Gå til innhold
Fiskersiden

Gode fiskevann - ørsta\volda (evt.jølster)


Studfisker
 Share

Recommended Posts

Så er jeg endelig kommet igang her på forumet, det tok nok litt for lang tid før jeg krøp til korset og spør om hjelp.

For å introdusere meg selv er jeg en gutt\mann på 22 vintre, og som de fleste her inne, er jeg fiskefrelst.

Min erfaring strekker seg fra heftig gjeddefiske med popper og flue til storabbor og ørret.

Jeg har og bodd i østafrika i en lengre periode hvor jeg var aktiv på storfiske fronten. (masse spennende bilde med stor dorado, baracuda og hai om det er av interesse).

Nå er jeg kommet dit i livet hvor jeg sitter alt for mye i en lesesal med øyne fokusert på bøkene, og jeg trenger virkelig å komme meg ut !

Jeg er stationert i Volda, men har bil så jeg har mulighet til å kjøre rundt i helgene.

Det jeg er ute etter er noen som kunne peke meg ut noen fine steder å fiske etter stor ørret (helst brun), evt SØ fra land.

Jeg bedriver både fluefiske og sluk\spinner , så alt er av interesse =)

Om noen skulle bo i nærområdet og har båt, sier jeg heller ikke neitakk til en guidet tur på sjøen etter noen store sei eller annet spennende som dorging etter stor SØ.

Har aldri vært i Jølster, men har hørt mye bra om stedet, men vannet er stort og det å vite hvor man skal fiske er ikke alltid like lett nåe man er ny. Alt av pekepinner blir satt pris på.

Håper på gode og snarlige svar, hilsen meg !

Endret av Studfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den godeste Myklebust var vel ikke så åpen på navngitte vann, unntatt noe på Haspelfiskesiden som han nå har nedlagt. Men litt moro at en annen opplysningsside hentet info derfra, kan alltids slenge over noe på pm om det skulle knipe med tips.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No veit eg ikkje so mykje om vatna i Volda, men du treng ikkje reise so langt som til Jølster for å finne stor ørret. Hornindalsvatnet har levert fleire storfangster. Lovatnet, Oldevatnet og Breimsvatnet

er og vatn med stor ørret. Kan ikkje sei so mykje om kor det er best å fiske, men campingplassen ved Hornindalsvatnet der elva renn inn har levert sjukilosørret frå land sist i fjor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan låne båt med studentsamskipnaden: http://www.studentsamskipnaden.no/default.asp?page=139

Nederst på sida står det og at du kan låne båt for å fiske på rotevatnet..

Ellers er det endel snakk om SØ på Eidsal-Linge, Stordal, Liabygda..

Denne båten er jeg klar over, og har fisket mye i rotevatnet, og det resulterer stort sett i 3-5 500grams brune om dagen, men jeg har ikke kommet nermere enn å miste en på rundt kiloen etter mang en endt fisketur.

Når det kommer til Hornindalsvatnet har jeg og hørt mye bra om det, men at det er vanskelig å ta noe serlig fra lang, men det er jo mulig det bare er fiskers egen dårlig erfaring det er snakk om.

Får forøvrig gjøre som tipset om, og søke opp Myklebust - så får jeg studere kart med jubder o.l før jeg setter nese mot vannet =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oldenvannet er absolutt å anbefale. Har tatt mange ørreter over kiloet i vannet, med en pers på 5.2. Vannet er langt, men smalt, så det er mulig å fiske fra land. Et annet alternativ er å leie båt på en av campingplassene. Kan også anbefale vannet som ligger nedenfor Oldenvannet (Floen). Her er det ikke så mange av de aller største ørretene, men alt i alt er det lettere å møte på kilosfisk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik at dei vatna som har meir eller mindre garanti for stor fisk er store vatn, og då blir det vanskelig å fiske fra land. Då blir det å studere dybdekart slik du seier og forsøke frå land på nattestid som gjelder.

Småvatna med bra fisk er det vel ikkje so mange som er villig å snakke for høgt om, då det er en stygg tendens til at det blir tømt for storfisk med en gang rykta går! Har skjedd fleire gonger her i området at det går rykter om

stor ørret i eit vatn og so står det garn på kryss og tvers i alle retninger i månadsvis etterpå...

Mitt tips er å søke opp i høgda etter vatn som ser ut til å ha vanskelige gyteforhold og er næringsrike. Då kan det vere at ørreten ikkje klarer å reprodusere seg kvar sesong med det resultat at det blir færre fisk som deler på matfatet. Det er ofte slik at jo lengre du er villig til å gå, jo større fisk kan du få. Bakdelen er at det tek tid å finne fram godvatna og sjansen for bomturer er stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ble det en liten tur i går på noen timer, men desverre ingen storfangst. Fikk 13 øretter , alle mellom 250-550gram , så det var nå en artig tur for de om.

Kameraets batteri var selvsagt flatt, så desverre ingen bilder denne gang.

Hvor var du? Planlegger en guttetur i sommer me telt i disktriktets fjellheim. Og så lenge vi får fisk, så spiller ikke størrelsen noen rolle. Hva fisket du med? Ta det på pm om du foretrekker det. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på et vatn på Barmen som skal huse ørret av bra størrelse. Sjølv har eg aldri vore der, men nokre eg kjenner bruker å reise dit ein eller to gonger i året, og får (påstår dei) mykje ørret rundt kilosmerket. Eg har forstått det slik at det er regnbueørret som er satt ut.

http://www.barmen.no/grunneigarlaget/index_no.htm

Endret av ingo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på et vatn på Barmen som skal huse ørret av bra størrelse. Sjølv har eg aldri vore der, men nokre eg kjenner bruker å reise dit ein eller to gonger i året, og får (påstår dei) mykje ørret rundt kilosmerket. Eg har forstått det slik at det er regnbueørret som er satt ut.

http://www.barmen.no/grunneigarlaget/index_no.htm

Rømt oppdretts-regnbue fra rakfiskproduksjon i vannet. Ser ut som små utgaver av de i frysedisken på Rimi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rømt oppdretts-regnbue fra rakfiskproduksjon i vannet. Ser ut som små utgaver av de i frysedisken på Rimi....

Den eneste grunnen til å fiske i et slikt vann, vil være for å fiske ut den pokkers regnbue ørreten. Synes virkelig det er synd at vi får norske fiskevann og elver\bekker ødelagt av oppdretsfisk som kun bringer negative inn i den norske fiskekulturen. Kan forøvrig anbefale å se på ut i naturen på nrk nettTV hvor de tar for seg nettopp denne problematikken, og noen flotte mennesker i Bergen og omegn som jobber for å bedre situasjonen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 12 years later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.