Gå til innhold
Fiskersiden

Egnet snelle for 6-åring?


Krister
 Share

Recommended Posts

Hei,

I fjor forbrukte min da 5 år gamle sønn 2 sølvkroken-sett - og jeg gidder ikke det en gang til. Er det noen som har tips til en egnet snelle for en 6-åring. Mest aktuelt med abbor-fiske, evt. en og annen Østmarka-ørret. Det bør vel være mulig å få en som holder noen år, selv med en 6-åring bak sveiven - maks 1000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Mine begynte med lukket haspel. Men lærte seg fort åpen. Men ser det glipper litt på kastingen innimellom. Problemet er at det er så mye billig skit i lukket. Kjøp i så fall noen anerkjent. Gamle abumatic var jo helt ok. Ser at skittfiske har to varianter, ville vurdert de om ungene er små. Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du satser på åpen haspel må du sørge for at snella har skikkelig kryssoppleging av snøret, vet at Abumatic 170i har det, Daiwa har sannsynligvis også dette på noen av modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Spørs om vi ikke går for Abumatic 170iN - til tross for at jeg selv har blitt skuffet av Abu-snelle de siste årene (cardinal i stang+snelle-sett). Da jeg selv var guttunge var Abu et trygt kjøp, mener jeg å huske.

Tips til senetykkelse? - må regne med en del bunnkontakt er jeg redd, så greit å ikke ha altfor tynn sene, på den annen side blir det muligens mer senekrøll med en tykk og stiv sene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireåringen vår prøvde kasting for første gang i år (åpen haspel). Vi kastet sammen de første 8-10 gangene og så fortsatte hun alene med litt korreksjoner innimellom. Må si at det gikk overraskende bra. En seksåring tar helt sikkert kastingen med haspel godt med litt tolmodighet, samt at man slipper de forbaska lukkede snellene.

Værste feilen hos oss var kanskje at far tok henne med for å fiske sjøørret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både sønn og datter hos meg har brukt åpen haspel siden 5 - 6 års alderen. Begge settene funker fint fremdeles - Tica UL tror jeg settet heter. Datteren bruker dette fremdeles, mens guttungen (11 år) kaster med multi - som pappa...

Han fikk nettopp en Shimano Cardiff 200 - kaster veldig fint med den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpen haspel til 6 åringer går greit det. Og med mange følger det jo med ekstra spole, så da går det greit å bytte kjapt om småen lager litt fuglerede. Så er han kjapt i gang med fiskinga gjen mens far strever med å "årne"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig med de som mener åpen haspel er best.

Podinnene har prøvd flere varianter, og det blir klart minst kluss med åpen haspel.

(forøvrig bruker minstepodinnen som nærmer seg tre åpen haspel, og ho klarer fint både å kaste og sveive og lande fisk, men noe lengde og presisjon er det selvfølgelig ikke)

Du må forsåvidt ikke glemme motivasjonsfaktoren i å bruke likeens utstyr som pappa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.