldri, men mistenker en større rødspette. Ergerlig, men nå vet vi i hvertfall hvor de bor:)

I løpet av dagen fikk vi også besøk av en flokk med niser (tror jeg). De var visst i det lekne humøret og hoppet opp og ned i bølgene bak båten. Så tok én av dem en liten sving langsmed båten, før den krysset under oss. Dette var det beste bildet jeg fikk til:

104758_s.jpg

Det var en herlig dag på havet! Takk for turen Lars og Kim. Hurra for 17. mai smile.gif

104759_s.jpg

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene:=)

nice nice=) grattis med flotte fisker, egentlig sykt hvor myre arther h..... inneholder=)

Ja, det er artsrikt på flere områder der ute. Bare man vet hvor man skal fiske.:rolleyes: Bør ikke være umulig med 10 arter på én dag, med litt flaks opp mot 15.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.