Gå til innhold
Fiskersiden

Fortsatt grei røye å få i Lutvann


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

LUTVANN

112355_s.jpg

Jeg hadde egentlig ikke noen planer om å teste Lutvannsrøya i høst. De siste årene synes jeg fisket der bare har blitt dårligere og dårligere, så selv om det er muligheter for stor fisk blir det veldig kjedelig å fiske i et "livløst" vann i time etter time. Men i år kom isen såpass tidlig så jeg måtte prøve noen turer - og konklusjonen er at det fortsatt er røye å få der, og også av grei størrelse til å være i Oslomarka.

Her er den største jeg fikk, 700 gram

112356_s.jpg

Samme fisk:

112357_s.jpg

Litt rart hode. Krysning mellom vanlig røye og bekkerøye eller c-røye?

Fikk flere røyer mindre enn det, helt ned til slike små som denne:

112358_s.jpg

Fikk også noen slike:

112359_s.jpg

Denne måtte bøte med livet - men fortvil ikke - jeg satte de andre ut igjen.

Slik som denne lille tassen

112362_s.jpg

som jeg fikk da jeg skulle opp for å sjekke isforholdene og fant en råk å fiske i

112361_s.jpg

Det er altså fortsatt mulig å ha et interessant fiske etter annet enn ørret i Lutvann, og det er selvsagt alltid spennende å fiske i et vann hvor det er en bitteliten mulighet for å komme borti noe virkelig digert.

Men mest av alt er fiske på Lutvann forferdelig kjedelig - det er som å fiske i do - ikkeno liv :thumbsup:

Herved er dere advart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en som resonnerer som jeg,at disse canadarøyene blir grisestore,og neppe bryr seg om maggot :D en glupsk rovfisk dette!

i hjemlandet når den jo vekter på 30-40 kilo.... lite realistisk at den blir så stor i et så lite vann,men man kan jo få seg en overraskelse. ville prøvd mer med kraftig redskap på dypet,om jeg bodde i nærheten av dette vannet :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor blir fisken i dette vannet?

Ja, det er det som er litt moro med Lutvann. At man ikke kan ane hvor stor fisk som egentlig finnes der. Jeg har hørt folk fortelle om brutale opplevelser - og jeg har opplevd det selv en gang der ( Mistet stor fisk der i 2004 )- og da man ikke kan vite noe er det bare fantasien som setter grenser. :)

Lever noen av de gamle canadarøyene fra utsettet på 80-tallet? Og hvor stor er i så fall de største av de? Over 10 kg?

I tillegg kan det jo tenkes at det finnes noen gigantiske vanlig røyer der, og hvem vet hvor stor de største ørretene der er?

Dette gjør det litt mer spennende å fiske i Lutvann enn i de vanlige marka-vannene. For jeg vil si at det kan godt tenkes at det finnes noe digert i det vannet....

Og de små canadarøyene som er tatt og sluppet ut igjen de siste årene, vokser de og blir kilos - tokilos - trekilos etter hvert?

Men når det er sagt så må jeg vel også si at ingenting kan virke så dødt som Lutvann. Som oftest når man fisker på isen der er det 110% dødt! Ikke noe som helst tegn til liv i det hele tatt!!! Et frustrerende vann med andre ord.

skulle tro at ihvertfall noen av disse canadarøyene går over på fiskediett.... da er det jo mulig at dem blir rimelig store....

spennende!

Helt klart at de gjør det. Røyebestanden gikk jo raskt fra å være overbefolket til å bli tynn etter at canadarøyene kom så det tyder jo på at de beitet smårøyer til den store gullmedaljen.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/article604727.ece

Hvem pokker er det som finner på å bruke 40 grams møresild i et "lite" vann som Lutvann?

Hvor lang er ei 40g møreslda da, 9cm? Er ikke rare canada-røya som skal til for å gyve løs på det, en annen ting er jo hvor gøy det er å fiske med stanga som takler desse gram-vektene.... Morro lell' at noen forfølger drømmer, og faktisk har suksess... :)

M.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canadarøyene kan bli svært gamle, så at noen av fiskene som ble satt ut på 80-tallet er selvsagt ikke utenkelig, men spørsmålet er om de oppnår samme alder og vekst her hjemme som i Canada. I Sverige har det i hvertfall blitt observert fisk på rundt 20 kilo under gyting, men de kan jo bli minst dobbelt så store i Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er i hvert fall kvaliteten bra på røyene.

Her er bilde av 7-hektosen før den ble mat:

112463_s.jpg

Litt slurvete filitering skyldes dårlig tid i gjerningsøyeblikket ;)

Jeg møtte en på isen som sa at de små canadarøyene smakte glimrende de også, men den jeg måtte avlive smakte jeg på og den synes jeg ikke var så god. Husker ikke kjøttfargen, men synes å huske den var rimelig rød den også

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.