Gå til innhold
Fiskersiden

Trulsolsen sine fangstrapporter.


Trulsolsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 423
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Til alle sammen!!

dette er tatt fra dagens Nordlys

-trolig oppdrettslaks

fiskerforsker Pål A. Bjørn ved fiskeriforskning i Tromsø mener at etter å ha sett bilde

av laksen at det er snakk om oppdrettslaks pga slitte hjellelokk, det forekommer nesten aldri hos villaks forklarer han.

Jeg har fått 2 laks i min fiskekarriere og kan med dette ikke utale meg men jeg trodde

det var villaks.

er det noen som har noe å tilføye??

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trulsolsen

Til alle sammen!!

dette er tatt fra dagens Nordlys

-trolig oppdrettslaks

fiskerforsker Pål A. Bjørn ved fiskeriforskning i Tromsø mener at etter å ha sett bilde

av laksen at det er snakk om oppdrettslaks pga slitte hjellelokk, det forekommer nesten aldri hos villaks forklarer han.

Jeg har fått 2 laks i min fiskekarriere og kan med dette ikke utale meg men jeg trodde

det var villaks.

er det noen som har noe å tilføye??

Truls

Gir ikke en krone for den fiskforskeren som ut i fra bildet avgjør at det er en oppdrettslaks.

Er 110% sikker på at det er en villfisk ut i fra bildene, den har absolutt ingen kjennetegn på å være en oppdrettsfisk.

Har fått hundrevis av oppdrettsfisk opp gjennom årene og dette er ICKE en o-laks.

alle finnene er helt strøkne, hel ryggfinne og spor tyder på villfisk ,også kroppsformen tyder på villfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Truls,

Tror også ganske sikkert at dette er en villaks. En metode å se dette på uten å bruke det ytre- er innvollene. På grunn av foringen som oppdrettslaksen utsettes for, er det meget vanlig at de har sammenvokste innvoller. Dette har jeg aldri sett på villfisk. Innvollene ser ut som en pølse i magen.

Har kjørt endel oppsyn og sett denne forskjellen flere ganger.

Laks til middag snart....?[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål Arne Bjørn er er pålitelig mann han, og nok en som kun svært sjelden røyker sokker[ :P ]. Tror imidlertid mest på dere som sier villaks. Sjekking av innvollene vil som Ante sier kunne hjelpe ytterligere. Vil bare påpeke at sammenvoksninger i bukhulen til oppdrettslaks ikke skyldes fôringen, men vaksineringen. Som en problematisk bivirkning vil de fiskevaksinene man bruker i dag føre til en bukhinnebetennelse av varierende grad hos oppdrettsfisken. Denne betennelsen gjør at det oppstår bindevevstråder mellom organene eller mellom organene og bukveggen. Dette kan variere fra lite til helt j... I tillegg vil man ofte se svarte flekker/streker/punkter pga. melanin som finnes i endel av fiskens betennelsesceller. Finner du slike forandringer er det nok en olaks. Med det utseende vil jeg imidlertid sette en tier på at du ikke finner vaksinebivirkninger i denne fisken.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.