Gå til innhold
Fiskersiden

Gyteklar Sjøørret


Recommended Posts

Har aldri fiske SØ på denne tiden av året, og det er noe jeg angrer på at jeg ikke gjorde før. Har fått flere Gyteklare SØ som har vært mye brunere i fargen enn den her, og en del større da. Når den satt gikk det litt fort i svingene, gutta var klare for litt mat og det første jeg gjorde var og kakke fisken. Jeg tok av meg fiskebrillene og synes ikke den var så blank som den pleier og være. Er det en gyte fisk eller ei? ;)

107977_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fiske SØ på denne tiden av året, og det er noe jeg angrer på at jeg ikke gjorde før. Har fått flere Gyteklare SØ som har vært mye brunere i fargen enn den her, og en del større da. Når den satt gikk det litt fort i svingene, gutta var klare for litt mat og det første jeg gjorde var og kakke fisken. Jeg tok av meg fiskebrillene og synes ikke den var så blank som den pleier og være. Er det en gyte fisk eller ei? ;)

107977_s.jpg

om det er gyteklar ørret tror jeg ikke. gattet er ikke utspilet. men ingen tvivl om at det er ei farvet fisk. som Espen skriver. var det go mat er liten skate jo sket. om man fjerne fisken som blank eller farvet har vel ingen betydning. under alle omstændigheder mangler den jo på gyteplasserne, personligt vil jeg bare si grattis med fisken håper den smakte dei. håper du får like mye glæde af sjøørretfiske som ei sjølv har haft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt har gytefiskene jeg har fått vært mye brunere i fargen, så jeg ble bare veldig usikker! Maten var kulinarisk, gastronomisk :) Er det slik at det finnes stammer med farger?

Og Glenners den er akkuratt 1kg. spiser ikke fisk under kiloen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at det finnes stammer med mer farget fisk enn andre. På et at mine mest besøkte sjøørret-steder har fiskene brunskjær hele året. Det har vel med hvilke habitat de lever i, og hvilken kamuflasje de trenger... Eller?

Kan vel også være fisk som ikke har smoltifisert? jeg får i hvertfall av og til noen gyllenbrune ørreter i litt brakke fjorder som definitivt ikke er gytefisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ser folk har forskjellige meninger om det er en gytefisk eller ikke, men jeg har jo skjønt at dette ikke er en gytefisk!

Hadde vært veldig nyttig og kunne være 100% sikker på om fisken som ligger på middagsbordet ikke er en gytefisk, og til det trenger jeg hjelp. Hører folk sier at det bare er og se på fargen, vell for meg virker det ikke sånn, spesielt i brakkvann hvor fisken ofte er brun.

Dette en er gytefisk, eller har den gytt?

109563_s.jpg

Dette er også en gytefisk, fra samme sted.

109562_s.jpg

Hvordan ser man om gattet er utspillet eller hva jeg enn nå leiter etter?

Enkelt og greit, hvordan se forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser folk har forskjellige meninger om det er en gytefisk eller ikke, men jeg har jo skjønt at dette ikke er en gytefisk!

Hadde vært veldig nyttig og kunne være 100% sikker på om fisken som ligger på middagsbordet ikke er en gytefisk, og til det trenger jeg hjelp. Hører folk sier at det bare er og se på fargen, vell for meg virker det ikke sånn, spesielt i brakkvann hvor fisken ofte er brun.

Dette en er gytefisk, eller har den gytt?

109563_s.jpg

Dette er også en gytefisk, fra samme sted.

109562_s.jpg

Hvordan ser man om gattet er utspillet eller hva jeg enn nå leiter etter?

Enkelt og greit, hvordan se forskjell?

Liten tvil om at det er gytefisk. Min erfaring er at de fiskene som er gule hele året er småfisk som lever i brakkvannspoller. Kilosfisk, er smoltifisert og derfor blank, m.m den forbereder seg til å gå på bekken.Kilos ørret som er brun i gyteperioden men som likevel er gjeld-fisk, tror jeg er en svert marginal afære. Ingen grunn til å tro at du kommer til å ta feil der. Og så kan du jo trøste deg med at viss du mot all formodning skulle komme til, i vanvare å sette ut en farget gjeld-fisk, så er det helt greit....

M.v.h.M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten tvil om at det er gytefisk. Min erfaring er at de fiskene som er gule hele året er småfisk som lever i brakkvannspoller. Kilosfisk, er smoltifisert og derfor blank, m.m den forbereder seg til å gå på bekken.Kilos ørret som er brun i gyteperioden men som likevel er gjeld-fisk, tror jeg er en svert marginal afære. Ingen grunn til å tro at du kommer til å ta feil der. Og så kan du jo trøste deg med at viss du mot all formodning skulle komme til, i vanvare å sette ut en farget gjeld-fisk, så er det helt greit....

M.v.h.M

Takker for svar, Slepper ut 90% av all blankfisk fangst uansett. hvis du referer til den

fisken med gul skjær på bildet er den på 2kg, så slettes ingen småfisk spør du meg.

Er veldig redd for og kakke fisk med rogn i påsan, men det har heldigvis ikke skjedd enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, Justtrout, dette var pene fisker. Men i brakkvannspodler, eller fjorder. vil du finna dette fargefenomenet heile året, dette er ein predator som tilegner seg fargen den trenger for å komma inn på byttet sitt. Slik eg forstår deg er du ein c/r- mann, og om du er i tvil så let du fisken svømma videre. For andre som er i tvil; følg tråstarter sin verknad. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.