Gå til innhold
Fiskersiden

Bunnefjorden


lyrkongen
 Share

Recommended Posts

Hei På dere

Teste da bunne enda en gang. Nå må vi fiskere tenke på hva vi tar opp og gjelder alle.

Prøvde i dag da etter torsk og sild. Tror dere man fikk noe i dag å?? NEIDA

Det som ville opp var 100000 brødrene av hvittinger. (H.........)

Kan bare ikke skjønne hvordan det kan gå ann. Bunnefjorden som har levert så bra før.

Noen som har noen formeningen hva som skjer??? Er det fortsatt denne mudringen som har en betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske at isen har lagt seg ekstremt tidlig og at det ofte er MYE hvitting så tidlig i bunnefjorden. Etterhvert kommer det flere arter og får en fiskefest i mat på disse hvittingene :)

Syns det er litt rart da etter ca 20 timer med hekkle med pilk, ståsnøre og ballanse ikke en jæv_a sjøørret eller torsk. sikkert mulig det kommer senere men, burde ikke det vært der for det.

I fjor var jeg først ute på bunne ved kiosken da fikk man jo 6 SØ(C&R), flere torsk over 3.5-4 kilo (mye god matfisk).

Heretter for det vel være ferskvann etter storabbor. stakars abbor i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske at isen har lagt seg ekstremt tidlig og at det ofte er MYE hvitting så tidlig i bunnefjorden. Etterhvert kommer det flere arter og får en fiskefest i mat på disse hvittingene :)

Vært ekstremt mye på bunnefjorden fra jeg var guttunge og fram til idag,er helt uenig med at det er for "tidlig" for bunnefjorden,dette er en fjord-arm som har gitt mange og store torsk rett før,under og rett etter at isen er blitt gangbar. Har stått og fiska i issørpa(fra land) på høsten, og torsken har kokt rundt bena på meg....skjer ikke lenger..

Hallangen...ja, der kommer torsken i slutten av februarmåned for å gyte, men torsken har så langt jeg kan huske, søkt seg inn i brakkvannet i bunnefjorden,så fort det går mot vinteren,og hvittingen, det har aldri vært så mye hvitting i denne fjord-armen,som det er nå,på de kjente plassene,ja,men nå er hele fjorden full av dem...dessverre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit at torsken er fraværende, får håpe den kommer. Det som er bra med hvitting er at den er god å spise.

Hvordan er istykkelsen ved kiosken sånn ca, og hvor langt utover ligger den? Har en forkjærlighet for området foran den lille bukta ved Nebba brygge, men der er det kanskje ikke trygt ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrer meg at dere ikke har sett tendensen før nå..? Faktum er at torskestammen i Oslofjorden har vært på full retur i de siste 5 åra..

Det blir mindre og mindre torsk, og i tillegg er den torsken som er igjen av dårlig kvalitet. Rundt juletider kan vi oppleve et oppsving av innvandrende torsk fra fjernere strøk, men det blir mindre av de og for hvert år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede i 2004 ble Norge anklaget av EU for overfiske av hvitting. Regjeringen har innført obligatorisk minstemål også i fritidsfiske og turistfiske i sjøen. Målet er at mer fisk skal få vokse seg store nok til å formere seg. Minstemålet for hvitting er 32 cm. Mer om minstemål her:

http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/minstemaal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isen i Hallangen nå da?

Hei, er en stund siden vi har vært der nå, men jeg tror den er ca 12 cm. er ikke helt sikker men skal snart ut en tur og da kan jeg rapportere istykkelsen. Det har jo vært kald i lang periode så den er nok ok og fiske på, fisk i lag og alle burde bruke ispigger og flytedress, noe de fleste bruker.

mvh rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at isen er trygg i indre pollen,innenfor og rundt småskjærene. Da vi fisket der sist var det ca 12 cm med is. Ut mot sundet, dvs sundet mellom ytre og indre pollen var det åpent vann, dette grunnet grundt vann og noe strøm på flo og fjære, der hadde jeg ikke rusla for mye uten og sjekke isen grundigere. Rundt det største skjæret i indre pollen (måkeskjæret) er det veldig bra fiske og her er noen av de dypeste plassene i indre pollen, mye stortorsk rundt den plassen.

mvh rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart å lese om dårlig fiske i indre deler av fjorden for den skal i følge ekspertene være full av fisk. Når jeg mener at verneområdet i fjorden, som jeg jobber for, skal starte ved Aker brygge er det folk som mener at det er helt unødvendig. Alt innenfor Drøbak er bare fryd og gammen. Stemmer ikke det??

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska mye innerst i Bunnefjorden som liten, plenty fisk der da gitt.

Men det er en stund siden kan mann si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.