Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskevann i Bø (Telemark)


CatoB
 Share

Recommended Posts

Heisann.

Er nyinnflyttet her i Bø, og lurte på om noen hadde tips og erfaringer til hvor det er gode fiskevann i og rundt bø?

Jeg er fluefisker, mens madammen fisker med åpen haspel/kastestang.

Kan gjerne være en god spasertur fra der man parkerer bil etc, og eventuelt mulig for telting, det gjør ingenting. Formålet er vel helst ørret.

Håper på noen lokalkjente sjeler som kan være til hjelp, for en forvillet Hamarsing :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på forrige taler.

Og for å fylle på litt:

Lifjell- masse vann med fisk 1-4hg med muligheter for 5-6hg. MEN det finnes i tillegg noen vann med forholdsvis stor fisk, men disse er det lengre mellom. Turmessig er uansett Lifjell suverent, lettgått terreng og gode variasjonsmulighter. Det vanligste er å gå opp fra Jønnbu, da er det vel en snau time før du er oppe, og der treffer du på 5 vann med en gang, Skåråfjellholmen, Sautjønn, Snotjønn, Sandtjønn og storsteinstjønn. Ingen storfiskvann akkurat, men kombinasjonen av fisk oppmot halvkiloen og nydelig natur gjorde jaffal at jeg i mine studidager i bygda tok mang en dagstur i det området.

Likevel holder jeg nok en knapp på å gå opp fra Lihei-sida, hvor man enten kan tusle opp Valgjuvet mot Holmen (småfiskvann.com/mikrofisk) der Fiskarlaget har ei bu til overnatting, eller å rusle opp stia litt lenger vest som sender deg til Langetjønn. I dette området er nevnte Langetjønn et fint vann, i tillegg til Kloppesteintjønn, Svarttjønn og Småholman hvor det ligger ei nydelig steinbu du kan spørre Gjermund på G-sport om å låne. Ypperlig overnattingsplass!

Et for meg mindre utforska område av Lifjell er vestsida hvor man rusler opp fra Grunningsdalen. Visstnok dritfint, og kan etter det jeg har hørt anbefales. Men så langt vest bevega jeg meg aldri sjøl.

Bøelva holder på en million mikroørret, men langt oppe og langt nede finnes det plasser for stor fisk. I tillegg er det jo gjedde helt nederst, samt rykter om fin abbor i Midtbøhølen og ned mot Oterholtfossen. Den har jeg ikke sett.

Av andre muligheter er Uvdalstraktene (hele veien over til Kileveien) et flott turterreng og ypperlig for overnattingsturer. Mange vann med småfallen fisk, men etpar virkelige perler med storfisk.

Men hvis du virkelig har lyst på drag i stanga anbefaler jeg suterfiske i Lunde. Men da må nok fluestanga legges bort. Ta et søk på Østeråa, så finner du ut mer om det fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Mer lokal kar enn meg finner du nok ikke på forumet. :D

Siden du er ørretfisker så har du noen ok utgangspunkt. Jeg driver med dykking/fridykking i sommerhalvåret, og har fått kikket mye rundt omkring. Oterholt nevnes her, og der kan jeg si meg enig. I selve Bøelva har jeg de siste par årene kun sett 2 stk ørret over 2 Kg; en av de en gammel traver som jeg kunne stryke på ryggen der den lå og hvilte. Det går endel ok ørret blant alle de bittesmå, men så er det det å treffe disse med fluene dine da..

Strekket ved Oterholt tror jeg er rimelig u-utforsket; særlig i motsatt retning av selve fossen. Mener det er et område bortenfor der som heter Storrønning eller noe slikt, hvor det tidligere var mye stor ørret å se når jeg fridykket der. Dessverre lenge siden jeg har vært der nå, men jeg tror at det ikke er et område hvor mange fisker. Man kan parkere bilen ved et jorde og gå ned til elva - der er det både strekker med strøm, og også et stort område hvor det er dypere vann.

Fiskekort bør du nok ha, siden det er plenty av lokale bønder her som kan finne på å komme viftende med ljå, banjo og andre fæle greier :D De fleste er nok greie folk, men greit å ha det på den sikre siden når du blir identifisert som ørretfisker. Tipper Brukås (Intersport) dekker alle områder her omkring hva fiskekort angår. G-Sport på Bø senteret er avsluttet, og blir gjen-åpnet 28 april som Sport1. Egentlig synd, for G-Sport hadde mye utstyr som man vanligvis ikke finner så langt innpå landet.

Slusestrekkene ved Lunde holder også mye fin ørret, men jeg vet ikke hvordan det er der hva parasitter i fisken angår. Før var det ille. Norsjø har stor ørret her og der, men kan nok være vrien å treffe på. Vil allikevel anbefale at du tar en tur til Teksten Camping, og se om du kommer deg videre ut på halvøya som strekker seg ut mot Årnesbukta. Nå som snøen ennå ligger i metersvis så får du nok ikke sett stort, men snart vår og alt det der..

Om du ikke er kravstor hva størrelse på ørret angår, så har jeg mange tips til plasser til deg. Dette er også plasser hvor dama di kan bedrive slukfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg skriver at Gjermund er på G-sport, det er skikkelig feil. Han jobber på intersport, og de pusher samtidig medlemskap i Bø Fiskarlag. Koster en slikk og ingenting og gir deg fritt fiske i mye av Bø-elva, stort sett hele Lifjell og endel vann histen og pisten utenom dette. Samtidig har Fiskarlaget en fin hytte oppe ved Oterholtfossen med ukentlige møter med kaffe og preik. Et besøk her kan gi deg mange tips, stort sett eldre rutinerte ørretfiskere med mange skrøner på lur i den foreninga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først som sist: Meld deg inn i Bø fiskarlag!

Medlemskap = fiskekort for store deler av Bø kommune. Inne i Uvdal er det privat, men snakk med folka på gården ved Uvdalstjønna(den med kirketårnet på taket av låven) og tillatelse til å fiske er innvilga. Grunningsdalen er nevnt. Var der en tur høsten 2009, dog litt seint, men de få ørretene vi fikk var 3-400 gram. Var såpass seint at mye av gytinga nok var over....

Det går også en og annen laks i Bøelva, veit en som studerte året under meg klarte og lokalisere seg et par lakseplasser. Første året fikk han 3, andre fikk han 5 mener jeg å huske. Største var rett i overkant av 3kg.

Seljordsvannet er et alternativ, men det er svært. Fått ørret på kiloen der under isfiske, samt at det svømmer småfallen røye og noe sik uti der også(fått alt ihop).

Gjermund på Brukås kan hjelpe deg med både medlemskap i Bø fiskarlag samt diverse skytebaner/jaktforeninger.

OBS: Ørreten i Bø disktriktet er veldig, veldig ofte infisert med mark. Så rens fisken fort når det er varmt i været og stein/grav ned sloet.

Skyter du er det en skytebane i Øvre Bø som koster 250kr/år og da har du fri tilgang untatt røde helligdager da den er "stengt". Kun rifle her.

Er også en skytebane bort forbi Høyskolen opp forbi en travbane. Denne har elektroniske skiver, men strengere regulert. Er en haglebane i nærheten, men husker ikke hvor. Er du ute etter beverjakt så si ifra, jeg har noen navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ca 15 år siden jeg fiska i Bøelva. Bodde de to siste åra like ved Grivibrua og fiska endel derfra og oppover mot Oterholt. Tok flere der med ok str. En digresjon er at flere hadde mindre ørret i magen! I dag ville jeg nok satt ut igjen disse litt større fiskene. De trengs i elva!

Uvdalsheia fiske vi også litt i. Tjønna rett opp fra garden der, Fagerlitjønna?, hadde ok ørret.

Noen av vanna litt inne på Lifjell var også ok. Ormetjønn blant annet.

Det fineste området på Lifjell synes jeg er på Seljordsida. Fra Grimås og opp mot Tjorbu og over mot Hønsevatna.

Fluefiske etter gjedda i evja ned mot Gvarv var artig husker jeg. Fikk bare smått, men visuelt og artig!

En laks klarte jeg også å lure, dette var ganske langt ned i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket mye i Bø elva oppigjenom oppveksten min og så var det stopp for mindel i flere år.. angrer forferdelig på at jeg ikke fisket noe særlig på nesten 10 år, men de 4 siste åra har fisket mitt tatt helt av igjen! og nå fisker jeg ørret hvert ledig minutt nesten :)

Så tilsaken, ifjord tok jeg turen opp til Bø elva igjen for førstegang på flere år. Jeg og en kompis hadde hvert forfulgt med dårlig fiskelykke på flere fisketurer og bestemte oss for at nå skal vi dra et sted vi får mye fin fisk for å reparere på inspirasjonen. Så vi tok tandem kajakken min og la på taktet og kjørte til opp til Bø. Og fisket var akkurat like godt som det var for mange år siden når vi hadde vært der sist! Du fisker til du er blitt lei av å få fisk... men som det skrives i tråden her så er det en del små fisk, men en god del større fisk også, med større regner jeg 400g til 1kg. Hadde 2 slike turer i Bø elva i fjord og kommer tilbake flere turer i år også!

Men som også er nevnt, det er mye mark i en del av fisken, så den må sløyes med en gang den kommer opp av vannet så marken ikke går i kjøttet på fisken. En sjelden gang i mellom får du opp en fisk som har fått marken i kjøttet mens den lever og dette ser ikke mye delikat ut, men skal være trygt å spise så lenge den er GODT varmebehandlet. (Jeg har valgt å kaste denne fisken med mark i kjøttet, kall meg gjerne pyse..)

Skitt fiske, du har etter min mening et nydelig ørret eldorado rundt deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at ørreten er mindre av størrelse på oversida av otherhol pga at gjedda er fraværende der.

På denne plassen her så jeg en ørret våren 2010 som var oppe å vaka på motsatt side av elva for sandbanken

stødig i slutten av april - starten av april.

Jeg var på utkikk etter bever for å ta noen bilder så hadde kun slukstang. Noe den ikke var interessert i for øvrig. Fisken så ut som den var av fin størrelse ut fra tida det tok fra hodet brøt vannflata til head&tail vaket var over.

Bøelva er forøvrig fin å padle med kano, bare lokaliser de få harde stryka som er før du er midtveis nedi dem :)

Endret av Holmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stedet du linker til, Holmen, er like bortenfor der jeg er bosatt. Bor litt nærmere sentrum, så det er ikke lange turen dit. Satse på å finne igjen den fisken du har observert der, og se om den er sulten på ei flue :)

Ellers skal jeg undersøke endel av vannene oppe i lifjell, samt endel strekker i elva. Dette blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.