Gå til innhold
Fiskersiden

Bjerkreimselva 2011


Helge S
 Share

Recommended Posts

Da det var meldt gode nedbørsmengder på sør- og vestlandet torsdag til fredag og det var observert godt med laks i Tengselva (nedre del av Bjerkreimselva) tenkte eg å ta turen lørdag eller søndag. Regnet kom i bøtter og spann nesten alle andre stader enn nedlagsområdet til Bjerken. Elva steig berre nokre cm og da valgte eg å ta ein kjapp tur på fredagen i staden.

Eg kom til elva seint på ettermiddagen og det første eg såg var ein laks som hoppa. Det var ingen andre som fiska der og trua var på plass.

180620112024f2fa99bc1cc547acb3fdb60782f6.JPG?35

Fine elva, men det kunne godt vore dobbelt så mykje vatn.

180620112024be2f9d0c2e2246be928cdffefebc.JPG?17

Eg starta fisket og i løpet av kort tid var det to laksar til oppe og viste seg. Det var tydelig at et flak med laks var på vei oppover elva.

Etter ein halvtime kjente eg endelig det etterlengta draget i snøret, eg løfta stanga og kjente at det var rette sorten.

Eg klarte å holde den i hølen ei lita stund før den gjekk i lufta og satte avgarde nedover. 50 meter snøre vart revet av snella og eg måtte springe etter det eg var god for. Heldigvis stoppa den på brekket nedafor og eg kom meg på rett side.

Da sto den og stanga i staumen ei lita stund og så et par høgdehopp før den endelig roa seg ned litt. Eg klarte å leie den oppover til ein plass der det var mulig å landdra den.

Hoven låg i bilen og det var ingen andre der til å hjelpe meg så eg måtte dra den på land eller taile den.

Laksen var tydelig trøtt no og la seg på sida. Eg såg at kroken satt dårlig og dro den forsiktig inn på grunna og inn på land. Da løsna kroken og fekk tak i halen og skubba den inn på land.

Der låg årets første laks og det var 4,2kg blank og fin Bjerkreimsdynamitt:

18062011202412f570d4ef9e4bc2b38033f37a1f.JPG?96

Fine fisken. :thumbsup:

180620112023828286f9e0a945138a7bb387d735.JPG?18

Etterpå såg eg et par laksar til som var oppe men det var berre småauren som nappa.

Alt i alt ein herlig start på årets Bjerkreimsfiske. :)

Endret av Helge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Grattis med fin Bjerkreimslaks! Like stor som min største derifra.

Er det sone 2, rett på nedsiden av fossen? Birkelandsfossen eller no om jeg ikke husker helt gæli.

Er vel fort 3-4 år siden jeg var i Bjerkreim sist, alltid fiska på sone 3 selv da jeg liker å ha litt elv å boltre meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha.. så vi er nedstrøms Jorunsvingen altså. Aldri beveget meg nedi der da det har vært så mye fluefiskere der før.

Alltid vært litt folkesky når jeg er og fisker så har holdt med oppe ved Holmen bru og oppover der.

Må innrømme at det frister litt med en tur til Bjerkreim igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ser at sone 3B er utvidet ned til broa(Langeli) over til Vinningland. Er dette den først bro man treffer etter fossen? I så fall er jo sonen blitt rimlig mye større, og sone 1 endel mindre...

Noen som har kontroll på om det regner like mye sør for Boknafjorden som det gjør her i Haugesund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen klarte vel YR å bomme, for makan til regn og torden har jeg aldri opplevd. Skummelt å stå med fiskestanga når det liner kontinuerlig, men hva gjør man ikke for å få fiske litt...

Jeg klarte å lure en på 4.3 idag før jeg kjørt hjem, ellers så jeg to som ble tatt i fossen i sone 3 og 1 på 5.5 kg i fossen i sone 1. Lite folk og mye vann, hadde jeg hatt mulighet hadde jeg vært der ennå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både sone 1, 2 og 3 skulle vel fungere godt nå. Med den vannføringa som er nå går det nok fisk som har stått i vatnet pluss ny fisk fra sjøen. Hadde eg vært heime nå så hadde eg reist til Bjerkreim på flekken...

Denne gangen klarte vel YR å bomme, for makan til regn og torden har jeg aldri opplevd. Skummelt å stå med fiskestanga når det liner kontinuerlig, men hva gjør man ikke for å få fiske litt...

Jeg klarte å lure en på 4.3 idag før jeg kjørt hjem, ellers så jeg to som ble tatt i fossen i sone 3 og 1 på 5.5 kg i fossen i sone 1. Lite folk og mye vann, hadde jeg hatt mulighet hadde jeg vært der ennå!

Gratulerer med flott Bjerkreimslaks, Michael. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.