Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskekort og fiskeregler på Jarenvatnet


Tor Ola
 Share

Recommended Posts

Har gått med tanken om å få innført fiskeregler i Jarenvatnet i mange år, og med årets innrykk av fiskere er det mer aktuelt enn noen gang.

Tror ikke det finnes et gjeddevann i Norge med samme fiskepress som Jarenvatnet har i disse dager. Det er daglig 4-5 båter utpå, og i helgene er det ofte godt over 10. Mange av de som fisker er fra øst-Europa, og dreper stort sett alt de får på kroken. Også nordmenn gjør store innhogg i gjeddebestanden. En lokal fisker opererer med 30 sjølmeitere (flasker med sene, krok og fisk som agn) Han tok i følge seg selv 16 gjedder over 5 kg på et døgn i fjor på denne metoden. Jeg fant senest i går ei råtten gjedde i sivet med krok, sene og flaske. En slik fiskemetode rensker ganske kjapt opp i et såpass lite vatn som Jarenvatnet.

Jeg har nå bestemt meg for å gå på den enorme jobben med å reise rundt å snakke med hver enkelt grunneier som har fiskerett i vatnet. Vet ikke det eksakte tallet enda, men frykter det er nærmere 70 stk. Formålet med å få samlet grunneierene om å få innført et fiskekort har ingenting med tanke på økonomisk gevinst å gjøre, det er ene og alene for å få muligheten til å få innført fiskeregler i vatnet. Man må ha et kort skal man kunne få innført regler, og holdt oppsyn med at reglene følges.

Regler jeg har tenkt på er : alt fiske med sjølmeitere forbudt både sommer og vinter, gjeddesaks forbudt, max 4 stenger pr båt, max 4 stenger pr ismeiter, all gjedde over 70 cm skal settes levende tilbake, kun grunneiere har lov å sette garn (hvis de krever det for å bli med på en kortordning), men det skal være en maskevidde som er mindre enn et bestemt maxmål (det er nesten ikke garnfiske i vatnet, så det er egentlig ikke noe problem i det hele tatt), eget isfiskekort etter sik og abbor 100 kr i året, årskort for alt fiske, inkluderer også isfiske 500 kr, døgnkort 100 kr, barn under 16 år fisker selvsagt gratis, men bes så langt det er mulig følge reglene om å slippe tilbake gjedde over 70 cm, grunneiere fisker gratis (er vel ingen grunneiere som fisker i vannet i det hele tatt så vidt jeg vet), søppel tas med hjem etter endt fisketur. Alle overtredelser av reglene blir politianmeldt (noe som må til for å skremme noen av de som vil prøve å bryte reglene, viktig for å få statuert et eksempel så raskt som mulig, så ting ikke glir ut og folk fortsetter som før),

Inntekter fra fiskekort skal gå til infotavler på flere plasser rundt vannet, til oppsyn, til merkeprosjekt på gjedde, trykking av fiskekort, administrasjon av salg av fiskekort.

Hva mener forumets medlemmer om dette?

Har dere noen innspill til de foreslåtte reglene?

Post gjerne et innlegg om dere synes at dette er et positivt tiltak, så kan jeg bruke det opp mot grunneiere når jeg skal rundt og snakke med dem. Hvis jeg har 100 stk som gir sin støtte til et slikt prosjekt, kan det jo være enklere å "selge" inn forslaget til grunneierene. Jeg har mine tvil om at det lar seg gjennomføre, men jeg har bestemt meg for å prøve. Det er for trist å se på at norges beste gjeddevann for gjedde over 15 kg skal bli ødelagt av rovfiske av noen få personer.

Hvis noen har noen kontakter som kan ordne sponsing av infotavler, trykking av kort etc hvis det blir aktuelt, så er det bare å si ifra. Jeg har også tenkt å kontakte utstyrsprodusenter, og høre om de vil være med sponse et slikt tiltak. Noe jeg har tenkt på er om de kan stille med avkrokingsmatter, krokløsnere, vekter, etc slik at folk kan skaffe seg dette til en meget billig penge.

En årlig catch and release konkurranse kan også være aktuell.

Mvh

Tor Ola Dehli

www.storfangst.no

Endret av Tor Ola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Godt at du tenker i disse baner, så enig som man kan bli om at garnfiske og sjølmeitere (flasker) burde forbys, reglene du setter virker også rielle. Men når det kommer til prising så er jeg ikke helt enig, det er mulig det er etpar som fisker bare spesifikt etter abbor og sik, men ville kanskje ikke ha hatt noe kort for dette. Fiske etter andre arter og isfiske, som skal koste 500 i året er jo ganske drøyt, med tanke på at det bare finnes hvitfisk der. Ja Jarenvannet er et unikt vann for specimen gjedde (og sik), men 500 i året for et fiskekort for et år i et vann? Til sammenligning koster OFA fiskekort med tilgang til over 500 vann rundt 500 kroner det også. Hvis målet med fiskekortavgiften er å "skremme" østeuroperne vekk er det jo en mulighet, men det blir for dumt at hvis jeg bor i Asker og har lyst til å fiske i jarenvannet etter gjedde på isen og må kjøre 1,5 time hver vei for å fiske der en gang i året så blir det litt drøyt med 500 kroner. Ville i såfall lagt opp dagskortpriser og enkle automater hvor du kan betale med mobilen eller lignende. Jeg kan absolutt greie å finne fram en femtilapp for fiskekort, i å med at det er et vann hvor stor gjedde lever på et "lite" område eller vann. I motsetning til foreksempel steinsfjorden og Øyern hvor det er mye vann mellom hver fisk. Dette er forresten et innlegg som jeg prøver å gjøre til en konstruktiv tilbakemelding, ikke for å være kjip, bare mine tanker. Skriv gjerne hva du synes om det.

Endret av 2Fish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er et kjempetiltak, og utrolig bra at noen faktisk gidder å ta tak i dette! Tror en slik pris må til for å kunne luke ut noen av verstingene, og ser personlig ikke dette som noen upris! Noe drastisk må til for å stoppe galskapen der oppe, og jeg tror du er inne på riktig spor. Jeg kommer i hvertfall til å kjøpe kort :thumbsup:

PS: har sett flere som bruker bensinmotor der oppe også. Viktig å få med forbud mot dette på et event fiskekort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at litt av tanken bak en såpass høy avgift er nettopp å skremme en viss gruppe vekk fra vannet.

At det bare er hvitfisk i vannet, synes jeg ikke er noe argument for prisingen av et kort. Tror mange verdetter å fiske stor gjedde og sik høyere enn å fiske ørret eller røye, uten at vi skal la dette bli en diskusjon om hvilke arter som er gjevest.

Dagskort er selvsagt en mulighet, det gjelder bare å finne en fornuftig løsning på dette, slik at det ikke blir for mye jobb ut av det. Betaling med mobilen som du nevner, høres ut som en god ide. Man kan eventuelt også ha et eget ismeitekort, hvis det er mange som kun ønsker å fiske gjedde der på isen.

Til slutt kan jeg nok dessverre si at hvis jeg ikke klarer å få en avtale med grunneierene nå, så tror jeg ikke du kommer til å vurdere å ta turen nordover til Jarenvatnet, så mange ganger de kommende årene. Ut ifra merkeprosjektet jeg har hatt gående i Jaren de siste årene, har jeg sett hvor få store gjedder det egentlig er i vannet. De samme gjeddene blir tatt 4, 5 og 6 ganger, og en utrolig stor del av de merkede fiskene er fanget minst en gang. Med all gjedda som blir tatt opp der nå, så blir sjansene for at fisk skal slippe unna og overleve til den har passert 10 kg, forsvinnende liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig positivt tiltak, Tor Ola :thumbsup:

Jeg har selv aldri fisket på Jaren og vet derfor ingenting om vannet.

Det jeg savner i ditt forslag er døgnkort. 100 kr for å fiske sik og abbor på isen betaler jeg gjerne, men syntes et årskort på 500 kroner ble vel mye om man skal dit en dag for å prøve gjedda. 100 kroner for et døgnkort ville være en ok pris å betale samtidig som det kanskje er nok til å skremme unna de du ønsker å skremme unna??

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes detta høres ut som et knallbra opplegg. 500kr er jo kanskje litt mye , men forstår godt at det er nødvendig å få vekk noen kakkefiskere. og de aller fleste i klarer nok å hoste opp de spenna, hvis man har skikkelig lyst til å prøve gjedda i et slikt bra vann. folk har jo ikke store problemer med å betale en god del for å fiske laks i elvene. aldri vært på jarenvannet sjøl, men det virker jo som et ganske spesielt vann med sjeldent store eksemplarer. så det er veldig bra om du får med deg grunneierne på å verne fiskebestandene fra idiotene med "sjølfisker"-redskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det gjort noe med fiskeforvaltningen i ferskvann er alltid gledelig. Fiskekort er et bra grunnlag for et regelverk som de fleste kan og vil overholde.

MEN, dette er en Advarsel. De som kakker fisk for konsum, vil kjøpe fiskekort. Sett selv opp et matbudsjett for 500 kr i året.

Prisen på fiskekort kommer ikke til å skremme vekk fiskespisende Nordmenn, Svensker, Polakker oa.

Da er det viktig å tenke fiskeforvaltning. Hva vil vi med vannet? Skal vi sørge for at vannet blir Norges beste vann for fiske etter gjedde, mort, sørv, karpe :thumbsup:, osv?

Eller skal det bli et vann allmenheten kan utnytte for at grunneiere skal tjene en slant?

Mitt forslag til trådstarter, er å opprette en egen tråd for forslag til hvilke tiltak som kan gjøres for at Jarenvannet også i fremtiden skal være Norges beste fiskevann.

Alle forslag skal begrunnes.

Feks: Fiskekort. Da kan man ha et regelverk. ( Fiskekort er grunnlaget for all forvaltning av vannet.

Båtkort. Sørge for at vasspest ikke blir spredd til andre vassdrag. Båt+henger skal spyles etter at man har tatt båten opp. Bruk depositum for dette ved kjøp av båtkort.

For at man ikke skal gå rundt til grunneiere med lua i hånda, så overlat det til kommunen. Kontakt kommunen. De er den innstansen som har den rette tyngden og ressurser til å gjøre grovarbeidet.

Før man kontakter dem, så sørg for at du har sekken full av gode ideer og løsninger og ikke minst behovet for en forvaltningsplan.

Stå på! Du har en lang vei å gå. (70 grunneiere som skal enes, hoho) Lykke til :thumbsup:

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på sier jeg:-)! Fisker Jarenvannet et par ganger i året, og betaler gjerne en hundrings for hver tur dersom disse pengene brukes til å sørge for en fornuftig forvaltning av det unike gjeddevannet det tross alt er... Men: Sett fra mitt perspektiv er det viktig at det finnes en døgnkortopsjon som kan fikses på kort varsel, f.eks. i form av SMS som det foreslås...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at man ikke skal gå rundt til grunneiere med lua i hånda, så overlat det til kommunen. Kontakt kommunen. De er den innstansen som har den rette tyngden og ressurser til å gjøre grovarbeidet.

Før man kontakter dem, så sørg for at du har sekken full av gode ideer og løsninger og ikke minst behovet for en forvaltningsplan.

Stå på! Du har en lang vei å gå. (70 grunneiere som skal enes, hoho) Lykke til :)

Hehe, unnskyld at jeg trekker litt på smilebåndet, Potemkin. Men ved å overlate dette til kommunen, så trenger du ikke å tenke på hva man skal betale for fiskekort eller hvilke regler som skal innføres, da ting garantert kommer til å bli som de er den dag i dag. Kommunen er overhodet ikke interessert i Jarenvannets rolle som et storgjeddevann, og er nok ikke interessert i å bruke sine ressurser og arbeidstimer på et slikt prosjekt.

Jeg har mange års erfaring med å kontakte grunneiere når det gjelder å få lov til å jakte utenfor stueveggen deres, og en ting jeg har lagt merke til er at det er soleklart størst sjans til å få ja hvis man møter opp med lua i hånda på trappa. Hvis man feks ringer så reduseres sjansen til å få ja betydelig. Så jeg kommer nok til å følge min vanlige taktikk også denne gangen.

Jeg er likevel klar over at dette kan bli vanskelig å få til, men jeg har bestemt meg for at det er verdt et forsøk.

Spylestasjon for vasspest er et godt forslag. Hvordan skal kontroll av dette gjøres? Det kan ikke bli slik at noen må ned og kontrollere om spyling faktisk er gjort, før kortkjøper får tilbake depositumet, da blir det for mye jobb for de involverte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, unnskyld at jeg trekker litt på smilebåndet, Potemkin. Men ved å overlate dette til kommunen, så trenger du ikke å tenke på hva man skal betale for fiskekort eller hvilke regler som skal innføres, da ting garantert kommer til å bli som de er den dag i dag. Kommunen er overhodet ikke interessert i Jarenvannets rolle som et storgjeddevann, og er nok ikke interessert i å bruke sine ressurser og arbeidstimer på et slikt prosjekt.

Jeg har mange års erfaring med å kontakte grunneiere når det gjelder å få lov til å jakte utenfor stueveggen deres, og en ting jeg har lagt merke til er at det er soleklart størst sjans til å få ja hvis man møter opp med lua i hånda på trappa. Hvis man feks ringer så reduseres sjansen til å få ja betydelig. Så jeg kommer nok til å følge min vanlige taktikk også denne gangen.

To sjeler, samme tanke. Å overlate dette til kommunen er vel det nærmeste man kommer en garanti på at Jarenvannet som fiskevann kjøres i grøfta med stø hånd på rattet. Kjør på sjøl T.O! Skal noe bli gjort må man gjøre det sjøl. Kommunal sendrektighet er vel det siste man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min kommune har de en fiskeadministrasjon som har fiskeretten til alle vann untatt Hemnessjøen. Der har de eget fiskekort.

Bruk gjerne min kommune som eksempel på hvordan ting kan ordnes. Min link

For at regler skal overholder trenger man oppsyn. Men da trenger man frivillige som er villig til å ta et kurs.

Kommunen har tyngden som 70 grunneiere ikke har. Ta en prat med dem før du skroter mitt forslag.

Men kom ikke dit med dårlige argumenter.

Men for all del. Få med deg alle grunneierene på din måte. Men hvem skal administrere en slik ordning?

Det er mange gode grunner til å bruke kommunen til en slik ordning. Tro meg.

Med 500 kr for spyling i depositum og krav om spyling før depositum betales tilbake, en en jobb for bensinstasjonene. Døgnåpne sådane.

Spredning av vasspest og krepsepest er en ganske grov forseelse når man snakker om miljøkriminalitet.

Er det slik at du selv ikke gidder å spyle båten, så kan jeg skjønne at du synes det blir vanskelig å se andre gjøre det. :growl:

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på sier jeg:-)! Fisker Jarenvannet et par ganger i året, og betaler gjerne en hundrings for hver tur dersom disse pengene brukes til å sørge for en fornuftig forvaltning av det unike gjeddevannet det tross alt er... Men: Sett fra mitt perspektiv er det viktig at det finnes en døgnkortopsjon som kan fikses på kort varsel, f.eks. i form av SMS som det foreslås...

Akkurat som om jeg skulle ha sagt det selv. :growl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istemmer totalt her.

Nå har jeg aldri fisket på vannet, og kommer vel kanskje aldri til å gjøre det, men bevaringstiltak av denne sorten er jeg for uansett om det kommer meg til gode eller ikke.

Men skulle jeg slumpe forbi ville jeg også satt pris på mobilløsning på kortbetalingen, for meg blir det å gå innom en grunneier for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:( En annen ide er å sette opp noen få selvbetjeningskasser der du legger pengene i en kasse i stål og skriver ut kort selv. På samme måte som der du betaler bompenger en del steder. Plasseres ved egnet sted og i nærheten av beboelse for å unngå at noen bruker skjærebrenneren. Funker bra flere steder der jeg fisker i hvertfall. Og lettvint for brukerne i alle kategorier.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 500 kr for spyling i depositum og krav om spyling før depositum betales tilbake, en en jobb for bensinstasjonene. Døgnåpne sådane.

Spredning av vasspest og krepsepest er en ganske grov forseelse når man snakker om miljøkriminalitet.

Er det slik at du selv ikke gidder å spyle båten, så kan jeg skjønne at du synes det blir vanskelig å se andre gjøre det. :rolleyes:

Med at det ikke måtte bli for mye jobb for de involverte, mente jeg de som evt skal sjekke om spylingen er gjort. Altså hvordan man skal kontrollere at det har blitt gjort. At det blir noen minutters ekstra jobb for de som skal spyle båten må folk kunne tåle for å hindre spredning av vasspest.

Var utpå en tur ikveld og traff faktisk en polakk som slapp gjeddene tilbake igjen. Så det er lyspunkter :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært i kontakt med både fiskeforvalter i fylket og Gran kommune.

I kommunen var ikke fiske underlagt noen nåværende stilling, så de var veldig usikre på om de hadde noe særlig ressurser å bruke i den forbindelse. Men Jansen som er den jeg bruker å snakke med angående jakt, var meget imøtekommende og syntes det hørtes interessant ut. Vi ble enige om at jeg skulle kontakte de store grunneierene jeg kjenner og lodde stemninga for å innføre fiskekort, og så skulle jeg komme tilbake til kommunen seinere og se om vi sammen kunne kalle inn til et felles møte.

Fikk seinest idag rapport om ei gjedde på 16 kg som var drept tidligere i år. Nok ei Jarengjedde som kunne hatt sjansen til å lukte på de magiske 20 kg, på vårisen om et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært i kontakt med både fiskeforvalter i fylket og Gran kommune.

I kommunen var ikke fiske underlagt noen nåværende stilling, så de var veldig usikre på om de hadde noe særlig ressurser å bruke i den forbindelse. Men Jansen som er den jeg bruker å snakke med angående jakt, var meget imøtekommende og syntes det hørtes interessant ut. Vi ble enige om at jeg skulle kontakte de store grunneierene jeg kjenner og lodde stemninga for å innføre fiskekort, og så skulle jeg komme tilbake til kommunen seinere og se om vi sammen kunne kalle inn til et felles møte.

Fikk seinest idag rapport om ei gjedde på 16 kg som var drept tidligere i år. Nok ei Jarengjedde som kunne hatt sjansen til å lukte på de magiske 20 kg, på vårisen om et par år.

:) Hvis du i tillegg lokker grunneierne med at det kan blitt litt inntekt på dette så er de nok fort mye mer på hugget...

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Hvis du i tillegg lokker grunneierne med at det kan blitt litt inntekt på dette så er de nok fort mye mer på hugget...

Ja, det er klart at de stiller seg mer positive til ting de kan tjene penger på, men målet mitt med dette er jo egentlig ikke å dra mest mulig penger ut av fiskerne, men å ta vare på storgjedda på Jarenvannet.

Men om den eneste muligheten for å få grunneierene med på et opplegg, er at de som ønsker å fiske på Jarenvatnet må betale litt for muligheten til fortsatt å kunne få drømmefisken på kroken, så får vi heller akseptere det, så lenge endel av pengene går tilbake til Jarenvatnets beste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne linken her: Min link

Jarenvannet er en stor trussel med tanke på vasspest.Hvordan det er med krepsepest vet jeg ikke. Men jeg tror jeg leste noe om ei elv i nærheten som var rammet.

Kontakter du FM å forklarer behovet for å sette inn ressurser på å sikre at vasspest og krepsepest ikke sprer seg og at Jarenvannet er det desidert mest populære gjeddevannet/sik i østnorge. Årsaken til at det er populært er at det huser noen alvorlig digre gjedder der+sik. Ref en garnfanget gjedde på 22kg eller hva det var. Antall besøkende er formidalt i forhold til noen av de beste ørretvannene hele fylket. Problemet idag er at det ikke er underlagt noen form for kontroll av både oppsyn eller spredning av nevnte ting.

Har ikke FM noen interesse av spredning eller fornuftig forvaltning av de enorme naturressurser som en felles fiskeforvaltning i kommunene kan forvalte, så kan han se seg etter en ny jobb. Dette er 1 krone inn og 10 kroner ut bare de får oversikt over sin egen rikdom. Blablabla osv.

Slår du miljøaspektet i bordet til FM og han tilbakeviser dette, så er han enten dum eller utrolig modig.

Som jeg sa tidligere. Går du til kommunen, så sørg for at du har sekken full. At du ikke har tynt FM i saken skulle du ha tenkt på før du kontaktet kommunen. For fremtiden burde all kommunikasjon med Dem og FM foregå per brev. Ikke epost, men brev. Da holder det ikke med tåkesvar.

Beklager at det tar litt av, men å høre den lunkne holdningen hos kommunen sier meg at de må dras i øra. Det er de som har oversikten over hvem som er grunneiere og kan med letthet sende ut en forespørsel til grunneierene om behovet for en satsing på miljø, fritid, helse og gjøre vann mer tilgjengelig for unge, gamle, funksjonshemmede osv.

Smør tjukt på og ikke vik en tomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var første grunneier i boks, en av de større grunneierene på østsida. Traff tilfeldigvis på sønnen til grunneieren på fiske idag, og de var lei av problemene som fulgte med det stadig økende antallet østeuropere som fisker i vannet. Årer, ankre etc fikk ikke ligge i fred i båten lenger, og han hadde seinest igår opplevd sjølmeitere som ble satt ut av polakker.

Han var til og med villig til å betale for å få fiske i vannet selv om han var grunneier, hvis det ble innført regler som førte til at fisket ble bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.