Gå til innhold
Fiskersiden

Lierelva 2011


Holmen
 Share

Recommended Posts

Er tatt store mengder siste uka, men det tar tid før det kommer på børsen da jeg må starte et sted og jobbe meg igjennom alle rapportene. Er tatt flere fine lakser og enkelte har gjort store fangster med sjøørret. Et lite overblikk sier mye fisk rundt 0.7-1kg.

Meldt mere regn fra i morra av så nå skal jeg ta laksen bare elva klarner opp nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da var sesongen over. Ikke det helt store for min del, men har da blitt noen fine turer og noen sjøørret har jeg også fått landet.

Ingen store SØ og heller ikke noe laks på meg i år, men nye muligheter kommer jo i 2012.

....dette tror jeg må være første året jeg kan huske hvor jeg synes det har vært jevnt over for mye vann :blink: , det er ikke ofte skjer !

Takker for i år Lierelva !

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nei man får bare til og håpe på att sesongen ikke regner bort neste år og. Fluefiskere som man er så var det ikke månge dager med fiske på "fluefiskeelv" direkt . men det blei en del SØ i år før meg. Men det beste minnet fra glittra denne sesong var helt klart når kompisen david var med ut og hade en enhånds #6 streamdance med danielsson snella og laksen fikk før seg att suge tag i flua.

Laksen var på sånn ca 5+ kg og tømde snella på snøre og backing og hele helvetet på knappa 40 sekunder.

Det var hans første laksekjenning i livet!

Laksen gikk og gikk, fortsatte førbi det siste blankselet og klev av når han(david) insåg att han kun hade topp 10 meter backing igjen og insåg att hans ende mulighet til att stoppa den var med brutal press innen neste foss...

Men tusen takk lierelva og glittra før dom nydelige dager ni bjød på denne sesong :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Kan jo komme en oppdatering med offisielle fangster som er innsendt til Fylkesmann og Statistisk sentralbyrå og alle andre innstanser som nå plutselig skal ha oversikt over fangstene.

Av sjøørret ble det landet 2417 stk med en samlet vekt på 2110,9kg. Med andre ord et rekordår. Dog største sjøørreten som kom foreningen for øret så vidt jeg veit er en fluefanget en på ca 5,5kg. Forøvrig så vidt oss bekjent største sjøørret tatt på flue noensinne i elva. Som tallene viser er dette ett toppår uten sidestykke i nyere historie, kjent som etter gyroen kom og foreningen ble stiftet.

Av laks kom det 228 stk på land med samlet vekt på 695,1kg. Største på 8.6kg.

Noe som også er bestenotering siden gyro-effekten slo til på reproduksjonen.

Stamfisket gikk i år veldig lett da elva var fylt med fisk. Problemet var bare å få vannstanden lav nok til at det gikk med garnfiske. Brukte totalt 2 dager på å få all rogna vi har konsesjon på. Både ørret og laks.

Takker for et fint år i elva og håper så mange som mulig returnerer neste år.

PS: I følge rapporter formannen i foreningen har klart å grave fram fra glemte arkiver ble det i 1886 tatt ca 6,5 tonn laks og SØ i Lierelva og i 1887 ca 7 tonn. På denne tiden måtte bøndene betale skatt på fanget fisk. Elva var også delt opp i soner. På gitte ukedager kunne den og den sonen fiske med garn, men aldri sperre elva helt osv.. Det står også i enkelte kontrakter for gårdsfolket at det ikke skulle serveres fisk oftere enn 4 ganger i uka osv.

Min bestefar sa at største laksen som ble tatt i hans minne var en klump på 21kg. Tatt i garn som alt annet i mellomkrigsåra.

Potensialet er der, bare litt mye menneskelig påvirkning og inngrep i elva og området rundt som demper det bittelitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.