Gå til innhold
Fiskersiden

Fantastisk vårørretfiske i Totak


SteinarFiske
 Share

Recommended Posts

I forrige uke bestemte jeg meg for å kjøpe fiskekort, og ta en tur ned til Totak. Vannet ligger ved Rauland, Vinje i Telemark. Totak er regulert, men huser bra ørret og har også en storørretstamme. Røye er det også mye av her, selv om gjennomsnittsstørrelsen er nokså liten. Jeg har i midlertid hørt om folk som har tatt ørret på over ti kilo. Det ser ut til at Totak er vidt kjent for sin store ørret og fører til mange tilreisende fiskere særlig på denne tiden. Foruten trolling, fiskes det fra land mange plasser og kanskje mest ved Tansosen, hvor Tansåi renner ut i Totak, i den østlige delen av vannet. Jeg har fisket siden fredag i forrige uke, og har sett andre fiskere hver dag. Opp til 6-7. De fleste kaster med sluk ved det ytterste punktet i oset hvor kraftledningene går over. Dette skal visst være Hotspoten for storørreten. Jeg liker meg best alene på fisketur, og valgte derfor å justere fiskerytmen etter når det var mest folk ute. Jeg bor på Rauland, studerer og har derfor litt tid til å fiske på andre tider av døgnet. Jeg har derfor stått tidlig opp og valgt formiddagen. De fleste dagene fra 07.00 til 14-15.00. I starten av uken var jeg også ute på noen kveldsturer.

Fisket har vært særdeles bra etter hva jeg er vandt til. Jeg har fått fisk på alle turene. Første kvelden fikk jeg en på sluk. Lilleauren gul/svart. Dette var helt i skumringen og det var blitt nokså mørkt. Jeg mistet den i det den skulle løftes på land. Hadde glemt håven. Regner med den var ca 250 gram, så ikke den aller største. Jeg prøvde igjen tidlig dagen etter. Fisket med mark og med sluk, men bettet var dårlig. Fikk allikevel en på mark utpå formiddagen. Fin fisk, ca 300g. Da jeg gikk inn igjen stoppet jeg og pratet med en eldre mann som hadde fisket litt lengre inn mot oset. Jeg gikk bort og følte meg nokså fornøyd med min ene ørret. Overraskelsen var stor da han dro fram posen hvor det lå 9 feite ørreter. Han var veldig hyggelig og fortalte mye om hvordan han fisket. For det første fisket han på bunnen med glidende søkke og stopper ca 15cm fra kroken. Han brukte ganske stor krok, str. 4, og 15g kulesøkke. Han kastet langt ut og lot stengene stå med slakk på snøret. I tillegg tror jeg plassen har mye å si her. Det er nokså dypt, med sand og steinbunn. Ca 15-20m ut går det mest sannsynlig ei renne, og det ser ut til at det er her det biter best. Jeg har prøvd alle lengder fra land, men får mest fisk på denne avstanden.

P1090223.jpg

Dagen etter dro jeg tilbake. Jeg var veldig tidlig ute ca kl 06.00, og jeg fikk den samme plassen som mannen jeg pratet med dagen før. Nå var jeg i gang og dagen endte med 4 fine ørreter, alle mellom 300 og 400g.

P1090280.jpg

Kvelden etter dro jeg med meg samboeren min (anita her på forumet) og vi fikk 3 fine ørreter med samme fine størrelesen mellom 300 og 400g.

P1090247.jpg

Morran etter dro jeg ut igjen. Tidlig, ca kl 0700, og hadde bestemt meg for å prøve hotspoten hvor alle de andre fiskerne pleier å så. Jeg dro også ut tidlig for å prøve å få plassen for meg selv. Det var meldt væromslag fra fint til litt dårligere, så jeg tenkte at det kunne være muligheter. Etter to timer uten antydning til napp, ble fristelsen for stor, og jeg gikk tilbake til stedet jeg fisket de andre dagene. Dette var et lurt valg. Dagen ble en av mine største fiskeopplevelser.

P1090308.jpg

Jeg fikk i alt 11 ørreter. Den største på 700g, og med flesteparten på 350-400g. Flott fisk. De fleste tatt på mark, men fikk også 2 stk på møresilda, 10g, kobber/holografic/svart. Det beit ikke hele tiden, men kom og gikk i perioder, som det ofte gjør. Dog beit det gjevnt utover dagen selv om det stilnet av rundt to-tiden. Denne dagen fikk jeg også på sluk. Etter alt å dømme er det enda litt kaldt i vannet for å få på sluk og det gjelder å sveive sakte. Fisken følger som regel helt inn og tar ca 4-5m fra land. Det er imidlertid marken som har vært best disse dagene.

P1090314.jpg

P1090316.jpg

P1090324.jpg

P1090330.jpg

I ettermiddagen skal jeg ut igjen. Klarer nesten ikke å vente. Jeg er priveligert som bor så nær et så godt fiskevann! Så får vi se om jeg klarer å lure en kilosfisk!

Steinar

Endret av SteinarFiske
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brillefine ørreter! :)

Flott fangst.. Grattis.. Ser det er en del settefisk på bildene (fettfinneklippet), men lurer fælt på om det er nødvendig i et vann som Totak??

Vannet er regulert, mulig kraftselskapet forplikter seg til å sette ut fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fin fisk fra Totak! Snart sitter det en på flere kg! Tansosen er berømt for vårfisket! Og ikke sjelden landes det rugger fra 2 kg og oppver til 6-7!

Det blir satt ut en del settefisk basert på lokal storørretstamme(2 somrig) hvert år etter pålegg fra Fylkesmannen. Det har også blitt satt ut 5-600 3somrig årlig i en 5 års periode frivillig. Denne fisken er merket med floy merker og den er nummerert, merket, målt og veid før utsett.. Dette for å sjekke utvikling på utsatt fisk. Prøvefiske siste år viser ett vann i relativ god balanse og god vekst på ørreten. Om det er behov for utsett kan alltids diskuteres. Men i Våmarvatn som henger sammen med Totak er 50% av all fangsten utsatt fisk. Pga minimalt med gytebekker og stor konkurranse med ørekyte i de få bekkene som finnes. Så lenge allmennheten har god tilgang til fiske er det vel greit med fiskeutsett i "noen" vann.

Ellers i Vinje er fiskeutsettet drastisk redusert og kuttet ut i mange vann, og det med rette!

Endret av jostein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange hyggelige tilbakemeldinger. Da er det jo bare gøy å lage fangstrapporter. Til deg Salamon så er det som Aristokraten skriver. Jeg har etter mye prøving og feiling funnet ut at fotobucket er den beste imagehostingsiden. Den er kanskje litt vanskeligere å bruke enn bildr og fiskevatn.no, men du finner ut av det etterhvert. Bare skriv hvis du har noen spørsmål. Videre så støtter jeg det fine og informative innlegget til jostein. Så lenge vannet er i balanse og dette medfører et godt fiske for folk flest ser jeg ingen store innvendinger med utsettingen.

Tenkte jeg kunne takke med å legge inn noen bilder fra gårsdagens fisketur. Det ble innertier igjen, og i alt 8 ørreter hadde jeg med meg hjem etter enda en flott fisketur. Det ble riktig nok ingen kilosfisk, så jeg fortsetter jakten med en ny fisketur i morgen tidlig! Etter alt å dømme kan jeg vel nesten skrive at "fortsettelse følger.." Fiskehilsen fra Steinar

P1090334.jpg

P1090335.jpg

P1090353.jpg

P1090377.jpg

P1090415.jpg

P1090431.jpg

P1090472.jpg

P1090479.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 11 months later...

Heisann! ;) Jeg har selv tenkt meg en fisketur til Totak i løpet av sesongen. Det jeg lurer på er, hvordan er kjøttfargen til fisken i vannet? Siden vannet er så rent å klart så er det vel god matfisk å hente derifra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.