Gå til innhold
Fiskersiden

mating av hullet


turbo84
 Share

Recommended Posts

jeg har vann som det fungerer ok å fiske en dag etter man har foret,men i de fleste vann rundt hos oss bør man fore 3 dager før fisket er bra.husk meget moderate mengder for i mindre vann,ellers kan man nesten glemme å få fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vann som det fungerer ok å fiske en dag etter man har foret,men i de fleste vann rundt hos oss bør man fore 3 dager før fisket er bra.husk meget moderate mengder for i mindre vann,ellers kan man nesten glemme å få fisk.

Hva mater du med når du fisker etter røye??

og hvordan mater du de?? hva mener du er moderate megnder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonelt ble det brukt ost (skjørost, "kjuke" o.l) til røye. Ost er desverre noe røya sliter med å fordøye, spesielt når det er kaldt i vaannet og kan i værste fall muligens dø av å spise for mye ost. Ost vil også medføre at røya mettes veldig fort noe som ikke er ønskelig under fóring.

Annet fór til røye er oppkuttet/oppmalte reker/rekeskall, som ikke inneholder de samme fettmengdene og fett-typene som ost og metter deretter ikke like fort, samt at det er helt harmløst for røya å spise. Alle typer vanlige agn som mark, maggot, akkar, fjermygg o.l funker også meget bra, men blir fort bortspist. Dette er fór jeg føler funker best hvis man har tenkt å fiske kort tid etter fóring.

Spørsmålet om det lønner seg å fóre avhenger fra vann til vann og dets næringstilbud til fisken, samt populasjonsstørrelse og snittstørrelse hos røya. Ett vann med rel få og store individer pleier ikke fóring ha noe særlig for seg, men i vann med rel tett bestand av midsize røye kan fóring bidra positivt til fangsten. Men om det er verdt innsatsen? Mnjaei, som regel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kverner rå reker,og blander det med haregryn. fyller en 1l melkekartong ca 1/3 full med småstein. så har jeg foret oppi,og legger det i frysa.

når jeg skal fore er det bare å fjerne pappen,og slippe nedi hele klossen.man får da lite svinn,får foret på et lite område,med et for som i mindre mengder er lite ødeleggende for fisk,og andre levende vesener :) mengdemessig må man prøve seg litt frem.men forer du for mye,blir det lite å få. når jeg forer i store vann,med store mengder røye,går det fort 3 kilo første gang,og mindre etterhvert som røyestimen vandrer innom forplassen for å sjekke :lolu: lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Har du en stavmikser i huset er det bare å kjøre reker med skall og det hele til en grei masse. Legg det i en nettingpose(eks slik det har vært løk, mandariner, appelsiner, deler av en vedsekk mm.) sammen med en stein og slipp ned under iskanten. Rykk litt i denn med jevne mellomrom og det drysser for, og du har for hele dagen. Evnt frys det inn i en melkekarong med en stein og en snor i gjennom og senk det under isen. Dette vil slippe fra seg godsaker jevnt og trutt. Alt kan du kjøpe for hos Leirud og mate med dette. Dert funker utmerket. Ost funker, men er ikke bra for fisken som nevnt over.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost bør unngåes , i hvertfall i vann med Ørret

ørreten er vel enda mer sårbar enn røya når det kommer til ost i tarmsystemet.

Mine erfaringer er at korttidsforing ikke har så veldig mye for seg , man bør i hvertfall

ha en 3-4 dager. har alltid benyttet rekeskall , det funker fint som bare det. en næve i hullet.

Forøvrig er min erfaring at det hovedsakelig er "tusenbrødrene" som holder stand på foringsplassen

i hvertfall etter en tids foring......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost bør unngåes , i hvertfall i vann med Ørret

ørreten er vel enda mer sårbar enn røya når det kommer til ost i tarmsystemet.

Mine erfaringer er at korttidsforing ikke har så veldig mye for seg , man bør i hvertfall

ha en 3-4 dager. har alltid benyttet rekeskall , det funker fint som bare det. en næve i hullet.

Forøvrig er min erfaring at det hovedsakelig er "tusenbrødrene" som holder stand på foringsplassen

i hvertfall etter en tids foring......

Det er fint at folk blir stadig mer oppmerksomme på hvor dumt det er å fore med ost. Reker/rekeskall, gjerne kjørt i matmølle og gjerne med litt havregryn eller kokt pasta funker fint. Melkekartongvarianten er bra, men jeg pleier å bruke mindre bokser som jeg fryser i med noen steiner og vann til over rekeblandinga. Før avreise velter jeg de ut av "formene" og tar de med i en pose ut på isen.

Foring er effektivt til røye, men som andre påpeker er det klart en tendens til at småfisken blir stående på foringsplassene, mens den større fisken bare dropper innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.