Gå til innhold
Fiskersiden

Drammenselva 2010


GeirN
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle prøve et par døgn i elva i løpet av sommeren. Lurt litt på blåsone øst, landskjæret, mistet nemlig en laks der for flere år siden, greit å fått "hevn" nå på samme plass :goodjob:

Har forstått det slik at det bør være forholdsvis høy vannføring før landskjæret er en god plass? Ser på vannføring på nettet nå at det ligger på rundt 300 m3, hva bør den være oppe i ?

Lurt litt på kultiveringsonen også. Har forstått det slik at det kan være en litt "vrien" sone, mye strøm, vanskelig å fiske riktig, stemmer dette ?

Ser for meg fiske med reke /tube her.

På forhånd takk for svar/tips !

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har forstått det slik at det bør være forholdsvis høy vannføring før landskjæret er en god plass? Ser på vannføring på nettet nå at det ligger på rundt 300 m3, hva bør den være oppe i ?

Lurt litt på kultiveringsonen også. Har forstått det slik at det kan være en litt "vrien" sone, mye strøm, vanskelig å fiske riktig, stemmer dette ?

Ser for meg fiske med reke /tube her.

Som en hovedregel kan man si at Landskjæret er bra når man må ha båt for å komme seg dit - i hvert fall at det renner vann på innsiden. Hvor grensa går sånn vannstandsmessig i kubikk er jeg usikker på, men må vel kanskje opp i 500-600 kubikk under normale forhold. Dette kan sikkert andre svare bedre på etterhvert.

Men om fabrikkstrømmen er svak og strømmen på østsiden av Midtskjæret er tilsvarende kraftigere kan det sikkert være bra på mindre vannstand. Og utpå høsten har det jo vært kanonfiske utpå der på lav vannstand - da gjerne om natta eller i regnvær. Og nå også kan det kanskje være fiskbart der med flue og dupp, og evt sluk om natta.

Kultiverings-sonen er slik du beskriver den. Men det har sin sjarm det også

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en hovedregel kan man si at Landskjæret er bra når man må ha båt for å komme seg dit - i hvert fall at det renner vann på innsiden. Hvor grensa går sånn vannstandsmessig i kubikk er jeg usikker på, men må vel kanskje opp i 500-600 kubikk under normale forhold. Dette kan sikkert andre svare bedre på etterhvert.

Men om fabrikkstrømmen er svak og strømmen på østsiden av Midtskjæret er tilsvarende kraftigere kan det sikkert være bra på mindre vannstand. Og utpå høsten har det jo vært kanonfiske utpå der på lav vannstand - da gjerne om natta eller i regnvær. Og nå også kan det kanskje være fiskbart der med flue og dupp, og evt sluk om natta.

Kultiverings-sonen er slik du beskriver den. Men det har sin sjarm det også

Takker for svar, da ble jeg litt klokere :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Gabbe! Du er rå på laksen! Har måttet nøye meg med en snau uke med laksefiske i år og det var knallsuksess :thumbsup: 12 lakser på drøye 5 døgn. Godt det klaffer når man fisker mindre enn vanlig.

Kom med reportasje, og bilder da ! :thumbsup:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selges 10 døgn-kort på rød sone, 10 døgn-kort på blå vest, 10 døgn-kort på blå øst og 4 døgn-kort på flue-sonene (både øst+vest). Inntil halvparten av disse kortene kan forhåndsselges og derfor kan antallet variere på de forskjellige sonene når du kommer ned på Laksehytta for og kjøpe kort om kvelden. Derfor kan du oppleve at det er f.eks. 5 kort (men aldri mindre) som legges ut på rød sone for det påfølgende fiskedøgnet.

På kultiveringssonen kan alle 4 kortene forhåndsselges så der kan det være tomt.

Det sitter en kortsalgsvakt fra foreningen hver kveld mellom kl 18.30 - 20.00 på Laksehytta. Han legger ut lister over hva som er tilgjengelig av kort for det påføgende fiskedøgnet når han kommer. Hvis det er flere fiskere enn kort, trekker han kl 19.15. Hvis du har planer om flere fisketurer i løpet av sesongen, kan du be vakta se etter i boka om det er ledige kort og forhåndskjøpe som passer med planene dine. Du kan også forhåndskjøpe kort for andre fiskere hvis du har med fiskeravgiften deres. Det er ikke mulighet til og føre på andre fiskere som ikke er tilstede på evt trekning for det påfølgende fiskedøgn

Håper dette var svar på spørsmålet ditt :)

,

Når du skriver at det går ann å forhåndsbestille, er dette frem til 1. mai eller er det mulig å forhåndsbestille sener også. Hvis ja, er det et telefonnr man kan ringe eller mail??

Endret av slukhals
Lenke til kommentar
Del på andre sider

,

Når du skriver at det går ann å forhåndsbestille, er dette frem til 1. mai eller er det mulig å forhåndsbestille sener også. Hvis ja, er det et telefonnr man kan ringe eller mail??

Det er mulig og forhåndsbestille kort på mail fra 1.januar - 1.mai. Du vil da få en bekreftelse på kortene samt en faktura på disse. Mail-adressen finner du ved og gå inn på www.hellefossen.no

Fra sesongstart og ut sesongen er det kun mulig og forhåndskjøpe kort ved og møte opp på Laksehytta (Hokksund Båt & Camping) mellom kl 18.30 og 20.00 hver kveld. Du kan da også forhåndskjøpe med kort til andre hvis du har med fiskeravgiften deres.

Det er ikke mulig og påføre andre fiskere som ikke er tilstede selv, på evt trekning for det påfølgende fiskedøgn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig og forhåndsbestille kort på mail fra 1.januar - 1.mai. Du vil da få en bekreftelse på kortene samt en faktura på disse. Mail-adressen finner du ved og gå inn på www.hellefossen.no

Fra sesongstart og ut sesongen er det kun mulig og forhåndskjøpe kort ved og møte opp på Laksehytta (Hokksund Båt & Camping) mellom kl 18.30 og 20.00 hver kveld. Du kan da også forhåndskjøpe med kort til andre hvis du har med fiskeravgiften deres.

Det er ikke mulig og påføre andre fiskere som ikke er tilstede selv, på evt trekning for det påfølgende fiskedøgn

Aha, takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde igrunn fått rota meg oppi hellefossen den uka her da jeg kun jobber fredag ettermiddag/kveld.. Men uka er ennå ung så finnes da muligheter ennå..

Ja, det bør du absolutt. Har du mulighet bør du være på trekningen nå i kveld! Se på fangststatistikken! Den taler sitt tydelige språk! http://www.hellefossen.no/laksebors/index.php

Jeg sitter på kontoret mitt og gråter over at jeg ikke får vært der nå :)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det bør du absolutt. Har du mulighet bør du være på trekningen nå i kveld! Se på fangststatistikken! Den taler sitt tydelige språk! http://www.hellefossen.no/laksebors/index.php

Jeg sitter på kontoret mitt og gråter over at jeg ikke får vært der nå :P

Det har vært en veldig bra juni måned i Hellefossen. Drammenselva er en litt "treg" elv i juni og som en tommelfinger-regel så regner vi det som bra med 100 lakser på land i juni. Ifjor var det vel ca 110 stk i juni. Nå er det registrert 190 lakser i skrivende stund + noen som ikke registrert ennå så når juni er ferdig om ett drøyt døgn, så vil det være fanget 200 lakser i Helelfossen i juni i år

Toppers :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld blir påmeldings-listene til årets laksefestival lagt ut på Laksehytta (Hokksund Båt & Camping). Alle som melder seg på før 20.juli, er med på trekningen av ett halv-årskort på blå sone og ett hel-årskort på gul sone for neste sesong.

Festivalen er lørdag 7.august med fordeling av soner på fredag kveld :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir,

kanskje du kan svare på spørsmålet mitt. Vet det er satt ut steiner i elva og lurer på hvor mye som er satt ut på fluestrekket?

Skal ut og piske med flua på tirsdag og har lurt en stund på dette.

Takk på forhånd!

Hei

Gutta har lagt ut mellom 30 og 40 steiner fra Storsteinsøra og nedover fluesone vest, fluesone øst og Horningen. I tillegg har de lagt ut mange steiner videre nedover gjennom Svingen forbi Karet og ned til brua samt på gul-sonen. Totalt er det lagt ut ca 200 steiner i dette prosjektet, så lykke til.

PS Det ble tatt en fin fluelaks igår kveld på 10,2 kg som ikke er registrert på lakse-børsen ennå :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

hvasjera :rolleyes:

Her skjer det mye :growl:

I skrivende stund er det registrert 1118 lakser med en snittvekt på 5,6 kg på laksebørsen!! Siden vi startet med laksebørsen i -98, er det kun to år (2002 og 2003) som det har vært registrert større antall laks enn det er nå når vi har passert uke 34. 2003 var den desidert beste sesongen siden 80-tallet med hele 2393 lakser den sesongen og da var det fanget 1517 lakser på denne tiden det året. Alle tallene jeg oppgir er fangster nedstrøms Hellefoss. Fangstene oppstrøms Hellefoss kommer i tillegg til dette.

Det skal bli spennende og se hvordan sesongen ender og det blir daglig fanget lusete nygåtte lakser :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.