Gå til innhold
Fiskersiden

Utstyr på vei :-)


Gimbo
 Share

Recommended Posts

Da er 1 stk Greys Greyflex S 13' multiplier beach caster stang på vei fra York i England, sammen med en Made in Sweden ABU Ambaasadeur 7000 type rød...

Men lurer på om jeg ikke skal ta sjansen på å kjøpe en 6500 ambiss med CT cage til den stanga, og bruke rødsnella på gammelstanga...så kommer jeg kansje forbi 50 metersmerket når jeg kaster....

Frakt ble 25£ inkludert forsikring. Syns ikke 220kr for "postage" var så avskrekkende, når norske internattsjapper ofte tar opp til 150 kroner for å sende ei stang. Ellers så slipper jeg Britisk moms, men må legge til den norske. Men det førte til en grei pris på stanga som i grunnen dekker transportkostnaden. Alt i alt regner jeg med at det hele kommer til å koste det samme som jeg ville betalt i en norsk butikk når tollerne har tatt sitt. Greys har forøvrig livstidsgaranti på sine stenger, og kundeservice skal være upåklagelig.

Time will tell...engelskmennene bruker så og si bare dette til kystmeite...ikke en haspel å se der borte omtrent.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Selve butikken heter York Carp Centre.

Men inty

ernettbutikken deres ligger på Ebay. York Carp centre

Betaling som vanlig på ebay med paypal. De kjører ikke auksjoner, kun "Buy it Now"

Fant foresten flere som sender fiskestenger til norge for rundt 20-25£. bare å lete litt.

Det viste seg foresten at denne ikke greide å trekke fra UK moms, pga Ebay systemet (de skyldte nå på det).

Men prisen var tilsvarende lavt satt i forhold til alt annet jeg fant av den stanga på nett, så jeg hadde kommet likt ut hadde jeg handlet et annet sted.

Har funnet flere som har automatisk fratrekk av moms når man bestiller fra et annet land. Men det var mer normale internettbutikker, utenfor Ebay systemet.

I alle fall, helt grei service fra York Carp centre. Nå er jeg spent på hva tollerne finner på...

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kun være 25% moms på pakkens verdi hvis den overstiger 200kr, frakt er momsfritt.

Er forresten ikke tollavgift på fiskeutstyr, så det blir ikke så ille å handle fra utlandet.

nope... hvis varens verdi overstiger 200 kroner må man også betale moms av fraktkostnaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fiskeutstyr blir kjøpt via nettet, i utlandet for tida. Så vidt jeg har skjønt, oppstår problemene ved reklamasjon. Det nasjonale aparatet er naturlig nok ikke intressert i å bruke tid og penger på å yte service til de som har handlet utenlands. Tollmyndighetene er også på hugget om dagen, så det er ikke bare å sende reklamasjonen til bake til opprinnelseslandet. Da får du i tilfelle baksmellen når varen skal tilbake. Noen som vet litt mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fiskeutstyr blir kjøpt via nettet, i utlandet for tida. Så vidt jeg har skjønt, oppstår problemene ved reklamasjon. Det nasjonale aparatet er naturlig nok ikke intressert i å bruke tid og penger på å yte service til de som har handlet utenlands. Tollmyndighetene er også på hugget om dagen, så det er ikke bare å sende reklamasjonen til bake til opprinnelseslandet. Da får du i tilfelle baksmellen når varen skal tilbake. Noen som vet litt mer om dette?

Med det elendige utvalget av kystmeite utstyr for multiplikatorsneller her i landet, så er det desverre en risiko man er nødt til å ta. Så får det være opp til hver enkelt å vurdere hvor risikovillig man er.

Skal kun være 25% moms på pakkens verdi hvis den overstiger 200kr, frakt er momsfritt.

Er forresten ikke tollavgift på fiskeutstyr, så det blir ikke så ille å handle fra utlandet.

Riktig, men hvis det er en gave så er verdigrensen 1000 kroner. Så om man kjøper brukt utstyr via Ebay, og får selger til å skrive på at det er en gave + en eller annen verdi under 1000 kroner. Så skal egentlig saken være biff. Selv om tollerne nok vet hva det dreier seg om. Men den stanga jeg har bestilt er splitter ny, så denne kommer nok inn helt etter boka. Så den kommer til å koste meg 1650 kr inkludert moms. Også skal det vel være et tollgebyr fra posten på litt over 100 lapppen, så da stemmer Aftenpostens Netthandelskalkulator ganske greit.

Den stanga har jeg ikke funnet noe sted i norge, hverken i haspel eller i multiplikatorutgave. Men ei Greys Greyflex fluestang koster rundt 2500 kroner her på berget. Så jeg tror nok jeg "sparer" noen hunderlapper likevel på å kjøpe fra England. Nå er det livstidsgranati på den stanga, nioe jeg neppe får benyttet meg av. Men jeg statser på at det må bety at man er sikker på kvaliteten. Og de reviews jeg ar sett, samt omtale på diveres fiskeforum i England/USA tyder på at stanga er bra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det elendige utvalget av kystmeite utstyr for multiplikatorsneller her i landet, så er det desverre en risiko man er nødt til å ta. Så får det være opp til hver enkelt å vurdere hvor risikovillig man er.

Riktig, men hvis det er en gave så er verdigrensen 1000 kroner. Så om man kjøper brukt utstyr via Ebay, og får selger til å skrive på at det er en gave + en eller annen verdi under 1000 kroner. Så skal egentlig saken være biff. Selv om tollerne nok vet hva det dreier seg om. Men den stanga jeg har bestilt er splitter ny, så denne kommer nok inn helt etter boka. Så den kommer til å koste meg 1650 kr inkludert moms. Også skal det vel være et tollgebyr fra posten på litt over 100 lapppen, så da stemmer Aftenpostens Netthandelskalkulator ganske greit.

Den stanga har jeg ikke funnet noe sted i norge, hverken i haspel eller i multiplikatorutgave. Men ei Greys Greyflex fluestang koster rundt 2500 kroner her på berget. Så jeg tror nok jeg "sparer" noen hunderlapper likevel på å kjøpe fra England. Nå er det livstidsgranati på den stanga, nioe jeg neppe får benyttet meg av. Men jeg statser på at det må bety at man er sikker på kvaliteten. Og de reviews jeg ar sett, samt omtale på diveres fiskeforum i England/USA tyder på at stanga er bra den.

Leser ut fra dette at du antar at du ikke får problemer med stanga, får håpe du har rett. du poengterer at den er "utstyrt" med livstidsgaranti. Så vidt jeg har skjønt, vil du ikke ha noe som helst glede av denne garantien så lenge du har "gått rundt" det norske salgs-aparatet. Min erfaring er at det er greit å ha "kontakter" selv på dyrt utstyr. Rart med det..er du ivrig bruker, så er det veldig greit å kunne levere inn utstyret å få det fiksa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser ut fra dette at du antar at du ikke får problemer med stanga, får håpe du har rett. du poengterer at den er "utstyrt" med livstidsgaranti. Så vidt jeg har skjønt, vil du ikke ha noe som helst glede av denne garantien så lenge du har "gått rundt" det norske salgs-aparatet. Min erfaring er at det er greit å ha "kontakter" selv på dyrt utstyr. Rart med det..er du ivrig bruker, så er det veldig greit å kunne levere inn utstyret å få det fiksa..

Dette en risiko jeg er villig til å ta. Eventuelle ødelagte ringer kan jeg fikse selv. Snellefestet på denne stanga er løst og glidende, så det kan også lett byttes. Skulle stanga knekkes, er det ikke verre enn at da får jeg bestille ny del.

Denne stanga er rett og slett ikke til salgs i Norge. Så jeg måtte uansett ha importert den.

Jeg har også bestilt ei snelle som er på vei. Men den er ei klassisk ambassadeur snelle. Her har jeg lett tilgang til deler, og jeg er kapabel til å fikse alt selv. Hadde jeg derimot hatt et par tusen tommeltotter, og ikke var i stand til å skjære meg ei brødskive uten profesjonell hjelp, ville jeg nok tenkt anderledes...da måtte jeg nok gått for haspelutstyr som det ser ut som skal være standarden her i riket. For multiplikatorstenger selges jo ikke.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York Carp Centre er vist litt treige med å få avgårde varene sine. Bestilt og betalt via payapal for en uke siden, og i dag sender de varene. Og Pinsen er ikke hellidag i England...estimert ankomst 22 juni, men det er nok posten og tollen sin feil. Kjøpte en del til kameraet mitt fra California via Ebay i fjor, som brukte 1 døgn til oslo, og en uke fra Oslo til harstad, og den var ikke tollpliktig en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

York Carp Centre er vist litt treige med å få avgårde varene sine. Bestilt og betalt via payapal for en uke siden, og i dag sender de varene. Og Pinsen er ikke hellidag i England...estimert ankomst 22 juni, men det er nok posten og tollen sin feil. Kjøpte en del til kameraet mitt fra California via Ebay i fjor, som brukte 1 døgn til oslo, og en uke fra Oslo til harstad, og den var ikke tollpliktig en gang...

Og på St. hansaften sitter jeg her fremdeles uten stang. Å bestille noe mer fra denne "butikken" er vist ikke noen fremtidig foreteelse. Ei svarer han på henvendelser heller per epost. Dvs. Ringte i dag og da lovte han å fikse ting. Har trackingnummeret så det er transportøren som har forsinket det hele, dvs avsender har glemt å sette på en sånn toll "sticker" så derfor nekter transportør å sende varen videre til Norge. Så får vi se. Om det ikke skjer noe får jeg gå gjennom Paypal systemet og trekke betalingen...blir ikke rare tilbakemeldingen i Ebay systemet heller, og kansje noen flere "tapte" salg fra norge pga av denne postingen.

Men det kunne like gjerne skjedd mom jeg hadde bestlt noe fra en norsk aktør...har en sak gående med et noe useriøst firma her i norge også hvor varen som til slutt kom var en helt annen den den som ble bestilt (og til en my lavere verdi), men det er ikke fiskerelatert så tar ikke den her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tilfeldigvis se at du har bestilt varer fra samme shappe som jeg bestilte noe til ferskvannsmeite. Jeg fikk varen min i dag, kun to dager senere enn samme type vare som jeg bestilte fra en annen engelsk ebay-forhandler. Kan være at du har vært uheldig med din bestilling; håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du betaler over paypal er det jo ikke noe å frykte! Dessuten, 25 pund for frakt på stenger fra UK, du har ingenting å klage på. Ofte gidder de ikke sende fra uk fordi det er så himmla dyrt å sende stenger "overseas". Ta deg en pils og ro ned nervene :D Enten får du de eller ikke, men du får pengene tilbake :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du betaler over paypal er det jo ikke noe å frykte! Dessuten, 25 pund for frakt på stenger fra UK, du har ingenting å klage på. Ofte gidder de ikke sende fra uk fordi det er så himmla dyrt å sende stenger "overseas". Ta deg en pils og ro ned nervene :D Enten får du de eller ikke, men du får pengene tilbake :D

Årnær seg vist nå. Fyren har våkna og svart. Var han hadde slurva med et skjema...så vi får se.

Ellers så er nervene helt fine. Paypal har ordna ting for meg før, er bare så jævlig irriterende å vente halve sommeren før ting kommer fram når det kunne tatt ei uke om avsender hadde vært noenlunde profesjonell. Ja jeg får ting tilsendt fra privatpersoner i både UK, USA og Thailand, og de greier jo dette helt fint. Så hvorfor en person som driver firma og som påstår seg å sende "worldwide" ikke greier dette er meg en gåte. men ser jpo at de greier dette for andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årnær seg vist nå. Fyren har våkna og svart. Var han hadde slurva med et skjema...så vi får se.

Ellers så er nervene helt fine. Paypal har ordna ting for meg før, er bare så jævlig irriterende å vente halve sommeren før ting kommer fram når det kunne tatt ei uke om avsender hadde vært noenlunde profesjonell. Ja jeg får ting tilsendt fra privatpersoner i både UK, USA og Thailand, og de greier jo dette helt fint. Så hvorfor en person som driver firma og som påstår seg å sende "worldwide" ikke greier dette er meg en gåte. men ser jpo at de greier dette for andre...

Latterlig billig frakt ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig billig frakt ihvertfall :D

Fant flere forhandlere der borte som ikke hadde så ille priser på frakt. Kunne bestilt fra de også men de hadde ikke akkurat den stanga jeg ville ha, eller prisen på den var litt høyere...

Men det lønner seg å undersøke. Prisne på frakt varierer fra rundt 70£ til rundt 25£ på stenger. men mange nettsteder har en fraktkalkulator innebygd i systemet så dette ser man fra "handlekurven". Bare å legge inn det man skal ha så beregnes fraktprisen.

Så tror nok det blir flere stenger fra England, siden de har mye bedre utvalg på multiplikatorstenger enn her i riket. Og slipper man engelsk moms går det jo nesten opp i opp sånn kostnadsmessig om man tar risikoen ved at man ikke får norsk garanti.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant flere forhandlere der borte som ikke hadde så ille priser på frakt. Kunne bestilt fra de også men de hadde ikke akkurat den stanga jeg ville ha, eller prisen på den var litt høyere...

Men det lønner seg å undersøke. Prisne på frakt varierer fra rundt 70£ til rundt 25£ på stenger. men mange nettsteder har en fraktkalkulator innebygd i systemet så dette ser man fra "handlekurven". Bare å legge inn det man skal ha så beregnes fraktprisen.

Så tror nok det blir flere stenger fra England, siden de har mye bedre utvalg på multiplikatorstenger enn her i riket. Og slipper man engelsk moms går det jo nesten opp i opp sånn kostnadsmessig om man tar risikoen ved at man ikke får norsk garanti.

Hei Gimbo Fått stangen lurer på å bestile derfa selv . :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.