Gå til innhold
Fiskersiden

Catch and release


mikur
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på en ting ang C&R. For meg så virker det som at veldig mange sjøørreter og andre spennende sportsfiskearter havner i middagsgryta/panna etter hver tur. Jeg skal ikke komme her og fortelle hva folk skal gjøre med fisken de får men jeg vet at på f.eks Island drives det C&R i stor skala og de fleste vann og elver av "betydning" har klare regler på enten ren C&R eller maks antall fisker tatt hver dag, - ikke rart det er så godt fiske og ikke minst store fisker da du kan få samme fisken mange ganger og den blir som oftest større for hver gang:)

Jeg har også inntrykk av at f.eks på vestlandet blir det drevet mye mer C&R på f.eks sjøørreten i fjorden enn her. Resultat = Større muligheter for kilosSØ. Jeg var på en messe i sverige hvor de via fotobevis viste at C&R fungerte i praksis på gjeddefiske som er en skjør fisk man skal være forsiktig med om den skal overleve. En liten gjeng ivrige fiskere hadde fått samme gjedde 7 ganger som de visste om i løpet av de siste 2 år. Kun internt i gruppen og gjedden var siste gangen over 18kg. Tenk om førstemann hadde valgt gjeddekaker i stedet:)

Et eksempel, leste om en fantastisk havabbor rapport fra larviksområdet på 40-50 HA på noen timer fordelt på en liten gjeng fiskere.. Knall bra tur men hvis jeg ikke husker helt feil så var fiskene alle mellom 400 og 1000gr.. Jeg kjenner folk på vestlandet som tok tosifret antall HA i fjor og minste var på 1.2kg tror jeg det var mens de største ikke var langt under norgesrekorden på flue. Om forskjellene skyldes C&R, andre årsaker som f.eks mer mat i sjøen etc. eller kombinasjon av disse er ikke opptil meg å bedømme men det er jo verdt å tenke på det.

Jeg har ingen pekefinger å komme med for folk gjør jo ingen lovbrudd så lenge de holder seg over det viktige minstemålet. Som regel smaker de små fiskene bedre enn de store så det hadde jo vært fint om de som skulle ha til mat hadde tatt opp de litt mindre og latt 2kg svømme videre for å gi nestemann en uforglemmelig opplevelse.

Jeg har inntrykk av at fiskene har "blitt mindre" med årene og her rundt f.eks Holmestrand er SØ fisket forholdsvis tregt i forhold til tidligere år. Det burde kanskje vært maksimumsmål også på disse artene. Det er jo selvfølgelig også lov å ta med en eller to til middagen men mistenker at flere også desverre går i bioavfallet etter å ha ligget i fryseren for lenge..

Ønsker bare å få i gang en diskusjon og sjekke tempen på dette temaet.

Endret av mikur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, C&R bedrives i stor skala på Østlandet, og det er opp til hver enkelt i hvilken grad man vil gjennomføre det. Denne diskusjonen er blitt tatt en del ganger før, for å si det sånn.

Det er sikkert ikke dumt å ta den jevnlig for den formeningen jeg har både etter å ha lest diverse forum og spesielt fra de jeg treffer på under fisking er at det ikke bedrives i så veldig stor skala i forhold til andre steder. Mulig jeg tar feil og mulig at jeg ikke burde ta det opp igjen her men jeg liker å lete opp andre årsaker til at storfisken uteblir enn å skylde på min egen udugelighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at storfisken uteblir er nok i liten grad at det kakkes mye fisk. For det gjøres det rundtom. Hovedårsaken ligger nok i mengden gode gytebekker og mattilgangen i sjøen. Men, et balansert syn på C&R skader selvsagt ikke, spesielt hvis man fisker i områder med få og lokale gytebestander. For selvom de fleste som rapporterer her på forumet er opplyste rundt C&R (med noen få, hårreisende unntak), er det dessverre bare en brøkdel av landets fiskere som er aktive medlemmer her. Og, for å ta landsdelsdebatten: Østlandet er den delen av landet det bedrives mest C&R, enkelte andre plasser tror man catch and release er en sør-europeisk 6-lek.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en lang vei å gå når det gjelder c&r, men vi er på rett vei. Når jeg vil ha verneområde er det bl annet for å få en annen holdning til ressursene i havet og da gjelder det rubbel og bit. Alt henger sammen med alt. I land med utbredt bruk av verneområder gjør man en innsats for å få folk til å forstå sammenhengene og prøver å begrense uttaket til det man trenger for en fiskemiddag. Tar man bort brislingen eller tobisen bør de fleste skjønne at det har innvirkning på hele systemet.

Når det gjelder c&r på SØ og HA er det som Triturus sier mange som er flinke. Men det finnes også noen som tror at det står en Sareptas krukke på bunnen. De må vi prøve å omvende,men som sagt er ikke de inne på forumsider. I beste fall leser de aviser.

Vi som vil ha mere og større fisk må uansett meninger om hva som bør gjøres kunne enes om en langt klare holdning til c&r..

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det så mener jeg at c&r bør være frivillig.Selv slipper jeg ut 95% av den fisken jeg får(og blir sett på som en idiot av mange jeg kjenner :) ),men vil gjerne beholde retten til å velge.C&r bør ideelt sett være noe du gjør fordi du vil det,ikke pga firkanta regler.Visse arter som er under hardt press eller er sjeldne må ALLTID slippes tilbake,ellers vil jeg si at ALL stor fisk uansett art også bør slippe kakking.Det folk skal vite er at det er morsomt å få en stor fisk,men enda morsommere er det å slippe den tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra NV landet og bosatt på Østlandet. Når det gjelder sjørrett i fjorden vil jeg si at det er mye vanligere å slippe fisk ut igjen på Østlandsområdet. Det virker som om det moderne sportsfisket står sterkere i urbane strøk, enn i utkantnorge, hvor høsting er mer sentralt.

Når det gjelder str på sjøørretten i øst kontra vest kan dette delvis komme av de ulike stammene. På vestlandet er det ofte større elver, mens det i øst er mer småbekker. De lokale stammene er tilpasset de lokale forhold og småbekker har som regel fisk som blir gytemoden ved mye lavere str enn i de større vestlandselvene. Selv om det er vanligere å sette ut fisk østpå er det ganske så mange flere sportsfiskere der også, noe som selvsagt medfører større fiskepress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store paradokset er at de som kakke alt, av de fleste, oppfattes som de som følger veidemannstradisjonen og viderefører den rette lære. Vi som setter ut det meste oppfattes som urbane pingler. Men det å høste er ikke å slå ihjel så mye som mulig. Høste er å ta vare på en grunnstamme og høste av overskuddet. Vi skjønner det når det gjelder poteter,villrein og delvis fiske i ferskvann, men når vi kommer til saltvann tror de aller fleste at der gjelder helt andre mekanismer selv om vi gang på gang har fått bevist at det ikke er tilfelle.

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Må innrømme at jeg ikke er den som setter ut så innmari mye fisk... Men jeg setter ut de som er for tynne eller for små.. Men jeg er nok neppe noen trussel mot den lokale fiskestammen slik jeg ser det om jeg tar et par feite sjøørreter med hjem?? :cigar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går så jeg en som fikk en 30cm lang ørret og drepte den og kalte det for en halvkilosfisk og putta den i fiskeveska. Jeg sto bare og måpte :o

Det er nettopp slike som ikke engang greier å holde seg over minstemål som plager meg. 30cm er sannsynligvis under 300gr.

Jeg ser ikke noe problem i at folk tar med seg en eller to på mellom 0.5 og 1kg til middag men håper flest mulig setter ut de store og selvfølgelig de som er for små.

Mulig at isfiske også tar knekken på mye SØ for der er det en del SØ som blir tatt av fiskere som kun fisker til mat men om det er et problem eller bare en "bagatell" er en helt annen sak for omfanget/statistikken har jeg ikke kontroll på.

Skjønner at dere mener østlandet er best på C&R og det er helt sikkert riktig men i Etnefjorden (hvor jeg kjenner flere sportsfiskere) drives C&R i en veldig veldig stor og mye større skala enn noe jeg kjenner til her. Det er forøvrig en fjord som har gjennomsnittsvekt på HA langt over kiloen såvidt jeg har skjønt men har også mye smågodt for SØ og HA i stim som svømmer i området. Dette temaet har nok mye med kultur, arbeidssituasjoner i området osv osv å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.