Gå til innhold
Fiskersiden

Lota Lota fiske 2011


link
 Share

Recommended Posts

Endlig er båten klar for vannet og første tur er unna gjort. Lørdagen var første tur ut i år med båten i år .Regnet ikke med no spes med fisk da strømmen i bingsfossen var

lettere rå var ute i 9 tiden på kvelden og fikk første fisk etter ca 5 min mens det var lyst derreter tok marc 5 fisk fra 300gr til rundt kiloen ikke de helt store enda men ikke lett og fiske når båten snurrer på strømmen selv om jeg hiver anker alt i alt 7 fisk opp i båten så alt i alt ikke så ille første tur med tanke på forholdene .Får håpe på mindre vann så de stenger slusene litt mot helgen da blir det fiske fredag og lørdag så får man håpe på noen 2 kilos fisker :) bilder kommer men ikke av første tur små fisk blir ikke fotografert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endlig er båten klar for vannet og første tur er unna gjort. Lørdagen var første tur ut i år med båten i år .Regnet ikke med no spes med fisk da strømmen i bingsfossen var

lettere rå var ute i 9 tiden på kvelden og fikk første fisk etter ca 5 min mens det var lyst derreter tok marc 5 fisk fra 300gr til rundt kiloen ikke de helt store enda men ikke lett og fiske når båten snurrer på strømmen selv om jeg hiver anker alt i alt 7 fisk opp i båten så alt i alt ikke så ille første tur med tanke på forholdene .Får håpe på mindre vann så de stenger slusene litt mot helgen da blir det fiske fredag og lørdag så får man håpe på noen 2 kilos fisker :) bilder kommer men ikke av første tur små fisk blir ikke fotografert :P

:hot: Ja, her kommer en dumming. Hvor i all verden er Bingsfossen ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger som vanlig ut plass i båten når jeg ikke har med andre . Til lørdagen er det en ledig plass i båten med forbehold om at elva har roet seg litt ned . Så om noen ikke har arten eller vil gutse på 2+ lake så er det bare sende en txt til 47329577 eller pm her hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei, satt og leste litt og så du sa at du kunne ha med noen ibåten og fiske lake? har selv brukt altfofmange timer på isen og fikk en forrige helg, på 100 g kanskje. hadde vært kult hvis det passetå være med engang, fått en litt større hadde vært tingen :-) bare si ifra, er fra askim så er ikke lange turen hvis du vil ha meg med :-)

vetle

ps, innboks er full

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare og henge på det vetle. Skal ut til helga da regner jeg med elva har roet seg litt . Kjører på fra rundt 18:00 til rundt 03:00 så det blir noen timer i båt tlf 47329577 kai

kan jo ta hva du må ha av utstyr is meite stang søkker 60-100gr svirvel 0.50 fortom blanke 1.0-2.0 kroker kjører glidende søkker nå og sef hode lykt - Lake dunkinginga begyner ikke før det er kaldere i vannet .selvlysende pærler kan lønne seg men ingen must .Kommer til og kjøre på uttover så folk får bare skrike ut så skal jeg få ordna så folk får prøve seg(i værste fall hiver jeg en båt til på henger ) kan garantere deg større lake en 100gr vetle he he fiske på rundt 20-21 meter i helga . Agn: makrell -ørret fra perud-booste agn med luktstoff funker og

mangler du utstyr ordner det sikkert seg :)

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kjapt spørsmål. Mange laker drar du mellom hver 2+ kilos.??

Merker du selv så tidlig på sesongen at det er områder hvor man kan dra mengder med mindre laker uten å treffe på noen større (barnehaga).?

Nå spurte du vel strengt tatt link, men jeg svarer likevel - for jeg har en god del lakeerfaring fra land (dog ikke fra båt)... Tror jeg kan skilte med bortimot 250 laketurer fra land i Glomma/Vorma de siste 5 åra, på ganske mange ulike plasser - og min erfaring er noe slikt:

- På høsten står laka spredt, og gode plasser er dyphøler. Snittstørrelsen i et slikt dyphøl kan variere mye, men det er alltid en miks av større og mindre fisk. Hvor lenge du må fiske mellom hver 2 + kan variere mye, men jeg har eksempelvis en plass som har levert 2 stk 4+ (riktignok ikke av meg) og ellers bare har levert flere hundre stk opp til halvannen (største ca. 1800g) - med snittvekt på rundt kiloen. En annen plass jeg fisker jevnlig leverer faktisk en 2+ for hver 20. fisk kanskje...

- Noen plasser har ekstremt lav snittvekt - har fisket en del på en plass der snittstørrelsen er latterlig liten - vi snakker 100-200g - imidlertid dukker det jevnlig opp stor lake også her...

- En ting å tenke på er at det virker som lakeplasser kan fiskes tomme - en av de plassene jeg fisket mye i begynnelsen av lakefiskekarrieren (og som leverte flere over 2 og en på 3710g) virker nå som den er helt tom for fisk over 2...

- På høsten legger lakene av og til ut på næringssøk, særlig hvis vannet er farget - da kan de plutselig finnes langt inne på grunna, fikk en gang 2 stk 2+ inne på 2-3 meters dyp på samme kveld...

Når det drar seg mot gyting blir situasjonen en helt annen - da kan det gjerne samle seg flere 2+ på et lite område, og de kan dominere fisket på en helt annen måte. Virker nesten som smålakene delvis lar seg fortrenge i slike situasjoner - og forholdet mellom små og store laker blir dermed et helt annet. Veldig morsomt fiske når en treffer slik - men fiskene er ofte veldig jevnstore - langt mellom de riktig store, ofte ligger snittstørrelsen på +/- 2kg - i Glomma ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Karl Johan. Eneste plassen oppi her som er fiskbar etter lake på høsten frem til isen legger seg er en dyp høl, men snittet er så forbløffende lavt. Har godt over 100 laker (om ikke langt fler) fra den plassen på høsten og den største er snaue 2kg, med resten fra 1500 og nedover. Næringsforholdene her oppe er jo langt dårligere enn lenger ned i glomma og veksten er nok derfor trolig tregere, men synes det er merkelig det ikke skulle dukke opp noe større. Har fått lukta frem noen potensielle gyteplasser nå hvor det skal være tatt fisk på ståsnøre opp mot 4kg vinterstid, så det tyder jo på at det går an å bli stor her oppe også. Kan en reell hypotese være at når det er ett såpass annerledes tilbud av byttefisk her oppe, så befinner ikke de større lakene seg i de dype hølene hvor all smålaka står? Slik at de som blir store er de som velger å ikke oppholde seg i de typiske lakeområdene.?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjs sitt svar dekker vell det meste :) Er nok sant at plassene blir tomme etterhvert ja blir fiska hardt til tider med stå snører av gamle kara, og de slipper ikke ut de store gyte fiskene, så snittet kan bli 50 laker under 2 på en kveld. Men noen ganger treffer man jackpott og drar 8-10 over 2+ på en kveld. Is og båt fiske er nok en del bedre en fiske fra land da man kan fiske mer aktift på stedene og kommer bedre til i drittale steder.så gullfiskern når gytinga nærmer seg og du drar en del små fisk så er det hanner som samler seg rundt huene og de er 2+ :) stå på så sitter 4 pluss eller større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjs sitt svar dekker vell det meste :) Er nok sant at plassene blir tomme etterhvert ja blir fiska hardt til tider med stå snører av gamle kara, og de slipper ikke ut de store gyte fiskene, så snittet kan bli 50 laker under 2 på en kveld. Men noen ganger treffer man jackpott og drar 8-10 over 2+ på en kveld. Is og båt fiske er nok en del bedre en fiske fra land da man kan fiske mer aktift på stedene og kommer bedre til i drittale steder.så gullfiskern når gytinga nærmer seg og du drar en del små fisk så er det hanner som samler seg rundt huene og de er 2+ :) stå på så sitter 4 pluss eller større.

Mengder med smålaker rundt gytetid er ett godt tegn ja, inneforstått med det. Men nå som det fortsatt er noen mnd til gyting vet jeg ikke om mange smålaker er noe godt tegn. Den plassen jeg fisker om høsten er heller ikke ett område jeg har sett eller hørt om ståsnører som er blitt brukt, så tror ikke overfiske er greia der. Har aldri sett eller hørt om noen som har fiska der en gang. Har dessverre ikke tilgang på båt oppi her så det må bli landfiske frem til isen legger seg, men tror jeg skal satse litt mer på utypiske lakespotter fremover. Tregt rennende, grunne områder hvor det er en renne på mellom 3-6m dybde, er områder hvor det burde oppholde seg mere mat og laka kan vokse seg større fortere.

Lei av å bare dra slips på hver jævla tur :P

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.