Gå til innhold
Fiskersiden

Elvemonster fiske


Recommended Posts

De kunne vel med fordel kuttet ut alt skremmeriet og laget et skikkelig fiskeprogram i stedet. Det holder som regel å se det siste kvarteret - det er da han får fisk :)

Enig. Synes egentlig at Discovery Channel generelt har tapt seg de siste åra. Alt skal liksom være så "ekstremt".

Kanskje det bare er jeg som begynner å bli gammal... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Synes egentlig at Discovery Channel generelt har tapt seg de siste åra. Alt skal liksom være så "ekstremt".

Kanskje det bare er jeg som begynner å bli gammal... :D

Helt enig. Det er ikke måte på alle de fiskene som har spist mennesker og er livsfarlige. Minner litt om han der Irvin fyren som sa "dette er livsfarlig" og liknende utallige ganger i løpet av et program. Programmet viser jo spennende fiskearter men de kunne kuttet ut alt det der skremselsgreiene. Det blir rett og slett for dumt.

Spørsmål:

Er mallene i Ebro livsfarlige fordi et eksemplar en gang har spist en hund og kanskje bitt et menneske i foten?

Er Arapaimaene livsfarlige fordi de kan hoppe på en mann?

Er brødristere livsfarlige fordi de årlig dreper fler mennesker enn hai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet viser jo spennende fiskearter men de kunne kuttet ut alt det der skremselsgreiene. Det blir rett og slett for dumt.

helt enig!

Spørsmål:

Er mallene i Ebro livsfarlige fordi et eksemplar en gang har spist en hund og kanskje bitt et menneske i foten?

Er Arapaimaene livsfarlige fordi de kan hoppe på en mann?

Er brødristere livsfarlige fordi de årlig dreper fler mennesker enn hai?

brødristeren er nok den farligste! :D Det fins nok fisk som i gitte fremprovoserte situasjoner KAN være farlige, man kan jo i verste fall dø av å stikke seg på en fjesing, hvis man er ekstra følsom for giften. Og man kan få infeksjoner og bli veldig syk av å bli bitt av de fleste fiskearter. Men det er helt idiotisk å fremstille fisk som farlige skapninger på denne måten. De er spektakulære nok i seg selv. De trenger ikke dette ekstra imaget, særlig fordi det i beste fall er veldig upresist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette har vert en irriterende tendens i "alle" natur-kanalene i lengre tid, og det gjelder ikke bare fisk. Synes egentlig det er rart at en i utgangspunktet respektert institusjon som f.eks. National geographic, driver med skremselspropaganda når det gjelder rovdyr. De burde jo stå først i køen for å verne om desse, i stede sprer de rovdyr-angst. Og i forlengelsen av rovdyr-angst, finner du rovdyr-hat.....

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette har vert en irriterende tendens i "alle" natur-kanalene i lengre tid, og det gjelder ikke bare fisk. Synes egentlig det er rart at en i utgangspunktet respektert institusjon som f.eks. National geographic, driver med skremselspropaganda når det gjelder rovdyr. De burde jo stå først i køen for å verne om desse, i stede sprer de rovdyr-angst. Og i forlengelsen av rovdyr-angst, finner du rovdyr-hat.....

Veldig sant. Det virker som de undervurderer seerne sine,og tror at det må skje noe "action" hele tiden for at folk ikke skal bytte kanal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Det er ikke måte på alle de fiskene som har spist mennesker og er livsfarlige. Minner litt om han der Irvin fyren som sa "dette er livsfarlig" og liknende utallige ganger i løpet av et program. Programmet viser jo spennende fiskearter men de kunne kuttet ut alt det der skremselsgreiene. Det blir rett og slett for dumt.

Spørsmål:

Er mallene i Ebro livsfarlige fordi et eksemplar en gang har spist en hund og kanskje bitt et menneske i foten?

Er Arapaimaene livsfarlige fordi de kan hoppe på en mann?

Er brødristere livsfarlige fordi de årlig dreper fler mennesker enn hai?

Hysj, han døde han........ :rolleyes:

Endret av crom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysj, han døde han........

ja, tragisk nok. Og man skal ikke snakke stygt om de døde, men Steve Irwin provoserte jo selv frem tragedien. Pilskater har sterk gift, og hvis du er uheldig og den hogger giftpiggen rett i hjertet på deg ligger du dårlig an. På den annen side skal det jo ganske mye til for både at du blir stukket av en pilskate, og at du er så "uheldig" at den treffer deg så forkjært. Dette er en ekstremt usannsynlig - hvis ikke nærmest umulig - hendelse medmindre du selv fremprovoserer den. Pilskaten var redd og irritert, og reagerte jo bare instinktivt med det forsvarsmiddelet den fra naturen er utstyrt med, giftpiggen på halen. Men å derfra karakterisere pilskate som et giftmonster som er livsfarlig for mennesker er jo bare tull. Og det er denne type tendensiøs propaganda National Geographic nå har lagt seg på. Det undergraver kanalens troverdighet, og enda viktigere og verre; det bidrar til å gi folk et forkvaklet syn på naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tenker på posisjonen Jeremy Wade er i hva det å presentere dyrearter og deres levesett, så er det litt underlig at det stadig fokuseres på det dramatiske, voldsomme og potensielt dødelige, ja. Det at en art står i fare for å bli utryddet, blir nevnt nærmest i en bi-setning etter all infoen om "historier om angrep på mennesker og husdyr" osv.

Det er jo forsåvidt greit nok som i den episoden hvor han svømmer med stadig økende vekt på blybeltet, for å simulere trekk-kraften til en malle om man hadde vært i vannet og denne hadde angrepet, men alt i alt blir den slags ganske spekulativt når det virker viktigere å presentere den slags; enn å fokusere på viktigheten ved arten, utbredelse, artens tilstand o.l.

Skal man se på programvertens sjarm og engasjement, så har jeg vel mer sansen for f.eks. Nick Baker ("Nick Baker's Weird Creatures"). Han er av typen som får det nyforelska-blikket når han finner dyrene han er ute etter pr. episode, men samtidig er han ikke slitsom eller overspiller for å engasjere seerne. Nå er det sjelden han har program som omhandler fisk, men han er veldig opptatt av artenes tilstand og fokuserer på hva som må gjøres for å endre de ytre påvirkninger som utsetter mange arter for et for stort press, og som potensielt kan bli deres undergang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, tragisk nok. Og man skal ikke snakke stygt om de døde, men Steve Irwin provoserte jo selv frem tragedien. Pilskater har sterk gift, og hvis du er uheldig og den hogger giftpiggen rett i hjertet på deg ligger du dårlig an. På den annen side skal det jo ganske mye til for både at du blir stukket av en pilskate, og at du er så "uheldig" at den treffer deg så forkjært. Dette er en ekstremt usannsynlig - hvis ikke nærmest umulig - hendelse medmindre du selv fremprovoserer den. Pilskaten var redd og irritert, og reagerte jo bare instinktivt med det forsvarsmiddelet den fra naturen er utstyrt med, giftpiggen på halen. Men å derfra karakterisere pilskate som et giftmonster som er livsfarlig for mennesker er jo bare tull. Og det er denne type tendensiøs propaganda National Geographic nå har lagt seg på. Det undergraver kanalens troverdighet, og enda viktigere og verre; det bidrar til å gi folk et forkvaklet syn på naturen.

Helt enig. Kan dessuten legge til for egen regning at jeg har truffet utallige pilskater, fjesinger, havmus, steinfisker og et bredt utvalg av stor og små haier under vann, og den eneste gangen jeg har følt meg bittelitt truet, var da jeg tok en hågjel i halen og den bet seg godt fast i underarmen min. Heldigvis har hågjel så små tenner at den ikke laget hull i tørrdrakten.

I det første (og siste) programmet jeg så med Irvin, skulle de rapellere seg ned en dyp kløft i Australia. Kløften er loddrett, og i følge de som gjorde dette var det ekstremt vanskelig og farlig. På veien ned blir Irvin bitt i kneet av en slange (som ikke var giftig). Slike uhell kan jo skje, men det fantastiske var jo at kameramannen, som også rapellerte ned en ekstremt livsfarlig kløft "tilfeldigvis" filmet kneet til Irvin akkurat i det slangen skyter ut fra fjellveggen og biter ham i kneet. Hva er egentlig oddsene for at en kameramann som har nok med å overleve tilfeldigvis fokuserer kameraet og filmer kneet til en annen mens de holder på med dette? Like stor som å få 7 rette i lotto tre uker på rad vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig oddsene for at en kameramann som har nok med å overleve tilfeldigvis fokuserer kameraet og filmer kneet til en annen mens de holder på med dette? Like stor som å få 7 rette i lotto tre uker på rad vil jeg tro.

oddsen er vel mye mindre enn som så vil jeg tro...! :rolleyes: Helt klart en arrangert episode, der de har forsøkt flere ganger å få det til, helt til de lykkes, for å lage spektakulær TV. Og naturligvis ikke tilfeldig at slangen ikke var giftig. Den var nok valgt med omhu... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente jeg ble ganske oppgitt igår av pacu, kun 2 helt sikre "angrep" var registrert, og det tok ikke lang tid før fisken ble human-flesheater, ballcutter etc.

Håpløst, hva med å heller stille spørsmålet som han sa selv "Introduction gone wrong" når myndighetene i landet satt ut arten for at de lokale skulle få mer mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente jeg ble ganske oppgitt igår av pacu, kun 2 helt sikre "angrep" var registrert, og det tok ikke lang tid før fisken ble human-flesheater, ballcutter etc.

Håpløst, hva med å heller stille spørsmålet som han sa selv "Introduction gone wrong" når myndighetene i landet satt ut arten for at de lokale skulle få mer mat.

Enig. Det blir litt drøyt når en nøttespisende fisk på noen få kilo blir opphøyet til menneskespiser. Forvokst brasme med rare tenner ville jeg sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.