Gå til innhold
Fiskersiden

Repparfjorden 2010


Nikolassisen
 Share

Recommended Posts

Da var årets (første) tur til Repparfjordelva unnagjort. Pga av stor arbeidsmengde fikk vi bare tid til 3 dagers fiske. Men vi fikk full valuta for pengene :) Med på turen var Einar og Anders, hhv far og sønn. Og meg.

Når vi kom fikk jeg såvidt hilst på den største storfiskeren av alle - Yngve Nilsen AKA Repparfjordingen på forumet. Hadde håpet å treffe han i elva også for å diskutere forvaltning over en liten Montifaud :) men så ikke mer til han. Hadde også håpet å treffe Espen Ørud og Lars Mathisen, men førstnevnte var i Spania og Lars var på vidda. Men det kommer vel flere sjanser.

Dag 1:

Det var lite folk på trekninga og vi fikk alle kort i Blå sone. Vi startet fisket i turistkulpen på øversida brua og vi så endel fisk her, men det virket som fisken hadde det travelt med å komme seg videre oppover elva og den stoppet ikke.

Vi ga oss her etter et par timer og flyttet til Sandmælen - et nydelig fluestrekk litt lengre oppover elva. Når vi kom dit var det en fisker der fra før. Han hadde fått 4 lakser i kulpen et par dager før og hadde observert fisk på gang. Etter den obligatoriske laksepraten går vi en runde hver over strekket. Jeg starter sist og gjør ikke mange kast før det strammer opp. Jeg løfter stanga og fisken gjør et hissig utras hvor 50 meter snøre rives av snella. Jeg springer etter nedover elva og fiskerne på nedsiden må sveive inn etter tur. Fisken stopper på brekket og jeg ønsker ikke at den går utfor og får leid fisken tilbake til utgangspunktet hvor jeg får trettet ut fisken. Jeg får etterhvert landet en typisk Repparfjordlaks på 5kg.

Einar i Sandmælen:

EinariSandmlen.jpg

Jeg fisker ikke mer i Sandmælen, men beveger meg etterhvert til "Lillerenna" på nedsida. Jeg ser et par fisker her, men er ikke borti noe.

Utpå natta drar vi nedover til Turistkulpen igjen. Utpå morran nærmer det seg flo og jeg går nedover mot sjøen for å se om det er oppgang. jeg treffer på 2 lokale helter som sitter og venter på oppgangen. De mener det er for tidlig for å fiske, men oppfordrer meg til å prøve. Jeg skjønner ikke at de ikke fisker for jeg har sett mange smålaks i kulpen allerede. Men jeg går uti elva og legger ut snøret og etter et par kast setter jeg fast en smålaks og etter et par korte utras lander jeg en fin 2 kilos laks. De lokale heltene har undertiden pakket sammen og er nå på tur oppover elva og jeg får kulpen for meg selv. Det går mengder med smålaks på elva og jeg er borti flere fisker, men ingen som sitter og jeg gir meg etter flotoppen.

Vi legger oss ikke før utpå morrakvisten og sover så lenge at vi ikke får fisket mer på dette døgnet.

Dag 2:

Vi bestemmer oss for å prøve lengre opp i elva. Det har gått store mengder storlaks på elva og mange av disse er fanget langt opp i elva. Vi får kort i sona vi bestemmer oss for å kjører oppover.

Vi fisker oss nedover elva og når vi kommer til vakkerplassen slår vi leir. Jeg er fornøyd med uttellinga hittil og lar de andre fiske mens jeg koker kaffe og patter på en sigar. Og nipper litt til en Montifaud :P

Einar og Anders går ut i elva. Anders går ut etter faren. Anders er 14 år og har vært laksefisker i 5 år allerede. Han speykaster bedre enn mange voksne. Fra begge sider av elva.

AndersiTuristen.jpg

Storlaksen har en spesiell standplass i denne kulpen og når Anders har fisket seg hit snur han seg og gir tegn til at han har sett laks. På neste kast tar laksen og han løfter stanga i et skikkelig tilslag. Faren og jeg springer til unnsetning og gir råd og vink. Men det er ganske unødvendig ettersom gutten driller laksen som om han aldri har gjort annet. vi anslår fisken først til 3-4kg, men skjønner etterhvert at den er større. Heldigvis holder fisken seg i kulpen og gjør ikke lengre utras enn 30-40 meter. Etter ca 20 minutt begynner fisken å trøtne og nærmer seg land.Det er nærdjupt og vanskelige landingsforhold og det går ei stund før vi får fisken på så nært hold at vi tør å prøve å lande den. På sånne steder må man bruke håv eller krok. Vi har ikke håv så jeg er tvunget til å bruke krok - et redskap som jeg normalt unngår å bruke, men dette er rekordfisk for Anders og det er viktig å få fisken på land. Jeg setter kroken og kan løfte på land et prakteksemplar av en laks. Vi jubler alle 3 over fangsten og ikke minst faren er svært glad på guttens vegne B)

Laksen veide 8,5kg:

Andersogstorlaksen.jpg

Nå blir det kaffekos ei stund og praten går livlig mens vi gjenopplever hendelsen. Men etter ei stund går Einar ny runde i kulpen og mens han fisker er en ny fisk oppe på samme stedet. Men Einar har fisket seg forbi og ser ikke laksen. Anders og jeg diskuterer og finner ut at enten er det kommet en ny smålaks og stilt seg opp på samme stedet ellers så har det stått 2 store lakser der. Jeg går en runde og når jeg har fisket meg ned til fisken blir det plutselig tungt i enden av snøret. Jeg strammer opp og kjenner på fisken. Det kommer noen tunge rykk før fisken begynner å bevege seg oppover. Jeg må bare følge etter og fisken går raskere og raskere og jeg har ikke mulighet til å stoppe den. Fisken stopper ikke før den kommer til strykene på øversida av kulpen. Der snur den og raser nedover. Jeg springer det jeg klarer over de kvasse klippene og kommer tilslutt på høyde med fisken igjen. Nå har fisken stilt seg opp på standplasse igjen. Og der blir den stående mens jeg holder vinkelrett press på den. Etter ei stund må den gi etter for presset og vi får fisken inn til land. Einar kroker fisken perfekt og ny pers er et faktum :) 12,5kg.

ogstorlaksen.jpg

Makan :) 2 storlakser på en halvtime. Jeg gir meg selv rødt kort og fisker ikke mer på dette døgnet. Einar derimot har hatt stang ut på turen og har hittil mistet 2 fisker. Han går en runde til og kroker tilslutt en smålaks som han berger på land.

Kveldens fangst:

Fangst.jpg

Dag 3:

Vi tar nytt kort i samme sona og starter fisket på vakkerplassen der vi var i går. Vi ser endel smålaks, men får ingen til å ta. Men etterhvert kroker Einar en laks og vi føler vel alle at han fortjener å få denne på land. Men allerede på første utraset slipper fisken. Til Einars store fortvilelse.

Det står 2 smålakser og hopper øverst i kulpen på andre siden av elva. Vi kaster over, men flua blir dratt fort bort av hovedstrømmen. Jeg vet av et vadested litt lengre ned, men er usikker på om vannføringa er for stor for å gå over. Jeg bestemmer meg for å prøve og tar enhåndsstanga med meg. Vannet går til hoftene men jeg har godt feste på bunnen og akkurat nå er jeg glad for de 16 kiloene jeg har utvidet kroppen med etter at jeg sluttet å røyke ;)

Jeg kommer over å går øverst i kulpen og legger ut ei lita grønn str 8 dobbelkrok. Laksen tar momentant og jeg kan lande en fin smålaks på 1,5kg. Jeg tar en liten pause og patter på en sigar. Den andre smålaksen står litt lengre ned og denne tar momentant på neste runde. Denne er 1,8kg. Kompisene står og følger med på andre siden av elva og rister på hodet :)

Jeg fisker litt til og har et tungt drag i snøret lengre ned i kulpen. Etter det kjenner jeg ingenting og går tilbake over elva. De andre har nå vært i en kulp lengre opp i elva og Einar har mistet fisk nr 4. Han er lei av å miste fisk å kjører ned på campingplassen å legger seg. Anders og jeg blir igjen for å fiske til morras :)

Jeg koker kaffe å patter på en sigar mens jeg senker et par glass med Monitfaud. Jeg har en fantastisk ro og velvære i kroppen mens jeg tar innover meg landskapet, utsikten mot elva samt de siste dagers opplevelser.

Vi fisker gjennom natta, men elva virker helt død. Temperaturen i elva har falt fra 12 til 9 grader siste døgnet og dette kan har stoppet aktiviteten til fisken.

Einar henter oss på morraparten og vi drar ned til campingplassen og bryter leir. Vi må desverre hjem igjen til diverse plikter.

Men vi kommer plutselig tilbake ... :)

2 glade gutter:

2gladegutter.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Og denne fjorden vil de fylle med giftig gruveslam... Hva i h### er det for en ide' ?!?

Ola dunk på sitt beste det, uttrykket ''IQ nesten på høyde med en bøtte mannskjit'' har vel aldri passet bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De så veldig velfødde ut de laksene i begynnelsen av tråden, er det typisk for stammen i Repparfjordelva?

Lykke til med årets sesong, og god tur :)

Jeg har ikke fått så mange storlakser der at jeg skal uttale meg om det, men små- og mellomlaksen er normalt slankere enn dette.

Skal nå se værmeldinga før jeg kjører nordover. Hvis det fortsetter med det været vi har nå - nordavind, 3-4 grader og regn - blir jeg å skrinlegge hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.