Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitefiske i tropevarme


onkelkim
 Share

Recommended Posts

I dag var det action på havet, ikke i mine villeste fantasier hadde jeg trudd jeg skulle kunne komme i nærheten av å perse på kveite, men så feil kan man ta...

Jeg hadde fnyst av meteorologen varsel om tropevarme, 25 grader i Tromsø. Tull og tøys tenkte jeg. Da jeg sto opp viste termometeret 18 grader, kunne varselet for en gangs skyld stemme?

Det at det var meldt nesten ingen vind fikk så bli som en bonus å regne. Planen var å dra ut rundt kl. 1000 og være i fisking før kl. 1100.

Da vi endelig hadde fått ting og tang klart begynte vi å putre utover mot yttersia på et speilblankt hav, temperaturen var nå rundt 20 grader og værvarselet kunne stemme for en gangs skyld!

DSC08546-kjoring--.jpg

Kjøring i finvær! Foto: Øyvind Høier

Vi var 4 fiskere idag, jeg og Ingemar i hans båt og Øyvind og Simon i Simons båt. Da vi omsider kom fram til første plassen, også kjent som "pølsreset" var det ingen drift å finne. Ergo var vi nødt å jig-trolle. Vi fant en fin hylle på 25 meter som vi skulle trolle langs. Jeg hadde knapt rukket å dyppe bruket før det "smalt" på hos meg...

Jeg kjente et dunk i andre enden av snøret, satte stanga bakover og telte til ett og smalt til i et mothugg. Istendenfor en bunnløs tyngde var det litt risting og ingen tyngde i det hele tatt.

Merkelig tenkte jeg, kanskje det bare var bunnen jeg skrapte i ? Og da jeg sier det var ingen tyngde så mener jeg ingen tyngde. Men, etter å ha sveivet omlag 20-25 meter så blir det en enorm tyngde og det som er i andre enden av snøre setter av gårde i vill fart innover mot land. Selv med 8kg brems raser snøre av snella.

DSC08547-fighting--.jpg

Rull tjut! Foto: Øyvind Høier

P1010558-kimfightingphotosimonbower-small.jpg

Pumping Foto: Simon Bower

Jeg sier til Ingemar at vi må kjøre etter fisken asap, bunnen her er kupert og fisken kan gå over sten og slite av fortomen. Da vi begynner å kjøre etter fisken har den tatt omlag 50 meter snøre. Da vi endelig kom over fisken begynte den å gå igjen, nye 50 meter. Det at temperaturen nå var godt over 20 grader bidro til at svetten silte nedover ryggen. Jeg hadde enda på meg flytedressen og det begynte å bli alvorlig varmt.

Da vi omså kom over fisken igjen fikk jeg kjenne på den reele tyngden på fisken, den var inni granskauen tung. Her var det ingen nåde dog, pump, sveiv, pump, sveiv. Hjernen min sa til meg at dette var en fisk på rundt 50-60kg og jeg tok dette for god fisk, det var da ikke så tungt.. Så da jeg så fisken komme sigende oppover mot overflaten med vid-åpen munn ble jeg mildt sagt sjokkert. Dette var en gigantisk fisk...Kunne det faktiskt være ny pers ??

Ingemar hadde leitet fram kveitkroken, jeg ga han stangen og satte kroken perfekt i underkjeven på fisken. Fisken svarte umiddelbart og en episk brytekamp begynte. Det var bare såvidt jeg greide å holde i tauet aleina og måtte ha hjelp fra Ingemar. Jeg ropte på Øyvind at han måtte hoppe over i båten og hjelpe til. Da Øyvind hadde kommet seg ombord hadde fisken roet seg og det var lett å få satt den andre kroken. Mens Ingemar og Øyvind holdt i krokene bløgget jeg fisken. Det var enda mye krefter i fisken og brytinga fortsatte en stund til.

P1010572-teaser--.jpg

Øyvind jubler over fisken! Foto: Simon Bower

Da fisken hadde blødd en 2-3 liter blod bestemte vi oss for å dra den opp i båten.

P1010581-teaser2--.jpg

Tung! Foto: Simon Bower

Og det var såvidt vi greide å dra den ombord. Ingemar, Simon og Øyvind var i sjokk! Personlig hadde jeg et alvorlig anfall av fiskeskjelven. Den enkleste oppgave virker umulig å gjøre når man får fiskeskjelven. Jeg presterte å grise ut halve boksen med snus pga. av skjelven. Vi var spente på å få måle fisken. Får man målt fisken får man en liten anelse om hvor stor den kan være.

Da vi så målebandet vise 215 cm ble jeg mildt sagt stum! Det skal ikke være mulig. Som vanlig når jeg får en ok fisk er jeg helt stille, jeg tar jubelen innvendig. Vi hadde jo knapt fisket i 5 minutter, hvordan skulle resten av dagen bli? Tja, jeg valgte å legge fra meg stanga og tok det piano resten av dagen, Øyvind, Simon og Ingemar hadde endel kontakter men greide ikke å få de til å sitte skikkelig.

Jeg kan med hånda på hjerte si at jeg har knapt hatt en finere dag på havet en idag. Så varmt og så stille kan man knapt drømme om. Forøvrig så fikk Geir(Persa) en fin fisk på 195 cm som var pers for han. Vilhelm fikk også 2 fine bordplater på hhv. 150 og 155 cm. Men det blir en helt annen historie...

Kan jo nevne i ei bisetnign at det ble pers på meg. Den nye persen er på : 134.5kg og 215 cm lang smile.gif

DSC08575-kveit--.jpg

Pers Foto : Øyvind Høier

Endret av onkelkim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Grattis til Kim.

Stemmer i at vi kanskje ikke får lignende dag på havet i nærmeste fremtid som overgår dette.

Kim feirer som han sier på en rolig måte og har gang etter gang de største kveitene å vise til.

Noen, som jeg selv.., har tendens til å prate mye og usammenhengende mest om sitt eget.

Kim spurte meg når vi lå utpå båter ilag og praten gikk mot slutten: " ka du syns om fisken min?"

Om jeg ikke sa det da så var det en fantastisk fisk. :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får ofre litt til neptun å ta en skål for den fangsten

Neptun er da fast bosatt i syden. her oppe i nord er det Njord og Æge som er sjefer på havet. I dette tilfellet er det nok Njord som er sjæfen og bør få sitt <_<

Han liker øl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.